eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 454
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich
  • data uchwalenia: 2012-08-31
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1068

454

Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia
w sprawie stanu technicznego statku wpisywanego do polskiego rejestru okrętowego2)


Na podstawie art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim
(Dz. U. z 2011 r. Nr 228, poz. 1368, z pó n. zm.) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa sposób przeprowadzania oceny stanu technicznego statków oraz
warunki techniczne, jakie muszą zostać spełnione, aby statek został wpisany do polskiego
rejestru okrętowego, gdy jego przynależność zmieniana jest z obcej na polską.

§ 2. 1. Statek, o którym mowa w § 1, powinien spełniać warunki techniczne:
1) przewidziane dla danego typu statku o polskiej przynależności w zakresie objętym
wymaganiami określonymi w przepisach klasyfikacyjnych upoważnionych do wykonywania
zadań administracji morskiej uznanych organizacji, o których mowa w art. 5 pkt 17 ustawy
z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, dotyczące stanu technicznego statku,
obejmującego:
a) kadłub, w tym jego wytrzymałość, szczelność, uszkodzenia;
b) urządzenia maszynowe i pokładowe, w szczególności:
– silniki napędu głównego,
– zespoły prądotwórcze oraz instalacja elektryczna,
– urządzenia sterowe,
– urządzenia kotwiczne i cumownicze,
– kotły i zbiorniki ciśnieniowe,

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej
– gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada
2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
(Dz. U. Nr 248, poz. 1494).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 23 kwietnia 2009 r. Nr 2009/21/WE w sprawie zgodności z wymaganiami dotyczącymi państwa bandery
(Dz.U.UE L 131 z 28.05.2009, str.132)

– stałe instalacje przeciwpożarowe,
– instalacja zęzowa,
– instalacja balastowa,
– instalacja ładunkowa;
c) pomieszczenia załogi.
2) określone dla danego typu statku zgodnie z przepisami Konwencji SOLAS, o której mowa
w art. 5 pkt 33 lit a. ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim,
w zależności od jego pojemności brutto pomierzonej zgodnie z Konwencją TONNAGE,
o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. e, ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie
morskim.
2. Potwierdzeniem spełniania przez statek warunków technicznych w okresie ostatnich 2 lat
jest również ilość zatrzymań statku z powodów uchybień technicznych, dokonana przez
inspekcję państwa portu, która powinna być mniejsza niż 2 zatrzymania.

§ 3. Spełnienie warunków technicznych dyrektor urzędu morskiego potwierdza w sposób
określony w załączniku do rozporządzenia.

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ




2

Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Transportu,
Budownictwa i Gospodarki
Morskiej
z dnia … (poz. …)


Dla zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i ochrony środowiska oraz
uwzględniając wiek i stan techniczny statku, którego przynależność zmieniana jest z obcej na
polską, dyrektor urzędu morskiego dokonuje oceny stanu technicznego statku przez
przeprowadzenie kontroli dokumentów lub inspekcji:

I. Dla statków w wieku do 15 lat – kontroli:
1. zgodności certyfikatów i dokumentów wolnej burty statku z Konwencją o liniach
ładunkowych, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. b ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r.
o bezpieczeństwie morskim, zwanej dalej „ustawą”;
2. zgodności certyfikatów i dokumentów dotyczących wyposażenia w środki
i urządzenia ratunkowe statku z wymaganiami Konwencji SOLAS, o której mowa
w art. 5 pkt 33 lit. a ustawy;
3. zgodności certyfikatów i dokumentów dotyczących ochrony środowiska
z wymaganiami Konwencji MARPOL, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. d ustawy;
4. zgodności świadectw i dokumentów pomiarowych z przepisami Konwencji
TONNAGE, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. e ustawy;
5. oświadczenia armatora, iż statek nie posiada nieusuniętych uchybień stwierdzonych
przez dotychczasowe państwo bandery.

II. Dla statków w wieku powyżej 15 lat oprócz kontroli, o której mowa w części I, dodatkowo
inspekcji, o której mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy.

III. Dla statków nowo wybudowanych kontroli lub inspekcji nie przeprowadza się.

3

Uzasadnienie

Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
w sprawie stanu technicznego statku wpisywanego do polskiego rejestru okrętowego, zwany
dalej „projektem rozporządzenia”, stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2011 r.
Nr 228, poz. 1368, z pó n. zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Rozporządzenie określa, jakie warunki techniczne musi spełniać statek zmieniający
przynależność z obcej na polską, aby mógł zostać wpisany do polskiego rejestru okrętowego.

Obowiązek zapewnienia odpowiedniego stanu technicznego statków zmieniających
banderę z obcej na banderę państwa członkowskiego wynika z dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2009/21/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zgodności
z wymaganiami dotyczącymi państwa bandery (Dz. Urz. UE L 131 z 28.5.2009, str. 132,
z pó n. zm.). Wymagania te zostały transponowane do ustawy w art. 28, który nakłada na
dyrektora urzędu morskiego obowiązek uzyskania informacji dotyczących stanu
bezpieczeństwa statku od jego armatora oraz poprzedniej administracji oraz zapewnienia, że
statek odpowiada wymaganiom obowiązujących przepisów międzynarodowych.

Rozwiązania zawarte w projekcie rozporządzenia mają na celu zapewnienie, że stan
techniczny statku wpisywanego do polskiego rejestru okrętowego spełnia wymagania
bezpieczeństwa żeglugi zawarte w przepisach międzynarodowych.

W § 2 określone zostały warunki techniczne, których spełnienie jest warunkiem wpisania
statku do polskiego rejestru okrętowego. Są to wymagania techniczne określone dla danego
typu statku o polskiej przynależności w zakresie objętym wymaganiami zawartymi
w przepisach,
upoważnionej do wykonywania zadań administracji morskiej,
instytucji klasyfikacyjnych. Załącznik do projektu rozporządzenia reguluje zakres kontroli
dokumentów i inspekcji statku przeprowadzanych w celu ustalenia, czy statek spełnia
powyższe warunki. Pełna ocena stanu technicznego (kontrola dokumentów i inspekcja na
statku) przeprowadzana jest dla statków w zależności od ich wieku. Dla statków młodszych
ocena ogranicza się do sprawdzenia dokumentacji statku. W przypadku statków nowo
wybudowanych kontroli ani inspekcji nie przeprowadza się.

Rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z pó n. zm.).
Nie istnieje również konieczność przedstawiania rozporządzenia właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej, zgodnie z § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z pó n.zm.).

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.1414, z pó n. zm.), projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Projekt rozporządzenia wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.



4

Ocena skutków regulacji (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) urzędy morskie;
2) izby morskie;
3) uznane organizacje upoważnione do działania w polskiej administracji morskiej;
4) właścicieli i armatorów statków.

2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przesłany do
następujących podmiotów:
1) Polski Rejestr Statków S.A. w Gdańsku;
2) Det Norske Veritas Polska;
3) Germanischer Lloyd Polska;
4) Rosyjski Morski Rejestr Statków Oddział w Polsce;
5) Lloyd’s Register Polska;
6) RINA Poland;
7) Związek Armatorów Polskich;
8) Polska egluga Bałtycka;
9) Polska egluga Morska;
10) Unibaltic;
11) Baltramp Shipping Sp. z o.o.;
12) Unity Line Sp. z o.o.;
13) Polskie Linie Oceaniczne;
14) Polski Związek eglarski.

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia może mieć wpływ na dochody i wydatki sektora
przedsiębiorstw, ponieważ ogranicza możliwość wpisania do polskiego rejestru okrętowego
jednostek, których stan techniczny nie spełnia wymogów międzynarodowych.

4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych.

5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.

7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.

8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska
06/05/EP

5
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 30 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: