eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 454
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich
  • data uchwalenia: 2012-08-31
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1068

454

2) jest możliwość wykonania określonej czynności przez osobę lub osoby zgłaszające się
dobrowolnie.
3. W każdym przypadku skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w ust. 1, kierujący
działaniami ratowniczymi na miejscu akcji albo koordynator nawodnych poszukiwań składa
bezpośredniemu przełożonemu pisemny raport wyjaśniający okoliczności oraz sposób
wykonania działania.

§ 10. 1. Brzegowe stacje ratownicze wykonują zadania poszukiwania i ratowania ludzi
w niebezpieczeństwie na morzu w strefie przybrzeżnej, w odległości od brzegu nie większej
niż przewidziano w Karcie Bezpieczeństwa jednostki pływającej znajdującej się na
wyposażeniu stacji.
2. W szczególnych przypadkach gdy działania ratownicze są prowadzone wspólnie z morskim
statkiem ratowniczym odległość, o której mowa ust. 1, może zostać zwiększona.

§ 11. 1. W działaniach ratowniczych wykonywanych przez brzegowe stacje ratownicze
uczestniczą ochotnicze drużyny ratownicze.
2. Ochotnicze drużyny ratownicze, wchodzące w skład brzegowych stacji ratowniczych,
składają się z członków czynnych i kandydatów.
3. Członkiem czynnym ochotniczej drużyny ratowniczej może być pełnoletnia osoba
fizyczna, mająca dobry stan zdrowia, potwierdzony odpowiednim świadectwem zdrowia oraz
pełną zdolność do czynności prawnych.
4. Imienna lista członków ochotniczej drużyny ratowniczej, zawierająca w szczególności ich
adresy, numery telefonów oraz inne sposoby zawiadamiania i alarmowania, sporządzona
przez kierownika brzegowej stacji ratowniczej; lista powinna być udokumentowana i na
bieżąco aktualizowana.

§ 12. 1. Uprawnienie, o którym mowa w art. 124 ust. 1 pkt 5 ustawy, przysługuje:
1) według faktycznego przebiegu pojazdu, zgodnie z przepisami w sprawie warunków
ustalania i zasad zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych,
motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy;
2) według rachunków stwierdzających poniesione wydatki.
2. Ryczałt, o którym mowa w art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy, jest wypłacany ze środków Służby
SAR do wysokości 1/175 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce
narodowej w roku poprzednim za każdą godzinę udziału w działaniu lub szkoleniu
ratowniczym.
3. Wysokość ryczałtu, o którym mowa w ust. 2, jest ustalana corocznie przez dyrektora
Służby SAR.

§ 13. 1. W działaniach ratowniczych mogą również uczestniczyć osoby, które przez okres co
najmniej jednego roku brały udział w ćwiczeniach oraz akcjach ratowniczych na zasadzie
obserwatora, kandydujący do członkostwa w ochotniczej drużynie ratowniczej. Kandydat
może w czasie ćwiczeń i akcji ratowniczych wykonywać prace pomocnicze.
2. Korzystanie przez kandydata ze sprzętu i urządzeń Służby SAR do ćwiczeń i doskonalenia
umiejętności z zakresu ratownictwa morskiego może mieć miejsce wyłącznie za zgodą
kierownika stacji ratowniczej i pod nadzorem ratownika zawodowego.

§ 14. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


PREZES RADY MINISTRÓW



3
Uzasadnienie

Projekt
rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków
i sposobu wykonywania zadań poszukiwania i ratowania życia na morzu przez brzegowe
stacje ratownicze oraz sposobu realizacji uprawnień członków ochotniczych drużyn
ratowniczych zwany dalej „projektem rozporządzenia”, stanowi wykonanie upoważnienia
ustawowego zawartego w art. 124 ust. 3 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie
morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z pó n. zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Projekt
rozporządzenia zachowuje w dużym stopniu dotychczasowy stan prawny dot.
kwestii szczegółowych warunków i sposobu wykonywania zadań poszukiwania i ratowania
życia na morzu przez brzegowe stacje ratownicze oraz sposobu realizacji uprawnień
członków ochotniczych drużyn ratowniczych ustanowiony przez rozporządzenie Rady
Ministrów z dnia 25 września 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i sposobu
wykonywania zadań poszukiwania i ratowania życia na morzu oraz uprawnień członków
ochotniczych drużyn ratowniczych (Dz. U. Nr 118, poz. 1253), które przestanie obowiązywać
na podstawie art. 149 ustawy.



Celem projektu rozporządzenia jest określenie szczegółowych warunków i sposobu
wykonywania zadań poszukiwania i ratowania życia na morzu, sposobu realizacji uprawnień
członków ochotniczych drużyn ratowniczych m.in. do noszenia oznak Służby SAR, zwrotu
kosztów dojazdu oraz ryczałtu za udział w akcjach.

Jednostki organizacyjne Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, zgodnie
z postanowieniami projektu rozporządzenia oraz ustawy, zobowiązane są do niezwłocznego
podjęcia działań poszukiwawczych i ratowniczych. W celu realizacji przedmiotowego
obowiązku ww. jednostki Służby SAR pełnią całodobową służbę pogotowia, której
szczegółowe zasady zostały opisane w § 1 w ust. 2.


Jedyną osobą upoważnioną, na mocy § 3 projektu rozporządzenia, do wprowadzenia
dora nych zmian w systemie pogotowia ratowniczego wynikających z przyczyn technicznych
bąd innych uzasadnionych względów jest Dyrektor Służby SAR.


W paragrafach 4 – 6 projektu rozporządzania zostały określone osoby upoważnione do
kierowania działaniami poszukiwawczymi i ratowniczymi (kierownik akcji oraz kierujący
akcją na miejscu jej prowadzenia albo koordynator nawodnych poszukiwań) oraz zostały
wyszczególnione główne zadania i czynności ww. osób.

Projekt
rozporządzenia przewiduje sytuację wykonywania działań ratowniczych przez
morskie statki ratownicze i brzegowe stacje ratownicze samodzielnie bąd we współdziałaniu
z innymi jednostkami ratowniczymi (§ 7). W przypadku przeprowadzania działań
samodzielnych przez ww. jednostki ratownicze Służby SAR, akcją na miejscu kieruje
odpowiednio kapitan morskiego statku ratowniczego lub kierownik brzegowej stacji
ratowniczej, a w razie współdziałania z innymi jednostkami ratowniczymi – osoba
wyznaczona przez kierownika akcji


Paragraf 9 projektu rozporządzenia dotyczy sytuacji, w której możliwej jest
odstąpienie w trakcie działań ratowniczych, od zasad działania uznanych powszechnie za
bezpieczne czyli sytuacji szczególnej. Odejście od procedur i metod działania uznanych za
bezpieczne może nastąpić tylko po ocenie kierującego działaniami ratowniczymi i musi

4
nastąpić z zachowaniem wszelkich możliwych w danych warunkach zabezpieczeń. Ponadto
w § 9 zostały sprecyzowane przypadki, kiedy decyzja o podjęciu przedmiotowych działań
może zostać wydana.


Zgodnie z § 10 projektu rozporządzenia brzegowe stacje ratownicze wykonują zadania
poszukiwania i ratowania ludzi w niebezpieczeństwie na morzu w strefie przybrzeżnej,
w odległości od brzegu nie większej niż przewidziano w Karcie Bezpieczeństwa jednostki
pływającej znajdującej się na wyposażeniu stacji, zaś w szczególnych przypadkach gdy akcja
jest prowadzona wspólnie z morskim statkiem ratowniczym odległość ta może zostać
zwiększona.

Projekt
rozporządzenia, zgodnie z delegacją ustawową, zawiera również regulację
dotyczącą ochotniczych drużyn ratowniczych. W chwili obecnej, członkowie ochotniczych
drużyn ratowniczych stanowią istotne wsparcie działalności ratunkowej prowadzonej przez
Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa. Służba SAR zatrudnia ratowników
zawodowych jednak w sytuacji wymagającej prowadzenia akcji ratunkowej/przeprowadzania
ćwiczeń udział członków ochotniczych drużyn ratowniczych SAR jest często niezbędny
(m.in. poprzez podleganie ratowników zawodowych pod wymagania dot. czasu pracy
ustanowionych w prawie pracy oraz mając na względzie kryterium szybkości prowadzenia
akcji ratowniczych). Wymaga podkreślenia również fakt, że zdecydowana większość
ratowników Ochotniczych Drużyn Ratownictwa Morskiego, posiada wysokie kwalifikacje
w zakresie kierowania łodziami ratowniczymi, technik ratowniczych, wyszkolenia
medycznego (kwalifikowana pierwsza pomoc) oraz poziom wiedzy równy ratownikom
zawodowym. Ponadto, wielu ochotników posiada również kwalifikacje marynarskie.


Projekt rozporządzenia precyzuje uprawnienia członków ochotniczych drużyn
ratowniczych zawartych w art. 124 ustawy (m.in. prawo do zwrotu kosztów dojazdu
w związku z udziałem w akcji poszukiwawczej i ratowniczej).


Projekt rozporządzenia precyzuje również sytuację i uprawnienia osób, które
kandydują do członkowstwa w ochotniczej drużynie ratowniczej.

Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z pó n. zm.).

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.1414), przedmiotowy projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.





5

Ocena skutków regulacji (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
2) Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa;
3) członków ochotniczych drużyn ratowniczych oraz osób kandydujących do członkostwa
w ochotniczej drużynie ratowniczej.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym z następującymi
podmiotami:
1. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej
2. Morski Odział Straży Granicznej
3. Marynarka Wojenna
4. Odwoławcza Izba Morska przy Sądzie Okręgowym w Gdańsku z siedzibą w Gdyni
5. Izba Morska przy Sądzie Okręgowym w Gdańsku z siedzibą w Gdyni
6. Izba Morska przy Sądzie Okręgowym w Szczecinie
7. Federacja Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków
8. Krajowa Sekcja Morska Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”
9. Ogólnopolski Związek Zawodowy Oficerów i Marynarzy
10. Polski Związek eglarski
11. Stowarzyszenie Armatorów Jachtowych
12. Stowarzyszenie Armatorów Jachtów Komercyjno-Sportowych SAJKS
13. Stowarzyszenie Armatorów Rybackich
14. Towarzystwo eglarskie „Bryfok”
15. Gdańska Federacja eglarska
16. Związek Armatorów Polskich.

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia może mieć minimalny wpływ na dochody
i wydatki sektora przedsiębiorstw, w którym zatrudnieni są członkowie ochotniczych drużyn
ratowniczych oraz kandydatów do członkowstwa w ochotniczej drużynie ratowniczej.
Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 3 ubezpieczyciele zobowiązani są do wypłaty świadczeń z tytułu
wypadków przy pracy, którym członkowie ochotniczych drużyn ratowniczych oraz
kandydatów do członkowstwa w ochotniczej drużynie ratowniczej ulegli w związku
z udziałem w akcjach ratowniczych.
Członkowie ochotniczych drużyn ratowniczych stanowią istotne wsparcie działalności
ratunkowej prowadzonej przez Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa. Służba SAR
zatrudnia ratowników zawodowych jednak w sytuacji wymagającej prowadzenia akcji
ratunkowej/przeprowadzania ćwiczeń udział członków ochotniczych drużyn ratowniczych
jest często niezbędny mając na względzie kryterium szybkości prowadzenia akcji
ratowniczych oraz fakt, że zdecydowana większość ratowników Ochotniczych Drużyn
Ratownictwa Morskiego, posiada wysokie kwalifikacje w zakresie kierowania łodziami
ratowniczymi, technik ratowniczych, wyszkolenia medycznego (kwalifikowana pierwsza
pomoc) oraz poziom wiedzy równy ratownikom zawodowym. Ponadto, wielu ochotników
posiada również kwalifikacje marynarskie oraz doświadczenie w pracy na morzu.



6
4. Wpływ regulacji na wydatki sektora publicznego, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na zwiększenie, w stosunku do
obecnych, wydatków sektora publicznego, związanych z kosztami działalności Służby SAR.

5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.

7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.

8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.






























07/05/EP

7
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 34 . [ 35 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: