eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 454
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich
  • data uchwalenia: 2012-08-31
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1068

454

zostaną sfinansowane w ramach limitu wydatków przyznanego dla części 21
na rok 2013.
Coroczne koszty eksploatacyjne i funkcjonowania Komisji – od 2013 r.
i w latach następnych – około 2,3 mln zł stanowią, w szczególności:
a) coroczne koszty zatrudnienia bez pochodnych, wraz z wynagrodzeniem
za pełnione dyżury (około 536 tys. zł rocznie), w kwocie tej nie zostały
uwzględnione pochodne, które stanowią około 19,64% kosztów
wynagrodzenia (za 12 miesięcy 2013 r. szacuje się na kwotę 105 300 zł
oraz pochodne od dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2012 r.
wypłacanego w 2013 r. na kwotę 3
700 zł) oraz dodatkowe
wynagrodzenie roczne,
b) koszt obsługi administracyjnej Komisji – 125 tys. zł,
c) koszty obsługi transportowej – 50 tys. zł,
d) koszty delegacji związanych z badaniami wypadków lub incydentów
morskich – 160 tys. zł,
e) udział w międzynarodowych forach i sesjach dotyczących badań
wypadków lub incydentów morskich – 55 tys. zł,
f) niezbędne szkolenia członków Komisji – 95 tys. zł,
g) koszt prowadzenia badań w ciągu roku – 730 tys. zł,
h) wynagrodzenia dla powoływanych dodatkowo ekspertów
i prowadzonych badań w miejscu wypadku lub incydentu oraz
niezbędnych analiz – 350 tys. zł rocznie,
i) prenumerata wydawnictw towarzystw klasyfikacyjnych uznanych przez
Rzeczpospolitą Polską, prenumerata fachowych wydawnictw
o bezpieczeństwie żeglugi, wydawnictw BHMW, wydawnictw IMO oraz
wydawnictw Admiralicji Brytyjskiej (uzupełnienia oraz nowe
wydawnictwa) – 30 tys. zł,
j) bieżące wyposażenie członków Komisji – 15 tys. zł.
W budżecie na 2013 r. i lata następne należy doliczyć koszt dodatkowego
wynagrodzenia rocznego (tzw. „trzynastka”). Wydatek dotyczący
dodatkowego rocznego wynagrodzenia, który wystąpi w 2013 r. wyniesie

32

około 19.500 zł brutto. Ww. wydatek zostanie sfinansowany w ramach
limitu wydatków przyznanego dla części 21 na rok 2013 i lata następne.
Koszty dyżurów telefonicznych przez członków Komisji zostały
uwzględnione w kosztach zatrudnienia.
W przyszłości, w budżecie na lata następne, należy doliczyć dodatkowy
koszt przeprowadzenia certyfikacji w celu uzyskania certyfikatu jakości
wydanego przez uznaną organizację – koszt uzyskania certyfikatu 45 tys. zł
w 2013 r. (wraz ze sporządzeniem Księgi Systemu Zarządzania Jakością)
oraz corocznie od 2014 r. 6 tys. zł za potwierdzanie certyfikacji. Ww.
wydatki zostaną sfinansowane w ramach limitu wydatków przyznanego dla
części 21 na rok 2013 i lata następne.
W związku z tym, że planowane powołanie Komisji przewidziane jest na
7 miesięcy roku budżetowego, należy uwzględnić fundusz płac 7 miesięcy
w pierwszym roku działalności.
Obsługę administracyjną Komisji, w tym sekretariat, zapewnia minister
właściwy do spraw gospodarki morskiej, w ramach korpusu służby cywilnej.
Wydatki związane z kosztami za obsługę administracyjną (1 etat) będą
zapewnione w ramach części 21 budżetu państwa.
Należy podkreślić, iż koszty prowadzonych badań przez Komisję, są
całkowicie odrębne i niezależne od kosztów ponoszonych przez inne
podmioty (sądy, Policję, prokuraturę czy izby morskie). Zapewnienie takiej
odrębności od innych podmiotów, które prowadzą dochodzenie, m.in. w celu
przypisania winy i określenia odpowiedzialności, ma na względzie realizację
celu implementowanej dyrektywy 2009/18/WE, jakim jest zapewnienie
Komisji funkcjonalnej oraz przedmiotowej niezależności.
Projektowane rozwiązania nie będą miały wpływu na zmniejszenie
dochodów jednostek sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa.
W stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów ustawa
nie spowoduje zmniejszenia dochodów budżetu państwa.
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
2. Rynek pracy

33

Projektowana ustawa nie będzie wywierała wpływu na rynek pracy.
3. Konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie będzie wywierała wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
4. Sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
IV. Wskazanie ródeł finansowania
Przewidywany koszt powołania i funkcjonowania Komisji w 2012 r. wyniesie
ok. 1,27 mln zł.
W budżecie państwa, w części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw
gospodarki morskiej na 2012 r. zabezpieczone zostały środki finansowe na
powołanie i funkcjonowanie Komisji w 2012 r. (str. 8 cz. III pkt A – 181,2 tys. zł
oraz str. 9 cz. III pkt C – 400 tys. zł). Jednakże w ustawie budżetowej na rok 2012
nie uwzględniono środków na wynagrodzenia dla członków Komisji. Po przyjęciu
przez Sejm RP ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich,
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zwróci się do Rady
Ministrów o uruchomienie środków z rezerwy na zmiany organizacyjne i nowe
zadania, z przeznaczeniem na zatrudnienie i wynagrodzenia. W części 21 budżetu
państwa na 2012 r. nie zostało zapewnione pokrycie kosztów zakupu samochodów,
plotera oraz biblioteki fachowej (na kwotę 315 tys. zł). Minister właściwy do spraw
gospodarki morskiej podejmie starania, aby środki na zakup samochodów, plotera
i biblioteki fachowej (łącznie 315 tys. zł) zostały wygospodarowane w ramach
wydatków zaplanowanych na rok 2012 w części 21 – Gospodarka morska, mając na
uwadze, że brak zapewnienia ww. środków w 2012 r. może uniemożliwić
wykonywanie obowiązków Komisji. W przypadku braku takiej możliwości, zakupy
te zostaną sfinansowane w ramach limitu wydatków przyznanego dla części 21 na
rok 2013.
Koszty związane z powołaniem i funkcjonowaniem Państwowej Komisji Badania
Wypadków Morskich powinny być sfinansowane od 2013 r. w ramach limitu
wydatków przyznanego dla dysponenta części 21 – gospodarka morska,
zaplanowanego w ustawie budżetowej na dany rok.

34

Podstawowym zadaniem Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich jest
badanie wypadków i incydentów morskich. W związku z powyższym, mając na
uwadze art. 50 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych, podstawowym celem
ww. zadania, będzie efektywne prowadzenie badań wypadków i incydentów
morskich oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa morskiego poprzez
identyfikowanie przyczyn wypadków i incydentów morskich. Miernikiem będzie
stosunek ilości raportów wydanych przez Komisję do ilości badań wypadków lub
incydentów morskich podjętych przez Komisję. Wartość miernika powinna
wynosić 100%.
Zgodnie z art. 50 ust. 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z pó n. zm.), zwanej dalej „ustawą o finansach
publicznych”, w projektach ustaw, których skutkiem finansowym może być zmiana
poziomu wydatków jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do
wielkości wynikających z obowiązujących przepisów, należy określić w treści
projektu maksymalny limit tych wydatków wyrażony kwotowo, na okres 10 lat
budżetowych wykonywania ustawy, oddzielnie dla każdego roku, poczynając od
pierwszego roku planowanego wejścia w życie ustawy, w podziale na budżet
państwa, jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne oraz
pozostałe jednostki sektora finansów publicznych. Dodatkowo, zgodnie z art. 50
ust. 4 i 5 ustawy o finansach publicznych, projekty ustaw zawierać muszą przepisy
normujące mechanizmy korygujące, które będą miały zastosowanie w przypadku
przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy
maksymalnego limitu wydatków, jak i określać właściwy organ, który monitoruje
wykorzystanie limitu wydatków na wykonywanie zadania publicznego przez
jednostki sektora finansów publicznych oraz odpowiada za wdrożenie tych
mechanizmów korygujących.
Maksymalny limit wydatków wyrażony kwotowo na okres 10 lat budżetowych
wykonywania ustawy przedstawia tabela poniżej.
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
1,270
2,310
2,368
2,427
2,488 2,550
2,611
2,674
2,738
2,803
tys. zł tys. zł tys. zł tys. zł tys. zł tys. zł tys. zł tys. zł tys. zł tys. zł

35

W przedstawionych powyżej kwotach została uwzględniona (od 2014 r.) CPI
– dynamika średnioroczna, określona w wytycznych MF dotyczących jednolitych
wska ników makroekonomicznych, będących podstawą oszacowania skutków
finansowych projektowanych ustaw.
W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok
budżetowy maksymalnego limitu wydatków, o którym mowa powyżej, zostaną
zastosowane mechanizmy korygujące, polegające na: wykorzystaniu innych
rozwiązań technologicznych w zakresie funkcjonowania Komisji, racjonalizacji
częstotliwości wykonywania zadań, obniżeniu kosztów zewnętrznej obsługi, przy
jednoczesnym zapewnieniu, że nadrzędny cel, dla którego została powołana
Komisja, zostanie zachowany oraz mając na względzie zapewnienie prawidłowego
funkcjonowania Komisji i zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi.
Organem właściwym do monitorowania wykorzystania limitu wydatków oraz
wdrożenia mechanizmów korygujących jest minister właściwy do spraw gospodarki
morskiej.














15/04/EP

36

strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 30 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: