Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 376
- Data wpłynięcia: 2012-04-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-10-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1448
376-cz-II
ZAŁĄCZNIK Nr 5
WYKAZ WYMAGANYCH REGULAMINÓW EKG ONZ OBOWI ZUJ CYCH PODCZAS
HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU
Numer
Seria
L.p. Przedmiot regulaminu EKG
poprawek
ONZ
1. Reflektory (R2 i HS1) 1
01
2. Reflektory (typu „sealed beam”)
5
02
3. Reflektory (H1, H2, H3, HB3, HB4, H7, i/lub H8) 8
04
4. Reflektory (halogenowe typu „sealed beam”)
31
02
5. Reflektory z wyładowczymi źródłami światła 98
00
6.
arówki do stosowania w homologowanych światłach 37 03
7. Kierunkowskazy
6
01
8. wiatła obrysowe/światła pozycyjne przednie
7 02
(boczne)/światła pozycyjne tylne (boczne)/ światła
hamowania „stop”
9. wiatła odblaskowe
3
02
10. Przednie reflektory przeciwmgłowe 19
02
11. Tylne światła przeciwmgłowe 38
00
12. wiatło cofania
23
00
13. wiatło dzienne
87
00
15. Bezpieczne oszklenie
43
00
32
ZAŁĄCZNIK Nr 6
PROCEDURY KONTROLI ZGODNO CI PRODUKCJI
Procedury kontroli zgodności produkcji mają na celu zapewnienie, aby każdy tramwaj,
trolejbus, zespół, część lub wyposażenie były w sposób stabilny produkowane zgodnie z udzieloną im
homologacją typu. Procedury te składają się nierozłącznie z oceny systemu zarządzania jakością,
zwanych dalej "oceną wstępną", oraz weryfikacji metod sprawdzenia wyrobów w produkcji, zwanych
dalej "przedsięwzięciami zapewniającymi zgodność wyrobu".
§ 1. OCENA WST PNA
1. Przed udzieleniem homologacji typu należy sprawdzić istnienie u producenta zadowalających
przedsięwzięć i procedur dla zapewnienia, aby wytwarzane części, układy, zespoły, tramwaje lub
trolejbusy były zgodne z homologowanym typem.
2. Uznaje się prawidłowość przedsięwzięć producenta, o których mowa w § 2, jeżeli ocena wstępna
wykaże istnienie u producenta jednego lub więcej z przedsięwzięć opisanych w poniższych punktach
1) i 2).
1) Ocenę wstępną lub weryfikację w zakresie przedsięwzięć zapewniających zgodność wyrobu może
przeprowadzać władza homologacyjna lub w jej imieniu uprawniona jednostka.
Przy podejmowaniu decyzji o zakresie planowanej do przeprowadzenia oceny wstępnej można
uwzględnić następujące dostępne informacje:
- certyfikację producenta opisaną w pkt 2, która nie została odnotowana lub uznana na mocy
niniejszego punktu,
- w przypadku homologacji typu części lub zespołu, oceny systemu jakości przeprowadzane przez
producenta(ów) tramwaju lub trolejbusu w zakładach producenta części lub zespołu, zgodnie
z jednym lub większą ilością wymagań przemysłowych spełniających wymagania normy
zharmonizowanej EN ISO 9001 - 2000, z ewentualnym wyłączeniem wymagań związanych
z pojęciami projektowania i rozwoju, pkt 7.3 "Zadowolenie klienta i stałe ulepszanie".
2) Należy uznać odpowiednią certyfikację producenta według zharmonizowanej normy EN ISO
9001 - 2000 (której zakres obejmuje miejsce produkcji i produkty zgłoszone do homologacji typu)
z dopuszczalnym wyłączeniem wymagań związanych z pojęciami projektowania i rozwoju, pkt 7.3
"Zadowolenie klienta i stałe ulepszanie" lub równoważną normą zharmonizowaną spełniającą
wymagania dotyczące oceny wstępnej, o których mowa powyżej. Producent powinien dostarczyć dane
szczegółowe dotyczące odpowiedniej certyfikacji i zobowiązać się do poinformowania ministra
o wszelkich zmianach jej ważności lub zakresu.
"Odpowiednia certyfikacja" oznacza w tym przypadku certyfikację przyznaną przez jednostkę
akredytacyjną działającą zgodnie ze zharmonizowaną normą EN 45012.
3. Do celów homologacji typu tramwaju lub trolejbusu, oceny wstępne przeprowadzane w celu
przyznania homologacji typu części, zespołów i elementów wyposażenia nie muszą być powtarzane,
ale powinny zostać uzupełnione oceną obejmującą te zakłady produkcyjne i działania związane
z montażem całego tramwaju lub trolejbusu, które nie zostały uwzględnione w poprzednich ocenach.
§ 2. PRZEDSI WZI CIA ZAPEWNIAJ CE ZGODNO Ć WYROBÓW
1. Każdy tramwaj, trolejbus, część lub zespół homologowane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem
lub wymaganiami określonymi w przepisach dotyczących homologacji powinny być tak wytwarzane,
aby spełniać wymagania niniejszego rozporządzenia lub wymagania określone w przepisach
dotyczących homologacji.
2. Udzielając homologacji typu tramwaju lub trolejbusu, należy sprawdzić istnienie właściwych
zarządzeń oraz udokumentowanych planów kontroli uzgodnionych z producentem dla każdej
homologacji przedmiotu wyposażenia lub części tak, aby te badania lub związane z nimi kontrole
konieczne dla sprawdzania ciągłości zgodności z homologowanym typem, zawierające - zwłaszcza
tam, gdzie są stosowane - badania określone w przepisach dotyczących homologacji, mogły być
przeprowadzane z zalecaną częstością.
33
3. Posiadacz homologacji powinien w szczególności:
1) zapewnić istnienie procedur do skutecznej kontroli zgodności wyrobów (tramwajów, trolejbusów,
układów, części lub zespołów) z homologowanym typem;
2) mieć dostęp do aparatury badawczej niezbędnej do sprawdzania zgodności każdego
homologowanego typu;
3) zapewnić, aby wyniki badań były rejestrowane i aby załączone dokumenty były dostępne w czasie
określonym w porozumieniu z władzą homologacyjną; okres ten nie może przekraczać 10 lat;
4) prowadzić analizę wyników każdego rodzaju badań w celu sprawdzenia i zapewnienia stabilności
charakterystyk wyrobu, określając przy tym dopuszczalne odchylenia wykonawcze;
5) zapewnić, aby dla każdego typu wyrobu były przeprowadzane przynajmniej kontrole podane
w niniejszym rozporządzeniu oraz badania podane w mających zastosowanie przepisach dotyczących
homologacji;
6) zapewnić, aby stwierdzenie jakiejkolwiek niezgodności wyników badania danego typu stanowiło
podstawę do pobrania następnej próbki i ponownego przeprowadzenia badania; należy podejmować
wszelkie niezbędne kroki w celu niezwłocznego przywrócenia zgodności produkcji;
7) w przypadku homologacji typu tramwaju lub trolejbusu kontrole, o których mowa w pkt 5,
są ograniczone do tych, które sprawdzają zgodność kompletacji tramwaju lub trolejbusu z danymi
homologacyjnymi, a w szczególności - informacjami wymienionymi w załączniku nr 1 lub 2
do rozporządzenia.
§ 3. PRZEDSI WZI CIA DOTYCZ CE CI GŁEJ WERYFIKACJI
1. Minister lub uprawniona jednostka może w dowolnej chwili sprawdzać metody kontroli zgodności
produkcji stosowane w każdym zakładzie produkcyjnym. Częstość tych sprawdzeń powinna być
spójna z przedsięwzięciami, które zostały uznane według § 1, oraz powinna zapewniać, aby związane
czynności kontrolne były przeprowadzane w okresach wynikających z ustalonego stopnia zaufania
do producenta. Należy także akceptować działania nadzorujące prowadzone przez jednostki
akredytacyjne, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 2. W związku z powyższym należy zapewnić, aby:
1) podczas każdej kontroli wyniki badań własnych oraz zapis przebiegu produkcji zostały
udostępnione osobie przeprowadzającej kontrolę;
2) jeżeli wyniki i zakres badań są odpowiednie, osoba kontrolująca mogła pobrać losowo próbki
przeznaczone do zbadania w laboratorium producenta (lub w uprawnionej jednostce, jeżeli przepis
dotyczący homologacji tak stanowi); minimalna liczba próbek może być określana według wyników
kontroli prowadzonej samodzielnie przez producenta, a ponadto:
3) gdy wyniki kontroli są niezadowalające lub jeżeli konieczna jest weryfikacja ważności badań
przeprowadzonych według pkt 2, prowadzący kontrolę powinien wybrać próbki przeznaczone
do przesłania uprawnionej jednostce w celu przeprowadzenia badań.
34
ZAŁĄCZNIK Nr 7
ZASADY NUMEROWANIA WIADECTW HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU I
TROLEJBUSU
Numer homologacji typu tramwaju i typu trolejbusu składa się z trzech pól oddzielonych znakiem „*”.
Pole 1: symbol „PL”.
Pole 2: czterocyfrowy numer homologacji (z zerami na początku, o ile potrzeba, aby numer
był czterocyfrowy).
Pole 3: dwucyfrowy kolejny numer rozszerzenia (z zerem na początku, o ile potrzeba, aby
numer był dwucyfrowy), ukośnik (łamanie), litera „T”.
Przykład:
Drugie rozszerzenie do czwartej homologacji typu udzielonej dla tramwaju lub trolejbusu:
PL*0004*02/T.
35
ZAŁĄCZNIK Nr 8
WZÓR
(maksymalny format: A4 (210 x 297 mm)
minister właściwy ds. transportu
(pieczęć)
WIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU
Zawiadomienie dotyczące:
- homologacji typu 1),
tramwaju kompletnego 1),
- rozszerzenia homologacji typu 1),
tramwaju skompletowanego 1),
- odmowy homologacji typu 1),
tramwaju niekompletnego 1),
- cofnięcia homologacji typu 1),
tramwaju z kompletnymi i niekompletnymi wariantami 1),
tramwaju ze skompletowanymi i niekompletnymi
wariantami 1),
wydane na podstawie art. 70n ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. -
Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. …… Nr ……, poz. ……).
Numer homologacji: .........................................
Powód rozszerzenia 1): ..........................................
0.1. Marka: ..........................................
0.2. Typ oraz oznaczenie handlowe: ...................
0.3. Nazwa i adres producenta: ...........................
Nazwa i adres importera (o ile występuje) 1): ................................
0.4. Rodzaj tramwaju: ........................................
0.5. Rodzaj nadwozia: ......................................
Na podstawie wyniku przeprowadzonego badania homologacyjnego, potwierdzonego w protokóle
i sprawozdaniu jednostki badającej, niżej podpisany poświadcza zgodność danych zawartych
w świadectwie homologacji z wynikami badań homologacyjnych.
Homologacja jest udzielona / odmówiona / cofnięta 1) (podać przyczyny).
Pouczenie
Strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do ........... (minister właściwy do spraw transportu)
z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 127 § 3
K.p.a.)
.............................................. ..............................
(miejscowość) (data)
.................................
(podpis)
Załączniki: 1) Dokument informacyjny
2) Nazwiska oraz wzory podpisów osób upoważnionych do podpisywania wyciągu
ze świadectwa homologacji oraz zaświadczenie o zajmowanym przez nie stanowisku.
3) Protokół i sprawozdanie z badań homologacyjnych jednostki uprawnionej
1) Niepotrzebne skreślić.
36
WYKAZ WYMAGANYCH REGULAMINÓW EKG ONZ OBOWI ZUJ CYCH PODCZAS
HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU
Numer
Seria
L.p. Przedmiot regulaminu EKG
poprawek
ONZ
1. Reflektory (R2 i HS1) 1
01
2. Reflektory (typu „sealed beam”)
5
02
3. Reflektory (H1, H2, H3, HB3, HB4, H7, i/lub H8) 8
04
4. Reflektory (halogenowe typu „sealed beam”)
31
02
5. Reflektory z wyładowczymi źródłami światła 98
00
6.
arówki do stosowania w homologowanych światłach 37 03
7. Kierunkowskazy
6
01
8. wiatła obrysowe/światła pozycyjne przednie
7 02
(boczne)/światła pozycyjne tylne (boczne)/ światła
hamowania „stop”
9. wiatła odblaskowe
3
02
10. Przednie reflektory przeciwmgłowe 19
02
11. Tylne światła przeciwmgłowe 38
00
12. wiatło cofania
23
00
13. wiatło dzienne
87
00
15. Bezpieczne oszklenie
43
00
32
ZAŁĄCZNIK Nr 6
PROCEDURY KONTROLI ZGODNO CI PRODUKCJI
Procedury kontroli zgodności produkcji mają na celu zapewnienie, aby każdy tramwaj,
trolejbus, zespół, część lub wyposażenie były w sposób stabilny produkowane zgodnie z udzieloną im
homologacją typu. Procedury te składają się nierozłącznie z oceny systemu zarządzania jakością,
zwanych dalej "oceną wstępną", oraz weryfikacji metod sprawdzenia wyrobów w produkcji, zwanych
dalej "przedsięwzięciami zapewniającymi zgodność wyrobu".
§ 1. OCENA WST PNA
1. Przed udzieleniem homologacji typu należy sprawdzić istnienie u producenta zadowalających
przedsięwzięć i procedur dla zapewnienia, aby wytwarzane części, układy, zespoły, tramwaje lub
trolejbusy były zgodne z homologowanym typem.
2. Uznaje się prawidłowość przedsięwzięć producenta, o których mowa w § 2, jeżeli ocena wstępna
wykaże istnienie u producenta jednego lub więcej z przedsięwzięć opisanych w poniższych punktach
1) i 2).
1) Ocenę wstępną lub weryfikację w zakresie przedsięwzięć zapewniających zgodność wyrobu może
przeprowadzać władza homologacyjna lub w jej imieniu uprawniona jednostka.
Przy podejmowaniu decyzji o zakresie planowanej do przeprowadzenia oceny wstępnej można
uwzględnić następujące dostępne informacje:
- certyfikację producenta opisaną w pkt 2, która nie została odnotowana lub uznana na mocy
niniejszego punktu,
- w przypadku homologacji typu części lub zespołu, oceny systemu jakości przeprowadzane przez
producenta(ów) tramwaju lub trolejbusu w zakładach producenta części lub zespołu, zgodnie
z jednym lub większą ilością wymagań przemysłowych spełniających wymagania normy
zharmonizowanej EN ISO 9001 - 2000, z ewentualnym wyłączeniem wymagań związanych
z pojęciami projektowania i rozwoju, pkt 7.3 "Zadowolenie klienta i stałe ulepszanie".
2) Należy uznać odpowiednią certyfikację producenta według zharmonizowanej normy EN ISO
9001 - 2000 (której zakres obejmuje miejsce produkcji i produkty zgłoszone do homologacji typu)
z dopuszczalnym wyłączeniem wymagań związanych z pojęciami projektowania i rozwoju, pkt 7.3
"Zadowolenie klienta i stałe ulepszanie" lub równoważną normą zharmonizowaną spełniającą
wymagania dotyczące oceny wstępnej, o których mowa powyżej. Producent powinien dostarczyć dane
szczegółowe dotyczące odpowiedniej certyfikacji i zobowiązać się do poinformowania ministra
o wszelkich zmianach jej ważności lub zakresu.
"Odpowiednia certyfikacja" oznacza w tym przypadku certyfikację przyznaną przez jednostkę
akredytacyjną działającą zgodnie ze zharmonizowaną normą EN 45012.
3. Do celów homologacji typu tramwaju lub trolejbusu, oceny wstępne przeprowadzane w celu
przyznania homologacji typu części, zespołów i elementów wyposażenia nie muszą być powtarzane,
ale powinny zostać uzupełnione oceną obejmującą te zakłady produkcyjne i działania związane
z montażem całego tramwaju lub trolejbusu, które nie zostały uwzględnione w poprzednich ocenach.
§ 2. PRZEDSI WZI CIA ZAPEWNIAJ CE ZGODNO Ć WYROBÓW
1. Każdy tramwaj, trolejbus, część lub zespół homologowane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem
lub wymaganiami określonymi w przepisach dotyczących homologacji powinny być tak wytwarzane,
aby spełniać wymagania niniejszego rozporządzenia lub wymagania określone w przepisach
dotyczących homologacji.
2. Udzielając homologacji typu tramwaju lub trolejbusu, należy sprawdzić istnienie właściwych
zarządzeń oraz udokumentowanych planów kontroli uzgodnionych z producentem dla każdej
homologacji przedmiotu wyposażenia lub części tak, aby te badania lub związane z nimi kontrole
konieczne dla sprawdzania ciągłości zgodności z homologowanym typem, zawierające - zwłaszcza
tam, gdzie są stosowane - badania określone w przepisach dotyczących homologacji, mogły być
przeprowadzane z zalecaną częstością.
33
3. Posiadacz homologacji powinien w szczególności:
1) zapewnić istnienie procedur do skutecznej kontroli zgodności wyrobów (tramwajów, trolejbusów,
układów, części lub zespołów) z homologowanym typem;
2) mieć dostęp do aparatury badawczej niezbędnej do sprawdzania zgodności każdego
homologowanego typu;
3) zapewnić, aby wyniki badań były rejestrowane i aby załączone dokumenty były dostępne w czasie
określonym w porozumieniu z władzą homologacyjną; okres ten nie może przekraczać 10 lat;
4) prowadzić analizę wyników każdego rodzaju badań w celu sprawdzenia i zapewnienia stabilności
charakterystyk wyrobu, określając przy tym dopuszczalne odchylenia wykonawcze;
5) zapewnić, aby dla każdego typu wyrobu były przeprowadzane przynajmniej kontrole podane
w niniejszym rozporządzeniu oraz badania podane w mających zastosowanie przepisach dotyczących
homologacji;
6) zapewnić, aby stwierdzenie jakiejkolwiek niezgodności wyników badania danego typu stanowiło
podstawę do pobrania następnej próbki i ponownego przeprowadzenia badania; należy podejmować
wszelkie niezbędne kroki w celu niezwłocznego przywrócenia zgodności produkcji;
7) w przypadku homologacji typu tramwaju lub trolejbusu kontrole, o których mowa w pkt 5,
są ograniczone do tych, które sprawdzają zgodność kompletacji tramwaju lub trolejbusu z danymi
homologacyjnymi, a w szczególności - informacjami wymienionymi w załączniku nr 1 lub 2
do rozporządzenia.
§ 3. PRZEDSI WZI CIA DOTYCZ CE CI GŁEJ WERYFIKACJI
1. Minister lub uprawniona jednostka może w dowolnej chwili sprawdzać metody kontroli zgodności
produkcji stosowane w każdym zakładzie produkcyjnym. Częstość tych sprawdzeń powinna być
spójna z przedsięwzięciami, które zostały uznane według § 1, oraz powinna zapewniać, aby związane
czynności kontrolne były przeprowadzane w okresach wynikających z ustalonego stopnia zaufania
do producenta. Należy także akceptować działania nadzorujące prowadzone przez jednostki
akredytacyjne, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 2. W związku z powyższym należy zapewnić, aby:
1) podczas każdej kontroli wyniki badań własnych oraz zapis przebiegu produkcji zostały
udostępnione osobie przeprowadzającej kontrolę;
2) jeżeli wyniki i zakres badań są odpowiednie, osoba kontrolująca mogła pobrać losowo próbki
przeznaczone do zbadania w laboratorium producenta (lub w uprawnionej jednostce, jeżeli przepis
dotyczący homologacji tak stanowi); minimalna liczba próbek może być określana według wyników
kontroli prowadzonej samodzielnie przez producenta, a ponadto:
3) gdy wyniki kontroli są niezadowalające lub jeżeli konieczna jest weryfikacja ważności badań
przeprowadzonych według pkt 2, prowadzący kontrolę powinien wybrać próbki przeznaczone
do przesłania uprawnionej jednostce w celu przeprowadzenia badań.
34
ZAŁĄCZNIK Nr 7
ZASADY NUMEROWANIA WIADECTW HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU I
TROLEJBUSU
Numer homologacji typu tramwaju i typu trolejbusu składa się z trzech pól oddzielonych znakiem „*”.
Pole 1: symbol „PL”.
Pole 2: czterocyfrowy numer homologacji (z zerami na początku, o ile potrzeba, aby numer
był czterocyfrowy).
Pole 3: dwucyfrowy kolejny numer rozszerzenia (z zerem na początku, o ile potrzeba, aby
numer był dwucyfrowy), ukośnik (łamanie), litera „T”.
Przykład:
Drugie rozszerzenie do czwartej homologacji typu udzielonej dla tramwaju lub trolejbusu:
PL*0004*02/T.
35
ZAŁĄCZNIK Nr 8
WZÓR
(maksymalny format: A4 (210 x 297 mm)
minister właściwy ds. transportu
(pieczęć)
WIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU
Zawiadomienie dotyczące:
- homologacji typu 1),
tramwaju kompletnego 1),
- rozszerzenia homologacji typu 1),
tramwaju skompletowanego 1),
- odmowy homologacji typu 1),
tramwaju niekompletnego 1),
- cofnięcia homologacji typu 1),
tramwaju z kompletnymi i niekompletnymi wariantami 1),
tramwaju ze skompletowanymi i niekompletnymi
wariantami 1),
wydane na podstawie art. 70n ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. -
Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. …… Nr ……, poz. ……).
Numer homologacji: .........................................
Powód rozszerzenia 1): ..........................................
0.1. Marka: ..........................................
0.2. Typ oraz oznaczenie handlowe: ...................
0.3. Nazwa i adres producenta: ...........................
Nazwa i adres importera (o ile występuje) 1): ................................
0.4. Rodzaj tramwaju: ........................................
0.5. Rodzaj nadwozia: ......................................
Na podstawie wyniku przeprowadzonego badania homologacyjnego, potwierdzonego w protokóle
i sprawozdaniu jednostki badającej, niżej podpisany poświadcza zgodność danych zawartych
w świadectwie homologacji z wynikami badań homologacyjnych.
Homologacja jest udzielona / odmówiona / cofnięta 1) (podać przyczyny).
Pouczenie
Strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do ........... (minister właściwy do spraw transportu)
z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 127 § 3
K.p.a.)
.............................................. ..............................
(miejscowość) (data)
.................................
(podpis)
Załączniki: 1) Dokument informacyjny
2) Nazwiska oraz wzory podpisów osób upoważnionych do podpisywania wyciągu
ze świadectwa homologacji oraz zaświadczenie o zajmowanym przez nie stanowisku.
3) Protokół i sprawozdanie z badań homologacyjnych jednostki uprawnionej
1) Niepotrzebne skreślić.
36
Dokumenty związane z tym projektem:
- 376-cz-II › Pobierz plik
- 376-cz-I › Pobierz plik