Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 376
- Data wpłynięcia: 2012-04-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-10-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1448
376-cz-II
Tabela nr 4
Wymagania techniczne podlegające sprawdzeniu przez jednostkę uprawnioną
L.p. Akt
prawny
Kategoria
R
1. Dz.U.237/2005
Muszą być spełnione wymagania dot. dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy
Załącznik 4, Część II,
oraz dopuszczalnych nacisków na oś(osie) i sprzęgi:
Tabela 2,
- dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie może przekraczać sumy
pkt.1.1. i 24.1.
dopuszczalnej masy wynikającej z dopuszczalnych nacisków na oś lub osie i
masy przypadającej na urządzenie sprzęgające;
Dz.U. 32/2003
- nacisk osi nie może przekraczać:
§3, §4, §5 i §11 ust.5 i 7 pkt.1 i
- pojedynczej - 10 ton;
3-6
- podwójnej osi przyczep i naczep, przy odległości (d) między osiami
składowymi: a) - mniej niż 1 m (d < 1,0 ) - 11 ton
Reg 106 EKG ONZ
b) - pomiędzy 1 m a 1,3 m (1,0 ≤ d < 1,3 ) - 16 ton
c) - pomiędzy 1,3 m a 1,8 m (1,3 ≤ d < 1,8 ) - 18 ton
d) - 1,8 m lub więcej (1,8 ≤ d ) - 20 ton
- potrójnej osi przyczep i naczep, przy odległości (d) między osiami
składowymi: a) - 1,3 m i mniej niż 1,3 m (d ≤ 1,3 ) - 21 ton
b) - pomiędzy 1,3 m a 1,4 m (1,3 < d ≤ 1,4 ) - 24 ton
- wyposażenie w ogumienie pneumatyczne powinno spełniać wymagania
dotyczące nośności dostosowanej do nacisku koła oraz do maksymalnej
prędkości przyczepy (wg danych katalogowych producenta)
2. Dz.U.237/2005
Muszą być spełnione wymagania dot. miejsca i usytuowania tylnej tablicy rejestracyjnej.
Załącznik 4, Część II,
- Wymiary miejsca - powierzchni płaskiej prostokątnej pod tablicę rejestracyjną
Tabela 2,
zapewniającej jej mocowanie powinny wynosić:
pkt.1.2.
- szer. 520mm x wys. 120 mm (dla tablicy jednorzędowej) lub
- szer. 340 mm x wys. 240 mm (dla tablicy dwurzędowej)
Dz.U. 32/2003
- Wysokość górnej krawędzi - max 4000 mm
§11 ust.1 pkt.18
- Wysokość dolnej krawędzi - min. 300 mm
- Kąt pochylenia powierzchni pod tylną tablicę rejestracyjną w
stosunku do pionu:- max 5O (dop. max 30 w górę - jeśli
górna krawędź jest 1,2 m
- dop max 15O w dół - jeśli górna krawędź jest 1,2 m.
- rodek powierzchni pod tylną tablicę rejestracyjną - nie może być położony
w prawo od osi pojazdu.
- Lewa krawędź powierzchni pod tylną tablicę rejestracyjną - nie może
wystawać poza lewą płaszczyznę obrysową pojazdu
- Usytuowanie powierzchni pod tylną tablicę rejestracyjną względem
płaszczyzny przechodzącej przez oś wzdłużną pojazdu - prostopadle lub
prawie prostopadle.
3.
Dz.U. 32/2003
Muszą być spełnione wymagania dot. maksymalnej prędkości
§45 ust.3
- Maksymalna prędkość, nie może przekraczać 40+3 km/h. Jeżeli ze względów konstrukcyjnych prędkość jest ograniczona
Dz.U. 108/2005
poniżej 30 km/h – ograniczenie powinno być umieszczone z tyłu na przyczepie.
19
art.21 ust.4
4. Dz.U.237/2005
Muszą być spełnione wymagania dot. skuteczności działania hamulca roboczego oraz warunku utrzymania przyczepy na spadku
Załącznik 4, Część II,
i wzniesieniu o pochyleniu 16% przy użyciu hamulca postojowego.
Tabela 2,
- Przyczepa o dopuszczalnej masie całkowitej;
pkt.7.1.
- Ogumienie na osi (osiach) hamowanej (ych) o promieniu statycznym
Dz.U. 32/2003
najwyższym oraz z nominalnym ciśnieniem wewnętrznym (przewidzianych
§50 i §51
przez właściciela)
- Siła sterowania: - max 60 daN- przy sterowaniu nożnym lub
Dyrektywa 71/320/EWG
- max 40 daN - przy sterowaniu ręcznym
- Wskaźnik skuteczności hamowania hamulca roboczego nie może być mniejszy
niż 27% (wskaźnik jest stosunkiem siły hamowania do siły wynikającej z
dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub stosunkiem opóźnienia hamowania
(uzyskanego na drodze poziomej o nawierzchni twardej, suchej i czystej) do
przyspieszenia ziemskiego.
5. Dz.U.237/2005
Muszą być spełnione wymagania dot. wyposażenia w urządzenia oświetlenia i sygnalizacji świetlnej.
Załącznik 4, Część II,
wiatła pod względem rodzaju, barwy i rozmieszczenia muszą spełniać wymagania szczegółowe określone w przepisach.
Tabela 2,
Ponadto, powinny posiadać oznaczenie homologacji.
pkt. 13.1.; 13.2.;
13.3.; 13.4.; 13.5.
i 14.1
Dz.U. 32/2003
§47
Dyrektywy:
76/756/EWG
76/757/EWG
76/758/EWG
76/759/EWG
76/760/EWG
77/538/EWG 79/532/EWG
6. Dz.U.237/2005
Muszą być spełnione wymagania dot. wymiarów zewnętrznych przyczepy oraz maksymalnych mas ciągniętych.
Załącznik 4, Część II,
- Wymiary zewnętrze przyczepy nie mogą przekraczać wartości:
Tabela 2,
- długość – max 12000 mm;
pkt. 22.1.
- szerokość – max 2550 mm;
Dz.U. 32/2003
- wysokość – max 4000 mm;
§2 ust.1 pkt.1, ust.2 i 4;
- Maksymalna dopuszczalna masa przyczepy ciągniętej przez przyczepę nie
§48 ust.3 i 4
może przekraczać:
- bez hamulców: - 1500 kg przyczepy będącej środkiem transportu oraz
Dyrektywa 97/27/WE
- 3000 kg przyczepy będącej maszyną przystosowaną do
poruszania się po drodze;
- z hamulcem bezwładnościowym (najazdowym) – 5000 kg;
- z hamulcem niezależnym od hamulca pojazdu ciągnącego – 5000 kg;
- z hamulcem pneumatycznym lub hydraulicznym - masy całkowitej pierwszej
przyczepy lecz nie większej niż wynikająca z dopuszczalnych obciążeń
urządzenia sprzęgowego
20
7. Dz.U.237/2005
Muszą być spełnione wymagania dot. zastosowanych w przyczepie urządzeń sprzęgających:
Załącznik 4, Część II,
- obciążenie pionowe i poziome urządzeń sprzęgających nie mogą naruszać
Tabela 2,
zgodności obciążenia poszczególnych osi oraz
pkt. 22.5.
- nie przekraczać wartości określonych dla urządzenia sprzęgającego zgodnie z
Dz.U. 32/2003
jego świadectwem homologacji (lub dopuszczenia do stosowania albo wartości
§3 ust.12 pkt.12a i 12b
zawartych na ich tabliczce znamionowej).
§7 ust.8
- maksymalne statyczne obciążenie pionowe na urządzenie sprzęgające ciągnika
Dz.U. 47/2011
(oko dyszla) nie może przekraczać 3000 kg oraz wartości określonej dla
poz. 242
urządzenia sprzęgającego (oka dyszla i tylnego zaczepu) zgodnie z jego
§1 ust.1 lit. c)
świadectwem homologacji.
Dyrektywa 94/20/WE
8. Dz.U.237/2005
Muszą być spełnione wymagania dot. tabliczki znamionowej oraz numeru identyfikacyjnego na przyczepie:
Załącznik 4, Część II,
- tabliczka powinna być przymocowana w dobrze widocznym i łatwo dostępnym
Tabela 2,
miejscu na części, która nie jest wymieniana w normalnych warunkach w
pkt. 22.6.
trakcie eksploatacji;
Dz.U. 32/2003
- wysokość znaków (liter i cyfr) w numerze identyfikacyjnym min 4 mm;
§11 ust.1
- wysokość znaków (liter i cyfr) numeru identyfikacyjnego umieszczonego
Dyrektywa 74/114/EWG
bezpośrednio na konstrukcji przyczepy min. 7 mm
- tabliczka powinna zawierać (z wyjątkiem tabliczki zastępczej):
- nazwę producenta
- typ przyczepy (również wersję, jeśli jest taka potrzeba)
- numer świadectwa homologacji typu (jeśli takie posiadała przyczepa)
- numer identyfikacyjny przyczepy
- dopuszczalna masa całkowita przyczepy
(w zależności od możliwych rodzajów opon jeśli są przewidywane)
- dopuszczalne obciążenie osi (w kolejności od przodu): 1 - w kN
2 - w kN
3 - w kN
9. Dz.U.237/2005
Muszą być spełnione wymagania dot. urządzeń sterowania hamulcami przyczep:
Załącznik 4, Część II,
- Złącza powinny być zgodne z:
Tabela 2,
- ISO 1728:1980 - dla pneumatycznych dwuprzewodowych układów
pkt. 22.7.
- PN-91/R-36140:1992 - dla pneumatycznych jednoprzewodowych
Dz.U. 32/2003
układów
§7 ust.8
- ISO 5676:1983 dla hydraulicznych jednoprzewodowych układów
Dyrektywa 2009/144/WE
- Ciśnienie na złączu zasilającym (dla instalacji 2-przewodowej) 0,65÷0,8 MPa
- Ciśnienie na złączu sterującym (dla instalacji 2-przewodowej);
- 0 MPa - urządzenie w pozycji spoczynkowej
- 0,65÷0,8 MPa - urządzenie w pozycji roboczej
10. Dz.U.237/2005
Jeżeli przyczepa jest przeznaczona do przewozu towarów niebezpiecznych muszą być spełnione wymagania dot. bezpieczeństwa
Załącznik 4, Część II,
użytkowania w zakresie odpowiednim do przewożonego niebezpiecznego ładunku (w tym jego własności fizyko-chemicznych)
Tabela 2,
potwierdzone odpowiednim dokumentem wydanym przez jednostkę do tego uprawnioną.
pkt. 56.
Odpowiednie zapisy powinny być zawarte w instrukcji obsługi.
Dyrektywa 98/91/WE
11.
Dz.U.110/2010, poz. 729
Jeżeli przyczepa wchodzi w skład kolejki turystycznej, powinna spełniać warunki techniczne zawarte w §1, 3-7 rozporządzenia
21
§1, 3-7
Ministra Infrastruktury z dnia 2 czerwca 2010 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów wchodzących w skład kolejki
turystycznej oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 110, poz. 729).
Instrukcja obsługi powinna zawierać odpowiednie zapisy dotyczące bezpieczeństwa użytkowania przyczepy wchodzącej w skład
kolejki turystycznej.
22
Tabela nr 5
Wymagania
techniczne
podlegające sprawdzeniu przez jednostkę uprawnioną
L.p. Akt
prawny
Kategoria
L
1
Dyrektywa 97/24/EWG (C10)
Wymagania wg rozdziału 10 dyrektywy nr 97/24/EWG (C10)
Urządzenia sprzęgające
2 Dyrektywa
93/14/EWG lub Regulamin nr 78
Wymagania wg Regulaminu EKG ONZ Nr 78 lub dyrektywy 93/14/EWG, odpowiednio do kategorii i kompletacji układu
EKG ONZ
hamulcowego pojazdu
(Układy hamulcowe)
3
Dyrektywa 93/30/EWG (w
Urządzenia ostrzegawcze pojazdu podlegają sprawdzeniu w zakresie poziomu dźwięku. Podczas pomiaru w warunkach określonych
sprawie dźwiękowych urządzeń
w sekcjach 2.2–2.7 dyrektywy 93/30/EWG, maksymalna wartość poziomu dźwięku (sekcja 2.7) dźwiękowego urządzenia
ostrzegawczych dla dwu- lub
ostrzegawczego musi w czasie testu wynosić co najmniej:
trzykołowych pojazdów
a) 75 dB(A) i co najwyżej 112 dB(A) dla mopedów;
silnikowych)
b) 80 dB(A) i co najwyżej 112 dB(A) dla motocykli i rowerów trzykołowych rozwijających moc nie większą
niż 7 kW;
c) 93 dB(A) i co najwyżej 112 dB(A) dla motocykli i rowerów trzykołowych rozwijających moc większą niż
7 kW.
4
Dyrektywa 97/24/EWG (C8)
(Kompatybilność
elektromagnetyczna
Wymagania dyrektywy 97/24/EWG w następującym zakresie:
dwukołowych lub trzykołowych
5.2. Wymagania dotyczące szerokopasmowego promieniowania elektromagnetycznego pochodzącego z pojazdów
pojazdów silnikowych oraz
5.2.1. Metoda pomiaru
elektrycznych lub elektronicznych
Promieniowanie elektromagnetyczne pojazdu mierzone jest metodą opisaną w załączniku II do dyrektywy.
samodzielnych zespołów
technicznych)
5.3. Wymagania dotyczące wąskopasmowego promieniowania elektromagnetycznego
pochodzącego z pojazdów
5.3.1. Metoda pomiaru
Promieniowanie elektromagnetyczne wytwarzane przez pojazd mierzone jest metodą opisaną w załączniku III do dyrektywy.
5.4. Wymagania dotyczące wąskopasmowego promieniowania elektromagnetycznego pochodzącego z pojazdów
5.4.1. Metoda pomiaru
Sprawdzenie odporności na promieniowanie elektromagnetyczne pojazdu przeprowadzane jest metodą opisaną w załączniku IV do
dyrektywy.
5
Dyrektywa 97/24/EWG (C9)
Wymagania wg dyrektywy 97/24/EWG (C9)
(poziom głośności)
23
Dokumenty związane z tym projektem:
- 376-cz-II › Pobierz plik
- 376-cz-I › Pobierz plik