Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 376
- Data wpłynięcia: 2012-04-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-10-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1448
376-cz-II
(długość cięciwy na półokręgu) w obszarze widzenia
- częstotliwość działania wycieraczki szyby przedniej min. 20 cykli/min
10. Dyrektywa
2009/66/WE
Muszą być spełnione wymagania dot. siły na urządzeniu sterującym (układzie kierowniczym)w określonych warunkach:
Dz.U.237/2005
- Siła na urządzeniu sterującym ciągnika przy prędkości ok. 10 km/h wjeżdżając
Załącznik 4, Część II,
w okrąg o promieniu 12 m, nie może przekraczać 60 daN z działaniem, (czas
Tabela 1,
reakcji układu max 5 s) lub bez urządzenia wspomagającego (czas reakcji
pkt.5.1.
układu max 8 s) przy czym
- Ciągnik o maksymalnej masie i z technicznie dopuszczalnym obciążeniem
osi przedniej
- Podłoże: poziome, twarde, równe, suche i czyste
- Ogumienie na osi (osiach) kierowanej (ych) o promieniu statycznym
najwyższym oraz z nominalnym ciśnieniem wewnętrznym (przewidzianych
przez właściciela)
11. Dyrektywa
Muszą być spełnione wymagania dot. kompatybilności elektromagnetycznej
2009/64/WE;
Dz.U.237/2005
Załącznik 4, Część II,
Tabela 1,
pkt.6.1.
12.
Dyrektywa 76/432/EWG
Muszą być spełnione wymagania dot. długości drogi hamowania przy użyciu hamulca roboczego oraz warunku utrzymania ciągnika
Dz.U.237/2005
na spadku i wzniesieniu 18% przy użyciu hamulca postojowego.
Załącznik 4, Część II,
- Ciągnik o dopuszczalnej masie całkowitej;
Tabela 1,
- Ogumienie na osi (osiach) hamowanej (ych) o promieniu statycznym
pkt.7.1.
najwyższym oraz z nominalnym ciśnieniem wewnętrznym (przewidzianych
przez właściciela)
- Siła sterowania: - max 60 daN- przy sterowaniu nożnym lub
- max 40 daN - przy sterowaniu ręcznym
- Maksymalna długość drogi hamowania ciągnika rozpędzonego maksymalnej
prędkości przy użyciu hamulca roboczego nie może przekroczyć długości
wynikającej ze wzoru S ≤ 0,15V+V2/116
- Podłoże: poziome, twarde, równe, suche i czyste
- Hamulce muszą być zimne lub co najmniej 1 godzinę przed badaniami nie
używane
13. Dyrektywa
2009/76/WE
Muszą być spełnione wymagania dot. hałasu na stanowisku kierowcy.
Dz.U.237/2005
Maksymalny poziom hałasu emitowanego przez ciągnik bez obciążenia, na biegu dającym prędkość ok. 7,5 km/h - mikrofon po
14
Załącznik 4, Część II,
lewej lub prawej stronie od środkowej płaszczyzny siedziska (siedzisko w środkowym położeniu regulacji wzdłużnej), drzwi i okna
Tabela 1,
otwarte i zamknięte - nie może przekraczać 86 dB(A).
pkt.9.1.
14. Dyrektywy
Muszą być spełnione wymagania dot. konstrukcji zabezpieczającej przy przewróceniu wg:
2009/57/WE; 2009/75/WE;
- Dyrektywy - 2009/57/WE; 2009/75/WE; 86/298/EWG; 87/402/EWG
86/298/EWG;
- Kody OECD Kod 3, Kod 4, Kod 7, OECD Kod 6
87/402/EWG
- Norma PN-ISO 5700
Dz.U.237/2005
Przedstawione do wglądu wyniki badań konstrukcji zabezpieczającej (test, certyfikat lub świadectwo homologacji) powinny także
Załącznik 4, Część II,
zawierać wyniki badań zamocowania pasów bezpieczeństwa.
Tabela 1,
pkt.10.1.; 16.1.;
19.1. i 21.1.
oraz pkt.26.1
15. Dyrektywa
78/764/EWG Muszą być spełnione wymagania dot. siedziska kierowcy. Wymagania stosuje się odpowiednio do siedziska pasażera..
Dz.U.237/2005
- Każde siedzenie musi posiadać znak homologacji.
Załącznik 4, Część II,
- Siedzenie kierowcy musi być tak zamontowane aby:
Tabela 1,
- zapewniało kierowcy wygodną pozycję podczas kierowania i manewrowania
pkt.12.1. ; 8.1 i 26.1.
ciągnikiem
- dostęp do siedzenia był łatwy
- kierowca w swej pozycji roboczej mógł łatwo sięgać różnych urządzeń
sterujących ciągnika, które są potrzebne przy kierowaniu ciągnikiem
- żadna część siedzenia lub ciągnika nie narażała kierowcy na skaleczenie
lub urazy
- w przypadku, gdy jest regulowane jedynie wzdłużnie lub na wysokości –
Jego płaszczyzna symetrii musi pokrywać się lub być równoległa do
wzdłużnej płaszczyzny symetrii ciągnika
- w przypadku, gdy jest zaprojektowane tak, aby mogło obracać się wokół
pionowej osi - musi istnieć możliwość blokowania we wszystkich lub
niektórych pozycjach, a w każdym razie w pozycji, gdy jego płaszczyzna
symetrii pokrywa się lub jest równoległa do wzdłużnej płaszczyzny symetrii
ciągnika
- Siedzenie powinno być wyposażone w biodrowy pas bezpieczeństwa (dot.
ciągników wyprodukowanych po dniu 1 stycznia 2011 roku
16.
Dyrektywa 2009/61/WE
Muszą być spełnione wymagania dot. wyposażenia w urządzenia oświetlenia i sygnalizacji świetlnej.
Dz.U.237/2005
wiatła pod względem rodzaju, barwy i rozmieszczenia muszą spełniać wymagania szczegółowe określone w przepisach. Ponadto,
Załącznik 4, Część II,
powinny posiadać oznaczenie homologacji.
Tabela 1,
pkt.13.1. i 14.1
17.
Dyrektywa 2009/58/WE
Muszą być spełnione wymagania dot. wyposażenia w przednie urządzenie sprzęgające i bieg wsteczny.
Dz.U.237/2005
- Ciągnik musi posiadać specjalne urządzenie, do którego jest możliwe
Załącznik 4, Część II,
zaczepienie sprzęgu w celach holowniczych, takiego jak dyszel holowniczy
Tabela 1,
(hol sztywny) lub lina holownicza;
15
pkt.15.1.
- Urządzenie musi być zamontowane z przodu ciągnika, który musi być
wyposażony w sworzeń łączący;
- Ciągnik musi być wyposażony w urządzenie do jazdy wstecznej, które
może być obsługiwane z pozycji roboczej kierowcy.
18.
Dyrektywa 80/720/EWG
Muszą być spełnione wymagania dot. przestrzeni roboczej kierowcy, dostępu do miejsca kierowcy oraz drzwi i okien.
Dz.U.237/2005
- urządzenia otwierające i zamykające drzwi i okna muszą być zainstalowane w
Załącznik 4, Część II,
sposób nie stwarzający niebezpieczeństwa i nie powinny przeszkadzać podczas
Tabela 1,
jazdy;
pkt.17.1.
- otwór drzwiowy musi umożliwić bezpieczne wejścia i wyjścia
- kabina powinna posiadać minimum 3 wyjścia awaryjne, każde po innej stronie
o wymiarach ograniczonych elipsą o osi małej równej 400 mm i osi dużej
równej 640 mm;
- odległość punktu odniesienia siedzenia od dachu kabiny (lub ramy)
min. 1050 mm;
- odległość ściany bocznej po lewej i prawej stronie od osi wzdłużnej
przechodzącej przez punkt odniesienia siedziska, na wysokości od 400 mm do
900 mm nad punktem odniesienia nie może być mniejsza niż 450 mm;
- wolna przestrzeń wokół elementów sterowania powinna wynosić:
- 0 mm przy sterowaniu przyciskiem;
- min. 25 mm przy sile sterowania 80÷150 N;
- min 50 mm przy sile sterowania powyżej 150 N;
- odległość pierwszego stopnia schodka od podłoża max 550 mm;
- odległość pomiędzy stopniami max 300 mm;
- szerokość stopni min. 250 mm;
- głębokość stopni min 150 mm;
- wolna przestrzeń pomiędzy stopniami min. 120 mm;
- powierzchnia stopnia anty poślizgowa.
19
Dyrektywa 86/297/EWG
Muszą być spełnione wymagania dot. WOM i jego osłony.
Dz.U.237/2005
- Kierunek obrotów WOM powinien być zgodny z ruchem wskazówek
Załącznik 4, Część II,
zegara, patrząc na urządzenie, będąc zwróconym w kierunku jazdy ciągnika :
Tabela 1,
- Ciągnik powinien być wyposażony w urządzenie wskazujące prędkość
pkt.18.1.
obrotową WOM ;
- Osłona WOM powinna być nieobrotowa;
- rednica otworu na osłonie dla mocowania łańcucha zabezpieczającego osłonę
wału przegubowo-teleskopowego przed obracaniem min 16,0 mm
- Odległość otworu na osłonie dla mocowania łańcucha zabezpieczającego
osłonę wału przegubowo-teleskopowego przed obracaniem od krawędzi osłony
max 16,5 mm;
- nie może nastąpić odkształcenie górnej części osłony po przyłożeniu siły 120N;
- Jeśli nie ma osłony WOM to jej funkcję powinien spełnić element
konstrukcyjny ciągnika;
20. Dyrektywa
86/415/EWG Urządzenia sterowania i kontroli powinny być identyfikowalne i zapewniać bezpieczne sterowanie urządzeniami stanowiącymi
Dz.U.237/2005
wyposażenie ciągnika – zgodnie z wymaganiami dyrektywy 86/415/EWG.
16
Załącznik 4, Część II,
Tabela 1,
pkt.20.1.
21. Dyrektywa
2009/144/WE Muszą być spełnione wymagania dot. wymiarów zewnętrznych ciągnika oraz maksymalnych mas ciągniętych.
Załącznik I
- Wymiary zewnętrze ciągnika nie mogą przekraczać wartości:
Dz.U.237/2005
- długość – max 12000 mm;
Załącznik 4, Część II,
- szerokość – max 2550 mm;
Tabela 1,
- wysokość – max 4000 mm;
pkt.22.1.
- Maksymalna dopuszczalna masa przyczepy ciągniętej przez ciągnik nie może
przekraczać:
- bez hamulców: - 1500 kg przyczepy będącej środkiem transportu oraz
- 3000 kg przyczepy będącej maszyną przystosowaną do
poruszania się po drodze;
- z hamulcem bezwładnościowym (najazdowym) – 5000 kg;
- z hamulcem niezależnym od hamulca pojazdu ciągnącego – 5000 kg;
- z hamulcem pneumatycznym lub hydraulicznym - wartości określonej przez
właściciela (lub producenta).
22. Dyrektywa
2009/144/WE Muszą być spełnione wymagania dot. zastosowanych w ciągniku osłon części niebezpiecznych i kół.
Załącznik II
Ocena zabezpieczeń zastosowanych w ciągniku musi być pozytywna.
Dz.U.237/2005
Załącznik 4, Część II,
Tabela 1,
pkt.22.4.
23. Dyrektywa
2009/144/WE Muszą być spełnione wymagania dot. zastosowanych w ciągniku szyb.
Załącznik III
Wszystkie szyby powinny posiadać oznakowanie homologacyjne.
Dz.U.237/2005
Załącznik 4, Część II,
Tabela 1,
pkt.22.2.
24. Dyrektywa
2009/144/WE Muszą być spełnione wymagania dot. zastosowanych w ciągniku urządzeń sprzęgających:
Załącznik IV
- Obciążenie pionowe i poziome urządzeń sprzęgających nie mogą naruszać
Dz.U.237/2005
zgodności obciążenia poszczególnych osi oraz
Załącznik 4, Część II,
- Nie przekraczać wartości określonych dla urządzenia sprzęgającego zgodnie z
Tabela 1,
jego świadectwem homologacji (lub wartości zawartych na ich tabliczce
pkt.22.5.
znamionowej).
- Maksymalne statyczne obciążenie pionowe urządzenia sprzęgającego nie może
przekraczać 3000 kg.
25. Dyrektywa
2009/144/WE Muszą być spełnione wymagania dot. tabliczki znamionowej oraz numeru identyfikacyjnego na ciągniku:
Załącznik V
- tabliczka powinna być przymocowana w dobrze widocznym i łatwo dostępnym
Dz.U.237/2005
miejscu na części, która nie jest wymieniana w normalnych warunkach w
Załącznik 4, Część II,
trakcie eksploatacji;
Tabela 1,
- wysokość znaków (liter i cyfr) w numerze identyfikacyjnym min 4 mm;
pkt.22.6.
- wysokość znaków (liter i cyfr) numeru identyfikacyjnego umieszczonego
17
bezpośrednio na konstrukcji ciągnika min. 7 mm
- tabliczka powinna zawierać (z wyjątkiem tabliczki zastępczej):
- nazwę producenta
- typ ciągnika (również wersję, jeśli jest taka potrzeba)
- numer świadectwa homologacji typu (jeśli takie posiadał ciągnik)
- numer identyfikacyjny ciągnika
- min i max wartości dopuszczalnej masy obciążonego ciągnika
(w zależności od możliwych rodzajów opon jeśli są przewidywane)
- dopuszczalne obciążenie osi (w zależności od możliwych rodzajów opon jeśli
są przewidywane) - osi przedniej
- osi tylnej
- technicznie dopuszczalne masy ciągnięte
- bez hamulców
- z hamulcem inercyjnym - bezwładnościowym (najazdowym)
- z hamulcem niezależnym od pojazdu ciągnącego (uruchamianym
z miejsca kierowcy)
- z hamulcem uruchamianym jednym ruchem z hamulcem
roboczym ciągnika (np. z hamulcem hydraulicznym, pneumatycznym)
26. Dyrektywa
2009/144/WE Muszą być spełnione wymagania dot. urządzeń sterowania hamulcami przyczep:
Załącznik VI
- Złącza powinny być zgodne z:
Dz.U.237/2005
- ISO 1728:1980 - dla pneumatycznych dwuprzewodowych układów
Załącznik 4, Część II,
- PN-91/R-36140:1992 - dla pneumatycznych jednoprzewodowych
Tabela 1,
układów
pkt.22.7.
- ISO 5676:1983 dla hydraulicznych jednoprzewodowych układów
- Ciśnienie na złączu zasilającym (dla instalacji 2-przewodowej) 0,65÷0,8 MPa
- Ciśnienie na złączu sterującym (dla instalacji 2-przewodowej);
- 0 MPa - urządzenie w pozycji spoczynkowej
- 0,65÷0,8 MPa - urządzenie w pozycji roboczej
27 Dyrektywa
Muszą być spełnione wymagania dopuszczalnych wartości dot. emisji zanieczyszczeń silnika ciągnika odpowiednio dla kategorii
2000/25/WE;
mocy silnika (wg daty produkcji/rejestracji ciągnika).
Dz.U.237/2005
Ocenę należy przeprowadzić na podstawie analizy informacji zawartych na tabliczce znamionowej silnika.
Załącznik 4, Część II,
Tabela 1,
pkt.23.1.
28.
Dz.U.110/2010, poz. 729
Jeżeli ciągnik rolniczy wchodzi w skład kolejki turystycznej, powinna spełniać warunki techniczne zawarte w §1, §2 i §6
§1, §2 i §6
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 czerwca 2010 roku (Dz.U.110 z dnia 23 czerwca 2010 roku poz. 729).
Instrukcja obsługi powinna zawierać odpowiednie zapisy dotyczące bezpieczeństwa użytkowania ciągnika rolniczego wchodzącego
w skład kolejki turystycznej.
18
- częstotliwość działania wycieraczki szyby przedniej min. 20 cykli/min
10. Dyrektywa
2009/66/WE
Muszą być spełnione wymagania dot. siły na urządzeniu sterującym (układzie kierowniczym)w określonych warunkach:
Dz.U.237/2005
- Siła na urządzeniu sterującym ciągnika przy prędkości ok. 10 km/h wjeżdżając
Załącznik 4, Część II,
w okrąg o promieniu 12 m, nie może przekraczać 60 daN z działaniem, (czas
Tabela 1,
reakcji układu max 5 s) lub bez urządzenia wspomagającego (czas reakcji
pkt.5.1.
układu max 8 s) przy czym
- Ciągnik o maksymalnej masie i z technicznie dopuszczalnym obciążeniem
osi przedniej
- Podłoże: poziome, twarde, równe, suche i czyste
- Ogumienie na osi (osiach) kierowanej (ych) o promieniu statycznym
najwyższym oraz z nominalnym ciśnieniem wewnętrznym (przewidzianych
przez właściciela)
11. Dyrektywa
Muszą być spełnione wymagania dot. kompatybilności elektromagnetycznej
2009/64/WE;
Dz.U.237/2005
Załącznik 4, Część II,
Tabela 1,
pkt.6.1.
12.
Dyrektywa 76/432/EWG
Muszą być spełnione wymagania dot. długości drogi hamowania przy użyciu hamulca roboczego oraz warunku utrzymania ciągnika
Dz.U.237/2005
na spadku i wzniesieniu 18% przy użyciu hamulca postojowego.
Załącznik 4, Część II,
- Ciągnik o dopuszczalnej masie całkowitej;
Tabela 1,
- Ogumienie na osi (osiach) hamowanej (ych) o promieniu statycznym
pkt.7.1.
najwyższym oraz z nominalnym ciśnieniem wewnętrznym (przewidzianych
przez właściciela)
- Siła sterowania: - max 60 daN- przy sterowaniu nożnym lub
- max 40 daN - przy sterowaniu ręcznym
- Maksymalna długość drogi hamowania ciągnika rozpędzonego maksymalnej
prędkości przy użyciu hamulca roboczego nie może przekroczyć długości
wynikającej ze wzoru S ≤ 0,15V+V2/116
- Podłoże: poziome, twarde, równe, suche i czyste
- Hamulce muszą być zimne lub co najmniej 1 godzinę przed badaniami nie
używane
13. Dyrektywa
2009/76/WE
Muszą być spełnione wymagania dot. hałasu na stanowisku kierowcy.
Dz.U.237/2005
Maksymalny poziom hałasu emitowanego przez ciągnik bez obciążenia, na biegu dającym prędkość ok. 7,5 km/h - mikrofon po
14
Załącznik 4, Część II,
lewej lub prawej stronie od środkowej płaszczyzny siedziska (siedzisko w środkowym położeniu regulacji wzdłużnej), drzwi i okna
Tabela 1,
otwarte i zamknięte - nie może przekraczać 86 dB(A).
pkt.9.1.
14. Dyrektywy
Muszą być spełnione wymagania dot. konstrukcji zabezpieczającej przy przewróceniu wg:
2009/57/WE; 2009/75/WE;
- Dyrektywy - 2009/57/WE; 2009/75/WE; 86/298/EWG; 87/402/EWG
86/298/EWG;
- Kody OECD Kod 3, Kod 4, Kod 7, OECD Kod 6
87/402/EWG
- Norma PN-ISO 5700
Dz.U.237/2005
Przedstawione do wglądu wyniki badań konstrukcji zabezpieczającej (test, certyfikat lub świadectwo homologacji) powinny także
Załącznik 4, Część II,
zawierać wyniki badań zamocowania pasów bezpieczeństwa.
Tabela 1,
pkt.10.1.; 16.1.;
19.1. i 21.1.
oraz pkt.26.1
15. Dyrektywa
78/764/EWG Muszą być spełnione wymagania dot. siedziska kierowcy. Wymagania stosuje się odpowiednio do siedziska pasażera..
Dz.U.237/2005
- Każde siedzenie musi posiadać znak homologacji.
Załącznik 4, Część II,
- Siedzenie kierowcy musi być tak zamontowane aby:
Tabela 1,
- zapewniało kierowcy wygodną pozycję podczas kierowania i manewrowania
pkt.12.1. ; 8.1 i 26.1.
ciągnikiem
- dostęp do siedzenia był łatwy
- kierowca w swej pozycji roboczej mógł łatwo sięgać różnych urządzeń
sterujących ciągnika, które są potrzebne przy kierowaniu ciągnikiem
- żadna część siedzenia lub ciągnika nie narażała kierowcy na skaleczenie
lub urazy
- w przypadku, gdy jest regulowane jedynie wzdłużnie lub na wysokości –
Jego płaszczyzna symetrii musi pokrywać się lub być równoległa do
wzdłużnej płaszczyzny symetrii ciągnika
- w przypadku, gdy jest zaprojektowane tak, aby mogło obracać się wokół
pionowej osi - musi istnieć możliwość blokowania we wszystkich lub
niektórych pozycjach, a w każdym razie w pozycji, gdy jego płaszczyzna
symetrii pokrywa się lub jest równoległa do wzdłużnej płaszczyzny symetrii
ciągnika
- Siedzenie powinno być wyposażone w biodrowy pas bezpieczeństwa (dot.
ciągników wyprodukowanych po dniu 1 stycznia 2011 roku
16.
Dyrektywa 2009/61/WE
Muszą być spełnione wymagania dot. wyposażenia w urządzenia oświetlenia i sygnalizacji świetlnej.
Dz.U.237/2005
wiatła pod względem rodzaju, barwy i rozmieszczenia muszą spełniać wymagania szczegółowe określone w przepisach. Ponadto,
Załącznik 4, Część II,
powinny posiadać oznaczenie homologacji.
Tabela 1,
pkt.13.1. i 14.1
17.
Dyrektywa 2009/58/WE
Muszą być spełnione wymagania dot. wyposażenia w przednie urządzenie sprzęgające i bieg wsteczny.
Dz.U.237/2005
- Ciągnik musi posiadać specjalne urządzenie, do którego jest możliwe
Załącznik 4, Część II,
zaczepienie sprzęgu w celach holowniczych, takiego jak dyszel holowniczy
Tabela 1,
(hol sztywny) lub lina holownicza;
15
pkt.15.1.
- Urządzenie musi być zamontowane z przodu ciągnika, który musi być
wyposażony w sworzeń łączący;
- Ciągnik musi być wyposażony w urządzenie do jazdy wstecznej, które
może być obsługiwane z pozycji roboczej kierowcy.
18.
Dyrektywa 80/720/EWG
Muszą być spełnione wymagania dot. przestrzeni roboczej kierowcy, dostępu do miejsca kierowcy oraz drzwi i okien.
Dz.U.237/2005
- urządzenia otwierające i zamykające drzwi i okna muszą być zainstalowane w
Załącznik 4, Część II,
sposób nie stwarzający niebezpieczeństwa i nie powinny przeszkadzać podczas
Tabela 1,
jazdy;
pkt.17.1.
- otwór drzwiowy musi umożliwić bezpieczne wejścia i wyjścia
- kabina powinna posiadać minimum 3 wyjścia awaryjne, każde po innej stronie
o wymiarach ograniczonych elipsą o osi małej równej 400 mm i osi dużej
równej 640 mm;
- odległość punktu odniesienia siedzenia od dachu kabiny (lub ramy)
min. 1050 mm;
- odległość ściany bocznej po lewej i prawej stronie od osi wzdłużnej
przechodzącej przez punkt odniesienia siedziska, na wysokości od 400 mm do
900 mm nad punktem odniesienia nie może być mniejsza niż 450 mm;
- wolna przestrzeń wokół elementów sterowania powinna wynosić:
- 0 mm przy sterowaniu przyciskiem;
- min. 25 mm przy sile sterowania 80÷150 N;
- min 50 mm przy sile sterowania powyżej 150 N;
- odległość pierwszego stopnia schodka od podłoża max 550 mm;
- odległość pomiędzy stopniami max 300 mm;
- szerokość stopni min. 250 mm;
- głębokość stopni min 150 mm;
- wolna przestrzeń pomiędzy stopniami min. 120 mm;
- powierzchnia stopnia anty poślizgowa.
19
Dyrektywa 86/297/EWG
Muszą być spełnione wymagania dot. WOM i jego osłony.
Dz.U.237/2005
- Kierunek obrotów WOM powinien być zgodny z ruchem wskazówek
Załącznik 4, Część II,
zegara, patrząc na urządzenie, będąc zwróconym w kierunku jazdy ciągnika :
Tabela 1,
- Ciągnik powinien być wyposażony w urządzenie wskazujące prędkość
pkt.18.1.
obrotową WOM ;
- Osłona WOM powinna być nieobrotowa;
- rednica otworu na osłonie dla mocowania łańcucha zabezpieczającego osłonę
wału przegubowo-teleskopowego przed obracaniem min 16,0 mm
- Odległość otworu na osłonie dla mocowania łańcucha zabezpieczającego
osłonę wału przegubowo-teleskopowego przed obracaniem od krawędzi osłony
max 16,5 mm;
- nie może nastąpić odkształcenie górnej części osłony po przyłożeniu siły 120N;
- Jeśli nie ma osłony WOM to jej funkcję powinien spełnić element
konstrukcyjny ciągnika;
20. Dyrektywa
86/415/EWG Urządzenia sterowania i kontroli powinny być identyfikowalne i zapewniać bezpieczne sterowanie urządzeniami stanowiącymi
Dz.U.237/2005
wyposażenie ciągnika – zgodnie z wymaganiami dyrektywy 86/415/EWG.
16
Załącznik 4, Część II,
Tabela 1,
pkt.20.1.
21. Dyrektywa
2009/144/WE Muszą być spełnione wymagania dot. wymiarów zewnętrznych ciągnika oraz maksymalnych mas ciągniętych.
Załącznik I
- Wymiary zewnętrze ciągnika nie mogą przekraczać wartości:
Dz.U.237/2005
- długość – max 12000 mm;
Załącznik 4, Część II,
- szerokość – max 2550 mm;
Tabela 1,
- wysokość – max 4000 mm;
pkt.22.1.
- Maksymalna dopuszczalna masa przyczepy ciągniętej przez ciągnik nie może
przekraczać:
- bez hamulców: - 1500 kg przyczepy będącej środkiem transportu oraz
- 3000 kg przyczepy będącej maszyną przystosowaną do
poruszania się po drodze;
- z hamulcem bezwładnościowym (najazdowym) – 5000 kg;
- z hamulcem niezależnym od hamulca pojazdu ciągnącego – 5000 kg;
- z hamulcem pneumatycznym lub hydraulicznym - wartości określonej przez
właściciela (lub producenta).
22. Dyrektywa
2009/144/WE Muszą być spełnione wymagania dot. zastosowanych w ciągniku osłon części niebezpiecznych i kół.
Załącznik II
Ocena zabezpieczeń zastosowanych w ciągniku musi być pozytywna.
Dz.U.237/2005
Załącznik 4, Część II,
Tabela 1,
pkt.22.4.
23. Dyrektywa
2009/144/WE Muszą być spełnione wymagania dot. zastosowanych w ciągniku szyb.
Załącznik III
Wszystkie szyby powinny posiadać oznakowanie homologacyjne.
Dz.U.237/2005
Załącznik 4, Część II,
Tabela 1,
pkt.22.2.
24. Dyrektywa
2009/144/WE Muszą być spełnione wymagania dot. zastosowanych w ciągniku urządzeń sprzęgających:
Załącznik IV
- Obciążenie pionowe i poziome urządzeń sprzęgających nie mogą naruszać
Dz.U.237/2005
zgodności obciążenia poszczególnych osi oraz
Załącznik 4, Część II,
- Nie przekraczać wartości określonych dla urządzenia sprzęgającego zgodnie z
Tabela 1,
jego świadectwem homologacji (lub wartości zawartych na ich tabliczce
pkt.22.5.
znamionowej).
- Maksymalne statyczne obciążenie pionowe urządzenia sprzęgającego nie może
przekraczać 3000 kg.
25. Dyrektywa
2009/144/WE Muszą być spełnione wymagania dot. tabliczki znamionowej oraz numeru identyfikacyjnego na ciągniku:
Załącznik V
- tabliczka powinna być przymocowana w dobrze widocznym i łatwo dostępnym
Dz.U.237/2005
miejscu na części, która nie jest wymieniana w normalnych warunkach w
Załącznik 4, Część II,
trakcie eksploatacji;
Tabela 1,
- wysokość znaków (liter i cyfr) w numerze identyfikacyjnym min 4 mm;
pkt.22.6.
- wysokość znaków (liter i cyfr) numeru identyfikacyjnego umieszczonego
17
bezpośrednio na konstrukcji ciągnika min. 7 mm
- tabliczka powinna zawierać (z wyjątkiem tabliczki zastępczej):
- nazwę producenta
- typ ciągnika (również wersję, jeśli jest taka potrzeba)
- numer świadectwa homologacji typu (jeśli takie posiadał ciągnik)
- numer identyfikacyjny ciągnika
- min i max wartości dopuszczalnej masy obciążonego ciągnika
(w zależności od możliwych rodzajów opon jeśli są przewidywane)
- dopuszczalne obciążenie osi (w zależności od możliwych rodzajów opon jeśli
są przewidywane) - osi przedniej
- osi tylnej
- technicznie dopuszczalne masy ciągnięte
- bez hamulców
- z hamulcem inercyjnym - bezwładnościowym (najazdowym)
- z hamulcem niezależnym od pojazdu ciągnącego (uruchamianym
z miejsca kierowcy)
- z hamulcem uruchamianym jednym ruchem z hamulcem
roboczym ciągnika (np. z hamulcem hydraulicznym, pneumatycznym)
26. Dyrektywa
2009/144/WE Muszą być spełnione wymagania dot. urządzeń sterowania hamulcami przyczep:
Załącznik VI
- Złącza powinny być zgodne z:
Dz.U.237/2005
- ISO 1728:1980 - dla pneumatycznych dwuprzewodowych układów
Załącznik 4, Część II,
- PN-91/R-36140:1992 - dla pneumatycznych jednoprzewodowych
Tabela 1,
układów
pkt.22.7.
- ISO 5676:1983 dla hydraulicznych jednoprzewodowych układów
- Ciśnienie na złączu zasilającym (dla instalacji 2-przewodowej) 0,65÷0,8 MPa
- Ciśnienie na złączu sterującym (dla instalacji 2-przewodowej);
- 0 MPa - urządzenie w pozycji spoczynkowej
- 0,65÷0,8 MPa - urządzenie w pozycji roboczej
27 Dyrektywa
Muszą być spełnione wymagania dopuszczalnych wartości dot. emisji zanieczyszczeń silnika ciągnika odpowiednio dla kategorii
2000/25/WE;
mocy silnika (wg daty produkcji/rejestracji ciągnika).
Dz.U.237/2005
Ocenę należy przeprowadzić na podstawie analizy informacji zawartych na tabliczce znamionowej silnika.
Załącznik 4, Część II,
Tabela 1,
pkt.23.1.
28.
Dz.U.110/2010, poz. 729
Jeżeli ciągnik rolniczy wchodzi w skład kolejki turystycznej, powinna spełniać warunki techniczne zawarte w §1, §2 i §6
§1, §2 i §6
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 czerwca 2010 roku (Dz.U.110 z dnia 23 czerwca 2010 roku poz. 729).
Instrukcja obsługi powinna zawierać odpowiednie zapisy dotyczące bezpieczeństwa użytkowania ciągnika rolniczego wchodzącego
w skład kolejki turystycznej.
18
Dokumenty związane z tym projektem:
- 376-cz-II › Pobierz plik
- 376-cz-I › Pobierz plik