Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 376
- Data wpłynięcia: 2012-04-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-10-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1448
376-cz-II
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektó-
rych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów stanowi realizację
delegacji art. 70zm ust. 1 pkt 1 – 9 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu dro-
gowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
Powyższy projekt ma zastąpić rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca
2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła,
niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów (Dz. U.
Nr 162, poz. 1360, z późn. zm.). Wprowadzone projektem zmiany do ustawy z dnia
20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn.
zm.), w tym nowe upoważnienie do wydania przedmiotowego rozporządzenia, powoduje po-
trzebę wydania nowego rozporządzenia, które implementuje do polskiego systemu prawnego
dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/24/WE w sprawie homologacji typu dwu-
i trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającą dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. U.
WE L 124 z 09.05.2002, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie określa zakres wymagań obowiązujących w procedurze
homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojaz-
dów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów i przedmiotów ich wyposaże-
nia lub części, szczegółowe czynności organów w procedurze homologacji typu, istotne cechy
różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu, zakres i sposób przeprowadzania ba-
dań homologacyjnych, kontroli zgodności produkcji, wzory dokumentów związanych
z homologacją typu.
Zagadnienia będące przedmiotem projektowanego rozporządzenia są uregulowane
w prawie Unii Europejskiej ww. dyrektywą 2002/24/WE.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stano-
wienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie udo-
stępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji
Publicznej.
Na późniejszym etapie prac legislacyjnych, uzasadnienie zostanie uzupełnione
o informację odnośnie zgłoszenia zainteresowania pracami nad projektem przez podmioty
zajmujące się działalnością lobbingową w procesie stanowienia prawa.
52
Przepisy nowelizowanego rozporządzenia są zgodne z przepisami Unii Europejskiej.
Projekt nie wymaga przedstawienia organom lub instytucjom Unii Europejskiej sto-
sownie do § 12a uchwały Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu noty-
fikacji norm i aktów prawnych.
53
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektó-
rych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów dotyczyć będzie
producentów i importerów pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektó-
rych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów, jednostki upraw-
nione do prowadzenia badań homologacyjnych oraz badań potwierdzających spełnienie od-
powiednich wymagań danego pojazdu w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu, organy
władzy samorządowej, użytkowników pojazdów.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Konsultacje zostaną przeprowadzone z:
1) Polską Izbą Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji,
2) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
3) Zrzeszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce,
4) Ogólnopolskim Związkiem Pracodawców Transportu Drogowego,
5) Ogólnopolskim Związkiem Pracodawców Transportu Samochodowego,
6) Polskim Związkiem Motorowym – Zarządem Głównym,
7) Instytutem Transportu Samochodowego,
8) Stowarzyszeniem Szefów Wydziałów Komunikacji,
9) Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów,
10) Izbą Gospodarczą Transportu Lądowego,
11) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych,
12) Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego,
13) Związkiem Pracodawców Motoryzacji,
14) N.S.Z.Z. Kierowców i pracowników zaplecza technicznego motoryzacji,
15) Stowarzyszeniem Techniki Motoryzacyjnej,
16) Przemysłowym Instytutem Motoryzacji – PIMOT,
17) Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Mechaników Polskich – Zarządem Głównym
Polskiego Towarzystwa Inżynierów Motoryzacji SIMP w Warszawie,
18) Krajowym Porozumieniem Stowarzyszeń Rzeczoznawców Samochodowych,
19) Clubem Antycznych Automobili & Rajdów CAAR POLSKA,
20) Polskim Związkiem Pracodawców Prywatnych Przemysłu Motoryzacyjnego i Ciągniko-
wego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa i budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
54
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.
7. Opinia dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt
rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i nie podlega notyfi-
kacji Komisji Europejskiej.
26/03/EP
55
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia
w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep2)
Na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 1 – 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa dla pojazdów samochodowych i przyczep:
1) zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurach homologacji typu oraz
szczegółowy sposób przeprowadzania tych procedur;
2) wymagania alternatywne dotyczące przedmiotów wyposażenia lub części stosowanych
w procedurze homologacji pojazdów produkowanych w małych seriach;
3) limity pojazdów kwalifikowanych do małej serii;
4) szczegółowe czynności organów w procedurach homologacji typu;
5) istotne cechy różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu;
6) warunki i sposób typowania pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części
przeznaczonych do przeprowadzania badań homologacyjnych;
7) zakres i sposób przeprowadzania:
a) badań homologacyjnych,
b) kontroli zgodności produkcji;
8) wzory dokumentów związanych z homologacją typu oraz szczegółowe wymagania dla
dokumentów, o których mowa w art. 70h ust. 5 i art. 70z ust. 2, w zależności od rodzaju
procedury homologacji typu;
9) wzór i opis znaku homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części;
10) terminy ważności świadectw zgodności WE lub świadectw zgodności.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenie ustawa oznacza ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
§ 3. Istotne cechy różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia.
§ 4. 1. W zależności od rodzaju procedury homologacji wskazanego przez producenta we wniosku,
o którym mowa w art. 70z ust. 2 ustawy, do wniosku dołącza się:
1
Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektó-
rych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów stanowi realizację
delegacji art. 70zm ust. 1 pkt 1 – 9 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu dro-
gowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
Powyższy projekt ma zastąpić rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca
2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła,
niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów (Dz. U.
Nr 162, poz. 1360, z późn. zm.). Wprowadzone projektem zmiany do ustawy z dnia
20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn.
zm.), w tym nowe upoważnienie do wydania przedmiotowego rozporządzenia, powoduje po-
trzebę wydania nowego rozporządzenia, które implementuje do polskiego systemu prawnego
dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/24/WE w sprawie homologacji typu dwu-
i trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającą dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. U.
WE L 124 z 09.05.2002, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie określa zakres wymagań obowiązujących w procedurze
homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojaz-
dów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów i przedmiotów ich wyposaże-
nia lub części, szczegółowe czynności organów w procedurze homologacji typu, istotne cechy
różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu, zakres i sposób przeprowadzania ba-
dań homologacyjnych, kontroli zgodności produkcji, wzory dokumentów związanych
z homologacją typu.
Zagadnienia będące przedmiotem projektowanego rozporządzenia są uregulowane
w prawie Unii Europejskiej ww. dyrektywą 2002/24/WE.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stano-
wienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie udo-
stępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji
Publicznej.
Na późniejszym etapie prac legislacyjnych, uzasadnienie zostanie uzupełnione
o informację odnośnie zgłoszenia zainteresowania pracami nad projektem przez podmioty
zajmujące się działalnością lobbingową w procesie stanowienia prawa.
52
Przepisy nowelizowanego rozporządzenia są zgodne z przepisami Unii Europejskiej.
Projekt nie wymaga przedstawienia organom lub instytucjom Unii Europejskiej sto-
sownie do § 12a uchwały Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu noty-
fikacji norm i aktów prawnych.
53
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektó-
rych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów dotyczyć będzie
producentów i importerów pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektó-
rych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów, jednostki upraw-
nione do prowadzenia badań homologacyjnych oraz badań potwierdzających spełnienie od-
powiednich wymagań danego pojazdu w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu, organy
władzy samorządowej, użytkowników pojazdów.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Konsultacje zostaną przeprowadzone z:
1) Polską Izbą Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji,
2) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
3) Zrzeszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce,
4) Ogólnopolskim Związkiem Pracodawców Transportu Drogowego,
5) Ogólnopolskim Związkiem Pracodawców Transportu Samochodowego,
6) Polskim Związkiem Motorowym – Zarządem Głównym,
7) Instytutem Transportu Samochodowego,
8) Stowarzyszeniem Szefów Wydziałów Komunikacji,
9) Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów,
10) Izbą Gospodarczą Transportu Lądowego,
11) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych,
12) Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego,
13) Związkiem Pracodawców Motoryzacji,
14) N.S.Z.Z. Kierowców i pracowników zaplecza technicznego motoryzacji,
15) Stowarzyszeniem Techniki Motoryzacyjnej,
16) Przemysłowym Instytutem Motoryzacji – PIMOT,
17) Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Mechaników Polskich – Zarządem Głównym
Polskiego Towarzystwa Inżynierów Motoryzacji SIMP w Warszawie,
18) Krajowym Porozumieniem Stowarzyszeń Rzeczoznawców Samochodowych,
19) Clubem Antycznych Automobili & Rajdów CAAR POLSKA,
20) Polskim Związkiem Pracodawców Prywatnych Przemysłu Motoryzacyjnego i Ciągniko-
wego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa i budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
54
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.
7. Opinia dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt
rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i nie podlega notyfi-
kacji Komisji Europejskiej.
26/03/EP
55
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia
w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep2)
Na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 1 – 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa dla pojazdów samochodowych i przyczep:
1) zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurach homologacji typu oraz
szczegółowy sposób przeprowadzania tych procedur;
2) wymagania alternatywne dotyczące przedmiotów wyposażenia lub części stosowanych
w procedurze homologacji pojazdów produkowanych w małych seriach;
3) limity pojazdów kwalifikowanych do małej serii;
4) szczegółowe czynności organów w procedurach homologacji typu;
5) istotne cechy różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu;
6) warunki i sposób typowania pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części
przeznaczonych do przeprowadzania badań homologacyjnych;
7) zakres i sposób przeprowadzania:
a) badań homologacyjnych,
b) kontroli zgodności produkcji;
8) wzory dokumentów związanych z homologacją typu oraz szczegółowe wymagania dla
dokumentów, o których mowa w art. 70h ust. 5 i art. 70z ust. 2, w zależności od rodzaju
procedury homologacji typu;
9) wzór i opis znaku homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części;
10) terminy ważności świadectw zgodności WE lub świadectw zgodności.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenie ustawa oznacza ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
§ 3. Istotne cechy różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia.
§ 4. 1. W zależności od rodzaju procedury homologacji wskazanego przez producenta we wniosku,
o którym mowa w art. 70z ust. 2 ustawy, do wniosku dołącza się:
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
376-cz-II
› Pobierz plik
-
376-cz-I
› Pobierz plik