eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 376
  • Data wpłynięcia: 2012-04-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-10-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1448

376-cz-II


ZAŁĄCZNIK NR 14

SPOSÓB I ZAKRES PRZEPROWADZANIA BADANIA WIELOSTOPNIOWEJ
HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU

1.
PRZEPISY OGÓLNE

1.1.
Przeprowadzenie procesu wielostopniowej homologacji typu wymaga wspólnych dzia-
łań ze strony wszystkich zainteresowanych producentów. W tym celu, przed udziele-
niem pierwotnej lub w kolejnym etapie homologacji typu, minister właściwy do spraw
transportu upewnia się, czy właściwi producenci dokonali odpowiednich ustaleń celem
dostarczenia i wymiany dokumentów oraz informacji tak, aby skompletowany pojazd
spełniał wymagania techniczne wszystkich odpowiednich przepisów dyrektyw dotyczą-
cych homologacji, wymienionych w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

Informacje te muszą zawierać szczegóły dotyczące homologacji typu przedmiotu wypo-
sażenia lub części oraz dane o częściach pojazdu, które stanowią część pojazdu nie-
kompletnego, ale nie zostały jeszcze homologowane.

1.2.
Homologacji typu udziela się na podstawie aktualnego stanu ukończenia typu pojazdu i
obejmuje ona wszystkie homologacje typu udzielone na wcześniejszych etapach.

1.3.
Każdy producent w wielostopniowym procesie homologacji typu jest odpowiedzialny
za homologację i zgodność produkcji wszystkich produkowanych przez niego przed-
miotów wyposażenia lub części, lub dodanych przez niego na poprzednim etapie kon-
strukcji. Producent nie odpowiada za elementy homologowane na wcześniejszych eta-
pach, chyba że zmienia on części pojazdu w takim stopniu, że wcześniej udzielona ho-
mologacja typu staje się nieważna.

2.
PROCEDURY

W przypadku wniosku złożonego na podstawie § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia, minister
właściwy do spraw transportu:

1)
sprawdza, czy wszystkie odpowiednie homologacje typu udzielone na podstawie
odpowiednich przepisów dotyczących homologacji stosują się do wymagań tych
przepisów;

2)
zapewnia, że wszystkie odpowiednie dane, biorąc pod uwagę stan ukończenia po-
jazdu, są zawarte w opisie technicznym;

3)
na podstawie dokumentacji upewnia się, czy specyfikacja(-e) pojazdu oraz dane
zawarte w części I opisu technicznego pojazdu znajdują się w danych zawartych
w dokumentacji homologacyjnej lub w świadectwach homologacji typu, wyda-
nych na podstawie przepisów dotyczących homologacji oraz – w przypadku po-
jazdu skompletowanego – jeżeli numeru pozycji z części I dokumentacji homolo-
gacyjnej nie ma w dokumentacji homologacyjnej – potwierdza, że odpowiednia
część lub właściwość jest zgodna z danymi szczegółowymi w dokumentacji ho-
mologacyjnej;

4)
dokonuje lub organizuje przeprowadzenie, na wybranej próbce pojazdów należą-
cych do typu, któremu ma być udzielona homologacja, kontroli przedmiotu wypo-
sażenia lub części pojazdu w celu sprawdzenia, czy pojazd(-y) jest (są) skonstru-

47
owany(-e) zgodnie z odpowiednimi danymi zawartymi w uwierzytelnionej doku-
mentacji homologacyjnej w zakresie wszystkich homologacji typu udzielonych na
podstawie przepisów dotyczących homologacji;

5)
jeżeli sytuacja tego wymaga – dokonuje lub organizuje przeprowadzenie kontroli
zainstalowania oddzielnych zespołów technicznych.

3.
LICZBA POJAZDÓW PODLEGAJ CYCH KONTROLI

Liczba pojazdów podlegających kontroli do celów określonych w ust. 2 pkt 4 powinna
być wystarczająca do tego, aby możliwe było właściwe monitorowanie różnych kombi-
nacji podlegających homologacji typu na podstawie stanu ukończenia pojazdu i nastę-
pujących kryteriów:
1)
silnik;
2)
skrzynia biegów;
3)
napędzane osie (liczba, położenie, połączenia);
4)
osie kierowane (liczba i położenie);
5)
osie hamowane (liczba);
6)
konstrukcja zabezpieczająca przy przewróceniu.

4.
IDENTYFIKACJA POJAZDU

Na drugim i kolejnych etapach, każdy producent umieszcza na pojeździe tabliczkę,
oprócz tabliczki znamionowej wymaganej zgodnie z dyrektywą Rady 89/173/EWG z
dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich od-
noszących się do niektórych części i cech kołowych ciągników rolniczych(1).

Tabliczka ta musi być przymocowana trwale, w dobrze widocznym i łatwo dostępnym
miejscu, na części pojazdu nie podlegającej wymianie podczas jego eksploatacji. Musi
ona wyraźnie i w sposób trwały podawać następujące informacje, w wymienionej poni-
żej kolejności:
-
nazwa producenta,
-
pola 1, 3 i 4 numeru homologacji typu,
-
etap homologacji typu,
-
numer fabryczny pojazdu,
-
maksymalna dopuszczalna masa całkowita pojazdu,
-
maksymalna masa holowana,
-
maksymalna dopuszczalna masa całkowita kombinacji pojazd-przyczepa (w przy-
padku pojazdu przeznaczonego do holowania przyczepy)(2),
-
maksymalna dopuszczalna masa na każdej osi, podana w kolejności od przodu do
tyłu,
-
maksymalne dopuszczalne obciążenie pionowe na punkt sprzęgu.



(1) Dz.Urz. L 67 z 10.3.1989, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2000/1/ (Dz.Urz. L 21
z 26.1.2000, str. 16).
(2) Wyłącznie w przypadku, gdy wartość uległa zmianie w trakcie aktualnego etapu homologacji typu.

48
ZAŁĄCZNIK NR 15

SPOSÓB I ZAKRES PRZEPROWADZANIA BADANIA HOMOLOGACJI POJAZDÓW
PRODUKOWANYCH W MAŁYCH SERIACH


1. W przypadku wystąpienia producenta o zwolnienie pojazdów produkowanych w małych seriach
z obowiązku uzyskania świadectw homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części lub
świadectwa homologacji typu EKG ONZ należy:
1) sprawdzić, czy homologacje wydane zgodnie z przepisami dotyczącymi homologacji są ważne
w świetle zawartych w tych przepisach okresów przejściowych oraz zażądać, w razie potrzeby,
uzupełnienia ich zakresu;
2) odwołując się do dokumentacji, upewnić się, że specyfikacje pojazdu i dane zawarte w części I
dokumentu informacyjnego pojazdu znajdują się w pakiecie informacyjnym i świadectwach homo-
logacji typu WE przedmiotów wyposażenia lub części albo typu EKG ONZ w odniesieniu do sto-
sownych aktów prawnych;
3) na wybranej próbce pojazdów, których typ ma być homologowany, przeprowadzić lub nakazać
przeprowadzenie kontroli przedmiotu wyposażenia lub części pojazdu w celu zweryfikowania, że
pojazd(-y) jest (są) wykonany(-e) zgodnie z odpowiednimi danymi zawartymi w poświadczonym
pakiecie informacyjnym w odniesieniu do stosownych świadectw homologacji typu WE przedmio-
tów wyposażenia lub części albo typu EKG ONZ;
4) w stosownych przypadkach przeprowadzić lub nakazać przeprowadzenie odpowiednich kontroli
dotyczących montażu oddzielnych zespołów technicznych.

2. W przypadku gdy niedostępne jest świadectwo homologacji dotyczące dowolnego przepisu doty-
czącego homologacji należy:
1)) doprowadzić do badań i sprawdzeń określonych w tym przepisie;
2) sprawdzić, że pojazd zgodny z opisem technicznym spełnia wymagania techniczne w zakresie
przepisów dotyczących homologacji;
3) przeprowadzić lub spowodować przeprowadzenie odpowiednich sprawdzeń dotyczących monta-
żu odpowiednich zespołów.
3. W przypadku gdy producent przedstawi dokumenty alternatywne mające na celu potwierdzenie
spełnienia wymagań dowolnego przepisu dotyczącego homologacji, należy:
1) porównać dane i informacje zawarte w dokumentach przedstawionych przez producenta (w tym
w dokumencie informacyjnym) z zakresem wymagań technicznych zawartym w dokumencie alter-
natywnym;
2) zweryfikować przedstawione wymagania w dokumentach alternatywnych pod względem rów-
noważności z przepisami obowiązującymi w procedurze homologacji typu, ze szczególnym zwró-
ceniem uwagi na zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym
i ochrony środowiska;
3) zasięgnąć opinii jednostki merytorycznej w danym zakresie – w przypadku specjalistycznych
informacji zawartych w dokumentach alternatywnych, np. symulacjach komputerowych.




49
ZAŁĄCZNIK NR 16


WARUNKI I SPOSÓB TYPOWANIA POJAZDÓW, PRZEDMIOTÓW WYPOSA ENIA
LUB CZ
CI PRZEZNACZONYCH DO PRZEPROWADZANIA BADA
HOMOLOGACYJNYCH


1. Warunki i sposób typowania pojazdów
1.1. Liczba pojazdów poddanych badaniu powinna być taka, aby możliwe było właściwe sprawdze-
nie wszelkich homologowanych kombinacji pod względem następujących zagadnień:

Kategoria pojazdu
Zagadnienie

L1e
L2e
L3e
L4e
L5e L6e L7e

Silnik
X X X X X X X
Skrzynia
biegów
X X X X X X X
Liczba
osi
X X X X X X
Osie napędowe (liczba, położenie,
- - - - - X X
związki kinematyczne
Osie kierowane (liczba i położenie)
- - - - - X X
Rodzaj
nadwozia
- - - - - X X
Liczba
drzwi
- - - - - X X
Wyposażenie
dodatkowe
X X X X X - -
Liczba miejsc do siedzenia
X
X
X
X
X
-
-


1.2. Jednostka uprawniona, mając na względzie zakres parametrów technicznych określonych
w dokumentacji przedłożonej przez producenta, określa liczbę pojazdów, przedmiotów wyposaże-
nia lub części, która jest niezbędna, aby w toku badań homologacyjnych zweryfikować parametry
graniczne w obrębie typu objętego procedurą badań homologacyjnych.

1.3. Jednostka uprawniona, określając liczbę pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części, bie-
rze pod uwagę minimalne i maksymalne parametry techniczne w zakresie mas, wymiarów i naci-
sków, jak i kompletacji w zakresie przedmiotów wyposażenia i części, takich jak: kategoria pojaz-
du, rodzaj nadwozia, silniki, skrzynie biegów, osie napędowe, osie kierowane, wyposażenie dodat-
kowe.


2. Warunki i sposób typowania przedmiotów wyposażenia lub części
Warunki i sposób typowania przedmiotów wyposażenia lub części określają odrębne przepisy doty-
czące homologacji przedmiotów wyposażenia lub części.







50

ZAŁĄCZNIK NR 17

WZÓR

WNIOSEK O WYDANIE/ZMIAN *) WIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU

..............................................
(miejscowość, data)

......................................................... ......................................................................
(nazwa i adres producenta) (nazwa i adres organu właściwego w sprawach homologacji)

......................................................... ......................................................................


Wnioskuję o wydanie/zmianę*): świadectwa homologacji typu WE pojazdu/świadectwa
homologacji typu pojazdu/świadectwa homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia
lub części/świadectwa homologacji typu EKG ONZ*)


1. Numer sprawozdania z badań homologacyjnych..................................................................
2. Data wydania.........................................................................................................................
3. Typ pojazdu/przedmiotu wyposażenia lub części*)………………………………………….
…….......................................................................................................................................
4. Nazwa i adres producenta......................................................................... ............................
……………………………………………………………………………………………….

Do wniosku załączam następujące dokumenty:

1. ……………………………………
2. ……………………………………
3. ……………………………………
4. ……………………………………
5. ……………………………………


.......................................
(podpis producenta)


*) niepotrzebne skreślić


51
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 70 ... 94

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: