Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uzasadnienie
− pomoc techniczna – 6.140 tys. zł, w tym finansowanie w ramach budżetu UE –
5.219 tys. zł i współfinansowanie w ramach budżetu państwa – 921 tys. zł.
Limit wydatków w ramach POIR został określony na poziomie 111.516 tys. zł, z tego:
− finansowanie działania w ramach budżetu UE – 96.613 tys. zł,
− współfinansowanie działania -14.903 tys. zł.
Plan finansowy FKT obejmuje dwa oddzielne strumienie finansowe obejmujące zarówno
przychody, jak i koszty:
− środki związane z realizacją zadań określonych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r.
o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, kontynuowanych na mocy
ustawy z dnia 30 maja 2008 r.,
− środki związane z realizacją zadań określonych dla działania 4.3 – Kredyt
technologiczny POIG oraz w ramach POIR.
Ze środków krajowych Funduszu, pochodzących z wpływów poprzednich okresów
pokrywane będą wydatki związane z umorzeniami części kredytów technologicznych
udzielonych na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. oraz wydatki związane
z obsługą FKT, które nie są wydatkami kwalifikującymi się do refundacji w ramach pomocy
technicznej POIG. Ze środków tych będą następowały również wypłaty premii
technologicznych w części stanowiącej współfinansowanie krajowe (15%).
Przychody w 2015 r. zostały zaplanowane w wysokości 349.583 tys. zł, z tego:
− dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie projektów z udziałem środków UE
– 50.335 tys. zł,
− środki z Unii Europejskiej, w tym na pomoc techniczną – 297.398 tys. zł,
− pozostałe przychody – 1.850 tys. zł, z tego:
− odsetki od udzielonych kredytów technologicznych – 500 tys. zł,
− odsetki od konsolidacji – 350 tys. zł
− spłaty udzielonych kredytów technologicznych – 500 tys. zł,
− inne – 500 tys. zł.
Koszty realizacji zadań w 2015 roku zaplanowano w wysokości 353.842 tys. zł, z tego:
− środki z UE (wypłata premii technologicznych ze środków unijnych oraz pomoc
techniczna) – 297.398 tys. zł,
− dotacje na realizację zadań bieżących (wypłata premii technologicznych ze środków
krajowych oraz pomoc techniczna) – 50.335 tys. zł,
145
− koszty własne (związane z obsługą FKT) – 6.109 tys. zł.
Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych
Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych, którego dysponentem jest minister
właściwy do spraw zdrowia został utworzony na podstawie art. 88 ustawy z dnia 19 listopada
2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.).
Powyższy Fundusz jest państwowym funduszem celowym, którego przychodem są 3%
wpływy z dopłat z gier objętych monopolem państwa.
W 2015 r. wydatki Funduszu obejmą realizację następujących zadań:
− prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej i opracowywanie specjalistycznych
ekspertyz, raportów, sprawozdań dotyczących problematyki uzależnień od hazardu
lub innych uzależnień niestanowiących uzależnienia od substancji psychoaktywnych –
2.000 tys. zł,
− opracowywanie i wdrażanie nowych metod profilaktyki i rozwiązywania problemów
wynikających z uzależnień od hazardu lub innych uzależnień niestanowiących
uzależnienia od substancji psychoaktywnych – 1.000 tys. zł,
− udzielanie finansowej pomocy instytucjom i stowarzyszeniom realizującym zadania
związane z rozwiązywaniem problemów wynikających z uzależnień od hazardu
lub innych uzależnień niestanowiących uzależnienia od substancji psychoaktywnych,
w tym sporządzanie oceny rozpowszechnienia i zagrożeń patologicznym hazardem –
7.500 tys. zł,
− prowadzenie działań ukierunkowanych na podnoszenie jakości programów
profilaktycznych i terapeutycznych, a także zwiększanie kompetencji zawodowych
osób zajmujących się leczeniem w celu zwiększenia skuteczności oraz dostępności
leczenia uzależnień od hazardu lub innych uzależnień niestanowiących uzależnienia
od substancji psychoaktywnych dla osób uzależnionych i ich bliskich – 2.500 tys. zł.
Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej
Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej został utworzony na podstawie art. 19e
ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 12,
poz. 68, z późn. zm.).
Stan funduszu na początek 2015 roku wyniesie 3.784 tys. zł.
Przychody Funduszu w 2015 r. zaplanowano w wysokości 63.102 tys. zł.
Źródłem przychodów Funduszu są środki finansowe uzyskane przez PSP na podstawie
umów lub porozumień zawieranych pomiędzy właściwymi dysponentami Funduszu
146
a jednostkami samorządu terytorialnego, jak również organizatorami imprez masowych,
osobami prawnymi lub fizycznymi.
Koszty zaplanowane w wysokości 65.128 tys. zł, przeznaczone będą na realizację
zadań
inwestycyjnych,
modernizacyjnych
i
remontowych,
koszty
utrzymania
i funkcjonowania jednostek organizacyjnych PSP, a także na zakup niezbędnych na ich
potrzeby towarów i usług oraz na cele statutowe szkół PSP jak również rekompensatę
pieniężną za wydłużony czas służby strażaka, w tym:
− koszty własne – 6.298 tys. zł z przeznaczeniem głównie na zakup usług oraz
materiałów i wyposażenia (umundurowania, środków ochrony osobistej strażaków,
paliwa, oleju opałowego).
− koszty inwestycyjne – 54.869 tys. zł, które dotyczą przede wszystkim dofinansowania
zakupu
samochodów
ratowniczo-gaśniczych,
samochodów
operacyjnych
i
specjalnych,
zakup
sprzętu
ratowniczo-gaśniczego,
remonty
sprzętu
specjalistycznego, rozbudowy budynku po byłej Praskiej Komendzie Straży Pożarnej
na terenie JRG nr 5 przy ul. Marcinkowskiego 5 w Warszawie oraz przebudowy
i modernizacji budynku strażnicy Komendy Miejskiej PSP m.st. Warszawy,
termomodernizacji budynków Komend Powiatowych w Bartoszycach, Nidzicy,
Olecku i Piszu.
Planowany stan funduszu na koniec 2015 roku wyniesie 1.758 tys. zł. (środki pieniężne).
147
Rozdział IX
Rozliczenia z Unią Europejską
Członkostwo Polski w UE związane jest z włączeniem Polski w system finansowy UE,
obejmujący przede wszystkim budżet ogólny UE. Budżet ten, akceptowany corocznie przez
władze budżetowe UE (Radę i Parlament Europejski) na wniosek Komisji Europejskiej
(posiadającą wyłączną kompetencję przygotowania projektu budżetu UE), mieści się
w ramach wieloletniego planu finansowego UE (tzw. wieloletnie ramy finansowe – WRF).
Wysokość polskiej składki do budżetu UE oraz wysokość potencjalnych transferów do Polski
jest ograniczona limitami wyznaczonymi w WRF, a doprecyzowanymi w rocznych budżetach
UE.
Wieloletnie Ramy Finansowe UE na lata 2014 – 2020
(mln EUR – w cenach bieżących)
Ogółem
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2014-2020
1. Inteligentny wzrost sprzyjający włączeniu
63.973
66.813
69.304
72.342
75.271
78.752
82.466
508.921
społecznemu
w tym: spójność społeczna, gospodarcza i
47.413
49.147
50.837
52.417
54.032
55.670
57.275
366.791
terytorialna
2. Trwały wzrost gospodarczy: zasoby naturalne
59.303
59.599
59.909
60.191
60.267
60.344
60.421
420.034
w tym: wydatki związane z rynkiem i płatności
44.130
44.368
44.628
44.863
44.889
44.916
44.941
312.735
bezpośrednie
3. Bezpieczeństwo i obywatelstwo
2.179
2.246
2.378
2.514
2.656
2.801
2.951
17.725
4. Globalny wymiar Europy
8.335
8.749
9.143
9.432
9.825
10.268
10.510
66.262
5. Administracja
8.721
9.076
9.483
9.918
10.346
10.786
11.254
69.584
6. Wyrównania
29
0
0
0
0
0
0
29
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA OGÓŁEM
142. 540
146.483
150.217
154.397
158.365
162.951
167.602
1.082.555
jako procent DNB
1,06%
1,05%
1,05%
1,04%
1,03%
1,03%
1,03%
1,04%
ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM
135.866
141.901
144.685
142.771
149.074
153.362
156.295
1.023.954
jako procent DNB
1,01%
1,02%
1,01%
0,96%
0,97%
0,97%
0,96%
0,99%
Dostępny margines
0,22%
0,21%
0,22%
0,27%
0,26%
0,26%
0,27%
0,24%
Pułap zasobów własnych jako procent DNB
1,23%
1,23%
1,23%
1,23%
1,23%
1,23%
1,23%
1,23%
Źródło: Komunikat Komisji Europejskiej z dnia 20.12.2013 r, COM(2013)928 final
149
Znaczna część środków budżetu UE nie jest przekazywana do państw członkowskich.
Wydatki wspólnotowe można podzielić na następujące grupy:
1. Wydatki skierowane do podmiotów znajdujących się poza Unią Europejską.
W skład tych wydatków można włączyć przede wszystkim środki znajdujące się
w Dziale 4 budżetu UE „Globalny wymiar Europy”, m.in. na finansowanie projektów
realizowanych w ramach pomocy rozwojowej w krajach rozwijających się, a także środki
w ramach funduszy przedakcesyjnych (również Dział 4 budżetu UE), skierowane
do przyszłych krajów członkowskich UE. Także wydatki w Dziale 1a budżetu UE są
w pewnej części kierowane do państw poza UE;
2. Alokacje przeznaczone na funkcjonowanie UE (przede wszystkim Dział 5 budżetu UE
„Administracja”) oraz projekty realizowane w skali ponadnarodowej (głównie Dział 1a),
których nie da się przypisać konkretnie do żadnego z krajów członkowskich;
3. Środki, które służą finansowaniu projektów (fundusze strukturalne i Fundusz Spójności
itp.) bądź polityk (Wspólna Polityka Rolna – WPR) w konkretnych państwach
członkowskich
i
które
są
alokowane
w
danych
państwach
(zarządzanie
zdecentralizowane
wykonywane
przez
administracje
państw
członkowskich,
beneficjentów tych środków);
4. Środki dostępne podmiotom z państw członkowskich, ale ich podział następuje w drodze
konkursowej (zarządzanie scentralizowane wykonywane przez Komisję Europejską lub
agencje UE).
Transfery otrzymywane z budżetu UE przez Polskę sklasyfikowane są przede wszystkim
w ww. trzeciej grupie wydatków z niewielkim udziałem grupy czwartej.
Składka wpłacana przez Polskę do budżetu UE w całości jest przekazywana z budżetu
państwa i służy finansowaniu wszystkich ww. wydatków.
150
5.219 tys. zł i współfinansowanie w ramach budżetu państwa – 921 tys. zł.
Limit wydatków w ramach POIR został określony na poziomie 111.516 tys. zł, z tego:
− finansowanie działania w ramach budżetu UE – 96.613 tys. zł,
− współfinansowanie działania -14.903 tys. zł.
Plan finansowy FKT obejmuje dwa oddzielne strumienie finansowe obejmujące zarówno
przychody, jak i koszty:
− środki związane z realizacją zadań określonych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r.
o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, kontynuowanych na mocy
ustawy z dnia 30 maja 2008 r.,
− środki związane z realizacją zadań określonych dla działania 4.3 – Kredyt
technologiczny POIG oraz w ramach POIR.
Ze środków krajowych Funduszu, pochodzących z wpływów poprzednich okresów
pokrywane będą wydatki związane z umorzeniami części kredytów technologicznych
udzielonych na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. oraz wydatki związane
z obsługą FKT, które nie są wydatkami kwalifikującymi się do refundacji w ramach pomocy
technicznej POIG. Ze środków tych będą następowały również wypłaty premii
technologicznych w części stanowiącej współfinansowanie krajowe (15%).
Przychody w 2015 r. zostały zaplanowane w wysokości 349.583 tys. zł, z tego:
− dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie projektów z udziałem środków UE
– 50.335 tys. zł,
− środki z Unii Europejskiej, w tym na pomoc techniczną – 297.398 tys. zł,
− pozostałe przychody – 1.850 tys. zł, z tego:
− odsetki od udzielonych kredytów technologicznych – 500 tys. zł,
− odsetki od konsolidacji – 350 tys. zł
− spłaty udzielonych kredytów technologicznych – 500 tys. zł,
− inne – 500 tys. zł.
Koszty realizacji zadań w 2015 roku zaplanowano w wysokości 353.842 tys. zł, z tego:
− środki z UE (wypłata premii technologicznych ze środków unijnych oraz pomoc
techniczna) – 297.398 tys. zł,
− dotacje na realizację zadań bieżących (wypłata premii technologicznych ze środków
krajowych oraz pomoc techniczna) – 50.335 tys. zł,
145
− koszty własne (związane z obsługą FKT) – 6.109 tys. zł.
Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych
Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych, którego dysponentem jest minister
właściwy do spraw zdrowia został utworzony na podstawie art. 88 ustawy z dnia 19 listopada
2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.).
Powyższy Fundusz jest państwowym funduszem celowym, którego przychodem są 3%
wpływy z dopłat z gier objętych monopolem państwa.
W 2015 r. wydatki Funduszu obejmą realizację następujących zadań:
− prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej i opracowywanie specjalistycznych
ekspertyz, raportów, sprawozdań dotyczących problematyki uzależnień od hazardu
lub innych uzależnień niestanowiących uzależnienia od substancji psychoaktywnych –
2.000 tys. zł,
− opracowywanie i wdrażanie nowych metod profilaktyki i rozwiązywania problemów
wynikających z uzależnień od hazardu lub innych uzależnień niestanowiących
uzależnienia od substancji psychoaktywnych – 1.000 tys. zł,
− udzielanie finansowej pomocy instytucjom i stowarzyszeniom realizującym zadania
związane z rozwiązywaniem problemów wynikających z uzależnień od hazardu
lub innych uzależnień niestanowiących uzależnienia od substancji psychoaktywnych,
w tym sporządzanie oceny rozpowszechnienia i zagrożeń patologicznym hazardem –
7.500 tys. zł,
− prowadzenie działań ukierunkowanych na podnoszenie jakości programów
profilaktycznych i terapeutycznych, a także zwiększanie kompetencji zawodowych
osób zajmujących się leczeniem w celu zwiększenia skuteczności oraz dostępności
leczenia uzależnień od hazardu lub innych uzależnień niestanowiących uzależnienia
od substancji psychoaktywnych dla osób uzależnionych i ich bliskich – 2.500 tys. zł.
Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej
Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej został utworzony na podstawie art. 19e
ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 12,
poz. 68, z późn. zm.).
Stan funduszu na początek 2015 roku wyniesie 3.784 tys. zł.
Przychody Funduszu w 2015 r. zaplanowano w wysokości 63.102 tys. zł.
Źródłem przychodów Funduszu są środki finansowe uzyskane przez PSP na podstawie
umów lub porozumień zawieranych pomiędzy właściwymi dysponentami Funduszu
146
a jednostkami samorządu terytorialnego, jak również organizatorami imprez masowych,
osobami prawnymi lub fizycznymi.
Koszty zaplanowane w wysokości 65.128 tys. zł, przeznaczone będą na realizację
zadań
inwestycyjnych,
modernizacyjnych
i
remontowych,
koszty
utrzymania
i funkcjonowania jednostek organizacyjnych PSP, a także na zakup niezbędnych na ich
potrzeby towarów i usług oraz na cele statutowe szkół PSP jak również rekompensatę
pieniężną za wydłużony czas służby strażaka, w tym:
− koszty własne – 6.298 tys. zł z przeznaczeniem głównie na zakup usług oraz
materiałów i wyposażenia (umundurowania, środków ochrony osobistej strażaków,
paliwa, oleju opałowego).
− koszty inwestycyjne – 54.869 tys. zł, które dotyczą przede wszystkim dofinansowania
zakupu
samochodów
ratowniczo-gaśniczych,
samochodów
operacyjnych
i
specjalnych,
zakup
sprzętu
ratowniczo-gaśniczego,
remonty
sprzętu
specjalistycznego, rozbudowy budynku po byłej Praskiej Komendzie Straży Pożarnej
na terenie JRG nr 5 przy ul. Marcinkowskiego 5 w Warszawie oraz przebudowy
i modernizacji budynku strażnicy Komendy Miejskiej PSP m.st. Warszawy,
termomodernizacji budynków Komend Powiatowych w Bartoszycach, Nidzicy,
Olecku i Piszu.
Planowany stan funduszu na koniec 2015 roku wyniesie 1.758 tys. zł. (środki pieniężne).
147
Rozdział IX
Rozliczenia z Unią Europejską
Członkostwo Polski w UE związane jest z włączeniem Polski w system finansowy UE,
obejmujący przede wszystkim budżet ogólny UE. Budżet ten, akceptowany corocznie przez
władze budżetowe UE (Radę i Parlament Europejski) na wniosek Komisji Europejskiej
(posiadającą wyłączną kompetencję przygotowania projektu budżetu UE), mieści się
w ramach wieloletniego planu finansowego UE (tzw. wieloletnie ramy finansowe – WRF).
Wysokość polskiej składki do budżetu UE oraz wysokość potencjalnych transferów do Polski
jest ograniczona limitami wyznaczonymi w WRF, a doprecyzowanymi w rocznych budżetach
UE.
Wieloletnie Ramy Finansowe UE na lata 2014 – 2020
(mln EUR – w cenach bieżących)
Ogółem
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2014-2020
1. Inteligentny wzrost sprzyjający włączeniu
63.973
66.813
69.304
72.342
75.271
78.752
82.466
508.921
społecznemu
w tym: spójność społeczna, gospodarcza i
47.413
49.147
50.837
52.417
54.032
55.670
57.275
366.791
terytorialna
2. Trwały wzrost gospodarczy: zasoby naturalne
59.303
59.599
59.909
60.191
60.267
60.344
60.421
420.034
w tym: wydatki związane z rynkiem i płatności
44.130
44.368
44.628
44.863
44.889
44.916
44.941
312.735
bezpośrednie
3. Bezpieczeństwo i obywatelstwo
2.179
2.246
2.378
2.514
2.656
2.801
2.951
17.725
4. Globalny wymiar Europy
8.335
8.749
9.143
9.432
9.825
10.268
10.510
66.262
5. Administracja
8.721
9.076
9.483
9.918
10.346
10.786
11.254
69.584
6. Wyrównania
29
0
0
0
0
0
0
29
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA OGÓŁEM
142. 540
146.483
150.217
154.397
158.365
162.951
167.602
1.082.555
jako procent DNB
1,06%
1,05%
1,05%
1,04%
1,03%
1,03%
1,03%
1,04%
ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM
135.866
141.901
144.685
142.771
149.074
153.362
156.295
1.023.954
jako procent DNB
1,01%
1,02%
1,01%
0,96%
0,97%
0,97%
0,96%
0,99%
Dostępny margines
0,22%
0,21%
0,22%
0,27%
0,26%
0,26%
0,27%
0,24%
Pułap zasobów własnych jako procent DNB
1,23%
1,23%
1,23%
1,23%
1,23%
1,23%
1,23%
1,23%
Źródło: Komunikat Komisji Europejskiej z dnia 20.12.2013 r, COM(2013)928 final
149
Znaczna część środków budżetu UE nie jest przekazywana do państw członkowskich.
Wydatki wspólnotowe można podzielić na następujące grupy:
1. Wydatki skierowane do podmiotów znajdujących się poza Unią Europejską.
W skład tych wydatków można włączyć przede wszystkim środki znajdujące się
w Dziale 4 budżetu UE „Globalny wymiar Europy”, m.in. na finansowanie projektów
realizowanych w ramach pomocy rozwojowej w krajach rozwijających się, a także środki
w ramach funduszy przedakcesyjnych (również Dział 4 budżetu UE), skierowane
do przyszłych krajów członkowskich UE. Także wydatki w Dziale 1a budżetu UE są
w pewnej części kierowane do państw poza UE;
2. Alokacje przeznaczone na funkcjonowanie UE (przede wszystkim Dział 5 budżetu UE
„Administracja”) oraz projekty realizowane w skali ponadnarodowej (głównie Dział 1a),
których nie da się przypisać konkretnie do żadnego z krajów członkowskich;
3. Środki, które służą finansowaniu projektów (fundusze strukturalne i Fundusz Spójności
itp.) bądź polityk (Wspólna Polityka Rolna – WPR) w konkretnych państwach
członkowskich
i
które
są
alokowane
w
danych
państwach
(zarządzanie
zdecentralizowane
wykonywane
przez
administracje
państw
członkowskich,
beneficjentów tych środków);
4. Środki dostępne podmiotom z państw członkowskich, ale ich podział następuje w drodze
konkursowej (zarządzanie scentralizowane wykonywane przez Komisję Europejską lub
agencje UE).
Transfery otrzymywane z budżetu UE przez Polskę sklasyfikowane są przede wszystkim
w ww. trzeciej grupie wydatków z niewielkim udziałem grupy czwartej.
Składka wpłacana przez Polskę do budżetu UE w całości jest przekazywana z budżetu
państwa i służy finansowaniu wszystkich ww. wydatków.
150
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik
-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik
-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik
-
2772-strategia
› Pobierz plik
-
2772-ustawa
› Pobierz plik