Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uzasadnienie
3.6. Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz
sądownictwa i sądy powszechne
Zgodnie z art. 139 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
Minister Finansów włącza do projektu ustawy budżetowej dochody i wydatki Kancelarii
Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Trybunału
Konstytucyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu
Administracyjnego wraz z wojewódzkimi sądami administracyjnymi, Krajowej Rady
Sądownictwa, sądownictwa powszechnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika
Praw Dziecka, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony
Danych Osobowych, Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko
Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego i Państwowej Inspekcji Pracy.
Poniższa tabela przedstawia wydatki dla tych jednostek zaplanowane w projekcie
ustawy budżetowej na rok 2015:
Projekt
Ustawa
ustawy
Nr
budżetowa
Nazwa części
budżetowej
części
na rok 2014
4 / 3
na rok 2015
w tys. zł
%
1
2
3
4
5
01
Kancelaria Prezydenta RP
167.614
167.614
100,0
02
Kancelaria Sejmu
407.759
458.820
112,5
03
Kancelaria Senatu
94.288
100.275
106,3
04
Sąd Najwyższy
96.984
101.302
104,5
05
Naczelny Sąd Administracyjny
409.956
421.745
102,9
06
Trybunał Konstytucyjny
29.350
31.250
106,5
07
Najwyższa Izba Kontroli
259.885
275.589
106,0
08
Rzecznik Praw Obywatelskich
39.171
41.989
107,2
09
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
21.686
36.171
166,8
10
Generalny Inspektor Ochrony Danych
Osobowych
15.225
16.749
110,0
11
Krajowe Biuro Wyborcze
49.009
51.500
105,1
12
Państwowa Inspekcja Pracy
285.688
312.678
109,4
13
Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania
Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
246.701
255.494
103,6
14
Rzecznik Praw Dziecka
10.317
10.842
105,1
15
Sądy powszechne
6.465.672
6.693.242
103,5
52
Krajowa Rada Sądownictwa
11.895
18.470
155,3
Razem
8.611.200
8.993.730
104,4
68
Ustalone na 2015 rok wydatki urzędów naczelnych organów władzy państwowej, kontroli
i ochrony prawa oraz sądownictwa wynoszą 8.993.730 tys. zł, tj. o 4,4% więcej niż
w ustawie budżetowej na rok 2014. Ze środków tych na wydatki bieżące zaplanowano
8.495.973 tys. zł (104,3% planu na 2014), a na majątkowe 497.757 tys. zł (106,3% planu
na rok 2014).
W ramach wyżej wymienionych wydatków finansowane będą:
− koszty utrzymania i funkcjonowania urzędów naczelnych organów władzy państwowej,
kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa – 2.202.442 tys. zł, z tego świadczenia
na rzecz osób fizycznych – 114.732 tys. zł, wydatki bieżące – 1.946.071 tys. zł, (w tym
na wynagrodzenia i pochodne m.in. dla osób zajmujących kierownicze stanowiska
państwowe, pracowników orzecznictwa, uposażenia parlamentarzystów – 1.447.799 tys. zł),
dotacje celowe – 6.982 tys. zł (zadania zlecane gminom w zakresie prowadzenia
i aktualizacji stałych rejestrów wyborców oraz zadania zlecane przez Instytut Pamięci
Narodowej), wydatki majątkowe – 134.657 tys. zł,
− uposażenia sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku oraz uposażenia
rodzinne – 339.524 tys. zł,
− nakłady na funkcjonowanie sądów powszechnych (rejonowych, okręgowych
i apelacyjnych) – 6.368.783 tys. zł,
− koszty działających przy sądach okręgowych rodzinnych ośrodków diagnostyczno-
konsultacyjnych – 52.981 tys. zł.
− dotacja dla Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa – 30.000 tys. zł; środki
te przeznaczone będą na realizację programów rewaloryzacji zespołów zabytkowych
Krakowa.
Ponadto zaplanowano rezerwę celową na finansowanie przez Krajowe Biuro Wyborcze
ustawowo określonych zadań dotyczących wyborów i referendów przeznaczoną na koszty
przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu, wyborów Prezydenta RP oraz
przedterminowych, uzupełniających i ponownych wyborów samorządowych, referendów
lokalnych oraz referendum ogólnokrajowego w wysokości 355.920 tys. zł.
69
3.7. Obrona narodowa
Wydatki na obronę narodową zaplanowane zostały w wysokości 38.387.838 tys. zł,
co stanowi 2,27% przewidywanego wykonania Produktu Krajowego Brutto roku 2014.
W ramach tej kwoty środki w wysokości:
- 33.024.498 tys. zł stanowią 1,95% przewidywanego wykonania Produktu Krajowego Brutto
roku 2014, stosownie do zapisów art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie
i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Obejmują one wydatki w części budż etu państwa obrona narodowa oraz w dziale obrona
narodowa w innych częściach budż etu państwa. W ramach tej kwoty 8.427.929 tys. zł
zaplanowano na wydatki majątkowe, co stanowi 25,5% wydatków obronnych i gwarantuje
realizację postanowień ww. ustawy;
- 5.363.340 tys. zł przeznaczone są na sfinansowanie wykupu odroczonych płatności
(voucherów B) wynikających z realizacji programu wieloletniego „Wyposaż enie Sił Zbrojnych
RP w samoloty wielozadaniowe”.
W części obrona narodowa zaplanowane wydatki w wysokości 38.090.473 tys. zł
przeznaczone zostaną na sfinansowanie:
− wydatków majątkowych – 13.775.724 tys. zł,
− wydatków osobowych – 7.899.968 tys. zł,
− świadczeń na rzecz osób fizycznych – 7.384.287 tys. zł, w tym: emerytury i renty –
6.680.403 tys. zł, wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń i uposaż eń oraz pozostałe
świadczenia – 703.884 tys. zł,
− zakupu materiałów i wyposaż enia oraz usług remontowych i pozostałych usług –
5.924.982 tys. zł,
− dotacji na zadania związane z obronnością – 1.008.397 tys. zł,
− pozostałych wydatków – 2.097.115 tys. zł.
W ramach wydatków obronnych kwota 8.236.848 tys. zł przeznaczona jest na modernizację
techniczną Sił Zbrojnych RP; z tego kwota 4.236.729 tys. zł dotyczy realizacji programu
wieloletniego „Priorytetowe zadania modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej w ramach programów operacyjnych”, którego celem jest zwiększenie zdolności
operacyjnych Sił Zbrojnych RP oraz podwyż szenie stopnia nowoczesności uzbrojenia i sprzętu
wojskowego.
Środki w wysokości 297.365 tys. zł zaplanowane w dziale obrona narodowa w innych
częściach budż etu przeznaczone zostaną na sfinansowanie:
− projektów badawczych i celowych w dziedzinie obronności – 174.787 tys. zł,
− zadań wynikających z „Programu Mobilizacji Gospodarki” – 87.500 tys. zł,
− „Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych” – 35.078 tys. zł.
70
3.8. Środki własne Unii Europejskiej
Część budż etowa Środki własne Unii Europejskiej została utworzona w celu
dokonywania płatności polskiej składki członkowskiej (tzw. środków własnych UE)
do budż etu ogólnego UE. Wpłata ta wynika z konieczności wypełnienia traktatowego
zobowiązania Polski wobec UE.
Kalkulacja wysokości środków własnych na kolejny rok budż etowy planowanych w budż ecie
państwa jest oparta na projekcie budż etu UE wyraż onym w EUR. Jednakż e ostateczna
wielkość wpłat poszczególnych państw członkowskich z tytułu środków własnych UE jest
znana dopiero po zakończeniu procedury budż etowej, czyli po uchwaleniu budż etu UE przez
Parlament Europejski i Radę, co z reguły następuje w grudniu roku poprzedzającego dany
rok budż etowy. Należ y również zauważ yć, iż poziom wydatków budż etu ogólnego UE moż e
zostać zmieniony w trakcie roku budż etowego na podstawie nowelizacji budż etu, co pociąga
za sobą zmianę wysokości wpłat poszczególnych państw członkowskich.
W okresie trwania wieloletnich ram finansowych (WRF) 2014-2020 kwestie dotyczące
kalkulacji poszczególnych elementów składek oraz nowych mechanizmów korekcyjnych
regulować będzie nowa Decyzja Rady Nr 2014/335/UE, Euratom z 26 maja 2014 r.
o systemie środków własnych UE. Jednakż e przepisy przedmiotowej decyzji wejdą w ż ycie
dopiero po jej ratyfikacji przez państwa członkowskie, co najprawdopodobniej nastąpi w 2015
r. lub 2016 r. Do tego czasu podstawę do przekazywania płatności do budż etu UE stanowią
dotychczasowe przepisy, które nie wygasły z końcem 2013 r.
W ustawie budż etowej na 2014 r. w części 84 zostały zaplanowane wydatki w kwocie
17.765.160 tys. zł. Na 2015 r. szacuje się kwotę płatności do budż etu UE na poziomie
18.164.538 tys. zł, w tym:
− § 8510 – wpłata obliczona na podstawie Dochodu Narodowego Brutto (DNB) –
12.997.433 tys. zł,
− § 8520 – wpłata obliczona, zgodnie z metodologią wynikającą z przepisów Unii
Europejskiej, na podstawie podatku od towarów i usług – 2.292.787 tys. zł,
− § 8530 – wpłata z tytułu udziału w opłatach celnych – 1.674.254 tys. zł,
− § 8540 – wpłata z tytułu udziału w opłatach cukrowych – 53.805 tys. zł,
− § 8560 – wpłata z tytułu finansowania rabatu brytyjskiego – 1.146.259 tys. zł.
Wyż sza niż w 2014 r. prognoza wysokości polskiej składki członkowskiej wynika przede
wszystkim z wyż szego planowanego na ten rok poziomu budż etu UE (134 mld EUR wobec
140 mld EUR w projekcie budż etu UE na 2015 r.) oraz rosnącego tempa wzrostu polskiego
DNB w relacji do innych państw członkowskich.
71
Jednocześnie należ y zauważ yć, ż e szacowana na 2015 r. kwota składki, podobnie jak
na 2014 r., nie uwzględnia środków na wypłatę nowych mechanizmów korekcyjnych
uzgodnionych na posiedzeniu Rady Europejskiej 7-8 lutego w sprawie WRF 2014-2020.
Wydatki te będą mogły być uwzględnione po zakończeniu procesu ratyfikacji nowej decyzji
o systemie środków własnych UE przez wszystkie państwa członkowskie UE. Środki na ten
cel zostały zabezpieczone w rezerwie celowej poz. 37 w wysokości 400.000 tys. zł.
72
sądownictwa i sądy powszechne
Zgodnie z art. 139 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
Minister Finansów włącza do projektu ustawy budżetowej dochody i wydatki Kancelarii
Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Trybunału
Konstytucyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu
Administracyjnego wraz z wojewódzkimi sądami administracyjnymi, Krajowej Rady
Sądownictwa, sądownictwa powszechnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika
Praw Dziecka, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony
Danych Osobowych, Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko
Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego i Państwowej Inspekcji Pracy.
Poniższa tabela przedstawia wydatki dla tych jednostek zaplanowane w projekcie
ustawy budżetowej na rok 2015:
Projekt
Ustawa
ustawy
Nr
budżetowa
Nazwa części
budżetowej
części
na rok 2014
4 / 3
na rok 2015
w tys. zł
%
1
2
3
4
5
01
Kancelaria Prezydenta RP
167.614
167.614
100,0
02
Kancelaria Sejmu
407.759
458.820
112,5
03
Kancelaria Senatu
94.288
100.275
106,3
04
Sąd Najwyższy
96.984
101.302
104,5
05
Naczelny Sąd Administracyjny
409.956
421.745
102,9
06
Trybunał Konstytucyjny
29.350
31.250
106,5
07
Najwyższa Izba Kontroli
259.885
275.589
106,0
08
Rzecznik Praw Obywatelskich
39.171
41.989
107,2
09
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
21.686
36.171
166,8
10
Generalny Inspektor Ochrony Danych
Osobowych
15.225
16.749
110,0
11
Krajowe Biuro Wyborcze
49.009
51.500
105,1
12
Państwowa Inspekcja Pracy
285.688
312.678
109,4
13
Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania
Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
246.701
255.494
103,6
14
Rzecznik Praw Dziecka
10.317
10.842
105,1
15
Sądy powszechne
6.465.672
6.693.242
103,5
52
Krajowa Rada Sądownictwa
11.895
18.470
155,3
Razem
8.611.200
8.993.730
104,4
68
Ustalone na 2015 rok wydatki urzędów naczelnych organów władzy państwowej, kontroli
i ochrony prawa oraz sądownictwa wynoszą 8.993.730 tys. zł, tj. o 4,4% więcej niż
w ustawie budżetowej na rok 2014. Ze środków tych na wydatki bieżące zaplanowano
8.495.973 tys. zł (104,3% planu na 2014), a na majątkowe 497.757 tys. zł (106,3% planu
na rok 2014).
W ramach wyżej wymienionych wydatków finansowane będą:
− koszty utrzymania i funkcjonowania urzędów naczelnych organów władzy państwowej,
kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa – 2.202.442 tys. zł, z tego świadczenia
na rzecz osób fizycznych – 114.732 tys. zł, wydatki bieżące – 1.946.071 tys. zł, (w tym
na wynagrodzenia i pochodne m.in. dla osób zajmujących kierownicze stanowiska
państwowe, pracowników orzecznictwa, uposażenia parlamentarzystów – 1.447.799 tys. zł),
dotacje celowe – 6.982 tys. zł (zadania zlecane gminom w zakresie prowadzenia
i aktualizacji stałych rejestrów wyborców oraz zadania zlecane przez Instytut Pamięci
Narodowej), wydatki majątkowe – 134.657 tys. zł,
− uposażenia sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku oraz uposażenia
rodzinne – 339.524 tys. zł,
− nakłady na funkcjonowanie sądów powszechnych (rejonowych, okręgowych
i apelacyjnych) – 6.368.783 tys. zł,
− koszty działających przy sądach okręgowych rodzinnych ośrodków diagnostyczno-
konsultacyjnych – 52.981 tys. zł.
− dotacja dla Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa – 30.000 tys. zł; środki
te przeznaczone będą na realizację programów rewaloryzacji zespołów zabytkowych
Krakowa.
Ponadto zaplanowano rezerwę celową na finansowanie przez Krajowe Biuro Wyborcze
ustawowo określonych zadań dotyczących wyborów i referendów przeznaczoną na koszty
przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu, wyborów Prezydenta RP oraz
przedterminowych, uzupełniających i ponownych wyborów samorządowych, referendów
lokalnych oraz referendum ogólnokrajowego w wysokości 355.920 tys. zł.
69
3.7. Obrona narodowa
Wydatki na obronę narodową zaplanowane zostały w wysokości 38.387.838 tys. zł,
co stanowi 2,27% przewidywanego wykonania Produktu Krajowego Brutto roku 2014.
W ramach tej kwoty środki w wysokości:
- 33.024.498 tys. zł stanowią 1,95% przewidywanego wykonania Produktu Krajowego Brutto
roku 2014, stosownie do zapisów art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie
i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Obejmują one wydatki w części budż etu państwa obrona narodowa oraz w dziale obrona
narodowa w innych częściach budż etu państwa. W ramach tej kwoty 8.427.929 tys. zł
zaplanowano na wydatki majątkowe, co stanowi 25,5% wydatków obronnych i gwarantuje
realizację postanowień ww. ustawy;
- 5.363.340 tys. zł przeznaczone są na sfinansowanie wykupu odroczonych płatności
(voucherów B) wynikających z realizacji programu wieloletniego „Wyposaż enie Sił Zbrojnych
RP w samoloty wielozadaniowe”.
W części obrona narodowa zaplanowane wydatki w wysokości 38.090.473 tys. zł
przeznaczone zostaną na sfinansowanie:
− wydatków majątkowych – 13.775.724 tys. zł,
− wydatków osobowych – 7.899.968 tys. zł,
− świadczeń na rzecz osób fizycznych – 7.384.287 tys. zł, w tym: emerytury i renty –
6.680.403 tys. zł, wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń i uposaż eń oraz pozostałe
świadczenia – 703.884 tys. zł,
− zakupu materiałów i wyposaż enia oraz usług remontowych i pozostałych usług –
5.924.982 tys. zł,
− dotacji na zadania związane z obronnością – 1.008.397 tys. zł,
− pozostałych wydatków – 2.097.115 tys. zł.
W ramach wydatków obronnych kwota 8.236.848 tys. zł przeznaczona jest na modernizację
techniczną Sił Zbrojnych RP; z tego kwota 4.236.729 tys. zł dotyczy realizacji programu
wieloletniego „Priorytetowe zadania modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej w ramach programów operacyjnych”, którego celem jest zwiększenie zdolności
operacyjnych Sił Zbrojnych RP oraz podwyż szenie stopnia nowoczesności uzbrojenia i sprzętu
wojskowego.
Środki w wysokości 297.365 tys. zł zaplanowane w dziale obrona narodowa w innych
częściach budż etu przeznaczone zostaną na sfinansowanie:
− projektów badawczych i celowych w dziedzinie obronności – 174.787 tys. zł,
− zadań wynikających z „Programu Mobilizacji Gospodarki” – 87.500 tys. zł,
− „Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych” – 35.078 tys. zł.
70
3.8. Środki własne Unii Europejskiej
Część budż etowa Środki własne Unii Europejskiej została utworzona w celu
dokonywania płatności polskiej składki członkowskiej (tzw. środków własnych UE)
do budż etu ogólnego UE. Wpłata ta wynika z konieczności wypełnienia traktatowego
zobowiązania Polski wobec UE.
Kalkulacja wysokości środków własnych na kolejny rok budż etowy planowanych w budż ecie
państwa jest oparta na projekcie budż etu UE wyraż onym w EUR. Jednakż e ostateczna
wielkość wpłat poszczególnych państw członkowskich z tytułu środków własnych UE jest
znana dopiero po zakończeniu procedury budż etowej, czyli po uchwaleniu budż etu UE przez
Parlament Europejski i Radę, co z reguły następuje w grudniu roku poprzedzającego dany
rok budż etowy. Należ y również zauważ yć, iż poziom wydatków budż etu ogólnego UE moż e
zostać zmieniony w trakcie roku budż etowego na podstawie nowelizacji budż etu, co pociąga
za sobą zmianę wysokości wpłat poszczególnych państw członkowskich.
W okresie trwania wieloletnich ram finansowych (WRF) 2014-2020 kwestie dotyczące
kalkulacji poszczególnych elementów składek oraz nowych mechanizmów korekcyjnych
regulować będzie nowa Decyzja Rady Nr 2014/335/UE, Euratom z 26 maja 2014 r.
o systemie środków własnych UE. Jednakż e przepisy przedmiotowej decyzji wejdą w ż ycie
dopiero po jej ratyfikacji przez państwa członkowskie, co najprawdopodobniej nastąpi w 2015
r. lub 2016 r. Do tego czasu podstawę do przekazywania płatności do budż etu UE stanowią
dotychczasowe przepisy, które nie wygasły z końcem 2013 r.
W ustawie budż etowej na 2014 r. w części 84 zostały zaplanowane wydatki w kwocie
17.765.160 tys. zł. Na 2015 r. szacuje się kwotę płatności do budż etu UE na poziomie
18.164.538 tys. zł, w tym:
− § 8510 – wpłata obliczona na podstawie Dochodu Narodowego Brutto (DNB) –
12.997.433 tys. zł,
− § 8520 – wpłata obliczona, zgodnie z metodologią wynikającą z przepisów Unii
Europejskiej, na podstawie podatku od towarów i usług – 2.292.787 tys. zł,
− § 8530 – wpłata z tytułu udziału w opłatach celnych – 1.674.254 tys. zł,
− § 8540 – wpłata z tytułu udziału w opłatach cukrowych – 53.805 tys. zł,
− § 8560 – wpłata z tytułu finansowania rabatu brytyjskiego – 1.146.259 tys. zł.
Wyż sza niż w 2014 r. prognoza wysokości polskiej składki członkowskiej wynika przede
wszystkim z wyż szego planowanego na ten rok poziomu budż etu UE (134 mld EUR wobec
140 mld EUR w projekcie budż etu UE na 2015 r.) oraz rosnącego tempa wzrostu polskiego
DNB w relacji do innych państw członkowskich.
71
Jednocześnie należ y zauważ yć, ż e szacowana na 2015 r. kwota składki, podobnie jak
na 2014 r., nie uwzględnia środków na wypłatę nowych mechanizmów korekcyjnych
uzgodnionych na posiedzeniu Rady Europejskiej 7-8 lutego w sprawie WRF 2014-2020.
Wydatki te będą mogły być uwzględnione po zakończeniu procesu ratyfikacji nowej decyzji
o systemie środków własnych UE przez wszystkie państwa członkowskie UE. Środki na ten
cel zostały zabezpieczone w rezerwie celowej poz. 37 w wysokości 400.000 tys. zł.
72
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2772-uzasadnienie › Pobierz plik
- 2772-zalaczniki-do-ustawy › Pobierz plik
- 2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan › Pobierz plik
- 2772-uklad-zadaniowy › Pobierz plik
- 2772-strategia › Pobierz plik
- 2772-ustawa › Pobierz plik