Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zniesienia wymogu uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę w odniesieniu do budowy i przebudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, oraz ograniczenia katalogu obiektów budowlanych, które wymagać będą wydania pozwolenia na użytkowanie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2710
- Data wpłynięcia: 2014-08-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 443
2710
obiektu budowlanego) z którymi spotka się inwestor w przypadku nie połączenia działki z drogą budowlanego.
publiczną, będą znacznie bardziej dotkliwe niż uzyskanie stosownego oświadczenia na początku Zgodnie z art. 1 pkt 28 projektu
procesu budowlanego;
(nowe brzmienie art. 57 ust. 1
pkt 6 ustawy –
Prawo
budowlane) do zawiadomienia
o zakończeniu budowy obiektu
budowlanego lub wniosku o
udzielenie pozwolenia na
użytkowanie
inwestor
jest
obowiązany
dołączyć
potwierdzenie odbioru
wykonanych przyłączy.
Powyższe
ma
na
celu
niedopuszczenie do
użytkowania
obiektu
budowlanego dla których nie
zrealizowano projektowanych
urządzeń, przyłączy i zjazdów.
Jw.
Ad. zmiany art.1 pkt 18 (art. 42 ust. 3):
Uwaga niezasadna
Art. 42 ust. 3 - wnosimy o wykreślenie zdania drugiego, gdyż określenie „nieznaczny stopień
skomplikowania robót budowlanych" jest niedookreślone przepisami prawa i znacznie zwiększa
obszar tzw. samowoli urzędniczej, ponadto dużą wątpliwość budzi określenie „inne ważne Określenie „nieznaczny stopień
39
względy", w świetle powyższego zapisu np. wniosek inwestora, że kierownik budowy niepotrzebnie skomplikowania robót
podraża koszty jego budowy mógłby stać się powodem wydania decyzji, o której mowa w tym budowlanych" znajduje się
także w obecnym stanie
przepisie, w mojej ocenie jest to zapis typowo patologiczny i korupcjogenny.
prawnym i nie wywołuje
wątpliwości interpretacyjnych
Poczta
Ad. zmiany art.1 pkt 7 (art. 30 ust. 6a)
Uwaga niezasadna:
Polska SA
Jak słusznie zauważa projektodawca (uzasadnienie do projektu str.10), sposób obliczania terminu W ocenie projektodawcy
na wniesienie sprzeciwu w formie decyzji administracyjnej do zgłoszenia zamiaru realizacji robót przedmiotowy przepis w sposób
budowlanych wywołuje poważne rozbieżności w orzecznictwie Naczelnego Sądu jednoznaczny rozwieje obecnie
40
Administracyjnego ( t j . jaką datę - wydania decyzji, jej doręczenia lub wysłania, uznać należy za występujące wątpliwości
datę wniesienia sprzeciwu przez organ). Nie usuwa jednak tych wątpliwości - naszym zdaniem - interpretacyjne.
propozycja ustanowienia art.30 ust. 6a ustawy - Prawo budowlane, ponieważ projektodawca w
istocie opowiada się za jedną z trzech wyżej wymienionych koncepcji prezentowanych w
orzecznictwie sądowym, tj. za poglądem uznającym, że o zachowaniu terminu do wniesienia
sprzeciwu przesądza dzień nadania decyzji. Pomimo ustanowienia nowego przepisu, aktualne
26
pozostaną poglądy dotyczące pozostałych koncepcji - nawet można zauważyć, że argumentacja
prawna dotycząca daty wydania sprzeciwu staje się poglądem akceptowanym w orzecznictwie (nie
uzależnia kompetencji organu do wydania decyzji od daty doręczenia decyzji czy też od czynności
technicznej nadania przesyłki w urzędzie pocztowym - vide: wyrok NSA w Warszawie z dnia 31
maja 2012 r„ II OSK 462/11, lex nr 1296091).
Jw.
Ad. zmiany art.1 pkt 7 (art. 30 ust. 6a)
Uwaga niezasadna.
Projektodawca opowiadając się za koncepcją doręczenia decyzji nie dostrzega, że sprzeciw
odniesie zamierzony skutek prawny, jeśli pismo urzędowe zostanie nadane wyłącznie w placówce Proponowane brzmienie art. 30
pocztowej operatora wyznaczonego, na co zwracają uwagę sądy administracyjne. Natomiast ust. 6a jest zgodne z
zaproponowane w projekcie brzmienie przepisu art. 30 ust.6a ustawy - Prawo budowlane (,,Za analogiczną regulacją zawartą
dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji w placówce pocztowej operatora w KPA
pocztowego w rozumieniu art.3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowego")
zupełnie odbiega od argumentacji prawnej sądów aprobujących omawianą koncepcję, co Podkreślenia wymaga, że
spowoduje dalsze nawarstwienie wątpliwości interpretacyjnych w tym zakresie.
ustawa – Prawo budowlane w
zakresie sposobu doręczenia
Należy również zauważyć, że zasady doręczania pism urzędowych określa wyłącznie Kodeks rozstrzygnięć organów stanowić
41
postępowania administracyjnego zawierający zespół norm regulujących uporządkowany ciąg będzie lex specialis w stosunku
czynności procesowych, stąd brak podstaw do przyjęcia - naszym zdaniem - aby w ustawie Prawo do Kpa.
budowlane, czynić w tym zakresie wyjątki i wprowadzać odrębne regulacje proceduralne. Nadto
ustanowienie art.30 ust. 6a ustawy - Prawo budowlane w proponowanym brzmieniu spowoduje
kolizję norm, bowiem zgodnie z art.57 §5 pkt 2 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego
„Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej
placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. -
Prawo pocztowe".
W związku z powyższym Poczta Polska S.A. wnosi o wykreślenie przepisu art. 30 ust. 6a ustawy -
Prawo budowlane w brzmieniu zaproponowanym w projekcie z dnia 28 lutego 2014 r. ustawy o
zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw.
P. Dariusz Uwaga ogólna
Uwaga wykracza poza zakres
założeń projektu ustawy.
Kiński
Art. 29 ust.1 pkt 1 lit. a ustawy – Prawo budowlane otrzymuje brzmienie:
,,a) parterowych budynków gospodarczych i garażowych o powierzchni zabudowy do 35
m2, przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 4,80 m, ",
42
b) projektowany pkt 1a otrzymuje brzmienie: „1a) budynków gospodarczych i garażowych o
powierzchni zabudowy powyżej 25 m2 w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej oraz budynków
mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub
działkach, na których zostały zaprojektowane; ",
c) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
27
„2) wolno stojących parterowych budynków gospodarczych i garażowych, wiat i altan oraz
przydomowych oranżerii (ogrodów zimowych) o powierzchni zabudowy do 25 m , przy
czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500
m2powierzchni działki;",
d) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
,,4) altan i obiektów gospodarczych na działkach w rodzinnych ogrodach działkowych o
powierzchni zabudowy do 35 m2 oraz wysokości do 5 m przy dachach stromych i do 4 m
przy dachach płaskich; ".
ust. 2 pkt 1a otrzymuje brzmienie: „1a) przebudowie budynków gospodarczych i garażowych o
powierzchni zabudowy powyżej 25 m2 w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej oraz budynków
mieszkalnych jednorodzinnych, o ile nie prowadzi do zwiększenia dotychczasowego obszaru
oddziaływania tych budynków i nie są one wpisane do rejestru zabytków;",
Jeżeli na budowę lub przebudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma wystarczyć
zgłoszenie to tym bardziej na budynek gospodarczy lub garażowy - szczególnie w zabudowie
mieszkaniowej jednorodzinnej, przy czym budynek mieszkalny na zgłoszenie może również
powstać np. w zabudowie zagrodowej a z przebudowy na zgłoszenie należy wyjąć budynki wpisane
do rejestru zabytków.
Zmiana dotycząca zabudowania ogródków działkowych tj. zmiana w art. 29 ust. 1 pkt 4 ustawy -
Prawo budowlane jest o tyle zasadna, o ile w pkt 1 lit a oraz pkt 2 mamy rozróżnienie dotyczące
zabudowy to w pkt 4 chodzi o ten sam rodzaj zabudowy letniskowej i ten sam rodzaj przeznaczenia
terenu. Może bowiem się zdarzyć że ten sam kompleks ogródków działkowych leży jedną częścią
na terenie miasta a pozostałą częścią poza jej terenem - poprawka ma zlikwidować nierówne
traktowanie użytkowników działek przy takim samym rodzaju przeznaczenia terenu i zabudowy.
Art. 30 ust. 4b otrzymuje brzmienie:
„4b. Do zgłoszenia dotyczącego budowy budynku, o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, należy
dołączyć dokumenty, o których mowa w art. 33 ust. 2 pkt 1-4, a do zgłoszenia dotyczącego
przebudowy, o której mowa w art. 29 ust. 2 pkt 1a, należy dołączyć dokumenty, o których mowa w
art. 33 ust. 2 pkt 1, 2 i 4. W obu przypadkach należy dołączyć także oświadczenie inwestora,
złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej, o umieszczeniu tablicy informacyjnej, o której
mowa w art. 30a ust. 1 pkt 1, lub oświadczenia, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2. Przepis art.
35 ust. 1 stosuje się odpowiednio.”,
Art. 30 ust. 4b ustawy – Prawo budowlane otrzymuje brzmienie:
„4b. Do zgłoszenia dotyczącego budowy budynku, o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, należy
28
dołączyć dokumenty, o których mowa w art. 33 ust. 2 pkt 1-4, a do zgłoszenia dotyczącego
przebudowy, o której mowa w art. 29 ust. 2 pkt 1a, należy dołączyć dokumenty, o których
mowa w art. 33 ust. 2 pkt 1, 2 i 4. W obu przypadkach należy dołączyć także oświadczenie
inwestora, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej, o umieszczeniu tablicy informacyjnej, o
której mowa w art. 30a ust. 1 pkt 1, lub oświadczenia, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2.
Przepis art. 35 ust. 1 stosuje się odpowiednio.".
Art. 30 ust. 4c ust. 4c ustawy – Prawo budowlane skreśla się z projektu ustawy.
W pierwotnym brzmieniu art. 30 ust. 4c słowo „ponadto” odnosiło się również do całego ust. 4b a
więc również do dokumentów, o których mowa w art. 33 ust. 2 pkt 1-4. Nie można żądać w ust. 4c
dokumentów z art. 33 ust. 2 pkt 1-4 i jednocześnie tylko dokumentów, o których mowa w art. 33
ust. 2 pkt 1, 2 i 4. Zmiana ma na celu uporządkować tę kwestię językową.
Jw.
Ad. zmiany art.1 pkt 3 (art. 20)
Uwaga wykracza poza zakres
założeń projektu ustawy.
art. 20 ust. 1 pkt 1c ustawy – Prawo budowlane otrzymuje brzmienie: „1c) określenie obszaru
43
oddziaływania obiektu, w przypadku budynków, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a oraz ust. 2
pkt. 1a; " Zmiana jest konsekwencją proponowanego poniżej rozszerzenia katalogu budynków na
zgłoszenie.
Jw.
Ad. zmiany art.1 pkt 8 (art. 30b)
Wobec propozycji rezygnacji z
możliwości
żądania
przez
Projektowany art. 30b ust. 1 ustawy – Prawo budowlane otrzymuje brzmienie:
sąsiadów
od
organu
„1. W przypadku dokonania zgłoszenia dotyczącego budowy lub przebudowy budynku, o administracji architektoniczno-
którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a lub odpowiednio ust 2 pkt 1a właściciele, użytkownicy budowlanej, aby wniósł on
wieczyści lub zarządcy nieruchomości, na które w ich ocenie oddziałuje budowa lub sprzeciw wobec zgłoszenia,
uwaga stała się nieaktualna.
przebudowa tego budynku, mogą żądać wniesienia sprzeciwu. "
Prawo żądania wniesienia sprzeciwu powinno również dotyczyć przebudowy, o której
44
mowa w art. 29 ust. 2 pkt 1a ustawy – Prawo budowlane. Przebudowa może powodować
zmianę obszaru odziaływania przy pozostawieniu charakterystycznych parametrów np.
emisja hałasu, zanieczyszczeń itp. - należy pamiętać, że 30% powierzchni domu
jednorodzinnego może służyć innym celom niż mieszkalne. Wg definicji z art. 3 ustawy –
Prawo budowlane budowa nie jest tożsama z przebudową tym bardziej, że została
oddzielnie wymieniona w art. 29 ust. 2 pkt 1a
Wnioskodawca przedstawił także propozycje zmiany kolejnych przepisów ustawy,
będących konsekwencją ww. propozycji.
Jw.
W projektowanym art. 82b
Uwaga niezasadna.
1) ust. 1 pkt 1 i 1a otrzymują brzmienie
45
„1) prowadzą rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i decyzj o pozwoleniu na budowę oraz
rejestr zgłoszeń dotyczących budowy i przebudowy budynków, o których mowa w art. Należy zauważyć, że
29
29 ust. 1 pkt la i odpowiednio ust. 2 pkt 1a, a także przekazują do organu wyższego prowadzenie rejestru, o którym
stopnia wprowadzone do nich dane, z zastrzeżeniem pkt 1a;
mowa w art. 82b ustawy –
1a) prowadzą odrębny rejestr wniosków o pozwolenie na budowę, decyzji o pozwoleniu na Prawo budowlane, ma przede
wszystkim na celu umożliwienie
budowę oraz rejestr zgłoszeń dotyczących budowy i przebudowy budynków, o których organom wyższego stopnia
mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a i odpowiednio ust. 2 pkt 1a, dotyczących terenów zamkniętych;",
weryfikacji terminowości
2) ust. 4 lit. f otrzymuje brzmienie:
wydawanych pozwoleń na
budowę, nie zaś uzyskiwanie
„f) informacje dotyczące obiektu budowlanego i zamierzenia budowlanego w zakresie: rodzaju, danych statystycznych. Dlatego
kategorii i wielkości obiektu budowlanego, rodzaju zbudowy oraz nazwy, rodzaju i na obecnym etapie
adresu zamierzenia budowlanego,
rozszerzenie zakresu rejestru
nie wydaje się być zasadne.
3) ust. 4a
a) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:
„ 4a. W rejestrze zgłoszeń dotyczących budowy i przebudowy budynków, o których mowa w
art. 29 ust. 1 pkt 1a i odpowiednio ust. 2 pkt 1a, zamieszcza się następujące dane:",
b) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„ 6) informacje dotyczące obiektu budowlanego i zamierzenia budowlanego w zakresie:
rodzaju i wielkości obiektu budowlanego, rodzaju zabudowy oraz nazwy, rodzaju i
adresu zamierzenia budowlanego;
4) ust. 6 i 8 otrzymują brzmienie:
„ 6. Rejestry wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rejestr
zgłoszeń dotyczących budowy i przebudowy budynków, o których mowa w art. 29 ust. 1
pkt la i odpowiednio ust 2 pkt 1a, powinny być prowadzone w sposób uniemożliwiający
zmianę dokonanych wpisów.
8. Minister właściwy do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania
przestrzennego oraz mieszkalnictwa określi, w drodze rozporządzenia, wzory rejestru
wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rejestru
zgłoszeń dotyczących budowy i przebudowy budynków, o których mowa w art. 29 ust. 1
pkt la i odpowiednio ust 2 pkt 1a, a także sposób ich prowadzenia, uwzględniając dane
i informacje podlegające wpisowi do rejestru.".
UZASADNIENIE:
Rejestr musi dotyczyć również przebudowy budynków, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 1a ze
względu na to, że przebudowa może powodować zmianę obszaru oddziaływania przy
30
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2710 › Pobierz plik