Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zniesienia wymogu uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę w odniesieniu do budowy i przebudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, oraz ograniczenia katalogu obiektów budowlanych, które wymagać będą wydania pozwolenia na użytkowanie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2710
- Data wpłynięcia: 2014-08-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 443
2710
budowę lub pozwolenia na prowadzenie robót budowlanych, zostanie zastąpiona przez
zgłoszenia. Jednocześnie nie zakłada się znaczącego wzrostu inwestycji w postaci budowy
budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub prowadzenia robót budowlanych.
Podobnie nie przewiduje się znaczącego wpływu systemu zgłoszeniowego i milczącej zgody na
obciążenie pracą nadzoru budowlanego, w tym liczbę kontroli zgodności z projektem
budowlanym oraz decyzji administracyjnych.
Zwiększone obciążenie organizacyjne dla organów może ewentualnie wystąpić w początkowym
okresie funkcjonowania instytucji zgłoszenia.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
Duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
(w mln zł,
ceny stałe
Sektor mikro-, małych i
średnich
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
z … r.)
przedsiębiorstw
Rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
domowe
W ujęciu
niepieniężnym
nd
nd
Duże przedsiębiorstwa
W wyniku regulacji uzyskane zostaną oszczędności czasowe oraz
oszczędności finansowe (np. mniejszy wymagany zakres dokumentacji).
Jednocześnie ograniczone zostaną ew. koszty utracone związane z brakiem
możliwości realizacji inwestycji w wyniku przewlekłości procesu
budowlanego.
Sektor mikro-, małych
W wyniku regulacji uzyskane zostaną oszczędności czasowe oraz
i średnich
oszczędności finansowe (np. mniejszy wymagany zakres dokumentacji).
przedsiębiorstw
Jednocześnie pozytywny wpływ na sektor mikro-, małych i średnich
przedsiębiorstw może mieć rozszerzenie możliwych trybów wyboru budowy
budynku mieszkalnego jednorodzinnego według definicji Prawa budowlanego,
a wiec również budowy budynku, w którym dopuszcza się wydzielenie
jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej
nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Organy administracji
W wyniku regulacji nastąpi ograniczenie skali obciążeń proceduralnych,
architektoniczno-
np. związanych z koniecznością sporządzenia i rozesłania w każdej sprawie
Niemierzalne
-budowlanej i nadzoru
decyzji administracyjnej.
budowlanego
Jednocześnie konieczność efektywniejszej pracy organów w wyniku skrócenia
terminów części procedur w procesie inwestycyjno-budowlanym oraz
wprowadzenia uproszczonych postępowań (np. zgłoszenie budowy budynku
mieszkalnego jednorodzinnego z terminem 30-dniowym na sprzeciw) powinna
przełożyć się na krótszy średni czas wydawania wszystkich pozwoleń.
Rodzina, obywatele
W wyniku regulacji nastąpi skrócenie czasu trwania procedur budowlanych.
oraz gospodarstwa
Wprowadzone zostaną możliwości wyboru trybu uzyskania zgody budowlanej na
domowe
budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego (pozwolenie na budowę,
zgłoszenie z projektem budowlanym).
Nie przewiduje się wpływu regulacji na ceny projektów budowlanych, w tym
projektów budowlanych budynków mieszkalnych jednorodzinnych – projekt
nie nakłada dodatkowego obowiązku na projektantów, a jedynie
konkretyzuje obowiązki związane z wyznaczeniem obszaru odziaływania
budynków mieszkalnych jednorodzinnych, które w obecnym stanie prawnym
ciążą na projektantach.
28
Dodatkowe informacje,
W roku 2012 w Polsce udział budownictwa w Produkcie Krajowym Brutto wynosił 6,6%
w tym wskazanie
(104.978 mln zł – Mały rocznik statystyczny Polski 2013, GUS). Nie ulega wątpliwości, że
źródeł danych
rynek budowlany stanowi istotną część gospodarki, zaś pewność prawna inwestora i działanie
i przyjętych do obliczeń w przyjaznym środowisku administracyjnym wpływa na podejmowanie decyzji w przedmiocie
założeń
umiejscowienia w Polsce inwestycji budowlanych (zwłaszcza w obliczu konkurencji ze strony
innych państw UE).
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Mimo pojawienia się rozwiązań takich, jak zgłoszenie budowy i zgłoszenie robót budowlanych, nie przewiduje się
większych obciążeń dla pracowników administracji publicznej wykonujących zadania związane z obsługą rejestrów.
Część wprowadzanych do rejestru danych, które do tej pory dotyczyły pozwolenia na budowę lub pozwolenia na
prowadzenie robót budowlanych, zostanie zastąpiona przez zgłoszenia. Nie przewiduje się znaczącego wzrostu
inwestycji w postaci budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub prowadzenia robót budowlanych.
9. Wpływ na rynek pracy
Zatrudnienie w budownictwie wyniosło w 2012 roku 688 100 osób. Przedmiotowa regulacja, przez wpływ na rozwój
sektora budownictwa w związku z uproszczeniem oraz skróceniem procedur budowlanych, może pośrednio wywrzeć
pozytywny wpływ na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Brak wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
I kwartał 2015 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Miernikiem efektów wprowadzenia w życie projektowanych zmian w ustawie – Prawo budowlane będzie realne skrócenie
czasu oczekiwania na możliwość rozpoczęcia robót budowlanych. Wpłynie to pozytywnie na rozwój sektora budowlanego.
Wynik ewaluacji efektów projektu powinien być mierzalny po upływie 1 roku od dnia wejścia w życie ustawy.
Ocena funkcjonowania ustawy (OSR ex post) przygotowana zostanie po upływie pierwszego i trzeciego pełnego roku
obowiązywania ustawy (II kwartał 2016 oraz II kwartał 2018). Proponowane obszary OSR ex-post:
– średni czas oczekiwania na uzyskanie pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego,
– średni czas oczekiwania na uzyskanie pozwolenia na budowę budynków innych niż budynek mieszkalny jednorodzinny
(przykładowo hala magazynowa),
– w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych: liczba zgłoszeń z projektem budowlanym, a liczba pozwoleń
29
na budowę.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
1. Przedstawienie wpływu projektowanych zmian na proces budowlany hali magazynowej oraz budynku
mieszkalnego jednorodzinnego (z uwzględnieniem katalogu procedur oraz wyników opisanych w raporcie Doing
Business 2014).
30
Załącznik 1. Przedstawienie wpływu projektowanych zmian na proces budowlany hali magazynowej oraz domu jednorodzinnego
(z uwzględnieniem katalogu procedur oraz wyników opisanych w raporcie Doing Business 2014)
Hala magazynowa
OBECNIE
PROJEKTOWANE ZMIANY
wg katalogu procedur Doing Business
(dane Doing Business 2014 oraz badania własne MIR)
Liczba dni
Liczba procedur
Liczba dni
Liczba procedur
I. Przygotowanie do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę
25
5
4
2
(uzgodnienia projektu itd.)
II. Postępowanie administracyjne w przedmiocie wydania decyzji
65
1
65
1
o pozwoleniu na budowę
III. Czynności od uzyskania decyzji ostatecznej do momentu złożenia
23
10
22
9
wniosku o zgodę na użytkowanie
IV. Postępowanie od momentu złożenia wniosku o zgodę na
76
2
14
1
użytkowanie do przystąpienia do użytkowania obiektu
Łącznie
189
18
105
13
Budynek mieszkalny jednorodzinny
OBECNIE
wg katalogu procedur Doing Business
(badania własne MIR, dane GUNB oraz dane Doing
PROJEKTOWANE ZMIANY
Business 2014 )
Liczba dni
Liczba procedur
Liczba dni
Liczba procedur
I. Przygotowanie do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę
24
4
3
1
(uzgodnienia projektu itd.)
II. Postępowanie administracyjne w przedmiocie wydania decyzji
34
1
30
1
o pozwoleniu na budowę
III. Czynności od uzyskania decyzji ostatecznej do momentu złożenia
8
4
7
3
wniosku o zgodę na użytkowanie
IV. Postępowanie od momentu złożenia wniosku o zgodę na
użytkowanie do przystąpienia do użytkowania obiektu
21
1
14
1
Łącznie
87
10
54
6
1 Zastosowany w raporcie sposób obliczania czasu trwania procedur zawiera uproszczenia, w przypadku procedur mających miejsce równolegle przyjmuje się, że każda kolejna procedura wydłuża czas trwania etapu o jeden dzień (pół dnia dla
procedur elektronicznych). Liczba dni przy postępowaniu administracyjnym w przedmiocie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę hali magazynowej (obecnie i po zmianach) oraz budynku mieszkalnego jednorodzinnego (obecnie) nie
zawiera czasu oczekiwania na uprawomocnienie decyzji o pozwoleniu na budowę (min. 14 dni).
2 Procedury nr 3,4 z raportu Doing Business 2014 (równoległe).
3 Procedura nr 6 z raportu Doing Business 2014.
4 Procedury nr 8-16 z raportu Doing Business 2014 (równoległe).
5 Procedura nr 17 z raportu Doing Business 2014 (w formie milczącej zgody); procedura nr 18 (obowiązkowa kontrola) wyłączona ze względu na wprowadzenie możliwości „zgłoszenia zakończenia budowy”.
6 Według metodologii Doing Business 2014 liczba dni jest równa 161 (obecnie: po rozbiciu na etapy wskazany czas trwania poszczególnych etapów sumuje się w czas trwania całej procedury).
7 Procedura nr 3 z raportu Doing Business 2014.
8 Dane pochodzą z Rejestru Wniosków i Decyzji GUNB dla wniosków o pozwolenie na budowę (w tym przebudowę, rozbiórkę etc.) budynków mieszkalnych jednorodzinnych złożonych w 2013 roku.
9 Procedura nr 6 z raportu Doing Business 2014.
10 Procedury nr 8, 9, 16 z raportu Doing Business 2014 (równoległe).
11 Procedura nr 17 z raportu Doing Business 2014 (w formie milczącej zgody).
31
Wyjaśnienie
Liczba procedur (obecnie):
Hala magazynowa:
Etap I – 5 (nr 1–5),
Etap II – 1 (nr 6),
Etap III – 10 (nr 7–16),
Etap IV – 2 (nr 17–18).
Budynek jednorodzinny:
Etap I – 4 (nr 1, 3–5),
Etap II – 1 (nr 6),
Etap III – 4 (nr 7–9, 16),
Etap IV – 1 (nr 17).
Liczba procedur (po zmianach):
Hala magazynowa:
Etap I – 2 (nr 3–4),
Etap II – 1 (nr 6),
Etap III – 9 (nr 8–16),
Etap IV – 1 (nr 17).
Budynek jednorodzinny:
Etap I – 1 (nr 3),
Etap II – 1 (nr 6),
Etap III – 3 (nr 8–9, 16),
Etap IV – 1 (nr 17).
09/08/EP
32
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2710 › Pobierz plik