Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zniesienia wymogu uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę w odniesieniu do budowy i przebudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, oraz ograniczenia katalogu obiektów budowlanych, które wymagać będą wydania pozwolenia na użytkowanie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2710
- Data wpłynięcia: 2014-08-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 443
2710
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju
oraz Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
– 18 –
Data sporządzenia
Nazwa projektu
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju
1 lipca 2014 r.
w sprawie sposobu
prowadzenia oraz wzorów: rejestrów wniosków o pozwolenie na budowę Źródło:
i decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rejestrów zgłoszeń dotyczących upoważnienie ustawowe,
budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar art. 82b ust. 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.
oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały – Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409,
zaprojektowane
z późn. zm.)
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Nr w wykazie prac ………………….
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu
Janusz Żbik
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Departament Budownictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju
Tel. 022 522 51 00
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z uchwalenia ustawy z dnia … o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …), zwaną dalej „ustawą nowelizującą”.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie sposobu prowadzenia oraz wzorów: rejestrów wniosków o pozwolenie
na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rejestrów zgłoszeń dotyczących budowy budynków mieszkalnych
jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane
stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 82b ust. 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.), dodanego przez ustawę o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw.
W wyniku wprowadzonych zmian należy wydać nowe rozporządzenie, które zastąpi obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra
Infrastruktury z dnia 11 lutego 2009 r. w sprawie wzorów rejestrów: wniosków o pozwolenie na budowę oraz decyzji o pozwoleniu
na budowę (Dz. U. Nr 23, poz. 135 oraz z 2013 r. poz. 148). Powyższe zmiany będą dotyczyć w szczególności określenia przez
ministra właściwego do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa,
w drodze rozporządzenia, wzorów rejestrów wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rejestru
zgłoszeń dotyczących budowy budynków, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, a także sposób ich prowadzenia, uwzględniając
dane i informacje podlegające wpisowi do rejestrów.
Ustawa nowelizująca wprowadza zmiany w ustawie – Prawo budowlane, mające na celu ułatwienie i usprawnienie procesu
inwestycyjno-budowlanego poprzez m.in. odformalizowanie budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Jednocześnie
ustawa nowelizująca nałożyła na organy administracji architektoniczno-budowlanej obowiązek prowadzenia rejestru zgłoszeń
budowy takich budynków. Należy wyjaśnić, że dotychczas informacje dotyczące budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych
były zamieszczane w rejestrze wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę. Zwolnienie budowy
budynków mieszkalnych jednorodzinnych z obowiązku uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę spowodowało, że informacje
dotyczące tych obiektów nie będą zamieszczane w powyższym rejestrze. Ustawodawca uznał jednak, że dla zapewnienia
transparentności przebiegu procesu budowlanego konieczne jest utworzenie nowego rejestru, który zbierałby dane dotyczące ww.
inwestycji. W tym celu tworzy się rejestr zgłoszeń budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Rejestr ten będzie pełnił
funkcję informacyjną i wraz z rejestrem wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę, zgodnie z nowymi
przepisami, będzie upubliczniany na stronie internetowej Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.
W związku z powyższym projektowane rozporządzenie powinno określać sposób prowadzenia rejestrów oraz wzory tych rejestrów.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Opracowane zostanie nowe rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia oraz wzorów: rejestrów wniosków o pozwolenie na
budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rejestrów zgłoszeń dotyczących budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych,
których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane. Rozporządzenie na
nowo określi sposób prowadzenia rejestrów wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rejestrów
zgłoszeń dotyczących budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych uwzględniając zakres informacji, o których mowa
w art. 82b ust. 4 i 4a ustawy – Prawo budowlane (w brzmieniu proponowanym przez ustawę nowelizującą), jakie powinny znajdować
się w rejestrach, oraz konieczność publikowania danych, o których mowa w art. 82b ust. 7 ustawy – Prawo budowlane.
– 19 –
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Projektowane rozporządzenie ma charakter wykonawczy w stosunku do rozwiązań przyjętych w ustawie nowelizującej, w związku
z tym nie przewiduje się konieczności prowadzenia analiz porównawczych z innymi państwami OECD/UE.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Każdy
nieokreślona
ogólne
Dostęp do danych zamieszczonych
w rejestrach, w zakresie, o którym
mowa w art. 82b ust. 7 ustawy
– Prawo budowlane
Główny Urząd Nadzoru
1
ogólne
Prowadzenie rejestru wniosków
Budowlanego
o pozwolenie na budowę oraz
decyzji o pozwoleniu na budowę
oraz rejestru zgłoszeń budowy
budynków mieszkalnych
jednorodzinnych
Urzędy Wojewódzkie
16
ogólne
Prowadzenie rejestru wniosków
o pozwolenie na budowę oraz
decyzji o pozwoleniu na budowę
oraz rejestru zgłoszeń budowy
budynków mieszkalnych
jednorodzinnych
Starostowie
380
ogólne
Prowadzenie rejestru wniosków
o pozwolenie na budowę oraz
decyzji o pozwoleniu na budowę
oraz rejestru zgłoszeń budowy
budynków mieszkalnych
jednorodzinnych
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.), projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury i Rozwoju oraz Rządowego Centrum Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
– 20 –
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Źródła finansowania
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę,
obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi
tak
przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności).
nie
nie dotyczy
– 21 –
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Wprowadzenie do stosowania projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
brak
11/08/KC
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2710 › Pobierz plik