eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zliberalizowania przepisów o formie czynności prawnych i nowego ujęcia dokumentu w postępowaniu cywilnym, zwiększenia dostępu do sądu przez poszerzenie katalogu spraw, które będą rozpoznawane w postepowaniach elektronicznych oraz stworzenia możliwości wnoszenia pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego i dokonywania doręczeń elektronicznych, także w tradycyjnych postepowaniach cywilnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2678
  • Data wpłynięcia: 2014-08-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1311

2678

Żaden podmiot nie zgłosił, w trybie wyżej wymienionej ustawy, zainteresowania
udziałem w pracach nad przedmiotowym projektem.























29-07-dg
4

Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia
w sprawie formatów, w jakich odpisy pism, dokumentów i pełnomocnictw
mogą być poświadczane elektronicznie

Na podstawie art. 129 § 5 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania
cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 101, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa formaty, w jakich odpisy pism, dokumentów
i pełnomocnictw mogą być poświadczane elektroniczne.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o systemie teleinformatycznym – rozumie się
przez to system teleinformatyczny w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r.
o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422), obsługujący
postępowanie sądowe dostępne za pomocą usług internetowych udostępnianych na stronach
internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości.
§ 3. Odpis pisma, dokumentu lub pełnomocnictwa może być poświadczony
elektronicznie w jednym z formatów wymienionych w załączniku nr 2 do rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności,
minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci
elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U.
poz. 526).
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.

MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI






1)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 293, 379, 435, 567
i 616.


UZASADNIENIE

Potrzeba wydania rozporządzenia wynika z przepisu art. 129 § 5 Kodeksu postępowania
cywilnego (dalej: „k.p.c.”). Przepis ten upoważnia Ministra Sprawiedliwości do wydania
rozporządzenia, w którym określi formaty, w jakich odpisy pism, dokumentów
i pełnomocnictw mogą być poświadczane elektronicznie, mając na względzie minimalne
wymagania dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej.
Cytowane upoważnienie ustawowe zostało wprowadzone ustawą z dnia … o zmianie ustawy
– Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. …).
Projektowane przepisy odwołują się do formatów wymienionych w załączniku nr 2 do
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram
Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji
w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych
(Dz. U. poz. 526). Takie rozwiązanie zapewnia zgodność z minimalnymi wymaganiami dla
rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej.
Materia objęta projektowanym rozporządzeniem nie stanowi przedmiotu regulacji prawa
Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie
wymaga notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.), oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Żaden podmiot nie zgłosił, w trybie wyżej wymienionej ustawy, zainteresowania
udziałem w pracach nad przedmiotowym projektem.




26/07/KC
2

Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia

w sprawie trybu zakładania i udostępniania konta w systemie teleinformatycznym
obsługującym postępowanie sądowe

Na podstawie art. 126 § 6 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania
cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 101, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania dotyczące trybu zakładania
i udostępniania konta w systemie teleinformatycznym obsługującym postępowanie sądowe.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) systemie teleinformatycznym – rozumie się przez to system teleinformatyczny
w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą
elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422), obsługujący postępowanie sądowe dostępne
za pomocą usług internetowych udostępnianych na stronach internetowych Ministerstwa
Sprawiedliwości;
2) użytkowniku – rozumie się przez to osobę fizyczną, która jest uprawniona do
uwierzytelniania się na koncie;
3) zawodowym pełnomocniku – rozumie się przez to użytkownika będącego radcą
prawnym, adwokatem, rzecznikiem patentowym lub radcą Prokuratorii Generalnej
Skarbu Państwa;
4) użytkowniku masowym – rozumie się przez to użytkownika komunikującego się z sądem
za pomocą przeznaczonego do tego celu własnego oprogramowania;
5) koncie – rozumie się przez to zbiór danych w systemie teleinformatycznym udostępniany
użytkownikowi;
6) nazwie użytkownika – rozumie się przez to jawne, niepowtarzalne dane
przyporządkowane użytkownikowi;
7) haśle – rozumie się przez to poufne dane umożliwiające dostęp do konta;

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 293, 379, 435, 567
i 616.




8) uwierzytelnieniu – rozumie się przez to identyfikację użytkownika na potrzeby uzyskania
przez niego, w zakresie posiadanych uprawnień, dostępu do konta.
§ 3. 1. Konto zakłada się w systemie teleinformatycznym na wniosek złożony za
pośrednictwem tego systemu albo na piśmie.
2. Wniosek zawiera: imię lub imiona oraz nazwisko, numer PESEL, o ile wnioskodawca
go posiada, numer dokumentu tożsamości, datę i miejsce urodzenia, adres poczty
elektronicznej oraz adres do korespondencji.
3. Po złożeniu wniosku wnioskodawca wskazuje nazwę użytkownika i hasło.
4. Konto jest zakładane i udostępniane po automatycznej weryfikacji imienia lub imion,
nazwiska oraz numeru w zbiorze PESEL, jeśli wnioskodawca go posiada.
§ 4. Jeżeli wniosek o założenie konta składa przedstawiciel ustawowy, pełnomocnik,
osoba wchodząca w skład organu strony albo osoba uprawniona do działania w imieniu
strony, we wniosku należy także wskazać:
1) imię lub imiona i nazwisko albo nazwę strony oraz jej adres;
2) numer PESEL strony albo jej numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub innym
rejestrze lub ewidencji, o ile strona go posiada;
3) podstawę i zakres umocowania do działania w imieniu strony.
§ 5. Użytkownik ma obowiązek niezwłocznie aktualizować dane, o których mowa w § 3
ust. 2 i § 4, o czym jest pouczany po udostępnieniu konta.
§ 6. 1. Warunki, którym musi odpowiadać hasło, o którym mowa w § 3 ust. 3, są
udostępniane przez sąd za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
2. Po założeniu i udostępnieniu konta użytkownik może zmienić hasło za pośrednictwem
systemu teleinformatycznego.
§ 7. 1. Jeżeli wniosek o założenie konta jest składany przez pełnomocnika będącego
adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym albo przez radcę Prokuratorii
Generalnej Skarbu Państwa, po założeniu konta prezes sądu, na wniosek użytkownika,
potwierdza uprawnienia zawodowego pełnomocnika.
2. Wniosek o potwierdzenie uprawnień zawodowego pełnomocnika zawiera:
1) imię i nazwisko wnioskodawcy;
2) nazwę użytkownika;
3) osnowę wniosku;
4) podpis wnioskodawcy.
2

strony : 1 ... 30 ... 70 ... 76 . [ 77 ] . 78 . 79

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: