Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zliberalizowania przepisów o formie czynności prawnych i nowego ujęcia dokumentu w postępowaniu cywilnym, zwiększenia dostępu do sądu przez poszerzenie katalogu spraw, które będą rozpoznawane w postepowaniach elektronicznych oraz stworzenia możliwości wnoszenia pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego i dokonywania doręczeń elektronicznych, także w tradycyjnych postepowaniach cywilnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2678
- Data wpłynięcia: 2014-08-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1311
2678
3. We wniosku należy podać numer wpisu na listę adwokatów, radców prawnych,
rzeczników patentowych lub załączyć odpis dokumentu zaświadczającego o powołaniu na
radcę Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa lub o statusie prawnika zagranicznego.
4. Wniosek o potwierdzenie uprawnień zawodowego pełnomocnika jest wnoszony
w postaci wydruku z systemu teleinformatycznego albo za pośrednictwem tego systemu.
Wniosek wniesiony za pośrednictwem systemu teleinformatycznego jest opatrywany
bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego
kwalifikowanego certyfikatu.
5. Dane zawarte we wniosku o potwierdzenie uprawnień zawodowego pełnomocnika są
wprowadzane do systemu teleinformatycznego przed sporządzeniem wydruku. Wnioski
w postaci dokumentów elektronicznych składane są za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego.
6. Potwierdzenie uprawnień zawodowego pełnomocnika jest umieszczane automatycznie
w systemie teleinformatycznym.
§ 8. 1. Konto jest udostępniane użytkownikowi wyłącznie po uwierzytelnieniu.
2. Uwierzytelnienie następuje przez podanie nazwy użytkownika i hasła.
§ 9. 1. Użytkownik może przekazać innej osobie uprawnienie do dostępu do konta.
2. W uzasadnionych przypadkach, a w szczególności w razie śmierci użytkownika,
prezes sądu może udostępnić konto osobie uprawnionej.
3. Udostępnienie konta następuje na wniosek osoby uprawnionej. Do wniosku należy
dołączyć dokumenty potwierdzające uprawnienie do dostępu do konta.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
W porozumieniu:
MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
3
UZASADNIENIE
Potrzeba wydania rozporządzenia wynika z przepisu art. 126 § 6 Kodeksu
postępowania cywilnego (dalej: „k.p.c.”). Przepis ten upoważnia Ministra Sprawiedliwości,
aby w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, określił, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe wymagania dotyczące trybu zakładania i udostępniania konta
w systemie teleinformatycznym, mając na względzie sprawne prowadzenie postępowań,
dostępność systemu teleinformatycznego dla stron postępowania, ochronę praw stron oraz
możliwość składania jednorazowo wielu pism procesowych.
Cytowane upoważnienie ustawowe zostało zmienione ustawą z dnia … o zmianie
ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. poz. ….). Na podstawie obowiązującego poprzednio upoważnienia zostało
wydane rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia grudnia 2009 r. w sprawie trybu
zakładania konta w systemie teleinformatycznym służącym do prowadzenia elektronicznego
postępowania upominawczego oraz sposobu posługiwania się podpisem elektronicznym
w tym postępowaniu. Wskazana wyżej ustawa nowelizująca rozszerzyła zakres stosowania
przepisów o wnoszeniu pism za pośrednictwem konta w systemie teleinformatycznym.
Przyjęto zatem, że właściwe byłoby wydanie jednego aktu wykonawczego, w którym zostanie
określony sposób wnoszenia pism „drogą elektroniczną” we wszystkich postępowaniach
cywilnych. Jedynie w odniesieniu do spraw rejestrowych będą obowiązywały odrębne
regulacje, co wiąże się ze specyfiką tych spraw.
Projektowane przepisy nawiązują do sprawdzonych reguł obowiązujących
w elektronicznym postępowaniu upominawczym. Określają one zakres informacji, które
powinny być zawarte we wniosku o założenie konta, tryb składania tego wniosku oraz
przewidują obowiązek weryfikacji podanych danych. To samo odnosi się do potwierdzenia
uprawnień zawodowych pełnomocników procesowych. Przepisy określają też zagadnienia
dotyczące udostępniania konta.
Materia objęta projektowanym rozporządzeniem nie stanowi przedmiotu regulacji
prawa Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie
wymaga notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
4
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.), oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Żaden podmiot nie zgłosił, w trybie wyżej wymienionej ustawy, zainteresowania
udziałem w pracach nad przedmiotowym projektem.
25/07/KC
5
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia
w sprawie sposobu wnoszenia pism procesowych za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe
Na podstawie art. 125 § 31 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania
cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 101, z późn. zm.)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) systemie teleinformatycznym – rozumie się przez to system teleinformatyczny
w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą
elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422), obsługujący postępowanie sądowe, dostępny za
pomocą usług internetowych udostępnianych na stronach internetowych Ministerstwa
Sprawiedliwości;
2) bezpiecznym podpisie elektronicznym – rozumie się przez bezpieczny podpis
elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu albo podpis
elektroniczny potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP w rozumieniu art. 3 pkt 15 ustawy
z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235 oraz z 2014 r. poz. 183).
3) użytkowniku – rozumie się przez to osobę fizyczną, która jest uprawniona do
uwierzytelniania się na koncie;
4) użytkowniku masowym – rozumie się przez to użytkownika komunikującego się z sądem
za pomocą przeznaczonego do tego celu własnego oprogramowania;
5) uwierzytelnieniu – rozumie się przez to identyfikację użytkownika na potrzeby uzyskania
przez niego, w zakresie posiadanych uprawnień, dostępu do konta;
6) elektronicznym potwierdzeniu wniesienia pisma – rozumie się przez to zestaw danych
jednoznacznie wskazujący wnoszone pismo, użytkownika, który je wniósł oraz datę
wniesienia pisma;
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz.293, 379, 435, 567
i 616.
7) nazwie użytkownika – rozumie się przez to jawne, niepowtarzalne dane
przyporządkowane użytkownikowi;
8) zatwierdzaniu treści pisma – rozumie się przez to czynność użytkownika wytwarzającego
pismo, powodującą brak możliwości zmiany treści pisma, oraz czynności kolejnych
użytkowników oznaczające akceptację treści pisma;
9) elektronicznych aktach sprawy – rozumie się przez to zbiór dokumentów elektronicznych
w systemie teleinformatycznym dotyczących tej samej sprawy, udostępniany uprawnionym
użytkownikom za pośrednictwem ich kont.
§ 2. 1. Wniesienie pisma procesowego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego przez
użytkownika niebędącego użytkownikiem masowym następuje przez:
1) uwierzytelnienie użytkownika;
2) wprowadzenie treści pisma;
3) dołączenie załączników, o ile są one wnoszone;
4) opatrzenie pisma bezpiecznym podpisem elektronicznym;
5) nieodwracalne zainicjowanie procedury uiszczenia opłaty sądowej za pomocą
udostępnianego przez system teleinformatyczny mechanizmu zapewniającego identyfikację
wnoszącego opłatę, o ile pismo podlega opłacie.
2. Niezwłocznie po wniesieniu pisma, użytkownik uzyskuje z systemu teleinformatycznego
elektroniczne potwierdzenie wniesienia pisma.
3. Wniesione pismo jest automatycznie umieszczane w elektronicznych aktach sprawy.
§ 3. 1. Wniesienie pisma lub pism przez użytkownika masowego następuje przez:
1) utworzenie
pisma lub pism z wykorzystaniem własnego oprogramowania
przeznaczonego do komunikacji użytkownika z systemem teleinformatycznym obsługującym
postępowanie sądowe;
2) dołączenie załączników, o ile są wnoszone;
3) uwierzytelnienie użytkownika;
4) wprowadzenie pisma lub pism do systemu teleinformatycznego;
5) opatrzenie pisma lub pism bezpiecznym podpisem elektronicznym;
6) nieodwracalne zainicjowanie procedury uiszczenia opłaty sądowej za pomocą
udostępnianego przez system teleinformatyczny mechanizmu zapewniającego identyfikację
wnoszącego opłatę, o ile pismo lub pisma podlegają opłacie.
2. Niezwłocznie po wniesieniu pisma lub pism, użytkownik uzyskuje z systemu
teleinformatycznego elektroniczne potwierdzenie wniesienia pisma lub pism.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2678 › Pobierz plik