Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zliberalizowania przepisów o formie czynności prawnych i nowego ujęcia dokumentu w postępowaniu cywilnym, zwiększenia dostępu do sądu przez poszerzenie katalogu spraw, które będą rozpoznawane w postepowaniach elektronicznych oraz stworzenia możliwości wnoszenia pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego i dokonywania doręczeń elektronicznych, także w tradycyjnych postepowaniach cywilnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2678
- Data wpłynięcia: 2014-08-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1311
2678
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia
w sprawie sposobu przeprowadzenia licytacji ruchomości
Na podstawie art. 868 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania
cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 101, z późn. zm.)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób przeprowadzenia licytacji ruchomości.
§ 2. 1. Licytacja odbywa się w miarę możliwości poza miejscem, w którym znajdują się zajęte
ruchomości, chyba że wierzyciel wniósł o jej przeprowadzenie w tym miejscu.
2. Licytacja przedmiotów, które nie zostały sprzedane w trybie sprzedaży komisowej może
być wyznaczona w lokalu komisanta.
§ 3. Wyznaczając termin i miejsce licytacji komornik może współdziałać z administracyjnym
organem egzekucyjnym w celu równoczesnego zorganizowania licytacji sądowej
i administracyjnej, choćby ruchomości należały do różnych dłużników.
§ 4. Termin licytacji powinien być wyznaczony w możliwie najkrótszym czasie. Pomiędzy
ogłoszeniem o licytacji, a terminem licytacji musi upłynąć co najmniej tydzień, chyba że
zachodzą warunki określone w art. 864 § 2 Kodeksu.
§ 5. Ogłoszenie jest dokonane z chwilą doręczenia odpisu obwieszczenia stronom i dozorcy
zajętych ruchomości oraz wywieszenia obwieszczenia w budynku sądu rejonowego
właściwego dla miejsca sprzedaży. Obwieszczenie powinno pozostać wywieszone do dnia
licytacji.
§ 6. Komornik wezwie na termin licytacji biegłego, jeżeli oszacowanie ma być dokonane
w dniu licytacji, stosownie do art. 853 § 2 Kodeksu.
1) Zmiany tekstu jednolitego zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 293, 379, 435, 567 i 616.
§ 7. Przetarg rozpoczyna się o godzinie oznaczonej w obwieszczeniu. Jeżeli okazałoby się to
niemożliwe, w szczególności ze względu na konieczność oszacowania ruchomości przez
biegłego, przetarg należy rozpocząć nie później niż w ciągu dwóch kolejnych godzin.
§ 8. Przed rozpoczęciem przetargu komornik ustali, czy nie zachodzą okoliczności
uzasadniające wyłączenie od udziału w przetargu oraz ogłosi obecnym, że nabywcą
licytowanego przedmiotu będzie ten, kto zaoferuje najwyższą cenę. Komornik udzieli
również pouczeń o warunkach zapłaty ceny nabycia oraz o treści art. 872 Kodeksu.
§ 9. Przed rozpoczęciem przetargu komornik powinien zapewnić obecnym możność
obejrzenia ruchomości wystawionych na licytację.
§ 10. Przetarg rozpoczyna się od podania ceny wywołania. Jest to najniższa ceną, za którą
można nabyć ruchomość na licytacji.
§ 11. Przetarg odbywa się ustnie.
§ 12. Komornik wystawia na sprzedaż kolejno poszczególne ruchomości lub grupy
ruchomości tego samego rodzaju, wymieniając zarazem sumę oszacowania i cenę wywołania.
§ 13. Dłużnik może żądać, aby ruchomości były wystawiane na sprzedaż w kolejności przez
niego wskazanej.
§ 14. Wezwanie do postąpień komornik wyraża przez trzykrotne wygłoszenie ostatnio
oferowanej ceny z jednoczesnym zapytaniem: „kto da więcej?”. Brak dalszych postąpień
komornik stwierdza przez wypowiedzenie wyrazu: „nikt”.
§ 15. Zaoferowana cena przestaje obowiązywać z chwilą, w której inny uczestnik zaoferuje
cenę wyższą.
§ 16. Udzielenie przybicia komornik zaznacza w protokole licytacji, wpisując przy tym imię,
nazwisko i miejsce zamieszkania nabywcy oraz numer PESEL nabywcy będącego osobą
fizyczną, o ile nabywca go posiada lub numer w Krajowym Rejestrze Sądowym nabywcy,
a w przypadku jego braku – numer w innym właściwym rejestrze, ewidencji lub NIP nabywcy
niebędącego osobą fizyczną, który nie ma obowiązku wpisu we właściwym rejestrze lub
ewidencji, jeżeli jest on obowiązany do jego posiadania.
§ 17. Jeżeli po wywołaniu nikt nie zaoferował przynajmniej ceny wywołania, komornik
stwierdza w protokole, że licytacja nie doszła do skutku.
2
§ 18. Jeżeli suma osiągnięta ze sprzedaży części zajętych ruchomości wystarcza na
zaspokojenie egzekwowanych należności i kosztów egzekucyjnych, komornik przerywa
licytację i zwalnia pozostałe ruchomości spod zajęcia.
§ 19. Jeżeli nabywca ruchomości na licytacji publicznej nie uiści w terminie ceny nabycia,
komornik przedstawia akta sądowi.
§ 20. Wydając ruchomość nabywcy komornik odbiera od niego pokwitowanie odbioru, które
dołącza do akt.
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
3
UZASADNIENIE
Potrzeba wydania rozporządzenia wynika z przepisu art. 868 Kodeksu postępowania
cywilnego (dalej: „k.p.c.”). Przepis ten upoważnia Ministra Sprawiedliwości do określenia,
w drodze rozporządzenia, szczegółowego sposobu przeprowadzenia licytacji, mając na
względzie ochronę praw osób uczestniczących w licytacji, sprawność postępowania oraz
skuteczność egzekucji. Cytowane upoważnienie ustawowe zostało znowelizowane ustawą
z dnia ... o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …) w celu dostosowania tego przepisu do
standardów konstytucyjnych przez wprowadzenie tzw. wytycznych. Zmiana ta pozwala
również na wyeliminowanie istniejących rozbieżności w kwestii obowiązywania przepisów
rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 marca 1968 r. w sprawie czynności
komorników sądowych (Dz. U. Nr 10, poz. 52, z późn. zm.). Rozporządzenie to zostało
bowiem wydane na podstawie kilku upoważnień ustawowych, przy czym dwa z nich zostały
uchylone (art. 772 k.p.c. i art. 865 § 3 k.p.c.). Ponadto, do przepisów k.p.c. wprowadzono
takie zmiany, które spowodowały, że częściowo zdezaktualizował się zakres zagadnień
objętych upoważnieniem ustawowym zawartym w art. 868 k.p.c. (podstawy do wyłączenia
w przetargu).
Projektowane przepisy dotyczą „tradycyjnej” licytacji ruchomości. Proponowane
regulacje normują następujące zagadnienia: miejsce i termin licytacji, zagadnienia związane
ze sposobem udostępniania obwieszczenia o licytacji, czynności poprzedzających przetarg,
przebiegu przetargu, okresu związania zaoferowaną ceną, protokołu z licytacji, przerwania
licytacji, przedstawienia akt sądowi w razie nieuiszczenia ceny przez nabywcę oraz wydania
ruchomości nabywcy. Przepisy te nie wprowadzają żadnych istotnych zmian, w stosunku do
regulacji obowiązujących na gruncie wskazanego wyżej rozporządzenia w sprawie czynności
komorników. Utrzymują one zatem dotychczas stosowaną praktykę w tym zakresie.
Materia objęta projektowanym rozporządzeniem nie stanowi przedmiotu regulacji
prawa Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie
wymaga notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
4
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn.
zm.), oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Żaden podmiot nie zgłosił, w trybie wyżej wymienionej ustawy, zainteresowania udziałem
w pracach nad przedmiotowym projektem.
07/16rch
5
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2678 › Pobierz plik