eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zliberalizowania przepisów o formie czynności prawnych i nowego ujęcia dokumentu w postępowaniu cywilnym, zwiększenia dostępu do sądu przez poszerzenie katalogu spraw, które będą rozpoznawane w postepowaniach elektronicznych oraz stworzenia możliwości wnoszenia pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego i dokonywania doręczeń elektronicznych, także w tradycyjnych postepowaniach cywilnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2678
  • Data wpłynięcia: 2014-08-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1311

2678

UZASADNIENIE
Niniejszy projekt rozporządzenia znajduje podstawę w przepisie art. 947 § 2 Kodeksu
postępowania cywilnego (dalej: „k.p.c.”), który upoważnia Ministra Sprawiedliwości do
określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowego sposobu przeprowadzenia opisu
i oszacowania nieruchomości, mając na względzie zapewnienie prawidłowej wyceny
nieruchomości oraz sprawność postępowania i skuteczność egzekucji.
Cytowane upoważnienie ustawowe zostało znowelizowane ustawą z dnia … o zmianie
ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. poz. …). Celem tej nowelizacji było dostosowanie tej delegacji ustawowej do
standardów konstytucyjnych przez dodanie tzw. wytycznych. Zmiana ta służyła też
wyeliminowaniu istniejących rozbieżności co do obowiązywania przepisów rozporządzenia
Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 marca 1968 r. w sprawie czynności komorników sądowych
(Dz. U. Nr 10, poz. 52, z późn. zm.). Rozporządzenie to zostało bowiem wydane na podstawie
kilku upoważnień ustawowych, przy czym dwa z nich zostały uchylone (art. 772 k.p.c.
i art. 865 § 3 k.p.c.). Ponadto, w przepisach k.p.c. dokonano szeregu zmian, w wyniku których
zakres spraw podlegających unormowaniu w akcie wykonawczym uległ zawężeniu
(np. art. 947 § 11 k.p.c. oraz art. 948 § 1 k.p.c.). Należy też dodać, że oszacowanie
nieruchomości zajętej w postępowaniu egzekucyjnym podlega regulacjom zawartym
w art. 149 i nast. ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U.
z 2010 r., Nr 102, poz. 651, z późn. zm.) oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia
21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i operatu szacunkowego (Dz. U.
Nr 207, poz. 2109, z późn. zm.).
Z tego względu, przepisy proponowane w niniejszym projekcie dotyczą wyłącznie
tych zagadnień, które nie zostały unormowane w przepisach cytowanej ustawy o gospodarce
nieruchomościami oraz wskazanego rozporządzenia Rady Ministrów, ani w k.p.c. (przepisy
k.p.c. stanowią legis speciali wobec przepisów cytowanej ustawy).
Projektowane przepisy dotyczą sposobu przeprowadzania opisu oraz oszacowania.
Mimo, że te dwie czynności są dokonywane w tym samym stadium postępowania, to jednak
ich cele są odmienne. Celem opisu jest bowiem ustalenie stanu faktycznego nieruchomości
oraz kręgu osób, które powinny być uczestnikami postępowania. Natomiast celem
oszacowania jest ustalenie wartości nieruchomości, na podstawie której zostanie ustalona
cena wywołania lub cena przejęcia.
3

Z uwagi na to, że wyniki tych czynności mają decydujące znaczenie dla prawidłowego
przebiegu postępowania, projektowany przepis § 2 nakłada na komornika obowiązek zebrania
wszelkich dostępnych informacji koniecznych do prawidłowego opisu i oszacowania zajętej
nieruchomości.
Projektowane przepisy wymieniają informacje, które powinny być zamieszczone
przez komornika w każdym opisie nieruchomości. Wskazano także takie informacje, które są
wymagane w zależności od rodzaju nieruchomości (nieruchomość zabudowana, rolna,
nieruchomości stanowiące całość gospodarczą) lub jej stanu prawnego (nieruchomość oddana
w użytkowanie wieczyste).
Proponowane regulacje dotyczące oszacowania nieruchomości ograniczają się do
wskazania możliwości powołania dwóch lub więcej biegłych rzeczoznawców oraz terminu
złożenia operatu szacunkowego. W projektowanym § 11 przewidziano zaś obowiązek
podwyższenia ceny oszacowania o wartość podatku VAT, o ile istnieje obowiązek podatkowy
z tytułu sprzedaży egzekucyjnej.
Materia objęta projektowanym rozporządzeniem nie stanowi przedmiotu regulacji
prawa Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie
wymaga notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.), oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Żaden podmiot nie zgłosił, w trybie wyżej wymienionej ustawy, zainteresowania
udziałem w pracach nad przedmiotowym projektem.





15/07/EP
4

Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia
w sprawie przeprowadzenia licytacji elektronicznej oraz sposobu wykorzystania
systemu teleinformatycznego obsługującego licytację elektroniczną do czynności,
o których mowa w art. 87910 Kodeksu postępowania cywilnego

Na podstawie art. 87911 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania
cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 101, z późn. zm.)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób sprzedaży ruchomości w drodze publicznej licytacji elektronicznej;
2) sposób wykorzystania systemu teleinformatycznego obsługującego licytację
elektroniczną do czynności, o których mowa w art. 87910 Kodeksu postępowania
cywilnego.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) Kodeksie – rozumie się przez to ustawę z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks
postępowania cywilnego;
2) systemie teleinformatycznym – rozumie się przez to system teleinformatyczny
w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235
oraz z 2014 r. poz. 183) obsługujący sprzedaż w drodze licytacji elektronicznej,
udostępniany za pomocą usług internetowych za pośrednictwem strony internetowej
Ministerstwa Sprawiedliwości;
3) użytkowniku – rozumie się przez to osobę fizyczną, która jest uprawniona do
uwierzytelniania się na danym koncie. W szczególności użytkownikiem jest:
a) osoba fizyczna zamierzająca wziąć udział w licytacji w drodze elektronicznej,
b) licytant w przetargu przy sprzedaży w drodze licytacji elektronicznej,

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 293, 379, 435, 567
i 616.
c) komornik sądowy prowadzący licytację w drodze elektronicznej;
4) operatorze systemu teleinformatycznego, zwanym dalej operatorem – rozumie się
przez to podmiot prowadzący systemem teleinformatycznym;
5) podpisie elektronicznym – rozumie się przez to podpis elektroniczny w rozumieniu
art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 18 września 2001 roku o podpisie elektronicznym, albo
bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym kwalifikowanym
certyfikatem w przypadku, gdy użytkownik posłuży się bezpiecznym podpisem
elektronicznym w rozumieniu art. 3 ust. 2 powołanej wyżej ustawy weryfikowanym
kwalifikowanym certyfikatem, o którym mowa w art. 3 ust. 12 tej ustawy;
6) elektronicznych akta sprawy – rozumie się przez to zbiór dokumentów
elektronicznych w systemie teleinformatycznym dotyczących sprzedaży w drodze
licytacji elektronicznej, udostępniany uprawnionym użytkownikom za
pośrednictwem ich kont; elektroniczne akta sprawy należą do akt postępowania
egzekucyjnego;
7) elektronicznym poświadczeniu odpisu dokumentu – rozumie się przez to:
a) poświadczenie dokumentu pełnomocnictwa do udziału w przetargu, o którym
mowa w art. 8672 § 4 Kodeksu lub dokumentu wykazującego umocowanie do
występowania w przetargu w imieniu osoby prawnej lub innej jednostki
organizacyjnej posiadającej zdolność prawną, dokonane przez osobę fizyczną
zamierzającą wziąć udział w publicznej licytacji elektronicznej,
b) poświadczenie obwieszczenia o sprzedaży w drodze licytacji elektronicznej
dokonane przez komornika sądowego,
c) poświadczenie zawiadomienia o przybiciu, o którym mowa w art. 8797 Kodeksu
dokonane przez komornika sądowego;
8) wskazaniu adresu poczty elektronicznej lub numeru telefonu komórkowego na które
ma być wysłane powiadomienie o zamieszczeniu pisma w systemie
teleinformatycznym – rozumie się przez to możliwość wskazania prywatnego adresu
poczty elektronicznej lub numeru telefonu komórkowego użytkownika na który
system teleinformatyczny prześle informację o zamieszczeniu w aktach sprawy
dokumentu wymagającego doręczenia, z zastrzeżeniem, iż brak takiej informacji nie
wpływa na skuteczność doręczenia;
9) koncie – rozumie się przez to zbiór danych w systemie teleinformatycznym
udostępniany użytkownikowi;
2

10) nazwie użytkownika – rozumie się przez to jawne, niepowtarzalne
i przyporządkowane użytkownikowi dane wykorzystywane przez tę osobę do
składania podpisu elektronicznego;
11) haśle – rozumie się przez to poufne dane do składania podpisu elektronicznego;
12) uwierzytelnieniu – rozumie się przez to identyfikację użytkownika na potrzeby
uzyskania przez niego dostępu do konta w zakresie posiadanych uprawnień;
13) odbiorze korespondencji – rozumie się przez to pierwsze uwierzytelnienie
użytkownika, do którego pismo jest skierowane, po zamieszczeniu doręczanego
pisma w elektronicznych aktach sprawy, chyba że zapoznanie się z treścią pisma nie
było możliwe ze względów związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem systemu
teleinformatycznego;
14) elektronicznym potwierdzeniu wniesienia pisma lub postąpienia – rozumie się przez
to zestaw danych wskazujący wnoszone pismo lub postąpienie, użytkownika
dokonującego tych czynności oraz datę ich dokonania;
15) zatwierdzaniu treści pisma – rozumie się przez to czynność użytkownika
wytwarzającego pismo, powodującą brak możliwości zmiany treści pisma;
16) identyfikatorze licytanta – rozumie się przez to ciąg znaków alfanumerycznych
jednoznacznie identyfikujący użytkownika jako licytanta w konkretniej sprzedaży
w drodze licytacji elektronicznej; identyfikator jest unikalny dla każdej z licytacji
w której licytant bierze udział oraz stanowi dowód, że użytkownik wykonał warunki
uprawniające go do udziału w konkretnej licytacji.

§ 3. 1. Tworzy się system teleinformatyczny obsługujący sprzedaż w drodze licytacji
elektronicznej.
2. System teleinformatyczny dostępny jest w ogólnodostępnej sieci Internet.
§ 4. 1. Operatorem systemu jest Krajowa Rada Komornicza.
2. Komornicy sądowi zakładają konta w systemie teleinformatycznym.
3. Wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 2 w związku z uruchomieniem systemu,
powierza się Krajowej Radzie Komorniczej, która jest obowiązana powiadomić komorników
sadowych o danych umożliwiających uwierzytelnienie się na swoich kontach.
§ 5. 1. System teleinformatyczny dostępny jest wyłącznie dla osób biorących udział
w sprzedaży w drodze licytacji elektronicznej.
3

strony : 1 ... 20 ... 60 ... 71 . [ 72 ] . 73 ... 79

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: