Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zliberalizowania przepisów o formie czynności prawnych i nowego ujęcia dokumentu w postępowaniu cywilnym, zwiększenia dostępu do sądu przez poszerzenie katalogu spraw, które będą rozpoznawane w postepowaniach elektronicznych oraz stworzenia możliwości wnoszenia pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego i dokonywania doręczeń elektronicznych, także w tradycyjnych postepowaniach cywilnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2678
- Data wpłynięcia: 2014-08-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1311
2678
800 tys. zł rocznie.
Przewidywane oszczędności wynikłe z wdrożenia systemu EBP zostały oszacowane
w poniższy sposób.
Koszt obsługi wymiany korespondencji z pełnomocnikami profesjonalnymi w sądach
powszechnych w roku 2012 wyniósł, przy przyjętych poniżej założeniach i sposobie
obsługi, około 122 mln zł.
Wszystkie czynności wymienione w tabeli poniżej, generujące koszty zarówno dla
sądów, jak i dla profesjonalnych pełnomocników, po uruchomieniu systemu EBP
i umożliwieniu
kierowania
korespondencji
za
pośrednictwem
systemu
teleinformatycznego, zastąpione zostaną przez czynności wykonywane w systemie
teleinformatycznym. Dlatego też zakłada się możliwość redukcji kosztów obsługi spraw
w sądach powszechnych o wskazaną powyżej kwotę.
Koszty ponoszone wskutek prowadzenia korespondencji przekazywanej drogą
tradycyjną (pocztową) z pełnomocnikami profesjonalnymi, która to po wdrożeniu
systemu zostanie zamieniona na korespondencję przekazywaną elektronicznie,
przedstawiono w tabeli.
Liczba
Składowa kosztu
Średnio
Koszt obsługi korespondencji
Koszt (PLN)
spraw
w sprawie
rocznie
w roku 2012
Sąd okręgowy – korespondencja
19 008 440,00 zł
z pełnomocnikiem profesjonalnym (w tym:)
przygotowanie korespondencji (wydruk,
książka nadawcza + pakowanie (koperta)) –
1,11 zł
10
345608
3 836 248,80 zł
koszt pracy
przygotowanie korespondencji (wydruk +
0,30 zł
10
345608
1 036 824,00 zł
pakowanie (koperta]) – materiały
list polecony ZPO – koszt przesyłki
4,09 zł
10
345608
14 135 367,20 zł
Sąd rejonowy – korespondencja
103 214 408,00 zł
z pełnomocnikiem profesjonalnym (w tym:)
przygotowanie korespondencji (wydruk,
książka nadawcza + pakowanie (koperta)) –
1,11 zł
2
9 383 128
20 830 544,16 zł
koszt pracy
przygotowanie korespondencji (wydruk +
0,30 zł
2
9 383 128
5 629 876,80 zł
pakowanie (koperta)) – materiały
list polecony ZPO – koszt przesyłki
4,09 zł
2
9 383 128
76 753 987,04 zł
2) Szacunki przedstawione przez Departament Informatyzacji i Rejestrów Sądowych Ministerstwa
Sprawiedliwości.
53
Pełnomocnik profesjonalny – korespondencja
z sądem okręgowym
13 281 715,44 zł
, w tym:
przygotowanie korespondencji (wydruk) koszt
1,85 zł
10
345608
6 393 748,00 zł
pracy
przygotowanie korespondencji (pakowanie
1,85 zł
5
345608
3 196 874,00 zł
(koperta) + książka nadawcza) – koszt pracy
przygotowanie korespondencji (wydruk) –
materiały
0,20 zł
10
345608
691 216,00 zł
przygotowanie korespondencji (pakowanie
0,10 zł
5
345608
172 804,00 zł
(koperta)) – materiały
list polecony ZPO – koszt przesyłki
4,09 zł
2
345608
2 827 073,44 zł
Pełnomocnik profesjonalny – korespondencja
z sądem rejonowym
38 470 824,80 zł
, w tym:
przygotowanie korespondencji (wydruk) koszt
1,85 zł
2
9 383 128
34 717 573,60 zł
pracy
przygotowanie korespondencji (wydruk) –
materiały
0,20 zł
2
9 383 128
3 753 251,20 zł
Łącznie korespondencja sądów
122 222 848,00 zł
Łącznie korespondencja pełnomocników
51 752 540,24 zł
Dokonując szacunku, przyjęto następujące założenia:
1) w wyliczeniach uwzględniono sądy okręgowe i rejonowe;
2) w wyliczeniach uwzględniono informacje, uzyskane z wybranych sądów
rejonowych i okręgowych, dotyczące średniej ilości korespondencji,
z pełnomocnikami profesjonalnymi, w toku postępowania; na podstawie tych
danych oszacowano roczny wolumen takiej korespondencji;
3) liczbę spraw cywilnych i gospodarczych w roku 2012 w sądach powszechnych
oszacowano na podstawie danych zawartych w opracowaniu MS pt. „Ewidencja
spraw w sądach powszechnych według działów prawa i instancyjności
w 2011 i 2012 roku”;
4) na podstawie informacji, uzyskanych z wybranych sądów rejonowych
i okręgowych, dotyczącej wpływu korespondencji, przyjęto założenie, że połowa
korespondencji pełnomocników profesjonalnych kierowana do sądów okręgowych
zostanie dostarczona osobiście przez pełnomocników (w sprawach rozpoznawanych
przez sądy okręgowe często występują pełnomocnicy profesjonalni prowadzący
kancelarie w innych miejscowościach niż miejscowość, w której znajduje się
54
siedziba sądu), a w przypadku sądów rejonowych korespondencja pełnomocników
profesjonalnych zostanie dostarczona osobiście przez pełnomocników;
5) przyjęto wynagrodzenie miesięczne pracownika w wysokości 4 tys. zł brutto (jako
uśrednienie wynagrodzenia osób wykonujących prace biurowe, zarówno w sądach,
jak i na rzecz pełnomocników profesjonalnych) i przeciętną miesięczną liczbę
godzin pracy – 170 (średnia liczba godzin przepracowanych w miesiącu –
nieuwzględniająca dni wolnych od pracy);
6) ze względu na brak szczegółowych zestawień korespondencji poszczególnych
sądów powszechnych, nie jest możliwe oszacowanie wolumenu korespondencji
sądów okręgowych i rejonowych, nieprowadzonej z pełnomocnikami
profesjonalnymi, a podlegającej informatyzacji – szacunek taki obarczony byłby
błędem, pozbawiającym go wartości użytkowej.
Wskazania wymaga jednak, że system informatyczny Elektronicznego Biura
Podawczego, służący m.in. korespondencji między sądami a pełnomocnikami
profesjonalnymi, nie wpłynie bezpośrednio na obniżenie kosztów postępowania
ponoszonych przez obywateli. Jednakże może ono oddziaływać pośrednio na korzyści
ekonomiczne odnoszone przez obywateli, wskutek jego wpływu na poprawę sprawności
i efektywności postępowań sądowych, m.in. przez zmniejszenie ilości korespondencji
przesyłanej tradycyjną drogą pocztową.
Wprowadzenie systemu Elektronicznego Biura Podawczego może oddziaływać na
wysokość wpływu z tytułu opłat, wskutek braku konieczności występowania przez
strony o kserokopie dokumentów oraz odpisy akt. Nie jest jednak możliwe dokonanie
dokładnego szacunku, gdyż dane dotyczące wydawania kopii i odpisów nie są
ewidencjonowane w ramach sprawozdawczości statystycznej Ministerstwa
Sprawiedliwości. Nie da się zatem określić liczby wydawanych obecnie dokumentów.
Ponadto korzystanie z Elektronicznego Biura Podawczego nie będzie obowiązkowe, ale
będzie zależało od decyzji strony lub jej pełnomocnika, podejmowanej w konkretnej
sprawie. Trudno zatem przewidzieć, w jakiej liczbie spraw strony lub ich pełnomocnicy
wybiorą komunikowanie się z sądem za pośrednictwem systemu teleinformatycznego,
co pozwoli im na sporządzanie wydruków z akt sprawy. Należy przy tym dodać, że
wybór ten nie będzie wykluczał możliwości ubiegania się o wydanie kopii lub odpisu
z akt sprawy.
55
4.2. Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru
W zakresie doręczeń projekt przewiduje rozszerzenie stosowania doręczeń
elektronicznych, mających zastąpić tradycyjny model potwierdzania odbioru
wniesionych pism, dokonywanego w postaci papierowej. Łączny koszt wdrożenia
i utrzymywania systemu elektronicznego potwierdzenia odbioru (w latach 2012–2020)
szacuje się na kwotę około 7,95 mln zł. Koszty budowy i wdrożenia systemu,
oszacowane na około 4,15 mln zł, uwzględniają również wydatki inne niż sprzęt
i oprogramowanie – a więc szkolenia i akcje informacyjne. System Elektronicznego
Potwierdzenia Odbioru będzie w całości finansowany z budżetu państwa, a środki
przeznaczone na ten cel są wystarczające na realizacje projektu.
Elektroniczne
Koszty łączne
Potwierdzenie
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
w okresie
Odbioru
2012–2020
(MSEPO)
Koszty budowy
i wdrożenia
212 487,00 zł 1 138 200,00 zł 500 000,00 zł 1 800 000,00 zł
500 000,00 zł
4 150 687,00 zł
Koszty
utrzymania
0,00 zł
0,00 zł
0,00 zł
300 000,00 zł
700 000,00 zł
700 000,00 zł 700 000,00 zł 700 000,00 zł
700 000,00 zł 3 800 000,00 zł
Nakłady łączne 212 487,00 zł 1 138 200,00 zł 500 000,00 zł 2 100 000,00 zł 1 200 000,00 zł 700 000,00 zł 700 000,00 zł 700 000,00 zł
700 000,00 zł 7 950 687,00 zł
Przewidywana wysokość oszczędności budżetowych spowodowana wprowadzeniem
systemu MSEPO, wynikająca ze zmian w prowadzeniu, przechowywaniu
i archiwizowania akt spraw sądowych, przedstawiona została w tabeli poniżej.
Szacowane roczne
oszczędności, dla wymiaru
sprawiedliwości, od roku
2016
Elektroniczne Potwierdzenie
Odbioru (MSEPO)
13 800 000 zł
Przyjęte oszacowania oszczędności budżetowych wskazane zostały przy założeniu ich
wartości maksymalnych osiągniętych w momencie pełnego wdrożenia systemu.
Jednakże potencjalne oszczędności są możliwe do osiągnięcia już w momencie jego
uruchomienia produkcyjnego. W związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 19 kwietnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie
3) Szacunki przedstawione przez Departament Informatyzacji i Rejestrów Sądowych Ministerstwa
Sprawiedliwości.
56
z dnia 12 października 2010 r. w sprawie szczegółowego trybu i sposobu doręczania
pism sądowych w postępowaniu cywilnym – już obecnie możliwe jest korzystanie
z formularza potwierdzenia odbioru w postaci elektronicznej – o ile warunki techniczne
sądu i operatora na to zezwalają. Uruchomienie produkcyjne systemu (w ograniczonym
zakresie terytorialnym) nastąpiło w 2014 r., zaś całkowite wdrożenie projektu
planowane jest na początek III kwartału 2015 r.
4.3. Elektroniczny Bankowy Tytuł Egzekucyjny
Informatyzacja postępowania w sprawach o nadanie klauzuli wykonalności bankowym
tytułom egzekucyjnym będzie wymagała budowy i wdrożenia systemu
teleinformatycznego. Szacowany koszt tego przedsięwzięcia (w latach 2012–2020)
wyniesie około 12,15 mln zł (w tym budowa i wdrożenie systemu – 8,35 mln zł, oraz
koszty utrzymania systemu – 3,8 mln zł). Suma ta uwzględnia również niezbędne
koszty wynikające z wprowadzania nowego rozwiązania informatycznego – takie jak
szkolenia i akcje informacyjne. System Elektronicznego Bankowego Tytułu
Egzekucyjnego będzie w całości finansowany z budżetu państwa, a środki przeznaczone
na ten cel są wystarczające na realizację projektu.
Szczegółowe szacunki przedstawia tabela poniżej.
Elektroniczny
Bankowy
Koszty łączne
Tytuł
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
w okresie
Egzekucyjny
2012–2020
(eBTE)
Koszty
budowy
1 290 000,00 zł
170 000,00 zł
400 000,00 zł
300 000,00 zł 5 000 000,00 zł
690 000,00 zł
500 000,00 zł
8 350 000,00 zł
i wdrożenia
Koszty
0,00 zł
0,00 zł
0,00 zł
300 000,00 zł
700 000,00 zł
700 000,00 zł
700 000,00 zł
700 000,00 zł 700 000,00 zł
3 800 000,00 zł
utrzymania
Nakłady łączne 1 290 000,00 zł
170 000,00 zł
400 000,00 zł
600 000,00 zł
5 700 000,00 zł
1 390 000,00 zł
1 200 000,00 zł
700 000,00 zł 700 000,00 zł 12 150 000,00 zł
W powyższych wyliczeniach uwzględniono, że ww. system teleinformatyczny,
wspomagający proces elektronizacji postępowania w zakresie BTE, został wykonany
w latach 2012–2013. Jednakże, w związku z brakiem regulacji umożliwiających jego
zastosowanie, obecnie nie jest możliwe jego wdrożenie. Jest to planowane na lata
2016–2018.
Przewiduje się, że rozpoznawanie spraw z wykorzystaniem e-BTE zostanie powierzone
kilku sądom rejonowym. Koszty związane z utrzymaniem tego systemu nie będą
4) Szacunki przedstawione przez Departament Informatyzacji i Rejestrów Sądowych Ministerstwa
Sprawiedliwości.
57
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2678
› Pobierz plik