eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zliberalizowania przepisów o formie czynności prawnych i nowego ujęcia dokumentu w postępowaniu cywilnym, zwiększenia dostępu do sądu przez poszerzenie katalogu spraw, które będą rozpoznawane w postepowaniach elektronicznych oraz stworzenia możliwości wnoszenia pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego i dokonywania doręczeń elektronicznych, także w tradycyjnych postepowaniach cywilnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2678
  • Data wpłynięcia: 2014-08-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1311

2678

wynikały z kosztów osobowych, gdyż nie będzie wymagane zatrudnienie dodatkowych
kadr. „Obsługą” postępowań w tych sprawach będzie zajmować się kadra zatrudniona
w ośrodkach migracyjnych ksiąg wieczystych funkcjonujących w wybranych sądach
rejonowych. Ośrodki te będą wygaszane wraz z końcem migracji ksiąg wieczystych.
W związku z tym część osób w nich zatrudnionych, w celu racjonalnego zarządzania
kadrą, zostanie przesunięta do realizacji zadań sekretarzy sądowych w wydziałach
obsługujących Elektroniczny Bankowy Tytuł Egzekucyjny.
W ramach tego przedsięwzięcia zostaną również wykorzystane zasoby techniczne
ośrodków migracyjnych ksiąg wieczystych. W zależności od decyzji o umiejscowieniu
infrastruktury sprzętowej powyższe koszty mogą ulec zmniejszeniu nawet o 2,5 mln zł.
Szacunek ten wynika z możliwości wykorzystania, przez wybrane sądy, infrastruktury
sprzętowej i technicznej – będącej już obecnie na wyposażeniu tych ośrodków.
Obecny koszt obsługi wymiany korespondencji z pełnomocnikami profesjonalnymi
w sprawach związanych z Bankowym Tytułem Egzekucyjnym, przy przyjęciu założeń
i metodologii identycznych jak przy szacowaniu korzyści z tytułu wdrożenia
Elektronicznego Biura Podawczego, wynosi około 2,5 mln zł dla sądów
i około 3,8 mln zł dla pełnomocników profesjonalnych.
Wszystkie czynności wymienione poniżej, generujące koszty zarówno dla sądów, jak
i dla profesjonalnych pełnomocników, dotychczas wykonywane w formie papierowej,
po uruchomieniu systemu zostaną zastąpione przez odpowiednie czynności
wspomagane systemem teleinformatycznym. Dlatego też możliwe będzie osiągnięcie
obniżenia kosztów obsługi tego typu spraw (przy założeniu braku zmiany wpływu tego
typu spraw).
Średnio
Liczba
Koszt obsługi
Koszt (PLN)
spraw
w sprawie
korespondencji rocznie
w roku 2012
Sąd rejonowy – korespondencja z pełnomocnikiem profesjonalnym
przygotowanie korespondencji
(wydruk, książka nadawcza +
1,11 zł
1
469596
521 815 zł
pakowanie (koperta)) – koszt pracy
przygotowanie korespondencji
(wydruk + pakowanie (koperta)) –
0,30 zł
1
469596
140 879 zł
materiały

5) Szacunki przedstawione przez Departament Informatyzacji i Rejestrów Sądowych Ministerstwa
Sprawiedliwości.
58
list polecony ZPO – koszt przesyłki
4,09 zł
1
469596
1 920 648 zł
Łącznie



2 583 342 zł




Pełnomocnik profesjonalny – korespondencja z sądem rejonowym
przygotowanie korespondencji
1,85 zł
1
469596
869 691,79 zł
(wydruk) koszt pracy
przygotowanie korespondencji
(pakowanie (koperta) + książka
1,85 zł
1
469596
869 691,79 zł
nadawcza) – koszt pracy
przygotowanie korespondencji
0,20 zł
1
469596
93 919,20 zł
(wydruk) – materiały
przygotowanie korespondencji
0,10 zł
1
469596
46 959,60 zł
(pakowanie [koperta]) – materiały
list polecony ZPO – koszt przesyłki
4,09 zł
1
469596
1 920 647,64 zł
Łącznie



3 800 910 zł





Łącznie korespondencja sądów
2 583 342 zł
Łącznie korespondencja pełnomocników
3 800 910 zł
4.4. Elektroniczna Licytacja Ruchomości
Środki potrzebne na utworzenie systemu obsługującego elektroniczną licytację
ruchomości wynosić będą około 1 mln zł. Kwota ta uwzględnia wydatki obejmujące
m.in. prace koncepcyjne, analityczne, projektowe, programistyczne oraz testowe).
Szacunek ten może ulec zmianie, ponieważ na obecnym etapie nie jest możliwe
dokładne oszacowanie kosztów prac deweloperskich nad przedmiotowym systemem.
Planuje się, że system ten zostanie w całości sfinansowany przez Krajową Radę
Komorniczą.
Z kolei roczny koszt utrzymania ww. systemu szacuje się na 700 tys. zł.
W wyliczeniach uwzględniono m.in. takie elementy, jak: konserwacja infrastruktury,
bezpieczeństwo danych, kopie systemu, sprawdzanie spójności baz danych, świadczenie
wsparcia użytkowników, a także niezbędne koszty wynikające z wprowadzania nowego
rozwiązania informatycznego – takie jak szkolenia i akcje informacyjne.

6) Szacunek przedstawiony przez Krajową Radę Komorniczą.
59
Koszty łączne
Elektroniczna Licytacja
Ruchomości (eELR)
2013
2014
2015
2016
w okresie

2013–2016
Koszty budowy i wdrożenia
0,00 zł
1 000 000,00 zł
0,00 zł
0,00 zł 1 000 000,00 zł
1 400 000,00 zł
Koszty utrzymania
0,00 zł
0,00 zł 70 000,00 zł 70 000,00 zł
Nakłady łączne
0,00 zł
1 000 000,00 zł 70 000,00 zł 70 000,00 zł 2 400 000,00 zł

Wdrożenie licytacji elektronicznych ograniczy wydatki związane z przeprowadzeniem
licytacji (np. opłaty pocztowe z tytułu doręczania pism przez komorników) oraz
zmniejszy koszty udziału w licytacji ponoszone przez jej uczestników.
4.5. Elektroniczne zajęcie rachunków bankowych
Wprowadzenie elektronicznych zajęć rachunków bankowych w postępowaniach
sądowych nie będzie finansowane z budżetu państwa. Nie przewiduje się utworzenia
osobnego systemu teleinformatycznego obsługującego zajęcia. Obecnie istnieje już
system obsługujący takie zajęcia wdrożony i używany przez Krajową Izbę
Rozliczeniową jako moduł systemu OGNIVO (tzw. „System Poszukiwania Rachunków
Dłużników”). Można oczekiwać, że w przyszłości pojawią się konkurencyjne
rozwiązania informatyczne innych firm, posiadające analogiczne zastosowanie.
Zgodnie z danymi otrzymanymi z KIR S.A. szacunkowe koszty korzystania z tego
systemu składają się z:
1) opłaty za kryptograficzny zestaw do logowania się do systemu dla użytkownika –
ok. 350 zł + ok. 100 zł rocznie za odnowienie;
2) abonamentu rocznego – ok. 3500 zł – od organu egzekucyjnego, bez względu na
liczbę zapytań i liczbę użytkowników.
Planuje się, że wprowadzenie informatyzacji zajęcia rachunku bankowego spowoduje
wzrost efektywności prowadzonych zajęć oraz zmniejszenie kosztów ponoszonych
przez kancelarie komornicze. Będzie to mieć miejsce m.in. wskutek ograniczenia
korespondencji przekazywanej drogą pocztową. Jednakże na obecnym etapie dokładne
ich oszacowanie jest niemożliwe.
4.6. Elektroniczne postępowanie upominawcze
Nie są planowane wydatki związane z modyfikacją systemu teleinformatycznego
elektronicznego postępowania upominawczego, gdyż zostanie ona przeprowadzona
w ramach zaplanowanych już modernizacji tego systemu.
60
4.7. Zwiększenie zakresu kompetencji i obowiązków referendarzy sądowych
Zwiększenie zakresu kompetencji i obowiązków referendarzy sądowych nie będzie się
wiązało z koniecznością zwiększenia funduszu wynagrodzeń w części 15 „Sądy
powszechne” dla przedmiotowej grupy zawodowej.
4.8.
Zwolnienie z opłat sądowych skargi na orzeczenie referendarza sądowego
i zażalenia w postępowaniu, które może być wszczęte wyłącznie za pośrednictwem
systemu elektronicznego
Proponowane rozszerzenie zwolnienia od opłat sądowych od skargi na orzeczenia
referendarza i zażalenia w postępowaniu, które może być wszczęte wyłącznie drogą
elektroniczną, będzie odnosiło się do postępowania w sprawach o nadanie klauzuli
wykonalności bankowym tytułom egzekucyjnym (w elektronicznym postępowaniu
upominawczym takie rozwiązanie już funkcjonuje). Obecnie nie jest możliwe
oszacowanie wpływu tej regulacji na dochody budżetu państwa uzyskiwane z opłat
sądowych w stosunku do obecnej sytuacji. W zestawieniach statystycznych nie są
bowiem wykazywane liczby spraw o nadanie klauzuli wykonalności bankowym
tytułom egzekucyjnym, w których są wnoszone środki zaskarżenia. Przyjmowanie
jakichkolwiek założeń w tym zakresie byłoby obarczone błędem, pozbawiającym je
wartości użytkowej.
4.9.
Powierzenie kompetencji organu egzekucyjnego
jedynie wybranym
wyspecjalizowanym Dyrektorom Oddziałów ZUS w kontekście obowiązku
elektronicznego obsługiwania zajęć rachunku bankowego
Wejście w życie projektowanej zmiany powinno korzystnie wpłynąć na sektor finansów
publicznych. Regionalizacja zadań związanych z prowadzeniem egzekucji
administracyjnej, zgodnie z którą zadania związane z przymusowym dochodzeniem
należności z tytułu składek i nienależnie pobranych świadczeń będą realizowały tylko
niektóre podmioty, tj. wyspecjalizowani Dyrektorzy Oddziałów ZUS, powinna
pozwolić na optymalizację i racjonalizację kosztów związanych z prowadzeniem
postępowania egzekucyjnego. Również usprawnienie współpracy między organami
egzekucyjnymi a bankami w trakcie realizacji zajęć rachunków bankowych powinno
w sposób korzystny wpłynąć na efektywność tego środka egzekucyjnego.
4.10. Łączne szacowane koszty i korzyści proponowanych zmian
Zaprezentowana poniżej tabela stanowi podsumowanie mierzalnych, obecnie,
61
planowanych kosztów i korzyści spowodowanych przedmiotowym projektem
(w mln zł).
Szacowane Koszty (w mln złotych)
Źródło
Koszty łączne

2012 2013 2014 2015
2016
2017 2018
2019
2020
w okresie
finansowania
2012–2020
Program Operacyjny
Polska Cyfrowa
Elektroniczne Biuro
w ramach





0,88 14,30
3,03
0,80
19,00
Podawcze (EBP)
Europejskiego
Funduszu Spójności
Elektroniczne
Potwierdzenie
Budżet Państwa
0,21 1,14 0,50 2,10
1,20
0,70
0,70
0,70
0,70
7,95
Odbioru (MSEPO)
Elektroniczny
Bankowy Tytuł
Budżet Państwa
1,29 0,17 0,40 0,60
5,7
1,39
1,20
0,70
0,70
12,15
Egzekucyjny (EBTE)
Elektroniczna
Krajowa Rada
Licytacja
0,00 1,00 0,70 0,70
0,70
0,70
0,70
0,70
0,70
5,20
Ruchomości (ERL)
Komornicza

Szacowane Korzyści
Obniżenie kosztów
korespondencji
sądów
Budżet Państwa







122,22
122,22
z pełnomocnikami
profesjonalnymi
(EBP)
Obniżenie kosztów
korespondencji
pełnomocników
Pełnomocnicy








profesjonalni
profesjonalnych
z sądami (EBP)
51,75
51,75
Elektroniczne
Potwierdzenie
Budżet Państwa




13,8
13,8 13,8
13,8
13,8
69,2
Odbioru (MSEPO)
Obniżenie kosztów
korespondencji
sądów
Budżet Państwa





2,58
2,58
2,58
2,58
10,33
z pełnomocnikami
profesjonalnymi
(EBTE)
Obniżenie kosztów
korespondencji
pełnomocników
Pełnomocnicy





3,80
3,80
3,80
3,80
15,20
profesjonalni
profesjonalnych
z sądami (EBTE)

Wskazać również należy, że rozwiązania planowane w przedmiotowym projekcie,
przyczyniając się w znacznej mierze do usprawnienia postępowania cywilnego, będą
skutkować także innymi licznymi korzyściami, których finansowe oszacowanie nie jest
na obecnym etapie prac możliwe.

62
strony : 1 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 40 ... 79

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: