Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2162
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1101
2162-cz-1
w środowisku, o którym mowa w art. 26a ust. 1 tej ustawy;”;
Art 10 pkt 2
w art. 25 w ust. 1:
Zmiany w pkt. 25 są konsekwencją zmian art. od 13 do 16
(Art.25 ust.1)
a) w pkt 1 uchyla się lit. a,
ustawy Poś czyli zniesienia obowiązku przygotowania polityki
b) w pkt 4 w lit. a dodaje się tiret siódme w brzmieniu:
ekologicznej państwa jako osobnego dokumentu,.
„– decyzje udzielające lub zmieniające pozwolenia zintegrowane, Pozostałe zmiany wynikają z transpozycji IED.
o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 1 tej ustawy,”,
c) po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska – decyzje
udzielające lub zmieniające pozwolenia zintegrowane, o których
mowa w art. 181 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. –
Prawo ochrony środowiska;”;
d) w pkt 7 w lit. a dodaje się tiret czwarte w brzmieniu:
„– decyzje udzielające lub zmieniające pozwolenia zintegrowane,
o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 1 tej ustawy,”.
Art 11
art. 11 otrzymuje brzmienie:
W celu realizacji obowiązków sprawozdawczych nałożonych
(Art. 11)
„Art. 11. Krajowy ośrodek przygotowuje i przekazuje ministrowi w art. 72 Dyrektywy IED w zakresie emisji ze źródeł spalania
właściwemu do spraw środowiska, na 30 dni przed terminami paliw
niezbędne
było
wprowadzenie
przepisów
wynikającymi z przepisów prawa Unii Europejskiej lub umów ustanawiających mechanizm przepływu danych od operatora
międzynarodowych z zakresu ochrony środowiska:
do Ministra Środowiska. W celu uniknięcia zbędnych obciążeń
1) roczne inwentaryzacje emisji:
administracyjnych związanych z kolejnym obowiązkiem
a) gazów cieplarnianych, zgodnie z wytycznymi do Konwencji sprawozdawczym nałożonym na prowadzących instalacje
Klimatycznej,
zdecydowano się wykorzystać istniejący mechanizm
b) substancji
określonych
w
Konwencji
w
sprawie sprawozdawczy ustanowiony w ustawie o systemie
transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości, zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji
sporządzonej w Genewie dnia 13 listopada 1979 r. (Dz. U. z 1985 na jej potrzeby.
r. Nr 60, poz. 311 oraz z 1988 r. Nr 40, poz. 313),
W związku z powyższym konieczne jest wprowadzenie zmian
c) substancji, dla których poziomy emisji lub stężeń zostały w art. 11 ww. ustawy, rozszerzających zakres danych
określone w przepisach prawa Unii Europejskiej;
przygotowywanych i przekazywanych przez Krajowy Ośrodek
2) informacje i dane, które mają być przekazane Komisji Bilansowania i Zarządzania Emisjami do ministra właściwego
Europejskiej, dotyczące źródeł spalania paliw, o których mowa w art. do spraw środowiska, o informacje i dane dotyczące źródeł
157a ust. 1 pkt 8 i ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo spalania paliw, które będą sprawozdawane do Komisji
ochrony środowiska.”.
Europejskiej, zgodnie z art. 72 Dyrektywy IED.
88
Art. 12 pkt 2
w art. 34 uchyla się ust. 2;
Zmiana jest konsekwencją zmian art. od 13 do 16 ustawy Poś
(Art.34)
czyli zniesienia obowiązku przygotowania polityki
ekologicznej państwa jako osobnego dokumentu,
Art. 13
1. Programy ochrony środowiska uchwalone, w celu realizacji Polityki Art. przejściowy dodany w związku ze zmianami dotyczącymi
ekologicznej państwa na lata 2009–2012 z perspektywą do roku 2016, Polityki Ekologicznej Państwa
przed wejściem w życie niniejszej ustawy zachowują ważność na czas, na
jaki zostały uchwalone, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2016 r.
2. Organ wykonawczy województwa, powiatu i gminy może uznać, że
program ochrony środowiska, o którym mowa w ust. 1, wymaga
aktualizacji.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, odpowiednio sejmik
województwa, rada powiatu albo rada gminy uchwala nowy program
ochrony środowiska uwzględniający cele zawarte w strategiach i
programach, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o
zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2013 r. poz. 714).
Art. 14
Do dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. 101a ust. Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
5 ustawy zmienianej w art. 1, za dopuszczalne zawartości w glebie stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
i w ziemi substancji powodujących ryzyko, o których mowa w art. 101a wpływają na jego stosowanie.
ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, uważa się standardy jakości gleby oraz Raport początkowy, o którym mowa w art. 208 ust. 2 pkt 4 lit.
standardy jakości ziemi określone w przepisach dotychczasowych.
a ustawy Poś (transpozycja art. 22 ust. 2 dyrektywy IED),
badania i pomiary wykonywany w trakcie eksploatacji
instalacji, których mowa w art. 211 ust. 6 pkt 4 (transpozycja
art. 14 lit. e dyrektywy IED) oraz raport końcowy, którym
mowa w art. 217b ust. 1 (transpozycja art. 22 ust. 3
dyrektywy IED) muszą zawierać informacje dotyczące stanu
zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych substancjami
powodującymi ryzyko.
Definicja „substancji powodującej ryzyko” jest zgodna z art. 3
pkt 18 Dyrektywy IED. Jednak, aby ułatwić jej stosowanie w
polskich warunkach prawnych wprowadzono doprecyzowanie
– wskazanie konkretnych list substancji, które uważa się za
89
powodujące ryzyko dla gleby, ziemi i wód podziemnych czyli:
-
załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska z
dnia 9 września 2002 r. w sprawie standardów jakości gleby
oraz standardów jakości ziemi (Dz.U. Nr 165, poz. 1359),
które najpóźniej 2 lata po wejściu w życie proponowanej
ustawy zostanie zastąpione przez rozporządzenie w sprawie
oceny wystąpienia zanieczyszczenia powierzchni ziemi
wydane na podstawie art. 101a ust. 5, zawierające
uaktualnioną listę substancji.
Art. 15
W terminie 2 lat od dnia wejścia w życie przepisów wydanych na Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
podstawie art. 101a ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, dopuszcza się stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
wykonywanie badań zanieczyszczenia gleby i ziemi przez laboratorium wpływają na jego stosowanie.
posiadające akredytację w zakresie wykonywania w glebie Raport początkowy, o którym mowa w art. 208 ust. 2 pkt 4 lit.
i w ziemi pomiarów zawartości substancji, o których mowa w przepisach a ustawy Poś (transpozycja art. 22 ust. 2 dyrektywy IED),
wydanych na podstawie art. 105 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w badania i pomiary wykonywany w trakcie eksploatacji
brzmieniu przed wejściem w życie niniejszej ustawy.
instalacji, których mowa w art. 211 ust. 6 pkt 4 (transpozycja
art. 14 lit. e dyrektywy IED) oraz raport końcowy, którym
mowa w art. 217b ust. 1 (transpozycja art. 22 ust. 3
dyrektywy IED) muszą zawierać informacje dotyczące stanu
zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych substancjami
powodującymi ryzyko.
Art. 15 wprowadzono aby zapewnić czas na dostosowanie się
laboratoriów posiadających akredytację w zakresie
wykonywania w glebie i w ziemi pomiarów zawartości
substancji wymienionych w dotychczasowym rozporządzeniu
Ministra Środowiska w sprawie standardów jakości gleby oraz
standardów jakości ziemi, do wymogów nowego
rozporządzenia w sprawie oceny zanieczyszczenia powierzchni
ziemi. Okres 2 lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia, w
którym dopuszczać
się będzie wykonywanie badań
zanieczyszczenia gleby i ziemi przez laboratorium
akredytowane na starych zasadach, wynika z dotychczasowych
90
doświadczeń w zakresie przygotowania laboratoriów do
uzyskania akredytacji (m.in. zakup sprzętu, materiałów
odniesienia,
wdrożenie
odpowiednich
metodyk,
przeprowadzenia walidacji oraz udział w badaniach
porównawczych), jak również obowiązujących procedur
Polskiego Centrum Akredytacji.
Art 16
Starosta przekaże regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska wykaz Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi w 25 stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
miesiącu od dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. wpływają na jego stosowanie.
101a ust. 5 ustawy zmienianej
Patrz uzasadnienie do art 1 pkt 10 (art. 101c i art. 101d ustawy
w art. 1.
Poś).
Określony w art. 16 czas przeznaczony na przekazanie wykazu
terenów zdegradowanych przez starostę do rdoś ma na celu
możliwie szybkie zebranie danych. Czas ten powinien być
możliwy do spełnienia, ze względu na fakt, że starostowie
prowadząc okresowe badania gleby i ziemi powinni
dysponować odpowiednimi danymi już obecnie. Z drugiej
strony zasadne jest aby zbieranie danych było oparte o
rozporządzenie, które jest projektowane do wydania na
podstawie art. 101a ust. 7. Do czasu opracowania wykazu
starosty GDOŚ powinien już przygotować elektroniczną bazę
do prowadzenia rejestru historycznych zanieczyszczeń
powierzchni ziemi – jak to zostało określone w art. 17.
Art 17
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uruchomi system Do czasu opracowania wykazu starosty GDOŚ powinien już
teleinformatyczny do prowadzenia rejestru historycznych zanieczyszczeń przygotować elektroniczną bazę do prowadzenia rejestru
powierzchni ziemi, nie później jednak niż w terminie 2 lat od dnia wejścia historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi – jak to
w życie niniejszej ustawy.
zostało określone w art. 17.
Art 18
1. W stosunku do podmiotu posiadającego decyzję w sprawie rekultywacji Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
zanieczyszczonej gleby lub ziemi, wydaną przed dniem wejścia w życie stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
niniejszej ustawy,
wpływają na jego stosowanie – w przypadku tego przepisu
nie wydaje się decyzji w sprawie remediacji, o której mowa w ustawie zwłaszcza na realizację obowiązku zawartego w art. 22 ust.
zmienianej w art. 1.
3 i 4 - obowiązek remediacji zanieczyszczeń gleby i wód
91
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, o którym mowa w art. 19 gruntowych.
ust. 1.
Przedmiotowe przepisy są konsekwencją zmiany rozdziału
„Ochrona powierzchni ziemi” w ustawie Poś i ustawy
„szkodowej”.
Art. 18 ust. 1 przewiduje, że podmiot posiadający dotychczas
wydaną decyzję w sprawie rekultywacji zanieczyszczonej
gleby i ziemi na danym terenie nie ma obowiązku uzyskania
wymaganej w myśl nowych przepisów decyzji ustalającej plan
remediacji dla tego samego terenu. Wyjaśnić należy, że
pomimo zastosowania nowego nazewnictwa pojęcie
rekultywacji w rozumieniu dotychczasowych przepisów
ustawy Poś mieści się w szerszym pojęciu remediacji
wprowadzanym niniejszą ustawą. Nie zachodzą w tym
przypadku
przesłanki
wskazujące
na
konieczność
unieważnienia dotychczasowych decyzji w sprawach
rekultywacji zanieczyszczonej gleby i ziemi, a zastosowanie
znajdzie ogólna zasada trwałości decyzji administracyjnych.
Art. 18 ust. 2 wskazuje wyjątek od wyżej opisanej generalnej
zasady. Obowiązek remediacji wprowadzany niniejszą ustawą
jest mniej restrykcyjny niż dotychczasowy obowiązek
rekultywacji zanieczyszczonej gleby lub ziemi.
Bardziej szczegółowe uzasadnienie proponowanego przepisu –
w uzasadnieniu do projektu ustawy.
Art 19
Na wniosek obowiązanego do przeprowadzenia rekultywacji lub na Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
wniosek obowiązanego do przeprowadzenia działań naprawczych stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
dotyczących szkody w środowisku w powierzchni ziemi, złożony do wpływają na jego stosowanie – w przypadku tego przepisu
regionalnego dyrektora ochrony środowiska, uchyla się decyzje wydane na zwłaszcza na realizację obowiązku zawartego w art. 22 ust.
podstawie:
3 i 4 - obowiązek remediacji zanieczyszczeń gleby i wód
1) art. 106 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu przed gruntowych.
dniem 30 kwietnia 2007 r. w związku z art. 35 ust. 2 ustawy Przedmiotowe przepisy są konsekwencją zmiany rozdziału
zmienianej w art. 9, w brzmieniu przed wejściem w życie niniejszej „Ochrona powierzchni ziemi” w ustawie Poś i ustawy
ustawy,
„szkodowej”.
92
Art 10 pkt 2
w art. 25 w ust. 1:
Zmiany w pkt. 25 są konsekwencją zmian art. od 13 do 16
(Art.25 ust.1)
a) w pkt 1 uchyla się lit. a,
ustawy Poś czyli zniesienia obowiązku przygotowania polityki
b) w pkt 4 w lit. a dodaje się tiret siódme w brzmieniu:
ekologicznej państwa jako osobnego dokumentu,.
„– decyzje udzielające lub zmieniające pozwolenia zintegrowane, Pozostałe zmiany wynikają z transpozycji IED.
o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 1 tej ustawy,”,
c) po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska – decyzje
udzielające lub zmieniające pozwolenia zintegrowane, o których
mowa w art. 181 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. –
Prawo ochrony środowiska;”;
d) w pkt 7 w lit. a dodaje się tiret czwarte w brzmieniu:
„– decyzje udzielające lub zmieniające pozwolenia zintegrowane,
o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 1 tej ustawy,”.
Art 11
art. 11 otrzymuje brzmienie:
W celu realizacji obowiązków sprawozdawczych nałożonych
(Art. 11)
„Art. 11. Krajowy ośrodek przygotowuje i przekazuje ministrowi w art. 72 Dyrektywy IED w zakresie emisji ze źródeł spalania
właściwemu do spraw środowiska, na 30 dni przed terminami paliw
niezbędne
było
wprowadzenie
przepisów
wynikającymi z przepisów prawa Unii Europejskiej lub umów ustanawiających mechanizm przepływu danych od operatora
międzynarodowych z zakresu ochrony środowiska:
do Ministra Środowiska. W celu uniknięcia zbędnych obciążeń
1) roczne inwentaryzacje emisji:
administracyjnych związanych z kolejnym obowiązkiem
a) gazów cieplarnianych, zgodnie z wytycznymi do Konwencji sprawozdawczym nałożonym na prowadzących instalacje
Klimatycznej,
zdecydowano się wykorzystać istniejący mechanizm
b) substancji
określonych
w
Konwencji
w
sprawie sprawozdawczy ustanowiony w ustawie o systemie
transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości, zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji
sporządzonej w Genewie dnia 13 listopada 1979 r. (Dz. U. z 1985 na jej potrzeby.
r. Nr 60, poz. 311 oraz z 1988 r. Nr 40, poz. 313),
W związku z powyższym konieczne jest wprowadzenie zmian
c) substancji, dla których poziomy emisji lub stężeń zostały w art. 11 ww. ustawy, rozszerzających zakres danych
określone w przepisach prawa Unii Europejskiej;
przygotowywanych i przekazywanych przez Krajowy Ośrodek
2) informacje i dane, które mają być przekazane Komisji Bilansowania i Zarządzania Emisjami do ministra właściwego
Europejskiej, dotyczące źródeł spalania paliw, o których mowa w art. do spraw środowiska, o informacje i dane dotyczące źródeł
157a ust. 1 pkt 8 i ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo spalania paliw, które będą sprawozdawane do Komisji
ochrony środowiska.”.
Europejskiej, zgodnie z art. 72 Dyrektywy IED.
88
Art. 12 pkt 2
w art. 34 uchyla się ust. 2;
Zmiana jest konsekwencją zmian art. od 13 do 16 ustawy Poś
(Art.34)
czyli zniesienia obowiązku przygotowania polityki
ekologicznej państwa jako osobnego dokumentu,
Art. 13
1. Programy ochrony środowiska uchwalone, w celu realizacji Polityki Art. przejściowy dodany w związku ze zmianami dotyczącymi
ekologicznej państwa na lata 2009–2012 z perspektywą do roku 2016, Polityki Ekologicznej Państwa
przed wejściem w życie niniejszej ustawy zachowują ważność na czas, na
jaki zostały uchwalone, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2016 r.
2. Organ wykonawczy województwa, powiatu i gminy może uznać, że
program ochrony środowiska, o którym mowa w ust. 1, wymaga
aktualizacji.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, odpowiednio sejmik
województwa, rada powiatu albo rada gminy uchwala nowy program
ochrony środowiska uwzględniający cele zawarte w strategiach i
programach, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o
zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2013 r. poz. 714).
Art. 14
Do dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. 101a ust. Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
5 ustawy zmienianej w art. 1, za dopuszczalne zawartości w glebie stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
i w ziemi substancji powodujących ryzyko, o których mowa w art. 101a wpływają na jego stosowanie.
ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, uważa się standardy jakości gleby oraz Raport początkowy, o którym mowa w art. 208 ust. 2 pkt 4 lit.
standardy jakości ziemi określone w przepisach dotychczasowych.
a ustawy Poś (transpozycja art. 22 ust. 2 dyrektywy IED),
badania i pomiary wykonywany w trakcie eksploatacji
instalacji, których mowa w art. 211 ust. 6 pkt 4 (transpozycja
art. 14 lit. e dyrektywy IED) oraz raport końcowy, którym
mowa w art. 217b ust. 1 (transpozycja art. 22 ust. 3
dyrektywy IED) muszą zawierać informacje dotyczące stanu
zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych substancjami
powodującymi ryzyko.
Definicja „substancji powodującej ryzyko” jest zgodna z art. 3
pkt 18 Dyrektywy IED. Jednak, aby ułatwić jej stosowanie w
polskich warunkach prawnych wprowadzono doprecyzowanie
– wskazanie konkretnych list substancji, które uważa się za
89
powodujące ryzyko dla gleby, ziemi i wód podziemnych czyli:
-
załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska z
dnia 9 września 2002 r. w sprawie standardów jakości gleby
oraz standardów jakości ziemi (Dz.U. Nr 165, poz. 1359),
które najpóźniej 2 lata po wejściu w życie proponowanej
ustawy zostanie zastąpione przez rozporządzenie w sprawie
oceny wystąpienia zanieczyszczenia powierzchni ziemi
wydane na podstawie art. 101a ust. 5, zawierające
uaktualnioną listę substancji.
Art. 15
W terminie 2 lat od dnia wejścia w życie przepisów wydanych na Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
podstawie art. 101a ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, dopuszcza się stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
wykonywanie badań zanieczyszczenia gleby i ziemi przez laboratorium wpływają na jego stosowanie.
posiadające akredytację w zakresie wykonywania w glebie Raport początkowy, o którym mowa w art. 208 ust. 2 pkt 4 lit.
i w ziemi pomiarów zawartości substancji, o których mowa w przepisach a ustawy Poś (transpozycja art. 22 ust. 2 dyrektywy IED),
wydanych na podstawie art. 105 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w badania i pomiary wykonywany w trakcie eksploatacji
brzmieniu przed wejściem w życie niniejszej ustawy.
instalacji, których mowa w art. 211 ust. 6 pkt 4 (transpozycja
art. 14 lit. e dyrektywy IED) oraz raport końcowy, którym
mowa w art. 217b ust. 1 (transpozycja art. 22 ust. 3
dyrektywy IED) muszą zawierać informacje dotyczące stanu
zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych substancjami
powodującymi ryzyko.
Art. 15 wprowadzono aby zapewnić czas na dostosowanie się
laboratoriów posiadających akredytację w zakresie
wykonywania w glebie i w ziemi pomiarów zawartości
substancji wymienionych w dotychczasowym rozporządzeniu
Ministra Środowiska w sprawie standardów jakości gleby oraz
standardów jakości ziemi, do wymogów nowego
rozporządzenia w sprawie oceny zanieczyszczenia powierzchni
ziemi. Okres 2 lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia, w
którym dopuszczać
się będzie wykonywanie badań
zanieczyszczenia gleby i ziemi przez laboratorium
akredytowane na starych zasadach, wynika z dotychczasowych
90
doświadczeń w zakresie przygotowania laboratoriów do
uzyskania akredytacji (m.in. zakup sprzętu, materiałów
odniesienia,
wdrożenie
odpowiednich
metodyk,
przeprowadzenia walidacji oraz udział w badaniach
porównawczych), jak również obowiązujących procedur
Polskiego Centrum Akredytacji.
Art 16
Starosta przekaże regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska wykaz Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi w 25 stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
miesiącu od dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. wpływają na jego stosowanie.
101a ust. 5 ustawy zmienianej
Patrz uzasadnienie do art 1 pkt 10 (art. 101c i art. 101d ustawy
w art. 1.
Poś).
Określony w art. 16 czas przeznaczony na przekazanie wykazu
terenów zdegradowanych przez starostę do rdoś ma na celu
możliwie szybkie zebranie danych. Czas ten powinien być
możliwy do spełnienia, ze względu na fakt, że starostowie
prowadząc okresowe badania gleby i ziemi powinni
dysponować odpowiednimi danymi już obecnie. Z drugiej
strony zasadne jest aby zbieranie danych było oparte o
rozporządzenie, które jest projektowane do wydania na
podstawie art. 101a ust. 7. Do czasu opracowania wykazu
starosty GDOŚ powinien już przygotować elektroniczną bazę
do prowadzenia rejestru historycznych zanieczyszczeń
powierzchni ziemi – jak to zostało określone w art. 17.
Art 17
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uruchomi system Do czasu opracowania wykazu starosty GDOŚ powinien już
teleinformatyczny do prowadzenia rejestru historycznych zanieczyszczeń przygotować elektroniczną bazę do prowadzenia rejestru
powierzchni ziemi, nie później jednak niż w terminie 2 lat od dnia wejścia historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi – jak to
w życie niniejszej ustawy.
zostało określone w art. 17.
Art 18
1. W stosunku do podmiotu posiadającego decyzję w sprawie rekultywacji Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
zanieczyszczonej gleby lub ziemi, wydaną przed dniem wejścia w życie stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
niniejszej ustawy,
wpływają na jego stosowanie – w przypadku tego przepisu
nie wydaje się decyzji w sprawie remediacji, o której mowa w ustawie zwłaszcza na realizację obowiązku zawartego w art. 22 ust.
zmienianej w art. 1.
3 i 4 - obowiązek remediacji zanieczyszczeń gleby i wód
91
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, o którym mowa w art. 19 gruntowych.
ust. 1.
Przedmiotowe przepisy są konsekwencją zmiany rozdziału
„Ochrona powierzchni ziemi” w ustawie Poś i ustawy
„szkodowej”.
Art. 18 ust. 1 przewiduje, że podmiot posiadający dotychczas
wydaną decyzję w sprawie rekultywacji zanieczyszczonej
gleby i ziemi na danym terenie nie ma obowiązku uzyskania
wymaganej w myśl nowych przepisów decyzji ustalającej plan
remediacji dla tego samego terenu. Wyjaśnić należy, że
pomimo zastosowania nowego nazewnictwa pojęcie
rekultywacji w rozumieniu dotychczasowych przepisów
ustawy Poś mieści się w szerszym pojęciu remediacji
wprowadzanym niniejszą ustawą. Nie zachodzą w tym
przypadku
przesłanki
wskazujące
na
konieczność
unieważnienia dotychczasowych decyzji w sprawach
rekultywacji zanieczyszczonej gleby i ziemi, a zastosowanie
znajdzie ogólna zasada trwałości decyzji administracyjnych.
Art. 18 ust. 2 wskazuje wyjątek od wyżej opisanej generalnej
zasady. Obowiązek remediacji wprowadzany niniejszą ustawą
jest mniej restrykcyjny niż dotychczasowy obowiązek
rekultywacji zanieczyszczonej gleby lub ziemi.
Bardziej szczegółowe uzasadnienie proponowanego przepisu –
w uzasadnieniu do projektu ustawy.
Art 19
Na wniosek obowiązanego do przeprowadzenia rekultywacji lub na Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
wniosek obowiązanego do przeprowadzenia działań naprawczych stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
dotyczących szkody w środowisku w powierzchni ziemi, złożony do wpływają na jego stosowanie – w przypadku tego przepisu
regionalnego dyrektora ochrony środowiska, uchyla się decyzje wydane na zwłaszcza na realizację obowiązku zawartego w art. 22 ust.
podstawie:
3 i 4 - obowiązek remediacji zanieczyszczeń gleby i wód
1) art. 106 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu przed gruntowych.
dniem 30 kwietnia 2007 r. w związku z art. 35 ust. 2 ustawy Przedmiotowe przepisy są konsekwencją zmiany rozdziału
zmienianej w art. 9, w brzmieniu przed wejściem w życie niniejszej „Ochrona powierzchni ziemi” w ustawie Poś i ustawy
ustawy,
„szkodowej”.
92
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2162-cz-1
› Pobierz plik
-
2162-cz-2
› Pobierz plik