Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2162
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1101
2162-cz-1
3)
władający powierzchnią ziemi dokonał zgłoszenia na podstawie art. natomiast jego konstrukcja została dostosowana do art. 16
12 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy – Prawo ustawy szkodowej.
ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw Celem takiego rozwiązania jest zapewnienie wysokiego
(Dz. U. Nr 100, poz. 1085, z późn. zm. )) oraz starosta uwzględnił poziomu ochrony środowiska i nie pozostawianie bez
zgłoszenie w rejestrze zawierającym informacje o terenach, na których podejmowania działań terenów, na których występuje
stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi, z zagrożenie dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska.
wyszczególnieniem terenów, na których obowiązek rekultywacji obciążał Bardziej szczegółowe uzasadnienie proponowanego przepisu –
starostę;
w uzasadnieniu do projektu ustawy.
4)
z uwagi na zagrożenie dla zdrowia ludzi lub możliwość zaistnienia
nieodwracalnych szkód w środowisku jest konieczne niezwłoczne jej
przeprowadzenie.
Art 1 pkt 10
Art. 101j. 1. Regionalny dyrektor ochrony środowiska ustala Celem przepisu jest uporządkowanie działań podejmowanych
(art. 101j)
harmonogram swoich zadań w zakresie historycznych zanieczyszczeń przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska jako organu
powierzchni ziemi oraz co najmniej raz na 5 lat dokonuje jego aktualizacji. właściwego w sprawach historycznego zanieczyszczenia
2.
Harmonogram obejmuje:
powierzchni ziemi.
1)
badania zanieczyszczenia gleby i ziemi na terenach, na których Aby zracjonalizować prowadzoną przez rdoś politykę
występuje potencjalne historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi;
remediacji historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi
2)
opracowywanie planów remediacji dla terenów, dla których oraz
ułatwić planowanie i wydatkowanie środków
potwierdzono historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi;
finansowych przeznaczonych na ten cel, proponuje się w proj.
3)
przeprowadzanie remediacji historycznych zanieczyszczeń art. 101j opracowywanie przez rdoś harmonogramu
powierzchni ziemi, o których mowa w art. 101i.
obejmującego badania zanieczyszczenia gleby i ziemi oraz
3.
Ustalając i aktualizując harmonogram uwzględnia się potrzebę remediację miejsc zanieczyszczonych, który uwzględni
przeprowadzenia w pierwszej kolejności remediacji terenów, które priorytetyzację zadań biorąc pod uwagę zarówno zagrożenie
stanowią największe zagrożenie dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska dla zdrowia ludzi i środowiska oraz możliwości finansowania
oraz możliwość finansowania zadań regionalnego dyrektora ochrony działań w tym zakresie. Wprowadzony obowiązek
środowiska w kolejnych latach.
przekazywania co 5 lat sprawozdania z realizacji zadań
4.
W trakcie opracowywania lub aktualizacji harmonogramu
zapisanych w tym harmonogramie Generalnemu Dyrektorowi
regionalny dyrektor ochrony środowiska zasięga opinii zarządu Ochrony Środowiska ma na celu zmobilizowanie organów do
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz podejmowania zadań w tym zakresie. Natomiast obowiązek
zarządu właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i konsultowania projektu harmonogramu z funduszami ochrony
gospodarki wodnej w zakresie możliwości wspomagania ze środków tych środowiska ma zapewnić spójność polityki w zakresie
funduszy zadań objętych harmonogramem.
finansowania remediacji.
23
5.
Regionalny dyrektor ochrony środowiska opracowuje i przekazuje
Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, co 5 lat, sprawozdanie z
realizacji zadań objętych harmonogramem.
Art 1 pkt 10
Art. 101k. 1.Koszty remediacji obejmują:
Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
(art. 101k)
1)
koszty badań zanieczyszczenia gleby i ziemi;
stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
2)
koszty opracowania projektu planu remediacji;
wpływają na jego stosowanie.
3)
koszty przeprowadzenia remediacji.
Art. 101k dotyczy zwrotu kosztów remediacji, która została
2.
W przypadkach, o których mowa w art. 101i pkt 4, regionalny przeprowadzona przez rdoś w przypadku gdy z uwagi na
dyrektor ochrony środowiska nakłada, w drodze decyzji, na władającego zagrożenie życia lub zdrowia ludzi lub możliwość zaistnienia
powierzchnią ziemi, obowiązek zwrotu poniesionych kosztów remediacji, nieodwracalnych szkód w środowisku jest konieczne
określając w niej wysokość, sposób i termin ich uiszczenia.
niezwłoczne jej podjecie. Kwestia ta nie jest regulowana
3.
Jeżeli władający powierzchnią ziemi wykaże, że historyczne dyrektywą IED, natomiast analogiczne rozwiązania dla szkód
zanieczyszczenie powierzchni ziemi dokonane po dniu objęcia przez niego w środowisku przewidziano w dyrektywie ELD. Art. 101k
władania, którego remediacja spowodowała poniesienie kosztów, o doprecyzowuje dotychczasowy art. 102 ust. 7-9 i został
których mowa w ust. 1, spowodował inny sprawca, regionalny dyrektor skonstruowany analogicznie do art. 23 ustawy szkodowej, aby
ochrony środowiska nakłada, w drodze decyzji, obowiązek zwrotu tych zapewnić spójność regulacji w odniesieniu do historycznych
kosztów na innego sprawcę, określając w niej wysokość, sposób i termin zanieczyszczeń oraz szkód w środowisku w powierzchni
ich uiszczenia.
ziemi, które wystąpiły po 30 kwietnia 2007 r.
4.
Regionalny dyrektor ochrony środowiska może odstąpić od żądania
zwrotu całości albo części kosztów remediacji, jeżeli władający
powierzchnią ziemi lub inny sprawca:
1)
nie został zidentyfikowany lub nie można wszcząć wobec niego
postępowania egzekucyjnego, lub egzekucja okazała się bezskuteczna;
2)
koszt postępowania egzekucyjnego jest wyższy niż kwota możliwa
do odzyskania.
5.
Roszczenia względem władającego powierzchnią ziemi lub innego
sprawcy o zwrot kosztów remediacji przedawniają się z upływem 5 lat od
dnia, w którym odpowiednio decyzja, o której mowa w ust. 2 albo 3, stała
się ostateczna.
6.
Do należności z tytułu obowiązku zawrotu kosztów remediacji
stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997
r. – Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych
24
przysługują regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska.
Art 1 pkt 10
Art. 101l. 1. Remediację historycznego zanieczyszczenia powierzchni Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
(art. 101l)
ziemi przeprowadza się zgodnie z ustalonym planem remediacji.
stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
2.
Władający powierzchnią ziemi lub inny sprawca, obowiązany do wpływają na jego stosowanie – w przypadku tego przepisu
przeprowadzenia remediacji historycznego zanieczyszczenia powierzchni zwłaszcza na realizację obowiązku zawartego w art. 22 ust.
ziemi, jest obowiązany
3 i 4 dyrektywy IED - obowiązek remediacji zanieczyszczeń
do przedłożenia regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska wniosku o gleby i wód gruntowych. Część z nich będzie stanowiła szkodę
wydanie decyzji, ustalającej plan remediacji, który zawiera projekt planu w środowisku w powierzchni ziemi w rozumieniu przepisów
remediacji;
ustawy szkodowej (zgodnie z dyrektywą 2004/35/WE, tzw.
do pisemnego wniosku dołącza się jego zapis w postaci elektronicznej na ELD). Jednak zanieczyszczenia, które powstały przed dniem
informatycznych nośnikach danych.
30 kwietnia 2007 r., podlegają rekultywacji na podstawie
3.
Projekt planu remediacji zawiera informacje o:
dotychczasowych krajowych przepisów o ochronie
1)
terenie wymagającym przeprowadzenia remediacji, poprzez powierzchni ziemi z ustawy – Poś. W obecnym stanie
wskazanie adresu i numerów działek ewidencyjnych oraz jego prawnym ich rekultywacja polegałaby na przywróceniu gleby i
powierzchni;
ziemi do stanu wymaganego standardami jakości, określonymi
2)
aktualnym
i
planowanym
sposobie
użytkowania w rozporządzeniu Ministra Środowiska.
zanieczyszczonego terenu;
Art. 101l w stosunku do dotychczasowych przepisów art. 106
3)
właściwościach gleby oraz rodzaju pokrycia terenu, w tym został uszczegółowiony, a jego konstrukcja ujednolicona z art.
roślinności
13 ustawy szkodowej.
Wprowadzona w związku
i zabudowy;
z transpozycją Dyrektywy IED definicja remediacji oraz
4)
nazwach substancji powodujących ryzyko wraz z wynikami badań związana z tym zmiana obowiązku oczyszczania gleby i ziemi
zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami, wykonanych przez do stanu wymaganego standardami jakości na „usunięcie lub
laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a;
zmniejszenie ilości, kontrolowanie oraz ograniczenie
5)
zawartości w glebie i w ziemi substancji powodujących ryzyko, do rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń…” powoduje, że
jakiej doprowadzi remediacja;
konieczne będzie przeprowadzenie bardziej szczegółowej
6)
ocenie występowania znaczącego zagrożenia dla zdrowia ludzi lub analizy każdego przypadku terenu zanieczyszczonego, w tym
stanu środowiska;
zagrożenia zdrowia ludzi i środowiska. Zamieszczone w planie
7)
budowie geologicznej i warunkach hydrogeologicznych, jeżeli jest remediacji informacje stanowią podstawowe dane, konieczne
to niezbędne do dokonania oceny, o której mowa w pkt 6;
do podjęcia decyzji co do określenia sposobu wykonywania
8)
planowanym sposobie przeprowadzenia remediacji;
remediacji.
9)
planowanym terminie rozpoczęcia i zakończenia remediacji;
Bardziej szczegółowe uzasadnienie proponowanego przepisu –
10)
sposobie potwierdzenia przeprowadzenia remediacji, oraz terminie w uzasadnieniu do projektu ustawy.
25
przedłożenia dokumentacji z jej przeprowadzenia, w tym wyników badań
zanieczyszczenia gleby i ziemi wykonanych przez laboratorium, o którym
mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a.
4.
Plan remediacji ustala regionalny dyrektor ochrony środowiska w
drodze decyzji określającej:
1)
teren wymagający przeprowadzenia remediacji, poprzez wskazanie
adresu i numerów działek ewidencyjnych oraz jego powierzchni;
2)
nazwy substancji powodujących ryzyko oraz ich zawartości w
glebie i w ziemi, do jakich doprowadzi remediacja;
3)
sposób przeprowadzenia remediacji;
4)
termin rozpoczęcia i zakończenia remediacji;
5)
sposób potwierdzenia przeprowadzenia remediacji, oraz termin
przedłożenia dokumentacji z jej przeprowadzenia, w tym wyników badań
zanieczyszczenia gleby i ziemi wykonanych przez laboratorium, o którym
mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a.
5.
Regionalny dyrektor ochrony środowiska wydaje decyzję, o której
mowa w ust. 4, po zasięgnięciu opinii dotyczącej projektu planu
remediacji:
1)
państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego – w
odniesieniu do oceny występowania znaczącego zagrożenia dla zdrowia
ludzi na danym terenie;
2)
państwowego powiatowego inspektora sanitarnego – w odniesieniu
do zanieczyszczenia w ujęciach wody przeznaczonej do spożycia;
3)
dyrektora okręgowego urzędu górniczego – w odniesieniu do
zanieczyszczenia spowodowanego ruchem zakładu górniczego;
4)
dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – w
odniesieniu do zanieczyszczenia na gruntach będących w zarządzie
Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe;
5)
dyrektora parku narodowego – w odniesieniu do zanieczyszczenia
na obszarze parku narodowego i jego otuliny;
6)
dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej - w odniesieniu
do zanieczyszczenia w strefach ochronnych ujęć wody;
26
7)
starosty
–
w odniesieniu do zanieczyszczenia gruntów
wykorzystywanych na cele rolne.
6.
Jeżeli zanieczyszczenie wystąpiło na terenie, do którego inny
sprawca nie posiada tytułu prawnego, władający powierzchnią ziemi jest
obowiązany umożliwić wykonanie badań zanieczyszczenia gleby i ziemi, a
także przeprowadzenie remediacji zgodnie z planem remediacji ustalonym
w drodze decyzji, o której mowa ust. 4.
Art 1 pkt 10
Art. 101m. 1. W przypadku gdy władający powierzchnią ziemi lub inny Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
(art. 101m)
sprawca nie przeprowadza remediacji, pomimo że zgodnie z art. 101h, jest stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
do tego obowiązany, regionalny dyrektor ochrony środowiska:
wpływają na jego stosowanie – w przypadku tego przepisu
1)
wzywa go do przedłożenia wniosku, o którym mowa w art. 101l zwłaszcza na realizację obowiązku zawartego w art. 22 ust.
ust. 2, w wyznaczonym terminie;
3 i 4 dyrektywy IED - obowiązek remediacji zanieczyszczeń
2)
jeżeli nie uczyniono zadość wezwaniu – nakłada na władającego gleby i wód gruntowych. Część z nich będzie stanowiła szkodę
powierzchnią ziemi lub innego sprawcę, w drodze decyzji, obowiązek w środowisku w powierzchni ziemi w rozumieniu przepisów
przeprowadzenia remediacji na podstawie ustalonego przez regionalnego ustawy szkodowej (zgodnie z dyrektywą 2004/35/WE, tzw.
dyrektora ochrony środowiska planu remediacji.
ELD). Jednak zanieczyszczenia, które powstały przed dniem
2.
W decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, ustala się obowiązek 30 kwietnia 2007 r., podlegają rekultywacji na podstawie
zwrotu kosztów opracowania projektu planu remediacji, ich wysokość, dotychczasowych krajowych przepisów o ochronie
sposób i termin uiszczenia oraz ustala plan remediacji:
powierzchni ziemi z ustawy – Poś.
1)
zawierający informacje o:
Projektowany art. 101m upoważnia organ do nałożenia, w
a)
aktualnym i planowanym sposobie użytkowania drodze decyzji, obowiązku przedłożenia planu remediacji, w
zanieczyszczonego terenu,
przypadkach gdy władający, bądź inny sprawca zaniedbuje
b)
właściwościach gleby oraz rodzaju pokrycia terenu, w tym obowiązek
przeprowadzenia
remediacji,
do
której
roślinności i zabudowy,
przeprowadzenia jest zobowiązany. Obecnie sytuacja taka w
c)
nazwach substancji powodujących ryzyko wraz z wynikami badań odniesieniu do nałożenia obowiązku przeprowadzenia
zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami, wykonanych przez rekultywacji jest regulowana przez art. 362 ust. 6. Bardziej
laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a,
szczegółowe uzasadnienie proponowanego przepisu – w
d)
ocenie występowania znaczącego zagrożenia dla zdrowia ludzi lub uzasadnieniu do projektu ustawy.
stanu środowiska,
e)
budowie geologicznej i warunkach hydrogeologicznych, jeżeli jest
to niezbędne do dokonania oceny, o której mowa w lit. d;
2)
określający:
27
władający powierzchnią ziemi dokonał zgłoszenia na podstawie art. natomiast jego konstrukcja została dostosowana do art. 16
12 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy – Prawo ustawy szkodowej.
ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw Celem takiego rozwiązania jest zapewnienie wysokiego
(Dz. U. Nr 100, poz. 1085, z późn. zm. )) oraz starosta uwzględnił poziomu ochrony środowiska i nie pozostawianie bez
zgłoszenie w rejestrze zawierającym informacje o terenach, na których podejmowania działań terenów, na których występuje
stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi, z zagrożenie dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska.
wyszczególnieniem terenów, na których obowiązek rekultywacji obciążał Bardziej szczegółowe uzasadnienie proponowanego przepisu –
starostę;
w uzasadnieniu do projektu ustawy.
4)
z uwagi na zagrożenie dla zdrowia ludzi lub możliwość zaistnienia
nieodwracalnych szkód w środowisku jest konieczne niezwłoczne jej
przeprowadzenie.
Art 1 pkt 10
Art. 101j. 1. Regionalny dyrektor ochrony środowiska ustala Celem przepisu jest uporządkowanie działań podejmowanych
(art. 101j)
harmonogram swoich zadań w zakresie historycznych zanieczyszczeń przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska jako organu
powierzchni ziemi oraz co najmniej raz na 5 lat dokonuje jego aktualizacji. właściwego w sprawach historycznego zanieczyszczenia
2.
Harmonogram obejmuje:
powierzchni ziemi.
1)
badania zanieczyszczenia gleby i ziemi na terenach, na których Aby zracjonalizować prowadzoną przez rdoś politykę
występuje potencjalne historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi;
remediacji historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi
2)
opracowywanie planów remediacji dla terenów, dla których oraz
ułatwić planowanie i wydatkowanie środków
potwierdzono historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi;
finansowych przeznaczonych na ten cel, proponuje się w proj.
3)
przeprowadzanie remediacji historycznych zanieczyszczeń art. 101j opracowywanie przez rdoś harmonogramu
powierzchni ziemi, o których mowa w art. 101i.
obejmującego badania zanieczyszczenia gleby i ziemi oraz
3.
Ustalając i aktualizując harmonogram uwzględnia się potrzebę remediację miejsc zanieczyszczonych, który uwzględni
przeprowadzenia w pierwszej kolejności remediacji terenów, które priorytetyzację zadań biorąc pod uwagę zarówno zagrożenie
stanowią największe zagrożenie dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska dla zdrowia ludzi i środowiska oraz możliwości finansowania
oraz możliwość finansowania zadań regionalnego dyrektora ochrony działań w tym zakresie. Wprowadzony obowiązek
środowiska w kolejnych latach.
przekazywania co 5 lat sprawozdania z realizacji zadań
4.
W trakcie opracowywania lub aktualizacji harmonogramu
zapisanych w tym harmonogramie Generalnemu Dyrektorowi
regionalny dyrektor ochrony środowiska zasięga opinii zarządu Ochrony Środowiska ma na celu zmobilizowanie organów do
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz podejmowania zadań w tym zakresie. Natomiast obowiązek
zarządu właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i konsultowania projektu harmonogramu z funduszami ochrony
gospodarki wodnej w zakresie możliwości wspomagania ze środków tych środowiska ma zapewnić spójność polityki w zakresie
funduszy zadań objętych harmonogramem.
finansowania remediacji.
23
5.
Regionalny dyrektor ochrony środowiska opracowuje i przekazuje
Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, co 5 lat, sprawozdanie z
realizacji zadań objętych harmonogramem.
Art 1 pkt 10
Art. 101k. 1.Koszty remediacji obejmują:
Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
(art. 101k)
1)
koszty badań zanieczyszczenia gleby i ziemi;
stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
2)
koszty opracowania projektu planu remediacji;
wpływają na jego stosowanie.
3)
koszty przeprowadzenia remediacji.
Art. 101k dotyczy zwrotu kosztów remediacji, która została
2.
W przypadkach, o których mowa w art. 101i pkt 4, regionalny przeprowadzona przez rdoś w przypadku gdy z uwagi na
dyrektor ochrony środowiska nakłada, w drodze decyzji, na władającego zagrożenie życia lub zdrowia ludzi lub możliwość zaistnienia
powierzchnią ziemi, obowiązek zwrotu poniesionych kosztów remediacji, nieodwracalnych szkód w środowisku jest konieczne
określając w niej wysokość, sposób i termin ich uiszczenia.
niezwłoczne jej podjecie. Kwestia ta nie jest regulowana
3.
Jeżeli władający powierzchnią ziemi wykaże, że historyczne dyrektywą IED, natomiast analogiczne rozwiązania dla szkód
zanieczyszczenie powierzchni ziemi dokonane po dniu objęcia przez niego w środowisku przewidziano w dyrektywie ELD. Art. 101k
władania, którego remediacja spowodowała poniesienie kosztów, o doprecyzowuje dotychczasowy art. 102 ust. 7-9 i został
których mowa w ust. 1, spowodował inny sprawca, regionalny dyrektor skonstruowany analogicznie do art. 23 ustawy szkodowej, aby
ochrony środowiska nakłada, w drodze decyzji, obowiązek zwrotu tych zapewnić spójność regulacji w odniesieniu do historycznych
kosztów na innego sprawcę, określając w niej wysokość, sposób i termin zanieczyszczeń oraz szkód w środowisku w powierzchni
ich uiszczenia.
ziemi, które wystąpiły po 30 kwietnia 2007 r.
4.
Regionalny dyrektor ochrony środowiska może odstąpić od żądania
zwrotu całości albo części kosztów remediacji, jeżeli władający
powierzchnią ziemi lub inny sprawca:
1)
nie został zidentyfikowany lub nie można wszcząć wobec niego
postępowania egzekucyjnego, lub egzekucja okazała się bezskuteczna;
2)
koszt postępowania egzekucyjnego jest wyższy niż kwota możliwa
do odzyskania.
5.
Roszczenia względem władającego powierzchnią ziemi lub innego
sprawcy o zwrot kosztów remediacji przedawniają się z upływem 5 lat od
dnia, w którym odpowiednio decyzja, o której mowa w ust. 2 albo 3, stała
się ostateczna.
6.
Do należności z tytułu obowiązku zawrotu kosztów remediacji
stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997
r. – Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych
24
przysługują regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska.
Art 1 pkt 10
Art. 101l. 1. Remediację historycznego zanieczyszczenia powierzchni Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
(art. 101l)
ziemi przeprowadza się zgodnie z ustalonym planem remediacji.
stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
2.
Władający powierzchnią ziemi lub inny sprawca, obowiązany do wpływają na jego stosowanie – w przypadku tego przepisu
przeprowadzenia remediacji historycznego zanieczyszczenia powierzchni zwłaszcza na realizację obowiązku zawartego w art. 22 ust.
ziemi, jest obowiązany
3 i 4 dyrektywy IED - obowiązek remediacji zanieczyszczeń
do przedłożenia regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska wniosku o gleby i wód gruntowych. Część z nich będzie stanowiła szkodę
wydanie decyzji, ustalającej plan remediacji, który zawiera projekt planu w środowisku w powierzchni ziemi w rozumieniu przepisów
remediacji;
ustawy szkodowej (zgodnie z dyrektywą 2004/35/WE, tzw.
do pisemnego wniosku dołącza się jego zapis w postaci elektronicznej na ELD). Jednak zanieczyszczenia, które powstały przed dniem
informatycznych nośnikach danych.
30 kwietnia 2007 r., podlegają rekultywacji na podstawie
3.
Projekt planu remediacji zawiera informacje o:
dotychczasowych krajowych przepisów o ochronie
1)
terenie wymagającym przeprowadzenia remediacji, poprzez powierzchni ziemi z ustawy – Poś. W obecnym stanie
wskazanie adresu i numerów działek ewidencyjnych oraz jego prawnym ich rekultywacja polegałaby na przywróceniu gleby i
powierzchni;
ziemi do stanu wymaganego standardami jakości, określonymi
2)
aktualnym
i
planowanym
sposobie
użytkowania w rozporządzeniu Ministra Środowiska.
zanieczyszczonego terenu;
Art. 101l w stosunku do dotychczasowych przepisów art. 106
3)
właściwościach gleby oraz rodzaju pokrycia terenu, w tym został uszczegółowiony, a jego konstrukcja ujednolicona z art.
roślinności
13 ustawy szkodowej.
Wprowadzona w związku
i zabudowy;
z transpozycją Dyrektywy IED definicja remediacji oraz
4)
nazwach substancji powodujących ryzyko wraz z wynikami badań związana z tym zmiana obowiązku oczyszczania gleby i ziemi
zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami, wykonanych przez do stanu wymaganego standardami jakości na „usunięcie lub
laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a;
zmniejszenie ilości, kontrolowanie oraz ograniczenie
5)
zawartości w glebie i w ziemi substancji powodujących ryzyko, do rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń…” powoduje, że
jakiej doprowadzi remediacja;
konieczne będzie przeprowadzenie bardziej szczegółowej
6)
ocenie występowania znaczącego zagrożenia dla zdrowia ludzi lub analizy każdego przypadku terenu zanieczyszczonego, w tym
stanu środowiska;
zagrożenia zdrowia ludzi i środowiska. Zamieszczone w planie
7)
budowie geologicznej i warunkach hydrogeologicznych, jeżeli jest remediacji informacje stanowią podstawowe dane, konieczne
to niezbędne do dokonania oceny, o której mowa w pkt 6;
do podjęcia decyzji co do określenia sposobu wykonywania
8)
planowanym sposobie przeprowadzenia remediacji;
remediacji.
9)
planowanym terminie rozpoczęcia i zakończenia remediacji;
Bardziej szczegółowe uzasadnienie proponowanego przepisu –
10)
sposobie potwierdzenia przeprowadzenia remediacji, oraz terminie w uzasadnieniu do projektu ustawy.
25
przedłożenia dokumentacji z jej przeprowadzenia, w tym wyników badań
zanieczyszczenia gleby i ziemi wykonanych przez laboratorium, o którym
mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a.
4.
Plan remediacji ustala regionalny dyrektor ochrony środowiska w
drodze decyzji określającej:
1)
teren wymagający przeprowadzenia remediacji, poprzez wskazanie
adresu i numerów działek ewidencyjnych oraz jego powierzchni;
2)
nazwy substancji powodujących ryzyko oraz ich zawartości w
glebie i w ziemi, do jakich doprowadzi remediacja;
3)
sposób przeprowadzenia remediacji;
4)
termin rozpoczęcia i zakończenia remediacji;
5)
sposób potwierdzenia przeprowadzenia remediacji, oraz termin
przedłożenia dokumentacji z jej przeprowadzenia, w tym wyników badań
zanieczyszczenia gleby i ziemi wykonanych przez laboratorium, o którym
mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a.
5.
Regionalny dyrektor ochrony środowiska wydaje decyzję, o której
mowa w ust. 4, po zasięgnięciu opinii dotyczącej projektu planu
remediacji:
1)
państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego – w
odniesieniu do oceny występowania znaczącego zagrożenia dla zdrowia
ludzi na danym terenie;
2)
państwowego powiatowego inspektora sanitarnego – w odniesieniu
do zanieczyszczenia w ujęciach wody przeznaczonej do spożycia;
3)
dyrektora okręgowego urzędu górniczego – w odniesieniu do
zanieczyszczenia spowodowanego ruchem zakładu górniczego;
4)
dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – w
odniesieniu do zanieczyszczenia na gruntach będących w zarządzie
Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe;
5)
dyrektora parku narodowego – w odniesieniu do zanieczyszczenia
na obszarze parku narodowego i jego otuliny;
6)
dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej - w odniesieniu
do zanieczyszczenia w strefach ochronnych ujęć wody;
26
7)
starosty
–
w odniesieniu do zanieczyszczenia gruntów
wykorzystywanych na cele rolne.
6.
Jeżeli zanieczyszczenie wystąpiło na terenie, do którego inny
sprawca nie posiada tytułu prawnego, władający powierzchnią ziemi jest
obowiązany umożliwić wykonanie badań zanieczyszczenia gleby i ziemi, a
także przeprowadzenie remediacji zgodnie z planem remediacji ustalonym
w drodze decyzji, o której mowa ust. 4.
Art 1 pkt 10
Art. 101m. 1. W przypadku gdy władający powierzchnią ziemi lub inny Zmiany przepisów w zakresie ochrony powierzchni ziemi nie
(art. 101m)
sprawca nie przeprowadza remediacji, pomimo że zgodnie z art. 101h, jest stanowią wprost transpozycji prawa UE, natomiast znacząco
do tego obowiązany, regionalny dyrektor ochrony środowiska:
wpływają na jego stosowanie – w przypadku tego przepisu
1)
wzywa go do przedłożenia wniosku, o którym mowa w art. 101l zwłaszcza na realizację obowiązku zawartego w art. 22 ust.
ust. 2, w wyznaczonym terminie;
3 i 4 dyrektywy IED - obowiązek remediacji zanieczyszczeń
2)
jeżeli nie uczyniono zadość wezwaniu – nakłada na władającego gleby i wód gruntowych. Część z nich będzie stanowiła szkodę
powierzchnią ziemi lub innego sprawcę, w drodze decyzji, obowiązek w środowisku w powierzchni ziemi w rozumieniu przepisów
przeprowadzenia remediacji na podstawie ustalonego przez regionalnego ustawy szkodowej (zgodnie z dyrektywą 2004/35/WE, tzw.
dyrektora ochrony środowiska planu remediacji.
ELD). Jednak zanieczyszczenia, które powstały przed dniem
2.
W decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, ustala się obowiązek 30 kwietnia 2007 r., podlegają rekultywacji na podstawie
zwrotu kosztów opracowania projektu planu remediacji, ich wysokość, dotychczasowych krajowych przepisów o ochronie
sposób i termin uiszczenia oraz ustala plan remediacji:
powierzchni ziemi z ustawy – Poś.
1)
zawierający informacje o:
Projektowany art. 101m upoważnia organ do nałożenia, w
a)
aktualnym i planowanym sposobie użytkowania drodze decyzji, obowiązku przedłożenia planu remediacji, w
zanieczyszczonego terenu,
przypadkach gdy władający, bądź inny sprawca zaniedbuje
b)
właściwościach gleby oraz rodzaju pokrycia terenu, w tym obowiązek
przeprowadzenia
remediacji,
do
której
roślinności i zabudowy,
przeprowadzenia jest zobowiązany. Obecnie sytuacja taka w
c)
nazwach substancji powodujących ryzyko wraz z wynikami badań odniesieniu do nałożenia obowiązku przeprowadzenia
zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami, wykonanych przez rekultywacji jest regulowana przez art. 362 ust. 6. Bardziej
laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a,
szczegółowe uzasadnienie proponowanego przepisu – w
d)
ocenie występowania znaczącego zagrożenia dla zdrowia ludzi lub uzasadnieniu do projektu ustawy.
stanu środowiska,
e)
budowie geologicznej i warunkach hydrogeologicznych, jeżeli jest
to niezbędne do dokonania oceny, o której mowa w lit. d;
2)
określający:
27
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2162-cz-1 › Pobierz plik
- 2162-cz-2 › Pobierz plik