Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2162
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1101
2162-cz-1
Art. 9 pkt 17
w art. 24:
W art. 24 ustawy szkodowej dotyczącym zgłaszania
(Art. 24)
a) uchyla się ust. 2,
bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w
b) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
środowisku zaproponowano uchylenie ust. 2. Zgodnie z art. 24
,,3. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
ust. 1 ustawy szkodowej „każdy” może zgłosić szkodę w
1) imię i nazwisko albo nazwę podmiotu zgłaszającego bezpośrednie środowisku lub zagrożenie wystąpieniem takiej szkody i organ
zagrożenie szkodą w środowisku lub szkodę w środowisku, jego adres ochrony środowiska ma obowiązek to zgłoszenie przyjąć.
zamieszkania albo adres siedziby;
Dotyczy to więc także organów administracji publicznej i
2) wskazanie miejsca bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku organizacji ekologicznych. Przedmiotowy przepis stanowi
lub szkody w środowisku, w miarę możliwości poprzez podanie adresu transpozycję art. 12 dyrektywy 2004/35/WE. Zgodnie z tym
lub numeru działki ewidencyjnej, na której stwierdzono ich przepisem wszystkie zainteresowane strony mają prawo do
wystąpienie;
zgłoszenia do organu ochrony środowiska faktu wystąpienia
3) informacje na temat czasu wystąpienia bezpośredniego zagrożenia zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku
szkodą
oraz potrzeby zobligowania podmiotu korzystającego ze
w środowisku lub szkody w środowisku, w miarę możliwości poprzez środowiska do podjęcia działań zapobiegawczych lub
wskazanie daty ich wystąpienia;
naprawczych. Ustęp 2 art. 24 ustawy szkodowej nie
4) opis
stwierdzonej sytuacji wskazującej na występowanie wprowadza więc praktycznie żadnych dodatkowych uprawnień
bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w ani ograniczeń – jest więc zbędny. Jego obecność
środowisku, w tym w miarę możliwości, określenie ich rodzaju.
i niejednoznaczne sformułowanie dotyczące „szkód w
4. Zgłoszenie powinno, w miarę możliwości, zawierać dokumentację środowisku dotyczących środowiska jako dobra wspólnego”
potwierdzającą wystąpienie bezpośredniego zagrożenia szkodą w mogą jedynie budzić wątpliwości interpretacyjne i
środowisku
lub
szkody domniemania, że być może organom administracji publicznej i
w środowisku i wskazanie odpowiedzialnego podmiotu korzystającego ze organizacjom ekologicznym przysługuje prawo zgłaszania lub
środowiska, a w przypadku zgłoszenia dotyczącego szkody w powierzchni uczestniczenia na prawach strony wyłącznie w odniesieniu do
ziemi – nazwy substancji powodujących ryzyko oraz wyniki badań niektórych szkód (nie do końca wiadomo jakich). W związku z
zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami, wykonanych przez uchyleniem ust. 2 ww. artykułu konieczne było dokonanie
laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a ustawy z stosownych zmian w ust. 3-6. Ponadto w art. 24 ustawy
dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska.”,
szkodowej proponuje się dodanie po ust. 4 ust. 4a, który
c) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
umożliwi dołączanie do zgłoszenia bezpośredniego zagrożenia
„4a. Do zgłoszenia w formie elektronicznej należy dołączyć szkodą w środowisku lub szkody w środowisku całości
zeskanowaną dokumentację, o której mowa w ust. 4.”,
dokumentacji potwierdzającej wystąpienie bezpośredniego
d) ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:
zagrożenia szkodą lub szkody w środowisku w postaci
„5. Organ ochrony środowiska, uznając za uzasadnione zgłoszenie, elektronicznej.
78
o którym mowa
w ust. 1, postanawia o wszczęciu postępowania w sprawie wydania W art. 24 ustawy szkodowej proponuje się także zmianę
decyzji, o której mowa w art. 15 ust. 1 pkt 2, albo w przypadkach, brzmienia ust. 6. Dopuszczenie organu administracji
o których mowa w art. 16, podejmuje działania zapobiegawcze lub publicznej do udziału w postępowaniu na prawach strony
naprawcze. Przepisy art. 17 stosuje się odpowiednio.
budzi wątpliwości. Organ ochrony środowiska, który jest też
6. Organizacja ekologiczna dokonująca zgłoszenia, na podstawie organem administracji publicznej, ma obowiązek zgłoszenie
którego wszczęto postępowanie, ma prawo uczestniczyć w tym przyjąć i ma obowiązek podejmować działania w ramach
postępowaniu na prawach strony.";
swoich
kompetencji.
Powinien
on
przeprowadzić
postępowanie i wydać stosowną decyzję kończącą je w danej
instancji. Udział organu administracji publicznej w
postępowaniu na prawach strony byłby zasadny, gdyby organ
ochrony środowiska i dokonujący zgłoszenia organ
administracji publicznej miały sprzeczne interesy (taka
sytuacja występuje, gdy np. rada gminy zaskarża do sądu
administracyjnego rozstrzygnięcie nadzorcze stwierdzające
nieważność uchwały). Dlatego też proponuje się aby jedynie
organizacja ekologiczna, która dokonała zgłoszenia,
uczestniczyła w postępowaniu na prawach strony.
Art. 9 pkt 18
po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu:
Kolejną zmianą jest wprowadzenie po art. 24 ustawy
(art. 24 a)
„Art. 24a 1. Organ ochrony środowiska zawiesza postępowanie wszczęte szkodowej nowego art. 24a dotyczącego zawieszenia
na podstawie art. 24 ust. 5 do czasu usunięcia odpadów z miejsc postępowania wszczętego na podstawie art. 24 ust. 5 ustawy
nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania.
szkodowej w sytuacji gdy magazynowane są odpady w
2. Organ ochrony środowiska podejmuje postępowanie z urzędu w miejscach na ten cel nieprzeznaczonych. W wielu przypadkach
terminie do dwóch miesięcy od dnia powzięcia informacji o usunięciu składowania czy magazynowania odpadów w miejscach na
odpadów, o którym mowa w ust. 1.”;
ten cel nieprzeznaczonych, nie jest możliwe ustalenie czy
doszło do szkody w środowisku bez wcześniejszego usunięcia
tych odpadów. Podobnie nie jest możliwe przeprowadzenie
działań naprawczych np. przywrócenie standardów jakości
gleby lub ziemi, gdy na powierzchni ziemi składowane są
odpady. Równocześnie przepisy ustawy o odpadach (art. 34)
nie budzą wątpliwości, co do właściwości organu i trybu
postępowania w tym zakresie. W takiej sytuacji, biorąc pod
79
uwagę brak możliwości ustalenia stanu faktycznego bez
usunięcia odpadów, proponuje się wprowadzenie procedury
zawieszenia postępowania celem uniknięcia bezczynności
organu właściwego w zakresie szkód w środowisku.
Art. 9 pkt 19
w art. 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Aby zapewnić sprawny przepływ danych do rejestru
(Art. 25 ust.1)
„1. Organ ochrony środowiska wprowadza niezwłocznie do rejestru, o bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w
którym mowa
środowisku, w art. 25 ust. 1 ustawy szkodowej zdecydowano,
w art. 26a ust. 1, dane ze zgłoszenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1, że dane ze zgłoszenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 oraz
oraz uzasadnionego zgłoszenia, o którym mowa w art. 24 ust. 1.”;
uzasadnionego zgłoszenia, o którym mowa w art. 24 ust. 1
będą wprowadzane do ww. rejestru na poziomie regionalnym
przez rdoś. GDOŚ będzie jedynie posiadał uprawnienia do
modyfikacji danych w rejestrze gdy stwierdzi błędy (art. 26a
ust. 6). Dodatkowo w związku z propozycją uchylenia w art.
24 ustawy szkodowej ust. 2 konieczne jest wykreślenie z art.
25 ust. 1 tej ustawy słowa „i 2” występującego po
sformułowaniu „lub art. 24 ust. 1”
Art. 9 pkt 20
w art. 26:
Zmiana art. 26 ust. 1 ustawy szkodowej ma również na celu
(Art. 26)
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
zapewnienie sprawnego przepływu danych do rejestru
„1. Po otrzymaniu od podmiotu korzystającego ze środowiska informacji bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w
o zakończeniu działań zapobiegawczych lub naprawczych, o której mowa środowisku. Proponuje się aby dane uzyskane na podstawie
w art. 19, albo po zakończeniu prowadzonych przez organ ochrony informacji o zakończeniu działań zapobiegawczych lub
środowiska działań zapobiegawczych lub naprawczych organ ochrony naprawczych, o której mowa w art. 19 oraz po zakończeniu
środowiska wprowadza do rejestru, o którym mowa w art. 26a ust. 1, prowadzonych przez organ ochrony środowiska działań
następujące dane:
zapobiegawczych lub naprawczych były wprowadzane do ww.
1) określenie rodzaju, opis, wskazanie miejsca i datę wystąpienia lub rejestru na poziomie regionalnym przez rdoś. Ponadto w ust. 1
wykrycia bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody i 2 przedmiotowego artykułu wskazano zakres danych
w środowisku;
wprowadzanych przez rdoś do rejestru bezpośrednich zagrożeń
2) imię i nazwisko albo nazwę, adres zamieszkania albo adres siedziby szkodą w środowisku i szkód w środowisku.
oraz określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej,
zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), podmiotu
korzystającego ze środowiska, którego działalność była przyczyną
bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w
80
środowisku, jeżeli został on zidentyfikowany;
3) datę wszczęcia postępowania w sprawie;
4) zeskanowane decyzje wydane w sprawie;
5) informacje o odwołaniach od decyzji, o których mowa w pkt 4,
wskazanie podmiotu odwołującego się od decyzji, organu, do którego
wniesiono odwołanie, przyczyn odwołania, treści i daty wydania
decyzji przez organ odwoławczy;
6) datę zakończenia działań zapobiegawczych lub naprawczych;
7) opis przeprowadzonych działań zapobiegawczych lub naprawczych
oraz osiągniętego efektu ekologicznego.
2. Organ ochrony środowiska, wprowadza również do rejestru, o którym
mowa w art. 26a ust. 1, następujące dane, o ile je posiada:
1) wskazanie źródła finansowania kosztów działań zapobiegawczych lub
naprawczych;
2) informację o bezpośrednim pokryciu kosztów przez obowiązanego do
ich ponoszenia;
3) informację o pełnym albo częściowym odzyskaniu kosztów od
obowiązanego do ich ponoszenia w wyniku postępowania
egzekucyjnego;
4) informację o pełnym albo częściowym odzyskaniu kosztów ze
środków zabezpieczenia finansowego podmiotu korzystającego ze
środowiska;
5) informację o przyczynie nieodzyskania całości albo części kosztów.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W przypadku gdy w chwili zakończenia działań zapobiegawczych lub
naprawczych trwa postępowanie egzekucyjne w celu odzyskania kosztów
od obowiązanego do ich ponoszenia, informacja o wynikach tego
postępowania powinna zostać przekazana do Generalnego Dyrektora
Ochrony Środowiska po jego zakończeniu.”;
Art.9 pkt 21
po art. 26 dodaje się art. 26a w brzmieniu:
Również w związku z przeniesieniem z GIOŚ na GDOŚ
(Art. 26-
„Art. 26a. 1. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska prowadzi, przy kompetencji w zakresie prowadzenia rejestru bezpośrednich
81
dodanie art.. 26 użyciu systemu teleinformatycznego, rejestr bezpośrednich zagrożeń zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w środowisku po art.
a)
szkodą
w
środowisku
i
szkód 26 dodano nowy art. 26a, który stanowi odpowiednik
w środowisku, które wystąpiły na terenie kraju.
dotychczasowych, a obecnie uchylanych przepisów art. 28a
2.
W rejestrze gromadzi się informacje o:
ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony
1) zgłoszonych bezpośrednich zagrożeniach szkodą w środowisku oraz Środowiska. W art. 26a ust. 2 określono podstawowy zakres
szkodach w środowisku, w tym rodzaju, charakterystyce, miejscu i informacji gromadzonych w rejestrze bezpośrednich zagrożeń
czasie wystąpienia bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku lub szkodą w środowisku i szkód w środowisku. Szczegółowy
szkód w środowisku;
zakres danych, które mają być zawarte w rejestrze zostanie
2) podejmowanych w związku z wystąpieniem bezpośredniego określony w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 26a
zagrożenia
szkodą ust. 7 ustawy szkodowej.
w środowisku lub szkody w środowisku działaniach
zapobiegawczych i naprawczych oraz osiągniętych w ich wyniku
efektach ekologicznych;
3) imię, nazwisko albo nazwę i określenie przedmiotu wykonywanej
działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją
Działalności (PKD), podmiotu korzystającego ze środowiska, którego
działalność była przyczyną bezpośredniego zagrożenia szkodą w
środowisku lub szkody w środowisku, oraz adres jego zamieszkania
albo adres siedziby;
4) inne istotne informacje o bezpośrednich zagrożeniach szkodą w
środowisku oraz szkodach w środowisku, w szczególności o
postępowaniach
administracyjnych
i sądowo administracyjnych w sprawach bezpośrednich zagrożeń
szkodą w środowisku lub szkód w środowisku.
3.
Organ ochrony środowiska wprowadza i aktualizuje informacje w
rejestrze, o którym mowa w ust. 1, na każdym etapie postępowania
administracyjnego i sądowo–administracyjnego.
4. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska może dokonywać zmian w
rejestrze, jeżeli stwierdzi niezgodność zawartych w nim danych z
posiadanymi informacjami,
w szczególności wynikającymi z prowadzonych postępowań
administracyjnych
82
w art. 24:
W art. 24 ustawy szkodowej dotyczącym zgłaszania
(Art. 24)
a) uchyla się ust. 2,
bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w
b) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
środowisku zaproponowano uchylenie ust. 2. Zgodnie z art. 24
,,3. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
ust. 1 ustawy szkodowej „każdy” może zgłosić szkodę w
1) imię i nazwisko albo nazwę podmiotu zgłaszającego bezpośrednie środowisku lub zagrożenie wystąpieniem takiej szkody i organ
zagrożenie szkodą w środowisku lub szkodę w środowisku, jego adres ochrony środowiska ma obowiązek to zgłoszenie przyjąć.
zamieszkania albo adres siedziby;
Dotyczy to więc także organów administracji publicznej i
2) wskazanie miejsca bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku organizacji ekologicznych. Przedmiotowy przepis stanowi
lub szkody w środowisku, w miarę możliwości poprzez podanie adresu transpozycję art. 12 dyrektywy 2004/35/WE. Zgodnie z tym
lub numeru działki ewidencyjnej, na której stwierdzono ich przepisem wszystkie zainteresowane strony mają prawo do
wystąpienie;
zgłoszenia do organu ochrony środowiska faktu wystąpienia
3) informacje na temat czasu wystąpienia bezpośredniego zagrożenia zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku
szkodą
oraz potrzeby zobligowania podmiotu korzystającego ze
w środowisku lub szkody w środowisku, w miarę możliwości poprzez środowiska do podjęcia działań zapobiegawczych lub
wskazanie daty ich wystąpienia;
naprawczych. Ustęp 2 art. 24 ustawy szkodowej nie
4) opis
stwierdzonej sytuacji wskazującej na występowanie wprowadza więc praktycznie żadnych dodatkowych uprawnień
bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w ani ograniczeń – jest więc zbędny. Jego obecność
środowisku, w tym w miarę możliwości, określenie ich rodzaju.
i niejednoznaczne sformułowanie dotyczące „szkód w
4. Zgłoszenie powinno, w miarę możliwości, zawierać dokumentację środowisku dotyczących środowiska jako dobra wspólnego”
potwierdzającą wystąpienie bezpośredniego zagrożenia szkodą w mogą jedynie budzić wątpliwości interpretacyjne i
środowisku
lub
szkody domniemania, że być może organom administracji publicznej i
w środowisku i wskazanie odpowiedzialnego podmiotu korzystającego ze organizacjom ekologicznym przysługuje prawo zgłaszania lub
środowiska, a w przypadku zgłoszenia dotyczącego szkody w powierzchni uczestniczenia na prawach strony wyłącznie w odniesieniu do
ziemi – nazwy substancji powodujących ryzyko oraz wyniki badań niektórych szkód (nie do końca wiadomo jakich). W związku z
zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami, wykonanych przez uchyleniem ust. 2 ww. artykułu konieczne było dokonanie
laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a ustawy z stosownych zmian w ust. 3-6. Ponadto w art. 24 ustawy
dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska.”,
szkodowej proponuje się dodanie po ust. 4 ust. 4a, który
c) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
umożliwi dołączanie do zgłoszenia bezpośredniego zagrożenia
„4a. Do zgłoszenia w formie elektronicznej należy dołączyć szkodą w środowisku lub szkody w środowisku całości
zeskanowaną dokumentację, o której mowa w ust. 4.”,
dokumentacji potwierdzającej wystąpienie bezpośredniego
d) ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:
zagrożenia szkodą lub szkody w środowisku w postaci
„5. Organ ochrony środowiska, uznając za uzasadnione zgłoszenie, elektronicznej.
78
o którym mowa
w ust. 1, postanawia o wszczęciu postępowania w sprawie wydania W art. 24 ustawy szkodowej proponuje się także zmianę
decyzji, o której mowa w art. 15 ust. 1 pkt 2, albo w przypadkach, brzmienia ust. 6. Dopuszczenie organu administracji
o których mowa w art. 16, podejmuje działania zapobiegawcze lub publicznej do udziału w postępowaniu na prawach strony
naprawcze. Przepisy art. 17 stosuje się odpowiednio.
budzi wątpliwości. Organ ochrony środowiska, który jest też
6. Organizacja ekologiczna dokonująca zgłoszenia, na podstawie organem administracji publicznej, ma obowiązek zgłoszenie
którego wszczęto postępowanie, ma prawo uczestniczyć w tym przyjąć i ma obowiązek podejmować działania w ramach
postępowaniu na prawach strony.";
swoich
kompetencji.
Powinien
on
przeprowadzić
postępowanie i wydać stosowną decyzję kończącą je w danej
instancji. Udział organu administracji publicznej w
postępowaniu na prawach strony byłby zasadny, gdyby organ
ochrony środowiska i dokonujący zgłoszenia organ
administracji publicznej miały sprzeczne interesy (taka
sytuacja występuje, gdy np. rada gminy zaskarża do sądu
administracyjnego rozstrzygnięcie nadzorcze stwierdzające
nieważność uchwały). Dlatego też proponuje się aby jedynie
organizacja ekologiczna, która dokonała zgłoszenia,
uczestniczyła w postępowaniu na prawach strony.
Art. 9 pkt 18
po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu:
Kolejną zmianą jest wprowadzenie po art. 24 ustawy
(art. 24 a)
„Art. 24a 1. Organ ochrony środowiska zawiesza postępowanie wszczęte szkodowej nowego art. 24a dotyczącego zawieszenia
na podstawie art. 24 ust. 5 do czasu usunięcia odpadów z miejsc postępowania wszczętego na podstawie art. 24 ust. 5 ustawy
nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania.
szkodowej w sytuacji gdy magazynowane są odpady w
2. Organ ochrony środowiska podejmuje postępowanie z urzędu w miejscach na ten cel nieprzeznaczonych. W wielu przypadkach
terminie do dwóch miesięcy od dnia powzięcia informacji o usunięciu składowania czy magazynowania odpadów w miejscach na
odpadów, o którym mowa w ust. 1.”;
ten cel nieprzeznaczonych, nie jest możliwe ustalenie czy
doszło do szkody w środowisku bez wcześniejszego usunięcia
tych odpadów. Podobnie nie jest możliwe przeprowadzenie
działań naprawczych np. przywrócenie standardów jakości
gleby lub ziemi, gdy na powierzchni ziemi składowane są
odpady. Równocześnie przepisy ustawy o odpadach (art. 34)
nie budzą wątpliwości, co do właściwości organu i trybu
postępowania w tym zakresie. W takiej sytuacji, biorąc pod
79
uwagę brak możliwości ustalenia stanu faktycznego bez
usunięcia odpadów, proponuje się wprowadzenie procedury
zawieszenia postępowania celem uniknięcia bezczynności
organu właściwego w zakresie szkód w środowisku.
Art. 9 pkt 19
w art. 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Aby zapewnić sprawny przepływ danych do rejestru
(Art. 25 ust.1)
„1. Organ ochrony środowiska wprowadza niezwłocznie do rejestru, o bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w
którym mowa
środowisku, w art. 25 ust. 1 ustawy szkodowej zdecydowano,
w art. 26a ust. 1, dane ze zgłoszenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1, że dane ze zgłoszenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 oraz
oraz uzasadnionego zgłoszenia, o którym mowa w art. 24 ust. 1.”;
uzasadnionego zgłoszenia, o którym mowa w art. 24 ust. 1
będą wprowadzane do ww. rejestru na poziomie regionalnym
przez rdoś. GDOŚ będzie jedynie posiadał uprawnienia do
modyfikacji danych w rejestrze gdy stwierdzi błędy (art. 26a
ust. 6). Dodatkowo w związku z propozycją uchylenia w art.
24 ustawy szkodowej ust. 2 konieczne jest wykreślenie z art.
25 ust. 1 tej ustawy słowa „i 2” występującego po
sformułowaniu „lub art. 24 ust. 1”
Art. 9 pkt 20
w art. 26:
Zmiana art. 26 ust. 1 ustawy szkodowej ma również na celu
(Art. 26)
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
zapewnienie sprawnego przepływu danych do rejestru
„1. Po otrzymaniu od podmiotu korzystającego ze środowiska informacji bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w
o zakończeniu działań zapobiegawczych lub naprawczych, o której mowa środowisku. Proponuje się aby dane uzyskane na podstawie
w art. 19, albo po zakończeniu prowadzonych przez organ ochrony informacji o zakończeniu działań zapobiegawczych lub
środowiska działań zapobiegawczych lub naprawczych organ ochrony naprawczych, o której mowa w art. 19 oraz po zakończeniu
środowiska wprowadza do rejestru, o którym mowa w art. 26a ust. 1, prowadzonych przez organ ochrony środowiska działań
następujące dane:
zapobiegawczych lub naprawczych były wprowadzane do ww.
1) określenie rodzaju, opis, wskazanie miejsca i datę wystąpienia lub rejestru na poziomie regionalnym przez rdoś. Ponadto w ust. 1
wykrycia bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody i 2 przedmiotowego artykułu wskazano zakres danych
w środowisku;
wprowadzanych przez rdoś do rejestru bezpośrednich zagrożeń
2) imię i nazwisko albo nazwę, adres zamieszkania albo adres siedziby szkodą w środowisku i szkód w środowisku.
oraz określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej,
zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), podmiotu
korzystającego ze środowiska, którego działalność była przyczyną
bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w
80
środowisku, jeżeli został on zidentyfikowany;
3) datę wszczęcia postępowania w sprawie;
4) zeskanowane decyzje wydane w sprawie;
5) informacje o odwołaniach od decyzji, o których mowa w pkt 4,
wskazanie podmiotu odwołującego się od decyzji, organu, do którego
wniesiono odwołanie, przyczyn odwołania, treści i daty wydania
decyzji przez organ odwoławczy;
6) datę zakończenia działań zapobiegawczych lub naprawczych;
7) opis przeprowadzonych działań zapobiegawczych lub naprawczych
oraz osiągniętego efektu ekologicznego.
2. Organ ochrony środowiska, wprowadza również do rejestru, o którym
mowa w art. 26a ust. 1, następujące dane, o ile je posiada:
1) wskazanie źródła finansowania kosztów działań zapobiegawczych lub
naprawczych;
2) informację o bezpośrednim pokryciu kosztów przez obowiązanego do
ich ponoszenia;
3) informację o pełnym albo częściowym odzyskaniu kosztów od
obowiązanego do ich ponoszenia w wyniku postępowania
egzekucyjnego;
4) informację o pełnym albo częściowym odzyskaniu kosztów ze
środków zabezpieczenia finansowego podmiotu korzystającego ze
środowiska;
5) informację o przyczynie nieodzyskania całości albo części kosztów.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W przypadku gdy w chwili zakończenia działań zapobiegawczych lub
naprawczych trwa postępowanie egzekucyjne w celu odzyskania kosztów
od obowiązanego do ich ponoszenia, informacja o wynikach tego
postępowania powinna zostać przekazana do Generalnego Dyrektora
Ochrony Środowiska po jego zakończeniu.”;
Art.9 pkt 21
po art. 26 dodaje się art. 26a w brzmieniu:
Również w związku z przeniesieniem z GIOŚ na GDOŚ
(Art. 26-
„Art. 26a. 1. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska prowadzi, przy kompetencji w zakresie prowadzenia rejestru bezpośrednich
81
dodanie art.. 26 użyciu systemu teleinformatycznego, rejestr bezpośrednich zagrożeń zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w środowisku po art.
a)
szkodą
w
środowisku
i
szkód 26 dodano nowy art. 26a, który stanowi odpowiednik
w środowisku, które wystąpiły na terenie kraju.
dotychczasowych, a obecnie uchylanych przepisów art. 28a
2.
W rejestrze gromadzi się informacje o:
ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony
1) zgłoszonych bezpośrednich zagrożeniach szkodą w środowisku oraz Środowiska. W art. 26a ust. 2 określono podstawowy zakres
szkodach w środowisku, w tym rodzaju, charakterystyce, miejscu i informacji gromadzonych w rejestrze bezpośrednich zagrożeń
czasie wystąpienia bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku lub szkodą w środowisku i szkód w środowisku. Szczegółowy
szkód w środowisku;
zakres danych, które mają być zawarte w rejestrze zostanie
2) podejmowanych w związku z wystąpieniem bezpośredniego określony w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 26a
zagrożenia
szkodą ust. 7 ustawy szkodowej.
w środowisku lub szkody w środowisku działaniach
zapobiegawczych i naprawczych oraz osiągniętych w ich wyniku
efektach ekologicznych;
3) imię, nazwisko albo nazwę i określenie przedmiotu wykonywanej
działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją
Działalności (PKD), podmiotu korzystającego ze środowiska, którego
działalność była przyczyną bezpośredniego zagrożenia szkodą w
środowisku lub szkody w środowisku, oraz adres jego zamieszkania
albo adres siedziby;
4) inne istotne informacje o bezpośrednich zagrożeniach szkodą w
środowisku oraz szkodach w środowisku, w szczególności o
postępowaniach
administracyjnych
i sądowo administracyjnych w sprawach bezpośrednich zagrożeń
szkodą w środowisku lub szkód w środowisku.
3.
Organ ochrony środowiska wprowadza i aktualizuje informacje w
rejestrze, o którym mowa w ust. 1, na każdym etapie postępowania
administracyjnego i sądowo–administracyjnego.
4. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska może dokonywać zmian w
rejestrze, jeżeli stwierdzi niezgodność zawartych w nim danych z
posiadanymi informacjami,
w szczególności wynikającymi z prowadzonych postępowań
administracyjnych
82
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2162-cz-1
› Pobierz plik
-
2162-cz-2
› Pobierz plik