Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na osoby niebędące obywatelami polskimi
podejmującymi naukę w publicznych przedszkolach i szkołach systemu oświaty.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt otrzymają następujący partnerzy społeczni
i związki zawodowe:
1)
Forum Związków Zawodowych,
2)
Związek Nauczycielstwa Polskiego,
3)
Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”,
4)
Wolny Związek Zawodowy Solidarność-Oświata,
5)
Konfederacja Stowarzyszeń Nauczycielskich,
6)
Naczelna Organizacja Techniczna,
7)
Konwent Marszałków Województw Rzeczypospolitej Polskiej,
8)
Samorząd Miasta Jastrzębia-Zdroju.
Ponadto projekt ustawy zostanie przekazany do zaopiniowania przez Komisję Wspólną
Rządu i Samorządu Terytorialnego.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych,
w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ
projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane
rozporządzenie
nie
wpłynie
na
konkurencyjność
gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
32-12-dg
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A N A U K I I S Z K O L N I C T W A W Y Ż S Z E G O 1 )
z dnia
w sprawie szczegółowego trybu i warunków przeprowadzania czynności w przewodach
doktorskich, w postępowaniu habilitacyjnym oraz w postępowaniu o nadanie tytułu
profesora
Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule
naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm.2))
zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Szczegółowy tryb przeprowadzania czynności w przewodach doktorskich
§ 1. 1. Osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora, zwana dalej „kandydatem”, wraz
z wnioskiem o wszczęcie przewodu doktorskiego przedstawia kierownikowi jednostki
organizacyjnej:
1)
oryginał albo poświadczoną przez jednostkę organizacyjną przeprowadzającą przewód
doktorski kopię dokumentu potwierdzającego posiadanie tytułu zawodowego, o którym
mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych
i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, zwanej dalej „ustawą”,
lub dyplomu, o którym mowa w art. 191a ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r.
– Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.3));
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – szkolnictwo wyższe, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 248, poz. 1483).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365, z 2010 r. Nr 96,
poz. 620 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 84, poz. 455.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 742 i 1544 oraz
z 2013 r. poz. 675, 829, 1005, 1588 i 1650.
– 2 –
2)
proponowany temat i koncepcję rozprawy doktorskiej, ze wskazaniem obszaru wiedzy,
dziedziny nauki (sztuki) i dyscypliny naukowej (artystycznej), w zakresie której ma być
otwarty przewód doktorski, propozycję osoby promotora oraz dyscypliny dodatkowej;
3)
wykaz prac naukowych, twórczych prac zawodowych albo dorobku artystycznego wraz
z odpowiednim zapisem dzieł artystycznych i dokumentacją ich publicznej prezentacji
oraz informację o działalności popularyzującej naukę;
4)
informację o przebiegu przewodu doktorskiego, jeżeli kandydat ubiegał się uprzednio
o nadanie stopnia doktora w tej samej dyscyplinie naukowej (artystycznej).
2. W przypadku, o którym mowa w art. 13a ust. 1 ustawy, kandydat przedstawia
oryginał albo poświadczoną przez jednostkę organizacyjną przeprowadzającą przewód
doktorski kopię dokumentu potwierdzającego posiadanie tytułu zawodowego licencjata,
inżyniera albo równorzędnego albo zaświadczenie o ukończeniu trzeciego roku jednolitych
studiów magisterskich oraz dokumentu potwierdzającego uzyskanie „Diamentowego Grantu”
w ramach programu ustanowionego przez ministra właściwego do spraw nauki.
3. Kandydat może wraz z wnioskiem o wszczęcie przewodu doktorskiego przedstawić:
1)
certyfikat potwierdzający znajomość nowożytnego języka obcego; wykaz certyfikatów
potwierdzających znajomość nowożytnego języka obcego stanowi załącznik nr 1 do
rozporządzenia;
2)
wniosek o wyrażenie zgody na przedstawienie rozprawy doktorskiej w innym języku niż
język polski.
4. W przypadku wspólnego przeprowadzania przewodu doktorskiego, o którym mowa
w art. 14a ust. 1 ustawy, dokumenty wymienione w ust. 1–3 kandydat przedstawia
kierownikowi jednostki organizacyjnej wskazanej w porozumieniu.
§ 2. 1. Po wszczęciu przewodu doktorskiego rada jednostki organizacyjnej wyznacza
promotora oraz promotora pomocniczego – w przypadku jego udziału w przewodzie, w celu
sprawowania opieki naukowej nad kandydatem.
2. Rada jednostki organizacyjnej określa maksymalną liczbę kandydatów, nad którymi
mogą sprawować opiekę naukową promotor lub promotor pomocniczy.
§ 3. 1. Rada jednostki organizacyjnej:
1)
powołuje komisje przeprowadzające egzaminy doktorskie w zakresie:
a)
dyscypliny podstawowej odpowiadającej tematowi rozprawy doktorskiej
– w składzie co najmniej czterech osób posiadających tytuł profesora lub stopień
– 3 –
doktora habilitowanego w zakresie tej dyscypliny naukowej lub artystycznej albo
osób, które nabyły uprawnienia równoważne z uprawnieniami doktora
habilitowanego, na podstawie art. 21a ustawy, w tym promotora lub promotorów
albo promotora i kopromotora,
b) dyscypliny dodatkowej – w składzie co najmniej trzech osób, z których co najmniej
jedna posiada tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego w zakresie tej
dyscypliny naukowej lub artystycznej albo uprawnienia równoważne
z uprawnieniami doktora habilitowanego nabyte na podstawie art. 21a ustawy,
w zakresie tej dyscypliny naukowej lub artystycznej,
c)
nowożytnego języka obcego – w składzie co najmniej trzech osób, z których co
najmniej jedna naucza tego języka w szkole wyższej;
2)
może powołać do przyjęcia rozprawy doktorskiej i przeprowadzenia jej obrony komisję,
o której mowa w art. 14 ust. 5 ustawy, zwaną dalej „komisją doktorską”, spośród
członków rady posiadających tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego
w zakresie dyscypliny podstawowej odpowiadającej tematowi rozprawy doktorskiej
albo pokrewnej dyscypliny naukowej lub artystycznej albo osób, które nabyły
uprawnienia równoważne z uprawnieniami doktora habilitowanego, na podstawie
art. 21a ustawy; w skład komisji doktorskiej, liczącej co najmniej siedem osób, wchodzą
ponadto recenzenci rozprawy doktorskiej oraz promotor lub promotorzy albo promotor
i kopromotor.
2. W skład komisji przeprowadzających egzaminy doktorskie i komisji doktorskiej rada
jednostki organizacyjnej może powołać promotora pomocniczego bez prawa głosu.
§ 4. 1. Przed przyjęciem rozprawy doktorskiej przez radę jednostki organizacyjnej
kandydat zdaje egzaminy doktorskie.
2. Terminy
egzaminów doktorskich ustala przewodniczący rady jednostki
organizacyjnej, w porozumieniu z komisjami, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1.
3. Egzaminy doktorskie są oceniane według skali ocen określonej w regulaminie
studiów doktoranckich, a w przypadku gdy jednostka organizacyjna nie prowadzi studiów
doktoranckich – według skali ocen określonej przez radę jednostki organizacyjnej.
4. W przypadku niezaliczenia jednego z egzaminów doktorskich rada jednostki
organizacyjnej, na wniosek kandydata, może wyrazić zgodę na powtórne jego zdawanie, nie
wcześniej jednak niż po upływie trzech miesięcy od dnia przystąpienia do tego egzaminu po
raz pierwszy i nie więcej niż raz.
– 4 –
5. Egzamin doktorski w zakresie nowożytnego języka obcego, przeprowadzany zgodnie
z regulaminem studiów doktoranckich, a w przypadku gdy jednostka organizacyjna nie
prowadzi studiów doktoranckich zgodnie z procedurami zatwierdzonymi w jednostce
organizacyjnej, stanowi potwierdzenie kompetencji językowej kandydata, w szczególności
w zakresie dyscypliny naukowej lub artystycznej odpowiadającej tematowi rozprawy
doktorskiej.
6. Kandydat, który przedstawił certyfikat, o którym mowa w § 1 ust. 3 pkt 1, jest
zwolniony z egzaminu doktorskiego w zakresie nowożytnego języka obcego.
§ 5. 1. Kandydat przedkłada promotorowi rozprawę doktorską wraz ze streszczeniem
albo – w przypadku prac projektowych, konstrukcyjnych, technologicznych lub artystycznych
– opisem wskazującym problem naukowy albo zagadnienie artystyczne, które zostało w tej
pracy przedstawione, w formie elektronicznej i papierowej.
2. Promotor przedstawia przewodniczącemu rady jednostki organizacyjnej rozprawę
doktorską wraz ze swoją pisemną opinią.
3. W przypadku gdy rozprawę doktorską stanowi część pracy zbiorowej, kandydat
przedkłada oświadczenia wszystkich jej współautorów określające indywidualny wkład
każdego z nich w jej powstanie. Kandydat jest zwolniony z obowiązku przedłożenia
oświadczenia w przypadku śmierci współautora, uznania go za zmarłego albo jego trwałego
uszczerbku na zdrowiu, uniemożliwiającego uzyskanie wymaganego oświadczenia.
§ 6. 1. Rada jednostki organizacyjnej, na wniosek przewodniczącego rady, powołuje co
najmniej dwóch recenzentów.
2. Recenzentem w przewodzie doktorskim nie może być osoba, w stosunku do której
zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
3. Recenzję przedstawia się radzie jednostki organizacyjnej, w formie elektronicznej
i papierowej, w terminie dwóch miesięcy od dnia otrzymania wniosku o jej sporządzenie.
W uzasadnionych przypadkach rada jednostki organizacyjnej może przedłużyć termin
przedstawienia recenzji o miesiąc.
4. Recenzja zawiera szczegółowo uzasadnioną ocenę spełniania przez rozprawę
doktorską warunków określonych w art. 13 ust. 1 ustawy.
5. W przypadku gdy rozprawę doktorską stanowi część pracy zbiorowej, recenzja
zawiera ocenę indywidualnego wkładu kandydata w jej powstanie.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik