eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2085
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198

2085-cz-1

 
Druk nr 2085 cz. 1 
 
 
Warszawa, 17 stycznia 2014 r. 
SEJM  
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
Prezes Rady Ministrów 
 
RM-10-34-13 
 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
 
Szanowna Pani Marszałek 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt 
ustawy 
 
 - 
o zmianie ustawy - 
Prawo  
o szkolnictwie wyższym oraz niektórych 
innych ustaw 
wraz z projektami aktów 
wykonawczych. 
 
W  załączeniu  przedstawiam  także  opinię  dotyczącą  zgodności 
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej. 
Ponadto  uprzejmie  informuję,  że  do  prezentowania  stanowiska  Rządu  
w  tej  sprawie  w  toku  prac  parlamentarnych  został  upoważniony  Minister Nauki  
i Szkolnictwa Wyższego. 
 
Z poważaniem 
 
w z. Wiceprezes Rady Ministrów 
(-) Elżbieta Bieńkowska 
Projekt 
U S T A W A  
z dnia 
o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw 
Art. 1.  W ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. –  Prawo  o  szkolnictwie  wyższym  (Dz.  U. 
z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany: 
1) 
w art. 2 w ust. 1: 
a) 
pkt 18c otrzymuje brzmienie: 
„18c) efekty  kształcenia  –  zasób  wiedzy,  umiejętności  i  kompetencji  społecznych 
uzyskiwanych w procesie kształcenia w systemie studiów;”, 
b) 
pkt 18e otrzymuje brzmienie: 
„18e) profil kształcenia – profil praktyczny lub profil ogólnoakademicki;”, 
c) 
po pkt 18e dodaje się pkt 18ea i 18eb w brzmieniu: 
„18ea) profil praktyczny – profil programu kształcenia obejmującego moduły zajęć 
służące zdobywaniu przez studenta umiejętności praktycznych i kompetencji 
społecznych, realizowany przy założeniu, że ponad połowa programu studiów 
określonego  w  punktach  ECTS  obejmuje  zajęcia  praktyczne  kształtujące  te 
umiejętności  i  kompetencje,  w  tym  umiejętności  uzyskiwane  na  zajęciach 
warsztatowych, które są prowadzone przez osoby posiadające doświadczenie 
zawodowe zdobyte poza uczelnią; 
                                                 
1)  Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony 
Rzeczypospolitej Polskiej, ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, ustawę z dnia 7 września 
1991 r. o systemie oświaty, ustawę z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, 
ustawę  z  dnia  27  sierpnia 1997  r.  o  rehabilitacji  zawodowej  i  społecznej  oraz  zatrudnianiu  osób 
niepełnosprawnych,  ustawę  z  dnia  17  lipca  1998  r.  o  pożyczkach  i  kredytach  studenckich,  ustawę  z  dnia 
14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule  w zakresie sztuki, 
ustawę z dnia 28 listopada 2003 r. o służbie zastępczej, ustawę z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach 
rodzinnych,  ustawę  z  dnia  16  lipca  2004  r.  –  Prawo  telekomunikacyjne,  ustawę  z  dnia  8  września  2006  r. 
o finansowym wsparciu rodzin i innych osób w nabywaniu własnego mieszkania, ustawę z dnia 7 września 
2007  r.  o  pomocy  osobom  uprawnionym  do  alimentów,  ustawę  z  dnia  30  kwietnia 2010 r. o zasadach 
finansowania nauki, ustawę z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, ustawę z 
dnia  30  kwietnia  2010  r.  o Narodowym  Centrum  Nauki,  ustawę  z  dnia  30  kwietnia  2010  r.  o  instytutach 
badawczych, ustawę z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk, ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. 
o  systemie  informacji  oświatowej  oraz  ustawę  z  dnia  9  czerwca  2011  r.  o  wspieraniu  rodziny  i  systemie 
pieczy zastępczej. 
2)  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 742 i 1544 oraz 
z 2013 r. poz. 675, 829, 1005, 1588 i 1650. 
– 2 – 
18eb)  profil ogólnoakademicki –  profil  programu  kształcenia  obejmującego 
moduły zajęć powiązane z prowadzonymi w uczelni badaniami naukowymi, 
realizowany przy założeniu, że ponad połowa programu studiów określonego 
w  punktach  ECTS  obejmuje  zajęcia  służące  zdobywaniu  przez  studenta 
pogłębionej wiedzy;”, 
d) 
po pkt 18m dodaje się pkt 18n i 18o w brzmieniu: 
„18n)  efekty uczenia się – zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych 
uzyskiwanych w procesie uczenia się poza systemem studiów; 
18o) potwierdzanie efektów uczenia się – formalny proces weryfikacji posiadanych 
przez daną osobę efektów uczenia się, mający na celu przyjęcie jej na studia;”, 
e) 
pkt 22 otrzymuje brzmienie: 
„22)  uczelnia akademicka –  uczelnię  prowadzącą  badania  naukowe,  w  której  co 
najmniej jedna jednostka organizacyjna posiada uprawnienie do nadawania 
stopnia naukowego doktora;”, 
f) 
w pkt 34 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 35 i 36 w brzmieniu: 
„35)  komercjalizacja  bezpośrednia  –  sprzedaż  praw  własności  intelektualnej  do 
wyników  badań  naukowych  lub  prac  rozwojowych  oraz  oddawanie  do 
używania tych praw, w szczególności na podstawie umowy licencyjnej, najmu 
oraz dzierżawy; 
36)  komercjalizacja  pośrednia  –  obejmowanie  lub  nabywanie  udziałów  lub  akcji 
w  spółkach  w  celu  wdrożenia  lub  przygotowania  do  wdrożenia  wyników 
badań naukowych lub prac rozwojowych.”; 
2) 
w art. 6 w ust. 1: 
a) 
w pkt 4 lit. b otrzymuje brzmienie: 
„b)  ustalania programów kształcenia uwzględniających efekty kształcenia zgodnie 
z Krajowymi Ramami Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, zwanymi dalej 
„Krajowymi  Ramami  Kwalifikacji”,  dla  obszarów  kształcenia  określonych 
w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2;”, 
b) 
dodaje się pkt 7 w brzmieniu: 
„7)  potwierdzania efektów uczenia się na zasadach określonych w ustawie.”; 
– 3 – 
3) 
art. 7 otrzymuje brzmienie: 
„Art.  7.  Uczelnia  może  prowadzić  działalność  gospodarczą  wyodrębnioną 
organizacyjnie i finansowo od działalności, o której mowa w art. 13 i art. 14, w zakresie 
i formach określonych w statucie, w szczególności w formie spółek kapitałowych.”; 
4) 
w art. 8 ust. 3–6 otrzymują brzmienie: 
„3.  Senat  uczelni  publicznej  określa,  w drodze uchwały,  liczbę  miejsc  na 
poszczególnych kierunkach studiów stacjonarnych na dany rok akademicki, kierując się 
zasadą  odpowiedzialności  za  jakość  kształcenia  oraz  możliwościami  zapewnienia 
finansowania ich ze środków publicznych, a także strukturę kierunków studiów zgodną 
z misją uczelni. 
4.  Zwiększenie  ogólnej  liczby  przyjęć  studentów  na  studia  stacjonarne  w  uczelni 
publicznej powyżej 2% liczby studentów przyjętych na studia stacjonarne w poprzednim 
roku akademickim następuje, na wniosek rektora, w drodze decyzji ministra właściwego 
do  spraw  szkolnictwa  wyższego  albo  w  drodze  decyzji  właściwego  ministra 
nadzorującego  uczelnię,  o  którym  mowa  w  art.  33  ust.  2,  podjętej  w  uzgodnieniu 
z ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego, uwzględniającej: 
1) 
strukturę  kierunków  studiów  w  uczelni  i  liczbę  studentów  na  poszczególnych 
kierunkach studiów, w tym kierunkach priorytetowych dla rozwoju kraju; 
2) 
osiągnięcia  uczelni  w  określonych  dziedzinach  nauki  i  związany  z  nimi  zakres 
kształcenia; 
3) 
oceny jakości kształcenia dokonane przez Polską Komisję Akredytacyjną; 
4) 
zasadę równomiernego dostępu do studiów nieodpłatnych na obszarze kraju; 
5) 
zapotrzebowanie rynku pracy na absolwentów poszczególnych kierunków studiów; 
6) 
liczbę  studentów  przyjętych  na  studia  stacjonarne w poprzednim roku 
akademickim. 
5.  Zwiększenie  ogólnej  liczby  przyjęć  studentów  na  studia  stacjonarne  w  uczelni 
publicznej  nadzorowanej  przez  ministra  właściwego  do  spraw  kultury  i  ochrony 
dziedzictwa narodowego nie wymaga decyzji, o której mowa w ust. 4. 
6.  Minister  właściwy  do  spraw  szkolnictwa  wyższego  określi,  w  drodze 
rozporządzenia, tryb podejmowania decyzji, o których mowa w ust. 4, termin składania 
wniosków, o których mowa w ust. 4, i zakres danych zawieranych we wnioskach, 
niezbędnych  do  podjęcia  tych  decyzji,  w  szczególności  informacje  o  możliwości 
zapewnienia  udziału  studentów  kierunku  studiów  o  profilu  ogólnoakademickim 
– 4 – 
w badaniach naukowych prowadzonych przez podstawową jednostkę organizacyjną oraz 
informacje o liczbie miejsc przewidzianych dla studentów kierunku studiów o profilu 
praktycznym  biorących  udział  w  obowiązkowych  praktykach  zawodowych,  mając  na 
względzie  strukturę  kształcenia  i  zapotrzebowanie  rynku  pracy  na  absolwentów 
poszczególnych kierunków studiów.”; 
5) 
art. 8a otrzymuje brzmienie: 
„Art.  8a.  Studia  podyplomowe  trwają  nie  krócej  niż  dwa  semestry.  Program 
kształcenia  powinien  umożliwiać  uzyskanie  przez  słuchacza  co  najmniej  30  punktów 
ECTS.  Uczelnia  jest  obowiązana  do  określenia  efektów  kształcenia  oraz  sposobu  ich 
weryfikowania i dokumentowania.”; 
6) 
w art. 9: 
a) 
ust. 2 otrzymuje brzmienie: 
„2.  Minister  właściwy  do  spraw  szkolnictwa  wyższego  ogłasza,  w  formie 
komunikatu, na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej ministra, 
wzorcowe  efekty  kształcenia  dla  wybranych  kierunków  studiów,  uwzględniając 
poziom i profil kształcenia w poszczególnych obszarach kształcenia.”, 
b) 
w ust. 3: 
– 
pkt 1 otrzymuje brzmienie: 
„1)  warunki,  jakie  muszą  spełniać  jednostki  organizacyjne,  aby  prowadzić 
studia  na  określonym  kierunku,  poziomie  i  profilu  kształcenia, 
a w szczególności: 
a) 
liczbę  nauczycieli  akademickich,  posiadających  tytuł  naukowy  lub 
stopień  naukowy  lub  osób,  które  nabyły  uprawnienia  równoważne 
z uprawnieniami doktora habilitowanego na podstawie art. 21a 
ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule 
naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, zaliczanych do 
minimum kadrowego, 
b) 
proporcje liczby pracowników, o których mowa w lit. a, do liczby 
studentów na danym kierunku studiów, 
c) 
zakres informacji  objętych  wnioskiem  o  nadanie  podstawowej 
jednostce organizacyjnej uczelni, o której mowa w art. 11 ust. 2 i 4, 
uprawnienia  do  prowadzenia  studiów  na  określonym  kierunku, 
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 20 ... 38

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: