Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
organizacyjnej – senatowi uczelni. Opinia nie może uwzględniać innych kryteriów niż
określone w § 2.
5. Rektorzy uczelni składają wnioski pozytywnie zaopiniowane przez organ wskazany
w ust. 4, ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego, z wyjątkiem rektorów
uczelni wojskowych, uczelni służb państwowych, uczelni artystycznych, uczelni medycznych
oraz uczelni morskich, którzy składają te wnioski ministrom sprawującym nadzór nad
uczelniami, o których mowa w art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo
o szkolnictwie wyższym.
6. Wnioski, o których mowa w ust. 4, sporządzone według wzoru określonego
w załączniku do rozporządzenia, składa się w postaci papierowej albo w formie dokumentu
elektronicznego w rozumieniu przepisów o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne lub w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego
bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego
certyfikatu w rozumieniu przepisów o podpisie elektronicznym albo za pomocą środków
komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą
elektroniczną. Do wniosków nie dołącza się załączników, o których mowa w ust. 3.
7. Termin składania wniosków, o których mowa w ust. 4, upływa z dniem
15 października.
8. Do rozpatrzenia ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego są
kierowane wyłącznie wnioski spełniające wymagania formalne. W przypadku gdy wniosek
nie spełnia wymagań formalnych, wzywa się rektora do poprawienia wniosku lub
uzupełnienia jego braków w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania. Niepoprawienie
wniosku lub nieusunięcie jego braków w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie
wniosku bez rozpoznania.
9. Ministrowie sprawujący nadzór nad uczelniami wojskowymi, uczelniami służb
państwowych, uczelniami artystycznymi, uczelniami medycznymi oraz uczelniami morskimi,
składają wnioski spełniające wymogi formalne wraz ze swoją opinią do rozpatrzenia
ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego, w terminie do dnia 31 października.
§ 4. 1. Oceny wniosków dokonuje zespół powołany przez ministra właściwego do spraw
szkolnictwa wyższego, zwany dalej „zespołem”.
2. W skład zespołu wchodzą eksperci z zakresu nauki, sztuki i sportu.
3. W pracach zespołu mogą uczestniczyć bez prawa głosu:
1)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego;
– 5 –
2)
przedstawiciele właściwych ministrów sprawujących nadzór nad uczelniami
wojskowymi, uczelniami służb państwowych, uczelniami artystycznymi, uczelniami
medycznymi oraz uczelniami morskimi;
3)
przedstawiciel Parlamentu Studentów RP.
4. Zespół ocenia wnioski metodą punktową. Punkty przyznawane są za poszczególne
osiągnięcia naukowe, artystyczne lub sportowe oraz za średnią ocen.
5. Przy ocenie wniosków nie są uwzględniane osiągnięcia, uzyskane do dnia
30 września roku, w którym student uprzednio otrzymał stypendium.
6. Po zakończeniu oceny wniosków zespół przedstawia ministrowi właściwemu do
spraw szkolnictwa wyższego listę rankingową wniosków uszeregowaną według liczby
punktów.
§ 5. 1. Minister przyznaje w roku kalendarzowym nie więcej niż 1 000 stypendiów.
2. Stypendium przyznaje się w wysokości nieprzekraczającej 15 000 zł.
§ 6. Stypendium wypłaca studentowi uczelnia ze środków przekazanych na ten cel przez
ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem … .4)
MINISTER
NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia
1 września 2011 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłacania studentom
stypendiów ministra za wybitne osiągnięcia (Dz. U. Nr 214, poz. 1270).
– 6 –
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dnia …, (poz. ...)
WZÓR – załącznik do projektu
CZ Ć A.
|___|___|___|___|___|___|
(oznaczenie wniosku – nie wypełniać)
…………………………...
(pieczęć uczelni)
WNIOSEK
o przyznanie studentowi stypendium ministra za wybitne osiągnięcia
na rok akademicki …………… / ………………
1. Imię i nazwisko studenta ..................................................................................................................
2. Adres do korespondencji studenta .....................................................................................................
……………………………………...………………….…….…………………...................................
3. Nazwa podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni ……………………………………….……
……………………………………...………………….…….…………………...................................
4. Nazwa kierunku studiów ...................................................................................................................
5. Data rozpoczęcia studiów (miesiąc i rok) ………………………………………………………….
6. Zaliczony rok studiów …. pierwszego stopnia, drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie1)
7. Rozpoczęty rok studiów…. pierwszego stopnia, drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie1)
8. Planowany termin ukończenia studiów (miesiąc i rok)2) .................................................................
9. Otrzymane stypendia ministra w latach ubiegłych …………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
10. Oświadczenie studenta
Wyrażam zgodę na ogłoszenie na stronie internetowej urzędu ministra właściwego do spraw
szkolnictwa wyższego mojego imienia i nazwiska w przypadku otrzymania stypendium.
…………………………………
(data i podpis studenta)
11. Opinia rady podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni lub senatu uczelni
Wniosek zaopiniowano pozytywnie w dniu ….............................................................................. .
……..……………………………
(pieczęć i podpis przewodniczącego rady
podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni
lub przewodniczącego senatu)
12. Organ wnioskujący
…………………………………..
(pieczęć i podpis rektora uczelni)
___
1) Niepotrzebne skreślić.
2) Zgodnie z regulaminem studiów.
– 8 –
13. Opinia właściwego ministra - w przypadku studentów uczelni wojskowych, uczelni służb
państwowych, uczelni artystycznych, uczelni medycznych oraz uczelni morskich
……………………………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………………………...
Wniosek zaopiniowano w dniu …....................................................................................................
…………………………………
(pieczęć i podpis właściwego ministra)
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik