eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2085
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198

2085-cz-2


 
 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR) 
1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja  
Niniejszy  projekt  rozporządzenia  będzie  miał  wpływ  na  nauczycieli  akademickich,  a  także 
uprawnionych  lekarzy  do  wykonywania  badań  profilaktycznych,  wojewódzkie  ośrodki 
medycyny pracy, instytuty medycyny pracy oraz podmioty prowadzące uczelnię.  
2. Konsultacje społeczne  
Równolegle  do  uzgodnień  międzyresortowych,  projektowana  regulacja  zostanie  skierowany 
celem konsultacji do następujących podmiotów: 
1)  Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, 
2)  Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi,  
3)  Instytutu Medycyny Wsi w Lublinie, 
4)  Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia  rodowiskowego w Sosnowcu, 
5)  Centrum Medycyny Kolejowej, 
6)  Zarządu żłównego Związku Nauczycielstwa Polskiego, 
7)  Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Dyrektorów Centrum Kształcenia Ustawicznego, 
8)  Zarządu żłównego Związku Zakładów Doskonalenia Zawodowego, 
9)  Stowarzyszenia Dyrektorów i Nauczycieli Centrów Kształcenia Praktycznego, 
10)  Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, 
11)  Społecznego Towarzystwa Oświaty, 
12)  Rady żłównej Szkolnictwa Wyższego, 
13)  Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, 
14)  Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich, 
15)  Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych, 
16)  Parlamentu Studentów RP, 
17)  Krajowej Reprezentacji Doktorantów, 
18)  NSZZ „Solidarność 80”, 
19)  Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, 
20)  Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, 
21)  Związku Rzemiosła Polskiego, 
22)  Business Centre Club, 
10 
 
23)  Naczelnej Izby Lekarskiej, 
24)  Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych, 
25)  Centralnego Instytutu Ochrony Pracy, 
26)  „Porozumienia  Zielonogórskiego”  Żederacji  Związków  Pracodawców  Ochrony  Zdrowia 
w Zielonej żórze, 
27)  Konsultanta Krajowego w dziedzinie medycyny pracy, 
a  ponadto  zostanie  umieszczony  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej  na  stronie  internetowej 
Ministerstwa  Zdrowia,  zgodnie  z  przepisami  ustawy  z  dnia  7  lipca  2005  r.  o  działalności 
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). 
3.  Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i jednostek 
samorządu terytorialnego 
Projektowana regulacja będzie miała wpływ na budżet państwa i budżety jednostek samorządu 
terytorialnego.  Obecnie  na  urlopie  dla  poratowania  zdrowia  przebywa  ok.  …  nauczycieli 
akademickich. W wyniku wprowadzanych zmian w sposobie orzekania tych urlopów przewiduje 
się, że liczba nauczycieli akademickich korzystających z urlopu dla poratowania zdrowia może 
ulec  zmniejszeniu,  co  może  spowodować  oszczędności  dla  jednostek  samorządów.  Opłaty  za 
badania lekarskie, związane z orzekaniem o potrzebie udzielania urlopu dla poratowania zdrowia 
będą ponosiły jednostki samorządu terytorialnego, jednakże koszty te będą znacznie niższe niż 
oszczędności wynikające ze zmiany przepisów w zakresie jego działania.  
4. Wpływ regulacji na rynek pracy 
Projekt  rozporządzenia  pozytywnie  wpłynie  na  rynek  pracy.  Wskazać  należy,  że  nauczyciele 
akademiccy  są  jedną  z  nielicznych  grup  zawodowych,  która  jest  uprawniona  do  korzystania 
z urlopu dla poratowania zdrowia. Przepisy ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym pozwalają 
na  korzystanie  z  tego  urlopu  bardzo  licznej  grupie  nauczycieli  akademickich,  w  wysokim 
wymiarze  i  niekoniecznie  w  celu  przeprowadzenia  leczenia  schorzenia,  mającego  związek 
z wykonywaną  pracą.  Obowiązujący  szeroki  zakres  tego  uprawnienia  nie  wydaje  się  być 
uzasadniony. Nauczyciele akademiccy tak samo, jak pracownicy innych grup zawodowych mają 
prawo  do  świadczeń  z  ubezpieczenia  społecznego  tj.  wynagrodzenia  chorobowego,  czy  zasiłku 
chorobowego. Ponadto  obecny stan prawny ma negatywne skutki  dla organizacji pracy  uczelni, 
w szczególności może zaburzać ciągłość procesu dydaktycznego w związku z fluktuacją kadr, co 
z  kolei  może  mieć  niekorzystny  wpływ  na  jakość  pracy  ze  studentem.  Dlatego  też,  w  wyniku 
11 
 
wprowadzonych  zmian  przewiduje  się  zmniejszenie  wykorzystywania  przez  nauczycieli 
akademickich  urlopu  dla  poratowania  zdrowia,  co  wpłynie  pozytywnie  na  organizację  pracy 
uczelni, w tym ciągłości procesu dydaktycznego.  
5.  Wpływ  regulacji  na  konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość,  w  tym  na 
funkcjonowanie przedsiębiorstw 
Wejście  w  życie  projektu  rozporządzenia  nie  będzie  miało  wpływ  na  konkurencyjność 
i przedsiębiorczość gospodarki.  
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny 
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny. 
7. Wpływ regulacji na zdrowie społeczeństwa 
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na zdrowie społeczeństwa. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
33-12-dg 
Projekt 
 
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E  
M I N I S T R A   N A U K I   I   S Z K O L N I C T W A   W Y Ż S Z E G O 1) 
z dnia 
w sprawie organizacji Konwentu Rzeczników i trybu realizacji przez niego zadań  
Na  podstawie  art.  145a  ust.  3  ustawy  z  dnia  27  lipca  2005  r.  –  Prawo  o  szkolnictwie 
wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje: 
§ 1. Rozporządzenie określa organizację Konwentu Rzeczników i tryb realizacji zadań 
przez Konwent Rzeczników. 
§ 2. 1. Konwent Rzeczników, zwany dalej „Konwentem”, działa na posiedzeniach. 
2. Posiedzenia Konwentu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 10 razy 
w roku. 
3. Pierwsze  posiedzenie  Konwentu  zwołuje  minister  właściwy  do  spraw  szkolnictwa 
wyższego, zwany dalej „ministrem”. 
§ 3. 1. Do zadań Konwentu należy: 
1)  wydawanie  opinii  i  formułowanie  wniosków  w  sprawach,  o  których  mowa  w  art.  145a 
ust. 2  pkt  1  ustawy  z  dnia  27  lipca  2005  r.  –  Prawo  o  szkolnictwie  wyższym,  zwanej 
dalej „ustawą”; 
2) wydawanie opinii w sprawach, o których mowa w art. 145a ust. 2 pkt 2 ustawy; 
3) współpraca z rzecznikami dyscyplinarnymi w uczelniach, o której mowa w art. 145a ust. 2 
pkt 3;   
4)  inicjowanie i przygotowywanie projektów opracowań, o których mowa w art. 145a ust. 2 
pkt 4. 
                                                 
1)  Minister  Nauki  i  Szkolnictwa  Wyższego  kieruje  działem  administracji  rządowej  –  szkolnictwo  wyższe,  na 
podstawie  §  1  ust.  2  pkt  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  18  listopada  2011  r.  
w  sprawie  szczegółowego  zakresu  działania  Ministra  Nauki  i  Szkolnictwa  Wyższego  (Dz.  U.  Nr  248, 
poz. 1483). 
2) Zmiany tekstu jednolitego  wymienionej ustawy zostały  ogłoszone  w Dz. U. z 2012 r. poz. 742 i 1544 oraz 
z 2013 r. poz. 675, 829, 1005, 1588 i 1650. 
– 2 – 
§  4.  1.  Na  pierwszym  posiedzeniu  Konwentu  członkowie  Konwentu  wybierają  ze 
swojego grona przewodniczącego Konwentu. 
2. Przewodniczący Konwentu kieruje pracami Konwentu. 
3. Do zadań przewodniczącego Konwentu należy w szczególności: 
 
1) ustalanie projektu porządku obrad;  
 
2) ustalanie terminu posiedzeń Konwentu i zawiadamianie o nim członków Konwentu; 
 
3) przewodniczenie obradom Konwentu; 
 
4)  wyznaczanie  członków  Konwentu  do  sporządzania  opinii,  o  których  mowa  w  §  3 
pkt 1 i 2. 
§ 5. 1. Posiedzenia Konwentu zwołuje i prowadzi przewodniczący Konwentu, a w razie 
jego nieobecności wyznaczony przez niego członek Konwentu. 
2. Członkowie  Konwentu  są  zawiadamiani  o  planowanym  posiedzeniu  Konwentu  nie 
później niż na 7 dni przed planowanym terminem posiedzenia. 
3. Zawiadomienie określa termin i miejsce posiedzenia Konwentu oraz projekt porządku 
obrad. Wraz z zawiadomieniem członkom Konwentu przekazuje się materiały przeznaczone 
do rozpatrzenia na posiedzeniu Konwentu. 
§  6.  1.  Do  sporządzenia  opinii,  o  których  mowa  w  § 3  pkt  1  i  2,  przewodniczący 
Konwentu  wyznacza  spośród  członków  Konwentu,  członka  rozpoznającego  sprawę, 
uwzględniając  przy  jego  wyborze  konieczność  równomiernego  obciążenia  zadaniami 
członków Konwentu. 
2. Członek rozpoznający sprawę, po zapoznaniu się z dokumentacją i dokonaniu analizy 
sprawy, przedstawia na posiedzeniu Konwentu ustalenia i wnioski w formie opinii. 
3. Opinia przyjmowana jest przez Konwent zwykłą większością głosów w obecności co 
najmniej  połowy  członków  Konwentu.  W  przypadku  równej  liczby  głosów  decyduje  głos 
przewodniczącego Konwentu. 
4. Przyjętą opinię przewodniczący Konwentu przekazuje ministrowi. 
§7. 1. W sprawach, o których mowa w §3 pkt 4 przewodniczący Konwentu kieruje do 
rzeczników  dyscyplinarnych  w  uczelniach  opinie  i  wnioski  wydane  przez  Konwent, 
w szczególności dotyczące dobrych praktyk w nauce i szkolnictwie wyższym, a także pracy 
nauczyciela akademickiego.  
2.  Konwent  udziela  odpowiedzi  oraz  porad  w  sprawach  przedstawionych  przez 
rzeczników dyscyplinarnych w uczelniach w prowadzonych przez nich sprawach.  
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 40 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: