Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja
Niniejszy projekt rozporządzenia będzie miał wpływ na nauczycieli akademickich, a także
uprawnionych lekarzy do wykonywania badań profilaktycznych, wojewódzkie ośrodki
medycyny pracy, instytuty medycyny pracy oraz podmioty prowadzące uczelnię.
2. Konsultacje społeczne
Równolegle do uzgodnień międzyresortowych, projektowana regulacja zostanie skierowany
celem konsultacji do następujących podmiotów:
1) Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
2) Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi,
3) Instytutu Medycyny Wsi w Lublinie,
4) Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia rodowiskowego w Sosnowcu,
5) Centrum Medycyny Kolejowej,
6) Zarządu żłównego Związku Nauczycielstwa Polskiego,
7) Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Dyrektorów Centrum Kształcenia Ustawicznego,
8) Zarządu żłównego Związku Zakładów Doskonalenia Zawodowego,
9) Stowarzyszenia Dyrektorów i Nauczycieli Centrów Kształcenia Praktycznego,
10) Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”,
11) Społecznego Towarzystwa Oświaty,
12) Rady żłównej Szkolnictwa Wyższego,
13) Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
14) Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich,
15) Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych,
16) Parlamentu Studentów RP,
17) Krajowej Reprezentacji Doktorantów,
18) NSZZ „Solidarność 80”,
19) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
20) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
21) Związku Rzemiosła Polskiego,
22) Business Centre Club,
10
23) Naczelnej Izby Lekarskiej,
24) Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych,
25) Centralnego Instytutu Ochrony Pracy,
26) „Porozumienia Zielonogórskiego” Żederacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia
w Zielonej żórze,
27) Konsultanta Krajowego w dziedzinie medycyny pracy,
a ponadto zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej
Ministerstwa Zdrowia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i jednostek
samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja będzie miała wpływ na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego. Obecnie na urlopie dla poratowania zdrowia przebywa ok. … nauczycieli
akademickich. W wyniku wprowadzanych zmian w sposobie orzekania tych urlopów przewiduje
się, że liczba nauczycieli akademickich korzystających z urlopu dla poratowania zdrowia może
ulec zmniejszeniu, co może spowodować oszczędności dla jednostek samorządów. Opłaty za
badania lekarskie, związane z orzekaniem o potrzebie udzielania urlopu dla poratowania zdrowia
będą ponosiły jednostki samorządu terytorialnego, jednakże koszty te będą znacznie niższe niż
oszczędności wynikające ze zmiany przepisów w zakresie jego działania.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt rozporządzenia pozytywnie wpłynie na rynek pracy. Wskazać należy, że nauczyciele
akademiccy są jedną z nielicznych grup zawodowych, która jest uprawniona do korzystania
z urlopu dla poratowania zdrowia. Przepisy ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym pozwalają
na korzystanie z tego urlopu bardzo licznej grupie nauczycieli akademickich, w wysokim
wymiarze i niekoniecznie w celu przeprowadzenia leczenia schorzenia, mającego związek
z wykonywaną pracą. Obowiązujący szeroki zakres tego uprawnienia nie wydaje się być
uzasadniony. Nauczyciele akademiccy tak samo, jak pracownicy innych grup zawodowych mają
prawo do świadczeń z ubezpieczenia społecznego tj. wynagrodzenia chorobowego, czy zasiłku
chorobowego. Ponadto obecny stan prawny ma negatywne skutki dla organizacji pracy uczelni,
w szczególności może zaburzać ciągłość procesu dydaktycznego w związku z fluktuacją kadr, co
z kolei może mieć niekorzystny wpływ na jakość pracy ze studentem. Dlatego też, w wyniku
11
wprowadzonych zmian przewiduje się zmniejszenie wykorzystywania przez nauczycieli
akademickich urlopu dla poratowania zdrowia, co wpłynie pozytywnie na organizację pracy
uczelni, w tym ciągłości procesu dydaktycznego.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływ na konkurencyjność
i przedsiębiorczość gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na zdrowie społeczeństwa
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na zdrowie społeczeństwa.
33-12-dg
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A N A U K I I S Z K O L N I C T W A W Y Ż S Z E G O 1)
z dnia
w sprawie organizacji Konwentu Rzeczników i trybu realizacji przez niego zadań
Na podstawie art. 145a ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie
wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa organizację Konwentu Rzeczników i tryb realizacji zadań
przez Konwent Rzeczników.
§ 2. 1. Konwent Rzeczników, zwany dalej „Konwentem”, działa na posiedzeniach.
2. Posiedzenia Konwentu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 10 razy
w roku.
3. Pierwsze posiedzenie Konwentu zwołuje minister właściwy do spraw szkolnictwa
wyższego, zwany dalej „ministrem”.
§ 3. 1. Do zadań Konwentu należy:
1) wydawanie opinii i formułowanie wniosków w sprawach, o których mowa w art. 145a
ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, zwanej
dalej „ustawą”;
2) wydawanie opinii w sprawach, o których mowa w art. 145a ust. 2 pkt 2 ustawy;
3) współpraca z rzecznikami dyscyplinarnymi w uczelniach, o której mowa w art. 145a ust. 2
pkt 3;
4) inicjowanie i przygotowywanie projektów opracowań, o których mowa w art. 145a ust. 2
pkt 4.
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – szkolnictwo wyższe, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 248,
poz. 1483).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 742 i 1544 oraz
z 2013 r. poz. 675, 829, 1005, 1588 i 1650.
– 2 –
§ 4. 1. Na pierwszym posiedzeniu Konwentu członkowie Konwentu wybierają ze
swojego grona przewodniczącego Konwentu.
2. Przewodniczący Konwentu kieruje pracami Konwentu.
3. Do zadań przewodniczącego Konwentu należy w szczególności:
1) ustalanie projektu porządku obrad;
2) ustalanie terminu posiedzeń Konwentu i zawiadamianie o nim członków Konwentu;
3) przewodniczenie obradom Konwentu;
4) wyznaczanie członków Konwentu do sporządzania opinii, o których mowa w § 3
pkt 1 i 2.
§ 5. 1. Posiedzenia Konwentu zwołuje i prowadzi przewodniczący Konwentu, a w razie
jego nieobecności wyznaczony przez niego członek Konwentu.
2. Członkowie Konwentu są zawiadamiani o planowanym posiedzeniu Konwentu nie
później niż na 7 dni przed planowanym terminem posiedzenia.
3. Zawiadomienie określa termin i miejsce posiedzenia Konwentu oraz projekt porządku
obrad. Wraz z zawiadomieniem członkom Konwentu przekazuje się materiały przeznaczone
do rozpatrzenia na posiedzeniu Konwentu.
§ 6. 1. Do sporządzenia opinii, o których mowa w § 3 pkt 1 i 2, przewodniczący
Konwentu wyznacza spośród członków Konwentu, członka rozpoznającego sprawę,
uwzględniając przy jego wyborze konieczność równomiernego obciążenia zadaniami
członków Konwentu.
2. Członek rozpoznający sprawę, po zapoznaniu się z dokumentacją i dokonaniu analizy
sprawy, przedstawia na posiedzeniu Konwentu ustalenia i wnioski w formie opinii.
3. Opinia przyjmowana jest przez Konwent zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy członków Konwentu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos
przewodniczącego Konwentu.
4. Przyjętą opinię przewodniczący Konwentu przekazuje ministrowi.
§7. 1. W sprawach, o których mowa w §3 pkt 4 przewodniczący Konwentu kieruje do
rzeczników dyscyplinarnych w uczelniach opinie i wnioski wydane przez Konwent,
w szczególności dotyczące dobrych praktyk w nauce i szkolnictwie wyższym, a także pracy
nauczyciela akademickiego.
2. Konwent udziela odpowiedzi oraz porad w sprawach przedstawionych przez
rzeczników dyscyplinarnych w uczelniach w prowadzonych przez nich sprawach.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik