eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2085
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198

2085-cz-2

– 5 – 
§ 8. 1. Stanowisko dyrektora publicznej placówki doskonalenia powierza nauczycielowi 
organ prowadzący. 
2. Kandydata  na  stanowisko  dyrektora  publicznej  placówki  doskonalenia  wyłania  się 
w drodze  konkursu.  Kandydatowi  wyłonionemu  w  wyniku  konkursu  nie  można  odmówić 
powierzenia stanowiska dyrektora. 
3. Jeżeli  do  konkursu  nie  zgłosi  się  żaden  kandydat  albo  w  wyniku  konkursu  nie 
wyłoniono kandydata, organ prowadzący powierza stanowisko dyrektora publicznej placówki 
doskonalenia  ustalonemu  przez  siebie  kandydatowi  spełniającemu  wymagania  określone 
w § 7  ust.  1,  po  zasięgnięciu  opinii  kuratora  oświaty  właściwego  ze  względu  na  siedzibę 
placówki doskonalenia. 
4. Wymóg uzyskania opinii, o której mowa w ust. 3, nie dotyczy publicznych placówek 
doskonalenia, o których mowa w § 2 ust. 4. 
5. W  celu  przeprowadzenia  konkursu  organ  prowadzący  publiczną  placówkę 
doskonalenia powołuje komisję konkursową w składzie: 
1) 
trzech przedstawicieli organu prowadzącego, 
2) 
dwóch przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny, 
3) 
po  jednym  przedstawicielu  zakładowych  organizacji  związkowych,  z  tym  że 
przedstawiciel związku zawodowego nie może być zatrudniony w publicznej placówce 
doskonalenia, której konkurs dotyczy, 
4) 
jeden  nauczyciel  zatrudniony  w  publicznej  placówce  doskonalenia  wyłoniony  na 
warunkach określonych w statucie placówki 
– z zastrzeżeniem ust. 6 i 8. 
6. Łączna liczba przedstawicieli organów, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, nie może 
być mniejsza niż łączna liczba przedstawicieli, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4. 
7. Jeżeli  w  składzie  komisji  konkursowej  łączna  liczba  przedstawicieli  organów, 
o których  mowa  w  ust.  5  pkt  1  i  2,  byłaby  mniejsza  niż  łączna  liczba  przedstawicieli,  o 
których  mowa  w  ust.  5  pkt  3  i  4,  liczbę  przedstawicieli  tych  organów  zwiększa  się 
proporcjonalnie, tak aby ich łączna liczba nie była mniejsza niż łączna liczba przedstawicieli, 
o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4. 
8. W  przypadku  publicznych  placówek  doskonalenia,  o  których  mowa  w  §  2  ust.  4, 
w skład  komisji  konkursowej  wchodzą  czterej  przedstawiciele  organu  prowadzącego  oraz 
osoby, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4. Przepisy ust. 6 i 7 stosuje się odpowiednio. 
– 6 – 
9. W  przypadku  publicznych  placówek  doskonalenia  nowo  zakładanych  skład  komisji 
konkursowej  określa  organ  prowadzący,  uwzględniając  udział  przedstawicieli  organu 
sprawującego nadzór pedagogiczny. 
10. Przepisy ust. 2–9 stosuje się odpowiednio do osoby, o której mowa w § 6 ust. 2. 
§ 9. W publicznej placówce doskonalenia mogą być tworzone stanowiska wicedyrektora 
i kierowników komórek organizacyjnych na warunkach określonych w statucie placówki. 
§ 10. 1. W publicznej placówce doskonalenia zatrudnia się: 
1) 
nauczycieli-konsultantów; 
2) 
specjalistów niebędących nauczycielami. 
2. Na  stanowiskach  nauczycieli-konsultantów  mogą  być  zatrudnieni  nauczyciele 
posiadający: 
1) 
kwalifikacje  wymagane  do  zajmowania  stanowiska  nauczyciela  w  placówce 
doskonalenia, określone w przepisach, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1; 
2) 
stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego; 
3) 
co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej. 
3. Na  stanowiskach  specjalistów  mogą  być  zatrudnione  osoby,  które  ukończyły  studia 
wyższe oraz posiadają przygotowanie niezbędne do realizacji zadań statutowych publicznej 
placówki doskonalenia. 
4. W  publicznej  placówce  doskonalenia  mogą  być  zatrudnieni  również  nauczyciele- 
-doradcy metodyczni, o których mowa w § 22 ust. 3 pkt 2. 
5. W  publicznej  placówce  doskonalenia  zatrudnia  się  ponadto  pracowników 
ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracji i obsługi. 
§ 11.  1.  Do  obowiązkowych  zadań  publicznych  placówek  doskonalenia  o  zasięgu 
ogólnokrajowym prowadzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania 
należy: 
1) 
wspieranie  publicznych  placówek  doskonalenia,  poradni  psychologiczno- 
-pedagogicznych,  w  tym  poradni  specjalistycznych,  oraz  bibliotek  pedagogicznych, 
w zakresie  wynikającym  z  kierunków  realizacji  przez  kuratorów  oświaty  polityki 
oświatowej  państwa,  ustalanych  przez  ministra  właściwego  do  spraw  oświaty 
i wychowania zgodnie z art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie 
oświaty, zwanych dalej „kierunkami polityki oświatowej”; 
– 7 – 
2) 
wspieranie  publicznych  placówek  doskonalenia,  poradni  psychologiczno- 
-pedagogicznych,  w  tym  poradni  specjalistycznych,  bibliotek  pedagogicznych  oraz 
nauczycieli-doradców metodycznych w organizowaniu i prowadzeniu: 
a) 
wspomagania  szkół  i  placówek,  o  którym  mowa  w  §  16  ust.  1  pkt  1,  a  także 
w przepisach  w  sprawie  szczegółowych  zasad  działania  publicznych  poradni 
psychologiczno-pedagogicznych,  w  tym  publicznych  poradni  specjalistycznych, 
oraz w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek 
pedagogicznych, 
b)  sieci  współpracy  i  samokształcenia  dla  nauczycieli  oraz  dyrektorów  szkół 
i placówek,  o  której  mowa  w  §  16  ust.  1  pkt  2,  a  także  w  przepisach  w  sprawie 
szczegółowych  zasad  działania  publicznych  poradni  psychologiczno- 
-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, oraz w przepisach 
w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych; 
3) 
wspieranie  szkół  i  placówek  w  zakresie  realizacji  ich  zadań,  w  tym  opracowywanie 
i publikacja materiałów informacyjnych i metodycznych; 
4) 
organizowanie  szkoleń  dla  kandydatów  na  ekspertów  komisji  kwalifikacyjnych 
i egzaminacyjnych 
awansu 
zawodowego 
nauczycieli, 
prowadzonych 
zgodnie 
z przepisami  w  sprawie  ramowego  programu  szkolenia  kandydatów  na  ekspertów 
wchodzących  w  skład  komisji  egzaminacyjnych  i  kwalifikacyjnych  dla  nauczycieli 
ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów 
oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy. 
2. Do  obowiązkowych  zadań  publicznej  placówki  doskonalenia  o  zasięgu 
ogólnokrajowym  prowadzonej  przez  ministra  właściwego  do  spraw  oświaty  i  wychowania, 
właściwej  dla  nauczycieli  pracujących  wśród  Polonii  i  Polaków  zamieszkałych  za  granicą 
oraz dzieci pracowników migrujących, należy ponadto wspieranie metodyczne i doskonalenie 
zawodowe tych nauczycieli, w tym opracowywanie i publikacja materiałów informacyjnych 
i metodycznych. 
§ 12. Do obowiązkowych zadań publicznych placówek doskonalenia nauczycieli szkół 
artystycznych  prowadzonych  przez  ministra  właściwego  do  spraw  kultury  i  ochrony 
dziedzictwa narodowego należy: 
1) 
przygotowywanie  programów  doskonalenia  zawodowego  oraz  opracowywanie 
i publikacja materiałów informacyjnych i edukacyjnych; 
2) 
organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli; 
– 8 – 
3) 
organizowanie  i  prowadzenie  doskonalenia  zawodowego  dyrektorów  w  zakresie 
zarządzania oświatą; 
4) 
organizowanie  i  prowadzenie  doskonalenia  zawodowego  nauczycieli-doradców 
metodycznych, o których mowa w § 22 ust. 10; 
5) 
wspieranie różnorodnych form współpracy i wymiany doświadczeń; 
6) 
wspieranie  inicjatyw  nauczycieli  oraz  wspomaganie  samokształcenia  i  doskonalenia 
zawodowego; 
7) 
diagnozowanie potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego; 
8) 
opracowywanie,  we  współpracy  z  organami  sprawującymi  nadzór  pedagogiczny, 
priorytetów doskonalenia zawodowego; 
9) 
współpraca  w  zakresie  doskonalenia  zawodowego  z  partnerami  krajowymi 
i zagranicznymi; 
10)  organizowanie  szkoleń  dla  kandydatów  na  ekspertów  komisji  kwalifikacyjnych 
i egzaminacyjnych 
awansu 
zawodowego 
nauczycieli, 
prowadzonych 
zgodnie 
z przepisami, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 4. 
§ 13.  Do  obowiązkowych  zadań  publicznych  placówek  doskonalenia  nauczycieli 
przedmiotów  zawodowych,  którzy  nauczają  w  szkołach  rolniczych  prowadzonych  przez 
ministra właściwego do spraw rolnictwa, należy: 
1) 
przygotowywanie  programów  doskonalenia  zawodowego  oraz  opracowywanie 
i publikacja materiałów edukacyjnych w zakresie przedmiotów zawodowych; 
2) 
organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli; 
3) 
organizowanie różnorodnych form współpracy i wymiany doświadczeń; 
4) 
wspieranie  inicjatyw  nauczycieli  oraz  wspomaganie  samokształcenia  i  doskonalenia 
zawodowego; 
5) 
opracowywanie,  we  współpracy  z  organami  sprawującymi  nadzór  pedagogiczny, 
priorytetów doskonalenia zawodowego; 
6) 
współpraca  w  zakresie  doskonalenia  zawodowego  z  partnerami  krajowymi 
i zagranicznymi. 
§ 14. Publiczne  placówki  doskonalenia,  o  których  mowa  w  §  11–13,  realizują 
obowiązkowe  zadania  określone  w  tych  przepisach  w  zakresie  określonym  w  statucie 
placówki.  Placówki  te  mogą  realizować  również  inne  zadania  z  zakresu  doskonalenia 
zawodowego nauczycieli zlecone przez ich organy prowadzące. 
– 9 – 
§ 15. 1. Do obowiązkowych zadań publicznych placówek doskonalenia prowadzonych 
przez  samorząd  województwa,  powiat  lub  gminę  należy  organizowanie  i  prowadzenie 
doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie: 
1) 
wynikającym z kierunków polityki oświatowej oraz wprowadzanych zmian w systemie 
oświaty; 
2) 
wymagań stawianych wobec szkół i placówek,  których wypełnianie jest  badane przez 
organy  sprawujące  nadzór  pedagogiczny  w  procesie  ewaluacji  zewnętrznej,  zgodnie 
z przepisami w sprawie nadzoru pedagogicznego; 
3) 
realizacji podstaw programowych, w tym opracowywania programów nauczania; 
4) 
diagnozowania potrzeb uczniów i indywidualizacji procesu nauczania i wychowania; 
5) 
przygotowania  do  analizy  wyników  i  wniosków  z  nadzoru  pedagogicznego,  wyników 
sprawdzianu  i  egzaminów,  o  których  mowa  w  art.  9  ust.  1  ustawy  z  dnia  7  września 
1991  r.  o  systemie  oświaty,  oraz  korzystania  z  nich  w  celu  doskonalenia  pracy 
nauczycieli; 
6) 
potrzeb  zdiagnozowanych  na  podstawie  analizy  wyników  i  wniosków  z  nadzoru 
pedagogicznego  oraz  wyników  sprawdzianu  i  egzaminów,  o  których  mowa  w  art.  9 
ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. 
2. Do  obowiązkowych  zadań  publicznych  placówek  doskonalenia,  o  których  mowa 
w ust.  1,  należy  także  organizowanie  i  prowadzenie  doskonalenia  zawodowego  dyrektorów 
szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą. 
3. Do obowiązkowych zadań publicznych placówek doskonalenia prowadzonych przez 
samorząd  województwa,  zwanych  dalej  „wojewódzkimi  placówkami  doskonalenia”,  należy 
ponadto: 
1) 
organizowanie  i  prowadzenie,  stosownie  do  potrzeb,  doradztwa  metodycznego  dla 
nauczycieli: 
a) 
przedmiotów zawodowych nauczanych w zawodach unikatowych, 
b)  zatrudnionych  w  szkołach  z  językiem  nauczania  mniejszości  narodowych 
i etnicznych oraz językiem regionalnym; 
2) 
prowadzenie  wojewódzkiego  systemu  informacji  pedagogicznej,  w  tym  gromadzenie 
i udostępnianie  informacji  dotyczących  dostępnych  form  kształcenia  i  doskonalenia 
zawodowego nauczycieli. 
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 36 . [ 37 ] . 38 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: