Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
4. W zakresie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. b, wojewódzkie placówki doskonalenia
współpracują z organizacjami mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności
posługującej się językiem regionalnym.
5. Publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w ust. 1, mogą realizować również
inne zadania z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli zlecone przez organ
prowadzący.
§ 16. 1. Publiczne placówki doskonalenia realizują zadania obowiązkowe
w szczególności przez:
1)
organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek, polegającego na
zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy
szkoły lub placówki w zakresie określonym w § 15 ust. 1 i 2 lub innym wskazanym
przez szkołę lub placówkę, wynikającym z potrzeb szkoły lub placówki, obejmującego:
a)
pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,
b) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub
placówki,
c)
zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
d) wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form
wspomagania;
2)
organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz
dyrektorów szkół i placówek, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą
w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń;
3)
prowadzenie form doskonalenia, w tym seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów
i szkoleń;
4)
udzielanie konsultacji;
5)
upowszechnianie przykładów dobrej praktyki.
2. Przepisy ust. 1 pkt 1 i 2 nie dotyczą publicznych placówek doskonalenia, o których
mowa w § 2 ust. 4.
§ 17. 1. Placówki doskonalenia posiadające akredytację mogą, za zgodą organu
sprawującego nadzór pedagogiczny, prowadzić dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu
kursy kwalifikacyjne z zakresu przygotowania pedagogicznego lub z zakresu pedagogiki
specjalnej, o których mowa w przepisach wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 1.
– 11 –
2. Placówki doskonalenia, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt 2, mogą za zgodą organu
sprawującego nadzór pedagogiczny, prowadzić dla nauczycieli szkół artystycznych, w tym
nauczycieli praktycznej nauki zawodu, kursy kwalifikacyjne, o których mowa w § 7 ust. 1
pkt 2, a także w przepisach, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, oraz w przepisach w sprawie
wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne
stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych
placówek.
3. Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, o którym mowa
w ust. 1 i 2, zawiera:
1)
szczegółowy plan i program kursu, odpowiadające wymogom określonym w ramowym
planie i programie kursu zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania, oraz termin kursu;
2)
wykaz osób przewidzianych do realizacji zajęć ujętych w szczegółowym planie kursu,
wraz z informacją o posiadanych przez nie kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym;
3)
kryteria naboru uczestników, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie
i programie kursu, uwzględniające w szczególności wymagania w zakresie posiadanego
poziomu wykształcenia;
4)
informację o warunkach lokalowych i wyposażeniu, umożliwiających prawidłową
realizację zajęć.
4. Placówka doskonalenia jest obowiązana do:
1)
prowadzenia oceny wewnętrznej procesu realizacji kursu kwalifikacyjnego;
2)
prowadzenia
dokumentacji
kursu
kwalifikacyjnego,
w
tym
dokumentacji
potwierdzającej realizację poszczególnych zajęć;
3)
przedstawienia organowi, który wyraził zgodę na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego,
sprawozdania z realizacji kursu nie później niż w terminie miesiąca po jego
zakończeniu.
5. Uczestnik kursu kwalifikacyjnego po jego ukończeniu otrzymuje świadectwo, według
wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia.
6. Placówka doskonalenia prowadzi rejestr kursów kwalifikacyjnych i rejestr wydanych
świadectw.
§ 18. 1. Doskonalenie zawodowe nauczycieli-konsultantów i nauczycieli-doradców
metodycznych mogą prowadzić wyłącznie placówki doskonalenia posiadające akredytację
i publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w § 2 ust. 4.
– 12 –
2. Szkolenia dla kandydatów na ekspertów komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych
awansu zawodowego nauczycieli mogą prowadzić wyłącznie publiczne placówki
doskonalenia, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt 1 i 2.
§ 19. 1. Szkoły wyższe oraz inne jednostki, których zadania statutowe są związane
z doskonaleniem zawodowym nauczycieli, mogą prowadzić doskonalenie w formach,
o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 3.
2. Nauczyciele, którzy ukończyli daną formę doskonalenia zawodowego, otrzymują
zaświadczenie, które zawiera nazwę i zakres ukończonej formy doskonalenia oraz łączną
liczbę godzin zrealizowanych zajęć.
3. Podmiot prowadzący daną formę doskonalenia zawodowego prowadzi rejestr
wydanych zaświadczeń.
§ 20. 1. Plan pracy publicznej placówki doskonalenia na rok szkolny przygotowuje
dyrektor placówki.
2. Dyrektor publicznej placówki doskonalenia przedstawia plan pracy na kolejny rok
szkolny do zatwierdzenia organowi prowadzącemu, w terminie do dnia 31 lipca poprzedniego
roku szkolnego.
3. Organ prowadzący zatwierdza plan pracy publicznej placówki doskonalenia na
kolejny rok szkolny w terminie do dnia 31 sierpnia poprzedniego roku szkolnego.
4. Sprawozdanie z realizacji planu pracy za dany rok szkolny dyrektor publicznej
placówki doskonalenia przedstawia organowi prowadzącemu w terminie do dnia 30 września
następnego roku szkolnego.
§ 21. 1. Zadania z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli są również
realizowane przez zatrudnionych w publicznych szkołach i placówkach nauczycieli-doradców
metodycznych.
2. Do zadań nauczyciela-doradcy metodycznego należy w szczególności wspomaganie
nauczycieli oraz rad pedagogicznych w:
1)
planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów procesu dydaktyczno-wychowawczego;
2)
opracowywaniu, doborze i adaptacji programów nauczania;
3)
rozwijaniu umiejętności metodycznych;
4)
podejmowaniu działań innowacyjnych.
3. Nauczyciel-doradca metodyczny realizuje zadania przez:
1)
udzielanie indywidualnych konsultacji;
– 13 –
2)
prowadzenie zajęć edukacyjnych, zajęć otwartych oraz zajęć warsztatowych;
3)
organizowanie innych form doskonalenia wspomagających pracę dydaktyczno-
-wychowawczą nauczycieli;
4)
organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz
dyrektorów szkół i placówek, o której mowa w § 16 ust. 1 pkt 2.
4. Nauczyciel-doradca metodyczny planuje działania stosownie do potrzeb, we
współpracy z placówkami doskonalenia, bibliotekami pedagogicznymi i bibliotekami
szkolnymi,
poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi,
w
tym
poradniami
specjalistycznymi, oraz organami sprawującymi nadzór pedagogiczny.
§ 22. 1. Zadania doradcy metodycznego powierza nauczycielowi organ prowadzący
publiczną szkołę lub placówkę, w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły lub placówki, w której
nauczyciel jest zatrudniony, po uzyskaniu pozytywnej opinii dyrektora wojewódzkiej
placówki doskonalenia, właściwej ze względu na miejsce zatrudnienia nauczyciela.
2. Organ prowadzący może powierzyć zadania doradcy metodycznego nauczycielowi,
który posiada:
1)
kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówce
doskonalenia, określone w przepisach, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1;
2)
stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego;
3)
co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej.
3. Zadania doradcy metodycznego mogą być wykonywane przez nauczyciela:
1)
w ramach stosunku pracy w publicznej szkole lub placówce, w której nauczyciel jest
zatrudniony, z jednoczesnym obniżeniem wysokości obowiązkowego wymiaru godzin
zajęć dydaktycznych;
2)
w ramach dodatkowej umowy o pracę w publicznej placówce doskonalenia.
4. Organ prowadzący publiczną szkołę lub placówkę, powierzając nauczycielowi
zadania doradcy metodycznego, określa:
1)
szczegółowy zakres zadań nauczyciela-doradcy metodycznego;
2)
szkoły lub placówki, w których nauczyciel-doradca metodyczny realizuje swoje zadania;
3)
warunki wykonywania zadań nauczyciela-doradcy metodycznego, zgodnie z ust. 3.
5. Zadania doradcy metodycznego powierza się na okres trzech lat, z możliwością
przedłużenia powierzenia zadań na kolejny okres nie krótszy niż rok.
6. Przed przedłużeniem powierzenia zadań doradcy metodycznego organ prowadzący
publiczną szkołę lub placówkę zasięga opinii dyrektora wojewódzkiej placówki doskonalenia,
– 14 –
o której mowa w ust. 1, i dyrektora szkoły lub placówki, w której nauczyciel jest zatrudniony,
oraz nauczycieli korzystających z pomocy nauczyciela-doradcy metodycznego.
7. Powierzenie zadań doradcy metodycznego może być cofnięte przez organ
prowadzący publiczną szkołę lub placówkę w przypadku niewywiązywania się nauczyciela
z powierzonych zadań, po zasięgnięciu opinii dyrektora wojewódzkiej placówki
doskonalenia, o której mowa w ust. 1, i dyrektora szkoły lub placówki, w której nauczyciel
jest zatrudniony.
8. Nadzór pedagogiczny nad realizacją zadań przez nauczyciela-doradcę metodycznego
sprawuje dyrektor wojewódzkiej placówki doskonalenia.
9. W przypadku prowadzenia przez gminę lub powiat placówki doskonalenia zadania
dyrektora wojewódzkiej placówki doskonalenia o których mowa w ust. 1 i 6–8, w stosunku
do nauczycieli, którym zadania doradcy metodycznego zostały powierzone przez gminę lub
powiat, wykonuje dyrektor placówki doskonalenia prowadzonej przez gminę lub powiat,
a w przypadku prowadzenia przez gminę lub powiat więcej niż jednej placówki doskonalenia
– dyrektor placówki doskonalenia wyznaczonej przez organ prowadzący te placówki.
10. W przypadku powierzenia nauczycielowi zadań doradcy metodycznego przez
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego zadania dyrektora
wojewódzkiej placówki doskonalenia, o których mowa w ust. 1 i 6–8, w stosunku do tego
nauczyciela-doradcy metodycznego wykonuje dyrektor publicznej placówki doskonalenia,
o której mowa w § 2 ust. 4 pkt 2.
11. W przypadku powierzenia nauczycielowi zadań doradcy metodycznego przez
ministra właściwego do spraw rolnictwa zadania dyrektora wojewódzkiej placówki
doskonalenia, o których mowa w ust. 1 i 6–8, w stosunku do tego nauczyciela-doradcy
metodycznego wykonuje dyrektor publicznej placówki doskonalenia, o której mowa w § 2
ust. 4 pkt 3.
§ 23. 1. Utworzenie niepublicznej placówki doskonalenia wymaga uzyskania wpisu do
ewidencji prowadzonej przez samorząd województwa właściwy ze względu na siedzibę
placówki doskonalenia.
2. Osoba prawna i osoba fizyczna ubiegająca się o wpis do ewidencji niepublicznej
placówki doskonalenia składa wniosek o wpis wraz z następującymi dokumentami:
1)
projektem aktu założycielskiego;
2)
projektem statutu;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik