eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2085
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198

2085-cz-2

– 10 – 
4. W zakresie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. b, wojewódzkie placówki doskonalenia 
współpracują  z  organizacjami  mniejszości  narodowych  i  etnicznych  oraz  społeczności 
posługującej się językiem regionalnym. 
5. Publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w ust. 1, mogą realizować również 
inne  zadania  z  zakresu  doskonalenia  zawodowego  nauczycieli  zlecone  przez  organ 
prowadzący. 
§ 16.  1.  Publiczne  placówki  doskonalenia  realizują  zadania  obowiązkowe 
w szczególności przez: 
1) 
organizowanie  i  prowadzenie  wspomagania  szkół  i  placówek,  polegającego  na 
zaplanowaniu  i  przeprowadzeniu  działań  mających  na  celu  poprawę  jakości  pracy 
szkoły  lub  placówki  w  zakresie  określonym  w  §  15  ust.  1  i  2  lub  innym  wskazanym 
przez szkołę lub placówkę, wynikającym z potrzeb szkoły lub placówki, obejmującego: 
a) 
pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki, 
b)  ustalenie  sposobów  działania  prowadzących  do  zaspokojenia  potrzeb  szkoły  lub 
placówki, 
c) 
zaplanowanie form wspomagania i ich realizację, 
d)  wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form 
wspomagania; 
2) 
organizowanie  i  prowadzenie  sieci  współpracy  i  samokształcenia  dla  nauczycieli  oraz 
dyrektorów  szkół  i  placówek,  którzy  w  zorganizowany  sposób  współpracują  ze  sobą 
w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń; 
3) 
prowadzenie form doskonalenia, w tym seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów 
i szkoleń; 
4) 
udzielanie konsultacji; 
5) 
upowszechnianie przykładów dobrej praktyki. 
2. Przepisy ust.  1 pkt  1 i 2 nie dotyczą publicznych placówek doskonalenia, o których 
mowa w § 2 ust. 4. 
§ 17. 1.  Placówki  doskonalenia  posiadające  akredytację  mogą,  za  zgodą  organu 
sprawującego  nadzór  pedagogiczny,  prowadzić  dla  nauczycieli  praktycznej  nauki  zawodu 
kursy  kwalifikacyjne  z  zakresu  przygotowania  pedagogicznego  lub  z  zakresu  pedagogiki 
specjalnej, o których mowa w przepisach wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 1. 
– 11 – 
2. Placówki doskonalenia, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt 2, mogą za zgodą organu 
sprawującego  nadzór  pedagogiczny,  prowadzić  dla  nauczycieli  szkół  artystycznych,  w  tym 
nauczycieli  praktycznej  nauki  zawodu,  kursy  kwalifikacyjne,  o  których  mowa  w  §  7  ust.  1 
pkt 2, a także w przepisach, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, oraz w przepisach w sprawie 
wymagań,  jakim  powinna  odpowiadać  osoba  zajmująca  stanowisko  dyrektora  oraz  inne 
stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych 
placówek. 
3. Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, o którym mowa 
w ust. 1 i 2, zawiera: 
1) 
szczegółowy plan i program kursu, odpowiadające wymogom określonym w ramowym 
planie  i  programie  kursu  zatwierdzonym  przez  ministra  właściwego  do  spraw  oświaty 
i wychowania, oraz termin kursu; 
2) 
wykaz osób przewidzianych do realizacji zajęć ujętych w szczegółowym planie kursu, 
wraz z informacją o posiadanych przez nie kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym; 
3) 
kryteria naboru uczestników, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie 
i programie kursu, uwzględniające w szczególności wymagania w zakresie posiadanego 
poziomu wykształcenia; 
4) 
informację  o  warunkach  lokalowych  i  wyposażeniu,  umożliwiających  prawidłową 
realizację zajęć. 
4. Placówka doskonalenia jest obowiązana do: 
1) 
prowadzenia oceny wewnętrznej procesu realizacji kursu kwalifikacyjnego; 
2) 
prowadzenia 
dokumentacji 
kursu 
kwalifikacyjnego, 

tym 
dokumentacji 
potwierdzającej realizację poszczególnych zajęć; 
3) 
przedstawienia organowi, który wyraził zgodę na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, 
sprawozdania  z  realizacji  kursu  nie  później  niż  w  terminie  miesiąca  po  jego 
zakończeniu. 
5. Uczestnik kursu kwalifikacyjnego po jego ukończeniu otrzymuje świadectwo, według 
wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia. 
6. Placówka doskonalenia prowadzi rejestr kursów kwalifikacyjnych i rejestr wydanych 
świadectw. 
§ 18. 1.  Doskonalenie  zawodowe  nauczycieli-konsultantów  i  nauczycieli-doradców 
metodycznych  mogą  prowadzić  wyłącznie  placówki  doskonalenia  posiadające  akredytację 
i publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w § 2 ust. 4. 
– 12 – 
2. Szkolenia dla kandydatów na ekspertów komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych 
awansu  zawodowego  nauczycieli  mogą  prowadzić  wyłącznie  publiczne  placówki 
doskonalenia, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt 1 i 2. 
§ 19. 1.  Szkoły  wyższe  oraz  inne  jednostki,  których  zadania  statutowe  są  związane 
z doskonaleniem  zawodowym  nauczycieli,  mogą  prowadzić  doskonalenie  w  formach, 
o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 3. 
2. Nauczyciele,  którzy  ukończyli  daną  formę  doskonalenia  zawodowego,  otrzymują 
zaświadczenie,  które  zawiera  nazwę  i  zakres  ukończonej  formy  doskonalenia  oraz  łączną 
liczbę godzin zrealizowanych zajęć. 
3. Podmiot  prowadzący  daną  formę  doskonalenia  zawodowego  prowadzi  rejestr 
wydanych zaświadczeń. 
§ 20.  1.  Plan  pracy  publicznej  placówki  doskonalenia  na  rok  szkolny  przygotowuje 
dyrektor placówki. 
2. Dyrektor  publicznej  placówki  doskonalenia  przedstawia  plan  pracy  na  kolejny  rok 
szkolny do zatwierdzenia organowi prowadzącemu, w terminie do dnia 31 lipca poprzedniego 
roku szkolnego. 
3. Organ  prowadzący  zatwierdza  plan  pracy  publicznej  placówki  doskonalenia  na 
kolejny rok szkolny w terminie do dnia 31 sierpnia poprzedniego roku szkolnego. 
4. Sprawozdanie  z  realizacji  planu  pracy  za  dany  rok  szkolny  dyrektor  publicznej 
placówki doskonalenia przedstawia organowi prowadzącemu w terminie do dnia 30 września 
następnego roku szkolnego. 
§ 21. 1.  Zadania  z  zakresu  doskonalenia  zawodowego  nauczycieli  są  również 
realizowane przez zatrudnionych w publicznych szkołach i placówkach nauczycieli-doradców 
metodycznych. 
2. Do  zadań  nauczyciela-doradcy  metodycznego  należy  w  szczególności  wspomaganie 
nauczycieli oraz rad pedagogicznych w: 
1) 
planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów procesu dydaktyczno-wychowawczego; 
2) 
opracowywaniu, doborze i adaptacji programów nauczania; 
3) 
rozwijaniu umiejętności metodycznych; 
4) 
podejmowaniu działań innowacyjnych. 
3. Nauczyciel-doradca metodyczny realizuje zadania przez: 
1) 
udzielanie indywidualnych konsultacji; 
– 13 – 
2) 
prowadzenie zajęć edukacyjnych, zajęć otwartych oraz zajęć warsztatowych; 
3) 
organizowanie  innych  form  doskonalenia  wspomagających  pracę  dydaktyczno- 
-wychowawczą nauczycieli; 
4) 
organizowanie  i  prowadzenie  sieci  współpracy  i  samokształcenia  dla  nauczycieli  oraz 
dyrektorów szkół i placówek, o której mowa w § 16 ust. 1 pkt 2. 
4. Nauczyciel-doradca  metodyczny  planuje  działania  stosownie  do  potrzeb,  we 
współpracy  z  placówkami  doskonalenia,  bibliotekami  pedagogicznymi  i  bibliotekami 
szkolnymi, 
poradniami 
psychologiczno-pedagogicznymi, 

tym 
poradniami 
specjalistycznymi, oraz organami sprawującymi nadzór pedagogiczny. 
§ 22. 1.  Zadania  doradcy  metodycznego  powierza  nauczycielowi  organ  prowadzący 
publiczną  szkołę  lub  placówkę,  w  uzgodnieniu  z  dyrektorem  szkoły  lub  placówki,  w  której 
nauczyciel  jest  zatrudniony,  po  uzyskaniu  pozytywnej  opinii  dyrektora  wojewódzkiej 
placówki doskonalenia, właściwej ze względu na miejsce zatrudnienia nauczyciela. 
2. Organ  prowadzący  może  powierzyć  zadania  doradcy  metodycznego  nauczycielowi, 
który posiada: 
1) 
kwalifikacje  wymagane  do  zajmowania  stanowiska  nauczyciela  w  placówce 
doskonalenia, określone w przepisach, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1; 
2) 
stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego; 
3) 
co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej. 
3. Zadania doradcy metodycznego mogą być wykonywane przez nauczyciela: 
1) 
w  ramach  stosunku  pracy  w  publicznej  szkole  lub  placówce,  w  której  nauczyciel  jest 
zatrudniony,  z  jednoczesnym  obniżeniem  wysokości  obowiązkowego  wymiaru  godzin 
zajęć dydaktycznych; 
2) 
w ramach dodatkowej umowy o pracę w publicznej placówce doskonalenia. 
4. Organ  prowadzący  publiczną  szkołę  lub  placówkę,  powierzając  nauczycielowi 
zadania doradcy metodycznego, określa: 
1) 
szczegółowy zakres zadań nauczyciela-doradcy metodycznego; 
2) 
szkoły lub placówki, w których nauczyciel-doradca metodyczny realizuje swoje zadania; 
3) 
warunki wykonywania zadań nauczyciela-doradcy metodycznego, zgodnie z ust. 3. 
5. Zadania  doradcy  metodycznego  powierza  się  na  okres  trzech  lat,  z  możliwością 
przedłużenia powierzenia zadań na kolejny okres nie krótszy niż rok. 
6.  Przed  przedłużeniem  powierzenia  zadań  doradcy  metodycznego  organ  prowadzący 
publiczną szkołę lub placówkę zasięga opinii dyrektora wojewódzkiej placówki doskonalenia, 
– 14 – 
o której mowa w ust. 1, i dyrektora szkoły lub placówki, w której nauczyciel jest zatrudniony, 
oraz nauczycieli korzystających z pomocy nauczyciela-doradcy metodycznego. 
7.  Powierzenie  zadań  doradcy  metodycznego  może  być  cofnięte  przez  organ 
prowadzący publiczną szkołę lub placówkę w przypadku niewywiązywania się nauczyciela 
z powierzonych  zadań,  po  zasięgnięciu  opinii  dyrektora  wojewódzkiej  placówki 
doskonalenia, o której mowa w ust. 1, i dyrektora szkoły lub placówki, w której nauczyciel 
jest zatrudniony. 
8. Nadzór pedagogiczny nad realizacją zadań przez nauczyciela-doradcę metodycznego 
sprawuje dyrektor wojewódzkiej placówki doskonalenia. 
9. W  przypadku  prowadzenia  przez  gminę  lub  powiat  placówki  doskonalenia  zadania 
dyrektora wojewódzkiej placówki doskonalenia o których mowa w ust. 1 i 6–8, w stosunku 
do nauczycieli, którym zadania doradcy metodycznego zostały powierzone przez gminę lub 
powiat,  wykonuje  dyrektor  placówki  doskonalenia  prowadzonej  przez  gminę  lub  powiat, 
a w przypadku prowadzenia przez gminę lub powiat więcej niż jednej placówki doskonalenia 
– dyrektor placówki doskonalenia wyznaczonej przez organ prowadzący te placówki. 
10. W  przypadku  powierzenia  nauczycielowi  zadań  doradcy  metodycznego  przez 
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego zadania dyrektora 
wojewódzkiej placówki doskonalenia, o których  mowa w ust.  1 i 6–8, w stosunku do tego 
nauczyciela-doradcy  metodycznego  wykonuje  dyrektor  publicznej  placówki  doskonalenia, 
o której mowa w § 2 ust. 4 pkt 2. 
11. W  przypadku  powierzenia  nauczycielowi  zadań  doradcy  metodycznego  przez 
ministra  właściwego  do  spraw  rolnictwa  zadania  dyrektora  wojewódzkiej  placówki 
doskonalenia,  o  których  mowa  w  ust.  1  i  6–8,  w  stosunku  do  tego  nauczyciela-doradcy 
metodycznego  wykonuje dyrektor publicznej placówki doskonalenia, o której mowa w § 2 
ust. 4 pkt 3. 
§ 23. 1. Utworzenie niepublicznej placówki doskonalenia wymaga uzyskania wpisu do 
ewidencji  prowadzonej  przez  samorząd  województwa  właściwy  ze  względu  na  siedzibę 
placówki doskonalenia. 
2. Osoba  prawna  i  osoba  fizyczna  ubiegająca  się  o  wpis  do  ewidencji  niepublicznej 
placówki doskonalenia składa wniosek o wpis wraz z następującymi dokumentami: 
1) 
projektem aktu założycielskiego; 
2) 
projektem statutu; 
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: