eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2085
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198

2085-cz-2

– 17 – 
Projekt  został  również  zamieszczony  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej  na  stronie 
podmiotowej  Rządowego  Centrum  Legislacji,  zgodnie  z  §  11  a  ust.2  pkt  1  uchwały  nr  49 
Rady Ministrów (M.P .Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) 
3. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym 
na bud et państwa i bud ety jednostek samorz du terytorialnego 
Zmiana rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu 
państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. 
4. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na rynek pracy 
Projekt  rozporządzenia nie ma wpływu na rynek pracy. 
5.  Wpływ  projektowanego  rozporz dzenia  na  konkurencyjność  gospodarki 
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw 
Wejście  w  życie  rozporządzenia  nie  będzie  miało  wpływu  na  konkurencyjność 
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. 
6. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny 
Wejście  w  życie  rozporządzenia  nie  będzie  miało  wpływu  na  sytuację  i  rozwój 
regionalny. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
28/12-kt 
Projekt 
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E  
M I N I S T R A   E D U K A C J I   N A R O D O W E J 1) 
z dnia 
w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli 
Na  podstawie  art.  78  ust.  1  ustawy  z  dnia  7  września  1991  r.  o  systemie  oświaty  (Dz.  U. 
z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje: 
§ 1. Rozporządzenie określa: 
1) 
warunki  i  tryb  tworzenia,  przekształcania  i  likwidowania  oraz  organizację  i  sposób 
działania  placówek  doskonalenia  nauczycieli,  w  tym  zakres  ich  działalności 
obowiązkowej; 
2) 
zadania  doradców  metodycznych,  warunki  i  tryb  powierzania  nauczycielom  zadań 
doradcy metodycznego; 
3) 
zadania,  które  mogą  być  realizowane  wyłącznie  przez  placówki  doskonalenia 
nauczycieli posiadające akredytację oraz publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, 
o  których  mowa  w  art.  5  ust.  3b  pkt  1  lit.  b,  ust.  3c  i  ust.  3d  pkt  2  ustawy  z  dnia 
7 września 1991 r. o systemie oświaty. 
§ 2. 1.  Placówkę  doskonalenia  nauczycieli,  zwaną  dalej  „placówką  doskonalenia”, 
tworzy  się  na  podstawie  aktu  założycielskiego,  który  określa  jej  nazwę,  cel,  organ 
prowadzący, siedzibę i terytorialny zasięg działania. 
2. Placówka doskonalenia działa na podstawie statutu. Statut określa w szczególności: 
1) 
nazwę placówki doskonalenia oraz jej szczegółowe cele; 
2) 
organ prowadzący placówkę doskonalenia; 
______ 
1)  Minister źdukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie 
§  1  ust.  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  18  listopada  2011  r.  w  sprawie  szczegółowego 
zakresu działania Ministra źdukacji Narodowej (Dz. U. Nr 248, poz. 1480). 
2)  Zmiany  tekstu  jednolitego  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U.  z  2004  r.  Nr  273,  poz.  2703 
i Nr 281,  poz.  2781,  z  2005  r.  Nr  17,  poz.  141,  Nr  94,  poz.  788,  Nr  122,  poz.  1020,  Nr  131,  poz.  1091, 
Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, 
z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, 
poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, 
poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, 
Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, 
poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979 oraz z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 
1265 i 1317. 
– 2 – 
 
3) 
zadania placówki doskonalenia; 
4) 
organizację placówki doskonalenia; 
5) 
tryb wprowadzania zmian w statucie. 
3. Organ prowadzący placówkę doskonalenia: 
1) 
nadaje placówce doskonalenia statut; 
2) 
przesyła  akt  założycielski  i  statut  placówki  doskonalenia  do  wiadomości  organowi 
sprawującemu nadzór pedagogiczny; 
3) 
zapewnia środki finansowe na jej utrzymanie oraz organizacyjne i kadrowe warunki do 
realizacji zadań statutowych. 
4. Przepis ust. 3 pkt 2 nie dotyczy: 
1) 
publicznych  placówek  doskonalenia  o  zasięgu  ogólnokrajowym  prowadzonych  przez 
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania; 
2) 
publicznych  placówek  doskonalenia  nauczycieli  szkół  artystycznych  prowadzonych 
przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego; 
3) 
publicznych  placówek  doskonalenia  nauczycieli  przedmiotów  zawodowych,  którzy 
nauczają  w  szkołach  rolniczych,  prowadzonych  przez  ministra  właściwego  do  spraw 
rolnictwa. 
§ 3. W placówkach doskonalenia nie tworzy się rady pedagogicznej. 
§ 4. 1. Przekształcenie publicznej placówki doskonalenia może polegać na: 
1) 
zmianie organizacji placówki doskonalenia lub zakresu wykonywanych przez nią zadań; 
2) 
włączeniu placówki doskonalenia do innej placówki doskonalenia; 
3) 
połączeniu kilku placówek doskonalenia w jedną placówkę doskonalenia. 
2. W przypadku publicznych placówek doskonalenia prowadzonych przez różne organy 
przekształcenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, może nastąpić po zawarciu pisemnego 
porozumienia  między  tymi  organami.  Porozumienie  powinno  określać  tryb  przekształcenia 
oraz sposób finansowania placówki doskonalenia, a w przypadku, o którym mowa w ust. 1 
pkt  3  –  również  wskazywać,  który  z  organów  będzie  wykonywał  zadania  organu 
prowadzącego. 
§ 5. 1.  Publiczna  placówka  doskonalenia  może  być  zlikwidowana  przez  organ 
prowadzący,  po  zapewnieniu  przez  ten  organ  nauczycielom  możliwości  ukończenia  form 
doskonalenia i dokształcania rozpoczętych w likwidowanej placówce doskonalenia. 
– 3 – 
2. Organ prowadzący publiczną placówkę doskonalenia na co najmniej 6 miesięcy przed 
terminem  likwidacji  zawiadamia  kuratora  oświaty  właściwego  ze  względu  na  siedzibę 
placówki doskonalenia o zamiarze i przyczynach jej likwidacji. 
3. Przepis ust. 2 nie dotyczy publicznych placówek doskonalenia, o których mowa w § 2 
ust. 4. 
§ 6. 1.  Publiczną  placówką  doskonalenia  kieruje  nauczyciel  mianowany  lub 
dyplomowany, któremu powierzono stanowisko dyrektora. 
2. Publiczną  placówką  doskonalenia  może  również  kierować  osoba  niebędąca 
nauczycielem powołana na stanowisko dyrektora przez organ prowadzący. 
3. Osoba,  o  której  mowa  w  ust.  2,  nie  może  sprawować  nadzoru  pedagogicznego. 
W przypadku powołania takiej osoby na stanowisko dyrektora nadzór pedagogiczny sprawuje 
nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze w publicznej placówce doskonalenia. 
§ 7. 1.  Stanowisko  dyrektora  publicznej  placówki  doskonalenia  może  zajmować 
nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który: 
1) 
ukończył studia magisterskie i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz kwalifikacje 
do  zajmowania  stanowiska  nauczyciela  w  placówce  doskonalenia,  określone 
w przepisach  w  sprawie  szczegółowych  kwalifikacji  wymaganych  od  nauczycieli  oraz 
określenia  szkół  i  wypadków,  w  których  można  zatrudnić  nauczycieli  niemających 
wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli; 
2) 
ukończył  studia  wyższe  lub  studia  podyplomowe  z  zakresu  zarządzania  albo  kurs 
kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą; 
3) 
posiada co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela lub 
pięcioletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego; 
4) 
uzyskał: 
a) 
co najmniej dobrą ocenę pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy lub 
b)  pozytywną ocenę dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku albo 
c) 
w  przypadku  nauczyciela  akademickiego  –  pozytywną  ocenę  pracy  w  okresie 
ostatnich czterech lat pracy w szkole wyższej 
– przed przystąpieniem do konkursu na stanowisko dyrektora, a w przypadku, o którym 
mowa w § 8 ust. 3, przed powierzeniem stanowiska dyrektora; 
5) 
spełnia  warunki  zdrowotne  niezbędne  do  wykonywania  pracy  na  stanowisku 
kierowniczym; 
– 4 – 
6) 
nie  był  karany  karą  dyscyplinarną,  o  której  mowa  w  art.  76  ust.  1  ustawy  z  dnia 
26 stycznia  1982  r.  –  Karta  Nauczyciela  (Dz.  U.  z  2006  r.  Nr  97,  poz.  674, 
z późn. zm.3)), a w przypadku nauczyciela akademickiego – karą dyscyplinarną, o której 
mowa w art. 140 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym 
(Dz.  U.  z  2012  r.  poz.  572,  z  późn.  zm.4)),  oraz  nie  toczy  się  przeciwko  niemu 
postępowanie dyscyplinarne; 
7) 
nie  był  skazany  prawomocnym  wyrokiem  za  umyślne  przestępstwo  lub  umyślne 
przestępstwo skarbowe; 
8) 
nie  toczy  się  przeciwko  niemu  postępowanie  o  przestępstwo  ścigane  z  oskarżenia 
publicznego; 
9) 
nie  był  karany  zakazem  pełnienia  funkcji  związanych  z  dysponowaniem  środkami 
publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. 
o odpowiedzialności  za naruszenie dyscypliny  finansów publicznych  (Dz. U. z 2013  r. 
poz. 168). 
2. Stanowisko  dyrektora  publicznej  placówki  doskonalenia  może  zajmować  osoba 
niebędąca nauczycielem, która: 
1) 
posiada  obywatelstwo  polskie,  z  tym  że  wymóg  ten  nie  dotyczy  obywateli  państw 
członkowskich  Unii  Europejskiej,  państw  członkowskich  Europejskiego  Porozumienia 
o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz 
Konfederacji Szwajcarskiej; 
2) 
ukończyła studia magisterskie; 
3) 
posiada co najmniej pięcioletni staż pracy, w tym co najmniej dwuletni staż pracy na 
stanowisku kierowniczym; 
4) 
ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z praw publicznych; 
5) 
nie  toczy  się  przeciwko  niej  postępowanie  o  przestępstwo  ścigane  z  oskarżenia 
publicznego lub postępowanie dyscyplinarne; 
6) 
spełnia wymagania, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 5, 7 i 9. 
______ 
3)  Zmiany  tekstu  jednolitego  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U.  z  2006  r.  Nr  170,  poz.  1218 
i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz. 689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, 
poz.  1238,  Nr  191,  poz.  1369  i  Nr  247,  poz.  1821,  z  2008  r.  Nr  145,  poz.  917  i  Nr  227,  poz.  1505  oraz 
z 2009 r.  Nr  1,  poz.  1,  Nr  56,  poz.  458,  Nr  67,  poz.  572  i  Nr  97,  poz.  800,  z  2009  r.  Nr  213,  poz.  1650 
i Nr 219, poz. 1706, z 2011 r. Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 908 i 1544 oraz z 2013 r. 
poz. 675. 
4)  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 742 i 1544 oraz 
z 2013 r. poz. 675, 829, 1005, 1588 i 1650. 
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 35 . [ 36 ] . 37 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: