eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2068
  • Data wpłynięcia: 2014-01-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 240

2068

może  zostać  zrekompensowany  wzrostem  stawki  jednolitej  płatności  obszarowej, 
osiągniętym w wyniku ewentualnej realokacji międzyfilarowej. 
Wejście  w  życie  projektowanej  ustawy  może  mieć  znaczenie  dla  lokalnych  rynków 
pracy, w szczególności w regionach wyspecjalizowanych w pracochłonnych uprawach 
(tytoń,  chmiel),  ze  względu  na  ukierunkowanie  pomocy  do  tych  sektorów  (płatność 
niezwiązana do tytoniu i płatność niezwiązana do chmielu). 
5.  Wpływ  regulacji  na  konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość,  w  tym  na 
funkcjonowanie przedsiębiorstw 
Wejście  w  życie  projektowanej  ustawy,  ze  względu  na  to,  że  przewiduje  ona 
kontynuowanie  stosowania  wsparcia  z  budżetu  krajowego  w sektorach dotychczas 
najsilniej  wspieranych  przy  pomocy  płatności  uzupełniających,  w  przypadku  których 
brak  wsparcia  krajowego  nie  może  zostać  zrekompensowany  wzrostem  stawki 
jednolitej  płatności  obszarowej,  osiągniętym  w  wyniku  ewentualnej  realokacji 
międzyfilarowej, pozwoli utrzymać konkurencyjność tych sektorów produkcji rolnej. 
Można  założyć,  że  pozostałe  nowe  państwa  członkowskie,  którym  zmianą 
wprowadzoną w rozporządzeniu nr 73/2009 stworzono możliwość stosowania wsparcia 
krajowego za 2014 r., skorzystają  z  tej  możliwości.  Odstąpienie  od  proponowanych 
regulacji  mogłoby  więc  negatywnie  wpłynąć  na  konkurencyjność  sektorów  rolnych 
najsilniej wspieranych w Polsce przy pomocy płatności  krajowych,  zwłaszcza 
w przypadku stosowania wsparcia krajowego przez inne państwa. 
6.  Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny 
Utrzymanie wsparcia w ramach płatności krajowych za 2014 r. w sektorach dotychczas 
najsilniej  wspieranych  przy  pomocy  płatności  uzupełniających,  w  przypadku  których 
brak wsparcia krajowego nie  może  zostać  zrekompensowany  wzrostem  stawki 
jednolitej  płatności  obszarowej,  osiągniętym  w  wyniku  ewentualnej  realokacji 
międzyfilarowej,  pozwoli  na  stabilizację  sytuacji  tych  sektorów.  Kontynuacja 
stosowania  płatności  krajowych  w  tych  sektorach  jest  istotna  dla  regionów  o  dużym 
znaczeniu upraw chmielu, tytoniu i ziemniaka skrobiowego. 
 
 
 
 
04/01/EP 
10 
 
TABELA ZBIEŻNOŚCI 
 
TYTUŁ PROJEKTU: 
Projekt ustawy o  zmianie  ustawy  o  płatnościach  w  ramach  systemów  wsparcia 
bezpośredniego 
TYTUŁ  WDRAŻANEGO  AKTU  PRAWNEGO  /  Rozporządzenie (UE) nr 1310/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 grudnia 2013 
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH: 
r.  ustanawiające  niektóre  przepisy  przejściowe  w  sprawie  wsparcia  rozwoju  obszarów 
wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich 
(EFRROW) oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 Parlamentu Europejskiego i 
Rady w zakresie środków i ich rozdziału w odniesieniu do roku 2014, a także i zmieniające 
rozporządzenie  Rady  (WE)  nr  73/2009  oraz  rozporządzenia  (UE)  nr  1307/2013,  (UE)  nr 
1306/2013 i (UE) nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie ich stosowania 
w roku 2014 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 865) 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 
Jedn. 
Treść przepisu UE 
Koniec
Jedn. 
Treść przepisu/ów projektu 
Uzasadnienie 
red.  
zność 
red. 
uwzględnienia w 
wdroż
projekcie przepisów 
enia 
wykraczających poza 
 
minimalne wymogi  
 T / N 
prawa UE 
Art. 6  W 
rozporządzeniu  (WE)  nr  73/2009 
 
 
 
 
wprowadza się następujące zmiany: 
 
 
 
1) 
w  art.  29  dodaje  się  ustęp  w 

 
 
brzmieniu: 
 
 
 
„5. 
W  drodze  odstępstwa  od  ust.  2 
 
 
 
państwa  członkowskie  mogą 
 
 
 
wypłacać 
od 
dnia 
16 
 
 
 
października 2014 r. zaliczki dla 
 
 
 
rolników w wysokości  do  50 % 
 
 
 
płatności  bezpośrednich  w 
 
 
 
ramach systemów wsparcia   
 
 
wymienionych w załączniku I w 
 
 
 
                                                 
1 Ustawa wdraża tylko część przepisów wymienionego rozporządzenia przejściowego, tj. przepisy w zakresie systemów wsparcia bezpośredniego. W związku z powyższym w tabeli 
uwzględniono  wyłącznie  przepisy  wprowadzające  zmiany  w  rozporządzeniu  Rady  (WE)  nr  73/2009  z  dnia  19  stycznia  2009  r.  ustanawiającym  wspólne  zasady  dla  systemów 
wsparcia  bezpośredniego  dla  rolników  w  ramach  wspólnej  polityki  rolnej  i  ustanawiającym  określone  systemy  wsparcia  dla  rolników,  zmieniającym  rozporządzenia  (WE)  nr 
1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, s. 16, z późn. zm.). 
 

odniesieniu do wniosków   
 
 
złożonych  w  roku 2014.  W 
 
 
 
przypadku  płatności  z  tytułu 
 
 
 
wołowiny i cielęciny, o których 
 
 
 
mowa w tytule IV rozdział  1 
 
 
 
sekcja 
11, 
państwa 
 
 
 
członkowskie mogą podwyższyć 
 
 
 
ten odsetek do 80 %.”; 
 
 
 
2) 
art. 40 otrzymuje brzmienie: 

 
 
„Artykuł 40 
 
 
 
Pułapy krajowe 
 
 
 
1. 
Dla każdego 
państwa 
 
 
 
członkowskiego i w odniesieniu 
 
 
 
do każdego  roku  całkowita 
 
 
 
wartość wszystkich przyznanych 
 
 
 
uprawnień do płatności, rezerwy 
 
 
 
krajowej, o której mowa w 
 
 
 
art. 41, oraz pułapów 
 
 
 
ustanowionych zgodnie z art. 51 
 
 
 
ust. 2, art. 69 ust. 3 i art. 72b, 
 
 
 
jest równa jego pułapowi 
 
 
 
krajowemu  określonemu w   
 
 
załączniku VIII. 
 
 
 
2. 
W  razie  konieczności  państwo 
 
 
 
członkowskie 
dokonuje 
 
 
 
liniowego zmniejszenia lub   
 
 
zwiększenia 
wartości 
 
 
 
wszystkich 
uprawnień 
do 
 
 
 
płatności,  wysokości  rezerwy 
 
 
 
krajowej,  o której mowa w 
 
 
 
art. 41, lub obydwu, w celu 
 
 
 
zapewnienia przestrzegania jego 
 
 
 
pułapu  krajowego  określonego 
 
 
 
w załączniku VIII. 
 
 
 
Państwa  członkowskie, które   
 
 
podejmą decyzję o niewdrażaniu 
 
 
 
tytułu III rozdział 5a niniejszego 
 
 
 
 

rozporządzenia 
oraz 

 
 
 
niekorzystaniu  z  możliwości 
 
 
 
przewidzianej w art. 136a ust. 1, 
 
 
 
mogą  –  w  celu uzyskania   
 
 
niezbędnego 
zmniejszenia 
 
 
 
wartości 
uprawnień 
do 
 
 
 
płatności,  o  którym  mowa  w 
 
 
 
akapicie pierwszym – 
 
 
 
zadecydować  o  niezmniejszaniu 
 
 
 
uprawnień  aktywowanych  w 
 
 
 
2013 r. przez rolników, którzy w 
 
 
 
2013  r.  wystąpili  o  kwotę 
 
 
 
płatności 
bezpośrednich 
 
 
 
mniejszą  niż  kwota  ustalona 
 
 
 
przez 
dane 
państwo 
 
 
 
członkowskie;  kwota  ta  nie 
 
 
 
może  być  wyższa  niż  5000 
 
 
 
EUR. 
 
 
 
3. 
Bez uszczerbku dla art. 26 
 
 
 
rozporządzenia  (UE)  nr  …2013 
 
 
 
Parlamentu Europejskiego i 
 
 
 
Rady 
kwoty 
płatności 
 
 
 
bezpośrednich,  które  mogą 
 
 
 
zostać  przyznane  w  państwie 
 
 
 
członkowskim w odniesieniu do 
 
 
 
roku kalendarzowego 2014   
 
 
zgodnie z art. 34, 52, 53, 68  i 
 
 
 
72a  niniejszego  rozporządzenia, 
 
 
 
oraz pomoc dla hodowców 
 
 
 
jedwabników na mocy art. 111 
 
 
 
rozporządzenia (WE) nr   
 
 
1234/2007 
nie 
mogą 
 
 
 
przekraczać 
pułapów 
 
 
 
określonych  na  ten  rok  w 
 
 
 
załączniku  VIII  do  niniejszego 
 
 
 
rozporządzenia,  zmniejszonych 
 
 
 

kwoty 
wynikające 

 
 
 
 

zastosowania art. 136b  
 
 
niniejszego rozporządzenia  na 
 
 
 
rok kalendarzowy 2014, jak 
 
 
 
określono w załączniku VIIIa do 
 
 
 
niniejszego rozporządzenia.  
 
 
 
 
W stosownych przypadkach 
 
 
 
oraz  aby dostosować  się  do 
 
 
 
pułapów 
określonych 

 
 
 
załączniku  VIII  do  niniejszego 
 
 
 
rozporządzenia zmniejszonych o 
 
 
 
kwoty 
wynikające 

 
 
 
zastosowania art. 136b  
 
 
niniejszego  rozporządzenia  na 
 
 
 
rok kalendarzowy 2014, jak 
 
 
 
kreślono  w  załączniku  VIIIa  do 
 
 
 
niniejszego 
rozporządzenia, 
 
 
 
państwa członkowskie dokonują 
 
 
 
liniowego zmniejszenia  kwot 
 
 
 
płatności  bezpośrednich  w 
 
 
 
odniesieniu do roku 
 
 
 
kalendarzowego 2014. 
 
 
 
3) 
art. 41 ust.1 lit. b) otrzymuje  N 
 
 
brzmienie: 
 
 
 
„b)  łączną  wartością  wszystkich 
 
 
 
przyznanych  uprawnień  do 
 
 
 
płatności 
oraz 
pułapów 
 
 
 
ustalonych zgodnie z art. 51 ust. 
 
 
 
2, art. 69 ust. 3 i art. 72b 
 
 
 
niniejszego rozporządzenia”; 
 
 
 
4) 
w  art.  51  ust.  2  dodaje  się  akapit  w 

 
 
brzmieniu: 
 
 
 
„W odniesieniu do roku 2014 
 
 
 
wysokości 
pułapów 
płatności 
 
 
 
bezpośrednich, o których mowa w art. 
 
 
 
52  i  53,  są  identyczne  z  wysokością 
 
 
 
pułapów  określonych  na  rok  2013, 
 
 
 
pomnożoną 
przez 
współczynnik 
 
 
 
 

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: