Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2068
- Data wpłynięcia: 2014-01-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 240
2068
może zostać zrekompensowany wzrostem stawki jednolitej płatności obszarowej,
osiągniętym w wyniku ewentualnej realokacji międzyfilarowej.
Wejście w życie projektowanej ustawy może mieć znaczenie dla lokalnych rynków
pracy, w szczególności w regionach wyspecjalizowanych w pracochłonnych uprawach
(tytoń, chmiel), ze względu na ukierunkowanie pomocy do tych sektorów (płatność
niezwiązana do tytoniu i płatność niezwiązana do chmielu).
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy, ze względu na to, że przewiduje ona
kontynuowanie stosowania wsparcia z budżetu krajowego w sektorach dotychczas
najsilniej wspieranych przy pomocy płatności uzupełniających, w przypadku których
brak wsparcia krajowego nie może zostać zrekompensowany wzrostem stawki
jednolitej płatności obszarowej, osiągniętym w wyniku ewentualnej realokacji
międzyfilarowej, pozwoli utrzymać konkurencyjność tych sektorów produkcji rolnej.
Można założyć, że pozostałe nowe państwa członkowskie, którym zmianą
wprowadzoną w rozporządzeniu nr 73/2009 stworzono możliwość stosowania wsparcia
krajowego za 2014 r., skorzystają z tej możliwości. Odstąpienie od proponowanych
regulacji mogłoby więc negatywnie wpłynąć na konkurencyjność sektorów rolnych
najsilniej wspieranych w Polsce przy pomocy płatności krajowych, zwłaszcza
w przypadku stosowania wsparcia krajowego przez inne państwa.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Utrzymanie wsparcia w ramach płatności krajowych za 2014 r. w sektorach dotychczas
najsilniej wspieranych przy pomocy płatności uzupełniających, w przypadku których
brak wsparcia krajowego nie może zostać zrekompensowany wzrostem stawki
jednolitej płatności obszarowej, osiągniętym w wyniku ewentualnej realokacji
międzyfilarowej, pozwoli na stabilizację sytuacji tych sektorów. Kontynuacja
stosowania płatności krajowych w tych sektorach jest istotna dla regionów o dużym
znaczeniu upraw chmielu, tytoniu i ziemniaka skrobiowego.
04/01/EP
10
TABELA ZBIEŻNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO / Rozporządzenie (UE) nr 1310/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 grudnia 2013
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH:
r. ustanawiające niektóre przepisy przejściowe w sprawie wsparcia rozwoju obszarów
wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
(EFRROW) oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 Parlamentu Europejskiego i
Rady w zakresie środków i ich rozdziału w odniesieniu do roku 2014, a także i zmieniające
rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, (UE) nr
1306/2013 i (UE) nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie ich stosowania
w roku 2014 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 865)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Jedn.
Treść przepisu UE
Koniec
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu
Uzasadnienie
red.
zność
red.
uwzględnienia w
wdroż
projekcie przepisów
enia
wykraczających poza
minimalne wymogi
T / N
prawa UE
Art. 6 W
rozporządzeniu (WE) nr 73/2009
wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 29 dodaje się ustęp w
N
brzmieniu:
„5.
W drodze odstępstwa od ust. 2
państwa członkowskie mogą
wypłacać
od
dnia
16
października 2014 r. zaliczki dla
rolników w wysokości do 50 %
płatności bezpośrednich w
ramach systemów wsparcia
wymienionych w załączniku I w
1 Ustawa wdraża tylko część przepisów wymienionego rozporządzenia przejściowego, tj. przepisy w zakresie systemów wsparcia bezpośredniego. W związku z powyższym w tabeli
uwzględniono wyłącznie przepisy wprowadzające zmiany w rozporządzeniu Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającym wspólne zasady dla systemów
wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającym rozporządzenia (WE) nr
1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, s. 16, z późn. zm.).
1
odniesieniu do wniosków
złożonych w roku 2014. W
przypadku płatności z tytułu
wołowiny i cielęciny, o których
mowa w tytule IV rozdział 1
sekcja
11,
państwa
członkowskie mogą podwyższyć
ten odsetek do 80 %.”;
2)
art. 40 otrzymuje brzmienie:
N
„Artykuł 40
Pułapy krajowe
1.
Dla każdego
państwa
członkowskiego i w odniesieniu
do każdego roku całkowita
wartość wszystkich przyznanych
uprawnień do płatności, rezerwy
krajowej, o której mowa w
art. 41, oraz pułapów
ustanowionych zgodnie z art. 51
ust. 2, art. 69 ust. 3 i art. 72b,
jest równa jego pułapowi
krajowemu określonemu w
załączniku VIII.
2.
W razie konieczności państwo
członkowskie
dokonuje
liniowego zmniejszenia lub
zwiększenia
wartości
wszystkich
uprawnień
do
płatności, wysokości rezerwy
krajowej, o której mowa w
art. 41, lub obydwu, w celu
zapewnienia przestrzegania jego
pułapu krajowego określonego
w załączniku VIII.
Państwa członkowskie, które
podejmą decyzję o niewdrażaniu
tytułu III rozdział 5a niniejszego
2
rozporządzenia
oraz
o
niekorzystaniu z możliwości
przewidzianej w art. 136a ust. 1,
mogą – w celu uzyskania
niezbędnego
zmniejszenia
wartości
uprawnień
do
płatności, o którym mowa w
akapicie pierwszym –
zadecydować o niezmniejszaniu
uprawnień aktywowanych w
2013 r. przez rolników, którzy w
2013 r. wystąpili o kwotę
płatności
bezpośrednich
mniejszą niż kwota ustalona
przez
dane
państwo
członkowskie; kwota ta nie
może być wyższa niż 5000
EUR.
3.
Bez uszczerbku dla art. 26
rozporządzenia (UE) nr …2013
Parlamentu Europejskiego i
Rady
kwoty
płatności
bezpośrednich, które mogą
zostać przyznane w państwie
członkowskim w odniesieniu do
roku kalendarzowego 2014
zgodnie z art. 34, 52, 53, 68 i
72a niniejszego rozporządzenia,
oraz pomoc dla hodowców
jedwabników na mocy art. 111
rozporządzenia (WE) nr
1234/2007
nie
mogą
przekraczać
pułapów
określonych na ten rok w
załączniku VIII do niniejszego
rozporządzenia, zmniejszonych
o
kwoty
wynikające
z
3
zastosowania art. 136b
niniejszego rozporządzenia na
rok kalendarzowy 2014, jak
określono w załączniku VIIIa do
niniejszego rozporządzenia.
W stosownych przypadkach
oraz aby dostosować się do
pułapów
określonych
w
załączniku VIII do niniejszego
rozporządzenia zmniejszonych o
kwoty
wynikające
z
zastosowania art. 136b
niniejszego rozporządzenia na
rok kalendarzowy 2014, jak
kreślono w załączniku VIIIa do
niniejszego
rozporządzenia,
państwa członkowskie dokonują
liniowego zmniejszenia kwot
płatności bezpośrednich w
odniesieniu do roku
kalendarzowego 2014.
3)
art. 41 ust.1 lit. b) otrzymuje N
brzmienie:
„b) łączną wartością wszystkich
przyznanych uprawnień do
płatności
oraz
pułapów
ustalonych zgodnie z art. 51 ust.
2, art. 69 ust. 3 i art. 72b
niniejszego rozporządzenia”;
4)
w art. 51 ust. 2 dodaje się akapit w
N
brzmieniu:
„W odniesieniu do roku 2014
wysokości
pułapów
płatności
bezpośrednich, o których mowa w art.
52 i 53, są identyczne z wysokością
pułapów określonych na rok 2013,
pomnożoną
przez
współczynnik
4
osiągniętym w wyniku ewentualnej realokacji międzyfilarowej.
Wejście w życie projektowanej ustawy może mieć znaczenie dla lokalnych rynków
pracy, w szczególności w regionach wyspecjalizowanych w pracochłonnych uprawach
(tytoń, chmiel), ze względu na ukierunkowanie pomocy do tych sektorów (płatność
niezwiązana do tytoniu i płatność niezwiązana do chmielu).
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy, ze względu na to, że przewiduje ona
kontynuowanie stosowania wsparcia z budżetu krajowego w sektorach dotychczas
najsilniej wspieranych przy pomocy płatności uzupełniających, w przypadku których
brak wsparcia krajowego nie może zostać zrekompensowany wzrostem stawki
jednolitej płatności obszarowej, osiągniętym w wyniku ewentualnej realokacji
międzyfilarowej, pozwoli utrzymać konkurencyjność tych sektorów produkcji rolnej.
Można założyć, że pozostałe nowe państwa członkowskie, którym zmianą
wprowadzoną w rozporządzeniu nr 73/2009 stworzono możliwość stosowania wsparcia
krajowego za 2014 r., skorzystają z tej możliwości. Odstąpienie od proponowanych
regulacji mogłoby więc negatywnie wpłynąć na konkurencyjność sektorów rolnych
najsilniej wspieranych w Polsce przy pomocy płatności krajowych, zwłaszcza
w przypadku stosowania wsparcia krajowego przez inne państwa.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Utrzymanie wsparcia w ramach płatności krajowych za 2014 r. w sektorach dotychczas
najsilniej wspieranych przy pomocy płatności uzupełniających, w przypadku których
brak wsparcia krajowego nie może zostać zrekompensowany wzrostem stawki
jednolitej płatności obszarowej, osiągniętym w wyniku ewentualnej realokacji
międzyfilarowej, pozwoli na stabilizację sytuacji tych sektorów. Kontynuacja
stosowania płatności krajowych w tych sektorach jest istotna dla regionów o dużym
znaczeniu upraw chmielu, tytoniu i ziemniaka skrobiowego.
04/01/EP
10
TABELA ZBIEŻNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO / Rozporządzenie (UE) nr 1310/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 grudnia 2013
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH:
r. ustanawiające niektóre przepisy przejściowe w sprawie wsparcia rozwoju obszarów
wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
(EFRROW) oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 Parlamentu Europejskiego i
Rady w zakresie środków i ich rozdziału w odniesieniu do roku 2014, a także i zmieniające
rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, (UE) nr
1306/2013 i (UE) nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie ich stosowania
w roku 2014 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 865)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Jedn.
Treść przepisu UE
Koniec
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu
Uzasadnienie
red.
zność
red.
uwzględnienia w
wdroż
projekcie przepisów
enia
wykraczających poza
minimalne wymogi
T / N
prawa UE
Art. 6 W
rozporządzeniu (WE) nr 73/2009
wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 29 dodaje się ustęp w
N
brzmieniu:
„5.
W drodze odstępstwa od ust. 2
państwa członkowskie mogą
wypłacać
od
dnia
16
października 2014 r. zaliczki dla
rolników w wysokości do 50 %
płatności bezpośrednich w
ramach systemów wsparcia
wymienionych w załączniku I w
1 Ustawa wdraża tylko część przepisów wymienionego rozporządzenia przejściowego, tj. przepisy w zakresie systemów wsparcia bezpośredniego. W związku z powyższym w tabeli
uwzględniono wyłącznie przepisy wprowadzające zmiany w rozporządzeniu Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającym wspólne zasady dla systemów
wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającym rozporządzenia (WE) nr
1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, s. 16, z późn. zm.).
1
odniesieniu do wniosków
złożonych w roku 2014. W
przypadku płatności z tytułu
wołowiny i cielęciny, o których
mowa w tytule IV rozdział 1
sekcja
11,
państwa
członkowskie mogą podwyższyć
ten odsetek do 80 %.”;
2)
art. 40 otrzymuje brzmienie:
N
„Artykuł 40
Pułapy krajowe
1.
Dla każdego
państwa
członkowskiego i w odniesieniu
do każdego roku całkowita
wartość wszystkich przyznanych
uprawnień do płatności, rezerwy
krajowej, o której mowa w
art. 41, oraz pułapów
ustanowionych zgodnie z art. 51
ust. 2, art. 69 ust. 3 i art. 72b,
jest równa jego pułapowi
krajowemu określonemu w
załączniku VIII.
2.
W razie konieczności państwo
członkowskie
dokonuje
liniowego zmniejszenia lub
zwiększenia
wartości
wszystkich
uprawnień
do
płatności, wysokości rezerwy
krajowej, o której mowa w
art. 41, lub obydwu, w celu
zapewnienia przestrzegania jego
pułapu krajowego określonego
w załączniku VIII.
Państwa członkowskie, które
podejmą decyzję o niewdrażaniu
tytułu III rozdział 5a niniejszego
2
rozporządzenia
oraz
o
niekorzystaniu z możliwości
przewidzianej w art. 136a ust. 1,
mogą – w celu uzyskania
niezbędnego
zmniejszenia
wartości
uprawnień
do
płatności, o którym mowa w
akapicie pierwszym –
zadecydować o niezmniejszaniu
uprawnień aktywowanych w
2013 r. przez rolników, którzy w
2013 r. wystąpili o kwotę
płatności
bezpośrednich
mniejszą niż kwota ustalona
przez
dane
państwo
członkowskie; kwota ta nie
może być wyższa niż 5000
EUR.
3.
Bez uszczerbku dla art. 26
rozporządzenia (UE) nr …2013
Parlamentu Europejskiego i
Rady
kwoty
płatności
bezpośrednich, które mogą
zostać przyznane w państwie
członkowskim w odniesieniu do
roku kalendarzowego 2014
zgodnie z art. 34, 52, 53, 68 i
72a niniejszego rozporządzenia,
oraz pomoc dla hodowców
jedwabników na mocy art. 111
rozporządzenia (WE) nr
1234/2007
nie
mogą
przekraczać
pułapów
określonych na ten rok w
załączniku VIII do niniejszego
rozporządzenia, zmniejszonych
o
kwoty
wynikające
z
3
zastosowania art. 136b
niniejszego rozporządzenia na
rok kalendarzowy 2014, jak
określono w załączniku VIIIa do
niniejszego rozporządzenia.
W stosownych przypadkach
oraz aby dostosować się do
pułapów
określonych
w
załączniku VIII do niniejszego
rozporządzenia zmniejszonych o
kwoty
wynikające
z
zastosowania art. 136b
niniejszego rozporządzenia na
rok kalendarzowy 2014, jak
kreślono w załączniku VIIIa do
niniejszego
rozporządzenia,
państwa członkowskie dokonują
liniowego zmniejszenia kwot
płatności bezpośrednich w
odniesieniu do roku
kalendarzowego 2014.
3)
art. 41 ust.1 lit. b) otrzymuje N
brzmienie:
„b) łączną wartością wszystkich
przyznanych uprawnień do
płatności
oraz
pułapów
ustalonych zgodnie z art. 51 ust.
2, art. 69 ust. 3 i art. 72b
niniejszego rozporządzenia”;
4)
w art. 51 ust. 2 dodaje się akapit w
N
brzmieniu:
„W odniesieniu do roku 2014
wysokości
pułapów
płatności
bezpośrednich, o których mowa w art.
52 i 53, są identyczne z wysokością
pułapów określonych na rok 2013,
pomnożoną
przez
współczynnik
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2068
› Pobierz plik