Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2068
- Data wpłynięcia: 2014-01-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 240
2068
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na beneficjentów systemów wsparcia
bezpośredniego (ok. 1,35 mln rolników).
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji publicznych
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami
społecznymi:
1) Ogólnopolskim
Porozumieniem
Związków
Zawodowych
Rolników
i Organizacji Rolniczych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
„Solidarność”;
4) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej „SOLIDARNI”;
5) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
7) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „RźżIONY”;
8) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
9) Żederacją Związków Pracodawców - Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
10) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
11) Żederacją Bran owych Związków Producentów Rolnych;
12) Krajową Radą Izb Rolniczych;
13) Krajową Izbą żospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
14) Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”;
15) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
16) Żorum Związków Zawodowych;
17) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych;
18) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
19) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
20) Business Centre Club;
21) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
13
22) Krajową Radą Spółdzielczą;
23) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
24) Radą żospodarki ywnościowej;
25) Polskim Związkiem Ogrodniczym;
26) Polską Izbą Ogrodniczą;
27) Związkiem Sadowników RP;
28) Związkiem Sadowników Polskich;
29) Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
30) Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw do Przetwórstwa;
31) Krajowym Związkiem Stowarzyszeń Producentów Ziemniaków Skrobiowych
w Polsce;
32) Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej;
33) Polską żrupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów;
34) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaków Skrobiowych przy PPZ S.A.
w Niechlowie;
35) Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu;
36) Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile;
37) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaka Skrobiowego przy PPZ Trzemeszno
Sp. z o. o.;
38) Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S.A.;
39) Polskim Związkiem Producentów Chmielu;
40) Związkiem Polskich Producentów Chmielu;
41) Krajowym Związkiem Plantatorów Chmielu;
42) Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
43) Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie;
44) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
45) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie;
46) Izbą Zbo owo-Paszową;
47) Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego.
14
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym na bud et państwa.
Stosowanie przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. w sektorze chmielu, skrobi
ziemniaczanej i tytoniu wynika z ustawy o płatnościach, a poziom tego wsparcia będzie
wynikał z rozporządzeń w sprawie stawek płatności w tych sektorach. Projektowane
rozporządzenie określa jedynie szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty
płatności, a zatem nie spowoduje zwiększenia wydatków bud etu państwa.
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje zmniejszenia dochodów bud etu
państwa.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na bud ety jednostek
samorządu terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ
projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój
regionalny.
01/68rch
15
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A R O L N I C T W A I R O Z W O J U W S I 1)
z dnia
zmieniaj ce rozporz dzenie w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinny spełniać
wnioski w sprawach dotycz cych płatności w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego
Na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164, z późn. zm.2)) zarządza się,
co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2010 r.
w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinny spełniać wnioski w sprawach
dotyczących płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. Nr 39, poz. 215,
z 2011 r. Nr 57, poz. 293 oraz z 2012 r. poz. 282) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 w pkt 1 lit. f–h otrzymują brzmienie:
„f) jednolitej płatności obszarowej lub płatności uzupełniającej, o której mowa w art. 7
ust. 2a ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów
wsparcia bezpośredniego, zwanej dalej „ustawą”, lub wsparcia specjalnego
przejmującemu gospodarstwo rolne w przypadku jego przekazania w rozumieniu
art. 82 ust. 1 lit. a rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada
2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady
(WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz
zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania
rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej
zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina (Dz. Urz.
UE L 316 z 02.12.2009, str. 65),
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1529, z 2013 r. poz. 311 oraz
z 2014 r. poz. ...).
– 2 –
g) jednolitej płatności obszarowej, płatności uzupełniającej, o której mowa w art. 7
ust. 2a ustawy, i wsparcia specjalnego w przypadku śmierci rolnika, która nastąpiła
w okresie od dnia złożenia wniosku o przyznanie tych płatności lub tego wsparcia
do dnia doręczenia decyzji w sprawie ich przyznania,
h) jednolitej płatności obszarowej, płatności uzupełniającej, o której mowa w art. 7
ust. 2a ustawy, i wsparcia specjalnego w przypadku rozwiązania albo
przekształcenia rolnika albo wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w wyniku
których zaistniało następstwo prawne, z wyłączeniem przypadku, o którym mowa
w art. 22 ust. 1 ustawy, w okresie od dnia złożenia wniosku o przyznanie tych
płatności lub tego wsparcia do dnia doręczenia decyzji w sprawie ich przyznania,”;
2)
uchyla się § 3 ust. 3;
3)
uchyla się § 5–10;
4)
§ 17 otrzymuje brzmienie:
„§ 17. Dołączane do wniosków w sprawach dotyczących płatności w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego dokumenty wymienione w § 3 ust. 5, § 4 ust. 2, § 11
ust. 1, ust. 2 pkt 1, ust. 3, 3a i ust. 6 pkt 1, 2 i 5 oraz § 13b ust. 1, 3 i 4 oraz ust. 7 pkt 2–4
sporządza się na formularzach opracowanych i udostępnionych przez Agencję.”.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 marca 2014 r.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
01/49rch
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na beneficjentów systemów wsparcia
bezpośredniego (ok. 1,35 mln rolników).
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji publicznych
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami
społecznymi:
1) Ogólnopolskim
Porozumieniem
Związków
Zawodowych
Rolników
i Organizacji Rolniczych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
„Solidarność”;
4) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej „SOLIDARNI”;
5) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
7) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „RźżIONY”;
8) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
9) Żederacją Związków Pracodawców - Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
10) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
11) Żederacją Bran owych Związków Producentów Rolnych;
12) Krajową Radą Izb Rolniczych;
13) Krajową Izbą żospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
14) Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”;
15) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
16) Żorum Związków Zawodowych;
17) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych;
18) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
19) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
20) Business Centre Club;
21) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
13
22) Krajową Radą Spółdzielczą;
23) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
24) Radą żospodarki ywnościowej;
25) Polskim Związkiem Ogrodniczym;
26) Polską Izbą Ogrodniczą;
27) Związkiem Sadowników RP;
28) Związkiem Sadowników Polskich;
29) Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
30) Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw do Przetwórstwa;
31) Krajowym Związkiem Stowarzyszeń Producentów Ziemniaków Skrobiowych
w Polsce;
32) Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej;
33) Polską żrupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów;
34) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaków Skrobiowych przy PPZ S.A.
w Niechlowie;
35) Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu;
36) Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile;
37) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaka Skrobiowego przy PPZ Trzemeszno
Sp. z o. o.;
38) Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S.A.;
39) Polskim Związkiem Producentów Chmielu;
40) Związkiem Polskich Producentów Chmielu;
41) Krajowym Związkiem Plantatorów Chmielu;
42) Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
43) Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie;
44) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
45) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie;
46) Izbą Zbo owo-Paszową;
47) Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego.
14
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym na bud et państwa.
Stosowanie przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. w sektorze chmielu, skrobi
ziemniaczanej i tytoniu wynika z ustawy o płatnościach, a poziom tego wsparcia będzie
wynikał z rozporządzeń w sprawie stawek płatności w tych sektorach. Projektowane
rozporządzenie określa jedynie szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty
płatności, a zatem nie spowoduje zwiększenia wydatków bud etu państwa.
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje zmniejszenia dochodów bud etu
państwa.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na bud ety jednostek
samorządu terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ
projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój
regionalny.
01/68rch
15
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A R O L N I C T W A I R O Z W O J U W S I 1)
z dnia
zmieniaj ce rozporz dzenie w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinny spełniać
wnioski w sprawach dotycz cych płatności w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego
Na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164, z późn. zm.2)) zarządza się,
co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2010 r.
w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinny spełniać wnioski w sprawach
dotyczących płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. Nr 39, poz. 215,
z 2011 r. Nr 57, poz. 293 oraz z 2012 r. poz. 282) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 w pkt 1 lit. f–h otrzymują brzmienie:
„f) jednolitej płatności obszarowej lub płatności uzupełniającej, o której mowa w art. 7
ust. 2a ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów
wsparcia bezpośredniego, zwanej dalej „ustawą”, lub wsparcia specjalnego
przejmującemu gospodarstwo rolne w przypadku jego przekazania w rozumieniu
art. 82 ust. 1 lit. a rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada
2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady
(WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz
zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania
rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej
zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina (Dz. Urz.
UE L 316 z 02.12.2009, str. 65),
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1529, z 2013 r. poz. 311 oraz
z 2014 r. poz. ...).
– 2 –
g) jednolitej płatności obszarowej, płatności uzupełniającej, o której mowa w art. 7
ust. 2a ustawy, i wsparcia specjalnego w przypadku śmierci rolnika, która nastąpiła
w okresie od dnia złożenia wniosku o przyznanie tych płatności lub tego wsparcia
do dnia doręczenia decyzji w sprawie ich przyznania,
h) jednolitej płatności obszarowej, płatności uzupełniającej, o której mowa w art. 7
ust. 2a ustawy, i wsparcia specjalnego w przypadku rozwiązania albo
przekształcenia rolnika albo wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w wyniku
których zaistniało następstwo prawne, z wyłączeniem przypadku, o którym mowa
w art. 22 ust. 1 ustawy, w okresie od dnia złożenia wniosku o przyznanie tych
płatności lub tego wsparcia do dnia doręczenia decyzji w sprawie ich przyznania,”;
2)
uchyla się § 3 ust. 3;
3)
uchyla się § 5–10;
4)
§ 17 otrzymuje brzmienie:
„§ 17. Dołączane do wniosków w sprawach dotyczących płatności w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego dokumenty wymienione w § 3 ust. 5, § 4 ust. 2, § 11
ust. 1, ust. 2 pkt 1, ust. 3, 3a i ust. 6 pkt 1, 2 i 5 oraz § 13b ust. 1, 3 i 4 oraz ust. 7 pkt 2–4
sporządza się na formularzach opracowanych i udostępnionych przez Agencję.”.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 marca 2014 r.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
01/49rch
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2068 › Pobierz plik