eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2068
  • Data wpłynięcia: 2014-01-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 240

2068

oraz  na  stronie  Biuletynu  Informacji  Publicznej Rządowego  Centrum  Legislacji.  Nikt 
nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem w trybie powyższej ustawy. 
Pismem  z  dnia  31  lipca  2013  r.  wystąpiono z wnioskiem o umieszczenie projektu 
ustawy w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Decyzją  Zespołu 
ds. Programowania  Prac  Rządu  z  dnia  21  sierpnia  2013  r.  projekt  ustawy  został 
włączony do Wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. 
Projekt ustawy ma  na  celu  wdrożenie  przepisów  Unii  Europejskiej,  w  związku  z  tym 
nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji 
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597). 
 
 

 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI 
 
1.  Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny 
Projektowana  ustawa  będzie  oddziaływała  na  rolników  będących  beneficjentami 
płatności krajowych. Umożliwia stosowanie wsparcia krajowego za 2014 r. w sektorze 
chmielu, tytoniu i skrobi ziemniaczanej, podczas gdy w 2013 r. płatnościami krajowymi 
objęte były, poza ww. sektorami, sektor I (m. in. zboża, rośliny oleiste, wysokobiałkowe 
i motylkowate) i sektor upraw paszowych na trwałych użytkach zielonych. 
2.  Wyniki przeprowadzonych konsultacji 
Projekt  ustawy  został  przesłany  do  konsultacji  z  następującymi  organizacjami 
społecznymi: 
1)  Ogólnopolskim  Porozumieniem  Związków  Zawodowych  Rolników  i  Organizacji 
Rolniczych; 
2)  Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;  
3)  Niezależnym  Samorządnym  Związkiem  Zawodowym  Rolników Indywidualnych 
,,Solidarność”; 
4)  Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej ,,Solidarni”; 
5)  Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej; 
6)  Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”; 
7)  Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „Regiony”; 
8)  Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych; 
9)  Federacją Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych; 
10)  Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników; 
11)  Federacją Branżowych Związków Producentów Rolnych; 
12)  Krajową Radą Izb Rolniczych; 
13)  Krajową Izbą Gospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego; 
14)  Związkiem Zawodowym Rolnictwa ,,Samoobrona”; 
15)  Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych; 
16)  Forum Związków Zawodowych; 
17)  Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”; 
18)  Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej; 
19)  Związkiem Rzemiosła Polskiego; 
20)  Business Centre Club; 

 
21)  Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”; 
22)  Krajową Radą Spółdzielczą; 
23)  Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych; 
24)  Radą Gospodarki Żywnościowej; 
25)  Polskim Związkiem Ogrodniczym; 
26)  Polską Izbą Ogrodniczą; 
27)  Związkiem Sadowników RP; 
28)  Związkiem Sadowników Polskich; 
29)  Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych; 
30)  Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw do Przetwórstwa; 
31)  Krajowym  Związkiem  Stowarzyszeń  Producentów Ziemniaków Skrobiowych 
w Polsce; 
32)  Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej; 
33)  Polską Grupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów; 
34)  Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaków Skrobiowych przy PPZ S.A. 
w Niechlowie; 
35)  Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu; 
36)  Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile; 
37)  Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaka Skrobiowego przy PPZ Trzemeszno 
Sp. z o. o.; 
38)  Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S.A.; 
39)  Polskim Związkiem Producentów Chmielu; 
40)  Związkiem Polskich Producentów Chmielu; 
41)  Krajowym Związkiem Plantatorów Chmielu; 
42)  Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie; 
43)  Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie; 
44)  Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie; 
45)  Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie; 
46)  Izbą Zbożowo-Paszową; 
47)  Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego. 
Uwagi do projektu ustawy zgłosiły: Stowarzyszenie Producentów Skrobi Ziemniaczanej 
(SPSZ),  Krajowy  Związek  Plantatorów  Tytoniu  w  Lublinie  (KZPTwL),  Związek 
Plantatorów  Tytoniu  w  Lublinie  (ZPTwL),  Krajowy  Związek  Rewizyjny  Rolniczych 

 
Spółdzielni  Produkcyjnych  (KZRRSP),  Związek  Polskich Plantatorów Chmielu 
(ZPPCh), Stowarzyszenie Producentów Ziemniaków przy PPZ S.A. w Niechlowie 
(SPZpPPZwN),  Związek  Plantatorów  Tytoniu  w  Krasnymstawie  (ZPTwK)  oraz 
Przedsiębiorstwo Przemysłu Spożywczego PEPEES S.A. (PEPEES). 
SPSZ, SPZpPPZwN i PEPEES wyraziły  negatywną  opinię  w  odniesieniu  do  kwestii 
przyjęcia  warunków  przyznawania  przejściowego  wsparcia  krajowego  za  2014  r. 
identycznych  z  warunkami  przyznawania  płatności  krajowych  za  2013  r.,  postulując 
zmianę  okresu  referencyjnego  dla  płatności  niezwiązanej  do  skrobi  ziemniaczanej. 
Ponadto  ww.  organizacje  domagają  się  wprowadzenia  od  2015  r.  w  sektorze  skrobi 
ziemniaczanej wyłącznie płatności związanych z produkcją. 
Uwaga  w  zakresie  wprowadzenia  zmiany  w  warunkach  przyznawania  przejściowego 
wsparcia krajowego  za  2014  r.  w  porównaniu  do  warunków  określonych  na  2013  r., 
polegającej  na  zmianie  okresu  referencyjnego  dla  płatności  niezwiązanej  do  skrobi 
ziemniaczanej, nie mogła zostać uwzględniona ze względu na konieczność zapewnienia 
zgodności  projektowanych przepisów ustawy z przepisami unijnymi. Jak wskazano 
w uzasadnieniu,  art.  133b  ust.  4  rozporządzenia  nr  73/2009  stanowi,  że  warunki 
przyznawania przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. są identyczne z warunkami 
przyznawania płatności za 2013 r. określonymi w art. 133a rozporządzenia nr 73/2009, 
z wyjątkiem zmniejszeń wynikających z zastosowania art. 132 ust. 2 w związku z art. 7 
i 10 tego rozporządzenia. 
Natomiast kwestia ewentualnego stosowania wsparcia  związanego  z  produkcją 
w sektorze skrobi w ramach  zreformowanego  systemu  płatności  nie  jest  przedmiotem 
opracowywanego  projektu  ustawy.  Projekt  ten  wdraża  bowiem  jedynie  rozwiązania 
przejściowe na 2014 r. 
KZPTwL, ZPTwL i ZPTwK wyraziły  sprzeciw  wobec  ograniczenia  kwoty wsparcia 
krajowego za 2014 r. w sektorze tytoniu do poziomu 80% sektorowej koperty 
finansowej z 2013 r. 
Podobnie,  ZPPCh  żąda  utrzymania  poziomu  płatności  krajowych  w  okresie 
przejściowym w wysokości 100% sektorowych kopert finansowych z 2013 r. 
Odnosząc  się  do  powyższych  kwestii,  należy  podkreślić,  że  projektowana  ustawa  nie 
przesądza o poziomie wsparcia w ramach przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r., 
co  zostało  wskazane  w  punkcie  3  OSR.  Niemniej  jednak,  zgodnie  z  art.  133b  ust.  5, 
całkowita kwota wsparcia, która może zostać przyznana rolnikom w każdym z sektorów 

 
objętych wsparciem krajowym za 2013 r., jest ograniczona do 80% sektorowych kopert 
finansowych z 2013 r. 
Zatem opisane wyżej uwagi zgłoszone w ramach konsultacji społecznych nie wpłynęły 
na  kształt  projektowanych  przepisów  ustawy.  Uwzględniona  została  natomiast  uwaga 
redakcyjna  zgłoszona  przez  KZRRSP,  który  zwrócił  uwagę  na  konieczność  dodania 
wyrażenia  „rozporządzenia  nr  73/2009”  po  wyrażeniu  „określoną  na  podstawie 
art. 133b ust. 5” w projektowanym art. 24ac ust. 9.  
3.  Wpływ  regulacji  na  sektor  finansów  publicznych  w  tym  budżet  państwa  i  budżety 
jednostek samorządu terytorialnego 
Projektowana  ustawa  nie  przesądza  o  poziomie  wsparcia  w  ramach  przejściowego 
wsparcia krajowego za  2014 r.  Zgodnie z art. 133b ust. 5 rozporządzenia nr 73/2009 
całkowita kwota wsparcia, która może zostać przyznana rolnikom w każdym z sektorów 
objętych wsparciem krajowym za 2013 r., jest ograniczona do 80% sektorowych kopert 
finansowych z 2013 r. 
Biorąc  pod  uwagę  decyzję  Polski  o  stosowaniu  przejściowego wsparcia krajowego 
w sektorze  chmielu,  tytoniu  i  skrobi  ziemniaczanej,  maksymalna  wysokość  pomocy 
krajowej  za  2014  r.  może  wynieść  47,645  mln  euro  (0,504  mln  euro  w  sektorze 
chmielu, 38,501 mln euro w sektorze tytoniu i 8,640 mln euro w sektorze skrobi 
ziemniaczanej).  Jest  to  kwota  o  433,528  mln  euro  niższa  niż  maksymalna  wysokość 
pomocy krajowej za 2013 r.  
Poziom przejściowego wsparcia krajowego będzie uzależniony od możliwości budżetu 
państwa. 
Płatności z tytułu przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. zostaną zrealizowane 
w 2015  r.  ze  środków,  które  zostaną  zgłoszone  do  projektu  ustawy  budżetowej  na 
2015 r. 
Projektowana ustawa nie spowoduje zmniejszenia dochodów budżetu państwa. 
Projektowana  ustawa  nie  będzie  oddziaływała  na  budżety  jednostek  samorządu 
terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych. 
4.  Wpływ regulacji na rynek pracy 
Wejście  w  życie  projektowanej  ustawy  pozwoli  na kontynuowanie wspierania, 
w ramach płatności krajowych, sektorów, które dotychczas najsilniej były wspierane za 
pomocą płatności uzupełniających i w przypadku których brak wsparcia krajowego nie 

 
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: