Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2068
- Data wpłynięcia: 2014-01-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 240
2068
oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. Nikt
nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem w trybie powyższej ustawy.
Pismem z dnia 31 lipca 2013 r. wystąpiono z wnioskiem o umieszczenie projektu
ustawy w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Decyzją Zespołu
ds. Programowania Prac Rządu z dnia 21 sierpnia 2013 r. projekt ustawy został
włączony do Wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Projekt ustawy ma na celu wdrożenie przepisów Unii Europejskiej, w związku z tym
nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny
Projektowana ustawa będzie oddziaływała na rolników będących beneficjentami
płatności krajowych. Umożliwia stosowanie wsparcia krajowego za 2014 r. w sektorze
chmielu, tytoniu i skrobi ziemniaczanej, podczas gdy w 2013 r. płatnościami krajowymi
objęte były, poza ww. sektorami, sektor I (m. in. zboża, rośliny oleiste, wysokobiałkowe
i motylkowate) i sektor upraw paszowych na trwałych użytkach zielonych.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt ustawy został przesłany do konsultacji z następującymi organizacjami
społecznymi:
1) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
,,Solidarność”;
4) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej ,,Solidarni”;
5) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
7) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „Regiony”;
8) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
9) Federacją Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych;
10) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
11) Federacją Branżowych Związków Producentów Rolnych;
12) Krajową Radą Izb Rolniczych;
13) Krajową Izbą Gospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
14) Związkiem Zawodowym Rolnictwa ,,Samoobrona”;
15) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
16) Forum Związków Zawodowych;
17) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”;
18) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
19) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
20) Business Centre Club;
6
21) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
22) Krajową Radą Spółdzielczą;
23) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
24) Radą Gospodarki Żywnościowej;
25) Polskim Związkiem Ogrodniczym;
26) Polską Izbą Ogrodniczą;
27) Związkiem Sadowników RP;
28) Związkiem Sadowników Polskich;
29) Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
30) Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw do Przetwórstwa;
31) Krajowym Związkiem Stowarzyszeń Producentów Ziemniaków Skrobiowych
w Polsce;
32) Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej;
33) Polską Grupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów;
34) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaków Skrobiowych przy PPZ S.A.
w Niechlowie;
35) Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu;
36) Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile;
37) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaka Skrobiowego przy PPZ Trzemeszno
Sp. z o. o.;
38) Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S.A.;
39) Polskim Związkiem Producentów Chmielu;
40) Związkiem Polskich Producentów Chmielu;
41) Krajowym Związkiem Plantatorów Chmielu;
42) Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
43) Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie;
44) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
45) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie;
46) Izbą Zbożowo-Paszową;
47) Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego.
Uwagi do projektu ustawy zgłosiły: Stowarzyszenie Producentów Skrobi Ziemniaczanej
(SPSZ), Krajowy Związek Plantatorów Tytoniu w Lublinie (KZPTwL), Związek
Plantatorów Tytoniu w Lublinie (ZPTwL), Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych
7
Spółdzielni Produkcyjnych (KZRRSP), Związek Polskich Plantatorów Chmielu
(ZPPCh), Stowarzyszenie Producentów Ziemniaków przy PPZ S.A. w Niechlowie
(SPZpPPZwN), Związek Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie (ZPTwK) oraz
Przedsiębiorstwo Przemysłu Spożywczego PEPEES S.A. (PEPEES).
SPSZ, SPZpPPZwN i PEPEES wyraziły negatywną opinię w odniesieniu do kwestii
przyjęcia warunków przyznawania przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r.
identycznych z warunkami przyznawania płatności krajowych za 2013 r., postulując
zmianę okresu referencyjnego dla płatności niezwiązanej do skrobi ziemniaczanej.
Ponadto ww. organizacje domagają się wprowadzenia od 2015 r. w sektorze skrobi
ziemniaczanej wyłącznie płatności związanych z produkcją.
Uwaga w zakresie wprowadzenia zmiany w warunkach przyznawania przejściowego
wsparcia krajowego za 2014 r. w porównaniu do warunków określonych na 2013 r.,
polegającej na zmianie okresu referencyjnego dla płatności niezwiązanej do skrobi
ziemniaczanej, nie mogła zostać uwzględniona ze względu na konieczność zapewnienia
zgodności projektowanych przepisów ustawy z przepisami unijnymi. Jak wskazano
w uzasadnieniu, art. 133b ust. 4 rozporządzenia nr 73/2009 stanowi, że warunki
przyznawania przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. są identyczne z warunkami
przyznawania płatności za 2013 r. określonymi w art. 133a rozporządzenia nr 73/2009,
z wyjątkiem zmniejszeń wynikających z zastosowania art. 132 ust. 2 w związku z art. 7
i 10 tego rozporządzenia.
Natomiast kwestia ewentualnego stosowania wsparcia związanego z produkcją
w sektorze skrobi w ramach zreformowanego systemu płatności nie jest przedmiotem
opracowywanego projektu ustawy. Projekt ten wdraża bowiem jedynie rozwiązania
przejściowe na 2014 r.
KZPTwL, ZPTwL i ZPTwK wyraziły sprzeciw wobec ograniczenia kwoty wsparcia
krajowego za 2014 r. w sektorze tytoniu do poziomu 80% sektorowej koperty
finansowej z 2013 r.
Podobnie, ZPPCh żąda utrzymania poziomu płatności krajowych w okresie
przejściowym w wysokości 100% sektorowych kopert finansowych z 2013 r.
Odnosząc się do powyższych kwestii, należy podkreślić, że projektowana ustawa nie
przesądza o poziomie wsparcia w ramach przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r.,
co zostało wskazane w punkcie 3 OSR. Niemniej jednak, zgodnie z art. 133b ust. 5,
całkowita kwota wsparcia, która może zostać przyznana rolnikom w każdym z sektorów
8
objętych wsparciem krajowym za 2013 r., jest ograniczona do 80% sektorowych kopert
finansowych z 2013 r.
Zatem opisane wyżej uwagi zgłoszone w ramach konsultacji społecznych nie wpłynęły
na kształt projektowanych przepisów ustawy. Uwzględniona została natomiast uwaga
redakcyjna zgłoszona przez KZRRSP, który zwrócił uwagę na konieczność dodania
wyrażenia „rozporządzenia nr 73/2009” po wyrażeniu „określoną na podstawie
art. 133b ust. 5” w projektowanym art. 24ac ust. 9.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana ustawa nie przesądza o poziomie wsparcia w ramach przejściowego
wsparcia krajowego za 2014 r. Zgodnie z art. 133b ust. 5 rozporządzenia nr 73/2009
całkowita kwota wsparcia, która może zostać przyznana rolnikom w każdym z sektorów
objętych wsparciem krajowym za 2013 r., jest ograniczona do 80% sektorowych kopert
finansowych z 2013 r.
Biorąc pod uwagę decyzję Polski o stosowaniu przejściowego wsparcia krajowego
w sektorze chmielu, tytoniu i skrobi ziemniaczanej, maksymalna wysokość pomocy
krajowej za 2014 r. może wynieść 47,645 mln euro (0,504 mln euro w sektorze
chmielu, 38,501 mln euro w sektorze tytoniu i 8,640 mln euro w sektorze skrobi
ziemniaczanej). Jest to kwota o 433,528 mln euro niższa niż maksymalna wysokość
pomocy krajowej za 2013 r.
Poziom przejściowego wsparcia krajowego będzie uzależniony od możliwości budżetu
państwa.
Płatności z tytułu przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. zostaną zrealizowane
w 2015 r. ze środków, które zostaną zgłoszone do projektu ustawy budżetowej na
2015 r.
Projektowana ustawa nie spowoduje zmniejszenia dochodów budżetu państwa.
Projektowana ustawa nie będzie oddziaływała na budżety jednostek samorządu
terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy pozwoli na kontynuowanie wspierania,
w ramach płatności krajowych, sektorów, które dotychczas najsilniej były wspierane za
pomocą płatności uzupełniających i w przypadku których brak wsparcia krajowego nie
9
nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem w trybie powyższej ustawy.
Pismem z dnia 31 lipca 2013 r. wystąpiono z wnioskiem o umieszczenie projektu
ustawy w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Decyzją Zespołu
ds. Programowania Prac Rządu z dnia 21 sierpnia 2013 r. projekt ustawy został
włączony do Wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Projekt ustawy ma na celu wdrożenie przepisów Unii Europejskiej, w związku z tym
nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny
Projektowana ustawa będzie oddziaływała na rolników będących beneficjentami
płatności krajowych. Umożliwia stosowanie wsparcia krajowego za 2014 r. w sektorze
chmielu, tytoniu i skrobi ziemniaczanej, podczas gdy w 2013 r. płatnościami krajowymi
objęte były, poza ww. sektorami, sektor I (m. in. zboża, rośliny oleiste, wysokobiałkowe
i motylkowate) i sektor upraw paszowych na trwałych użytkach zielonych.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt ustawy został przesłany do konsultacji z następującymi organizacjami
społecznymi:
1) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
,,Solidarność”;
4) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej ,,Solidarni”;
5) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
7) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „Regiony”;
8) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
9) Federacją Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych;
10) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
11) Federacją Branżowych Związków Producentów Rolnych;
12) Krajową Radą Izb Rolniczych;
13) Krajową Izbą Gospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
14) Związkiem Zawodowym Rolnictwa ,,Samoobrona”;
15) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
16) Forum Związków Zawodowych;
17) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”;
18) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
19) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
20) Business Centre Club;
6
21) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
22) Krajową Radą Spółdzielczą;
23) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
24) Radą Gospodarki Żywnościowej;
25) Polskim Związkiem Ogrodniczym;
26) Polską Izbą Ogrodniczą;
27) Związkiem Sadowników RP;
28) Związkiem Sadowników Polskich;
29) Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
30) Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw do Przetwórstwa;
31) Krajowym Związkiem Stowarzyszeń Producentów Ziemniaków Skrobiowych
w Polsce;
32) Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej;
33) Polską Grupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów;
34) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaków Skrobiowych przy PPZ S.A.
w Niechlowie;
35) Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu;
36) Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile;
37) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaka Skrobiowego przy PPZ Trzemeszno
Sp. z o. o.;
38) Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S.A.;
39) Polskim Związkiem Producentów Chmielu;
40) Związkiem Polskich Producentów Chmielu;
41) Krajowym Związkiem Plantatorów Chmielu;
42) Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
43) Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie;
44) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
45) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie;
46) Izbą Zbożowo-Paszową;
47) Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego.
Uwagi do projektu ustawy zgłosiły: Stowarzyszenie Producentów Skrobi Ziemniaczanej
(SPSZ), Krajowy Związek Plantatorów Tytoniu w Lublinie (KZPTwL), Związek
Plantatorów Tytoniu w Lublinie (ZPTwL), Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych
7
Spółdzielni Produkcyjnych (KZRRSP), Związek Polskich Plantatorów Chmielu
(ZPPCh), Stowarzyszenie Producentów Ziemniaków przy PPZ S.A. w Niechlowie
(SPZpPPZwN), Związek Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie (ZPTwK) oraz
Przedsiębiorstwo Przemysłu Spożywczego PEPEES S.A. (PEPEES).
SPSZ, SPZpPPZwN i PEPEES wyraziły negatywną opinię w odniesieniu do kwestii
przyjęcia warunków przyznawania przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r.
identycznych z warunkami przyznawania płatności krajowych za 2013 r., postulując
zmianę okresu referencyjnego dla płatności niezwiązanej do skrobi ziemniaczanej.
Ponadto ww. organizacje domagają się wprowadzenia od 2015 r. w sektorze skrobi
ziemniaczanej wyłącznie płatności związanych z produkcją.
Uwaga w zakresie wprowadzenia zmiany w warunkach przyznawania przejściowego
wsparcia krajowego za 2014 r. w porównaniu do warunków określonych na 2013 r.,
polegającej na zmianie okresu referencyjnego dla płatności niezwiązanej do skrobi
ziemniaczanej, nie mogła zostać uwzględniona ze względu na konieczność zapewnienia
zgodności projektowanych przepisów ustawy z przepisami unijnymi. Jak wskazano
w uzasadnieniu, art. 133b ust. 4 rozporządzenia nr 73/2009 stanowi, że warunki
przyznawania przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. są identyczne z warunkami
przyznawania płatności za 2013 r. określonymi w art. 133a rozporządzenia nr 73/2009,
z wyjątkiem zmniejszeń wynikających z zastosowania art. 132 ust. 2 w związku z art. 7
i 10 tego rozporządzenia.
Natomiast kwestia ewentualnego stosowania wsparcia związanego z produkcją
w sektorze skrobi w ramach zreformowanego systemu płatności nie jest przedmiotem
opracowywanego projektu ustawy. Projekt ten wdraża bowiem jedynie rozwiązania
przejściowe na 2014 r.
KZPTwL, ZPTwL i ZPTwK wyraziły sprzeciw wobec ograniczenia kwoty wsparcia
krajowego za 2014 r. w sektorze tytoniu do poziomu 80% sektorowej koperty
finansowej z 2013 r.
Podobnie, ZPPCh żąda utrzymania poziomu płatności krajowych w okresie
przejściowym w wysokości 100% sektorowych kopert finansowych z 2013 r.
Odnosząc się do powyższych kwestii, należy podkreślić, że projektowana ustawa nie
przesądza o poziomie wsparcia w ramach przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r.,
co zostało wskazane w punkcie 3 OSR. Niemniej jednak, zgodnie z art. 133b ust. 5,
całkowita kwota wsparcia, która może zostać przyznana rolnikom w każdym z sektorów
8
objętych wsparciem krajowym za 2013 r., jest ograniczona do 80% sektorowych kopert
finansowych z 2013 r.
Zatem opisane wyżej uwagi zgłoszone w ramach konsultacji społecznych nie wpłynęły
na kształt projektowanych przepisów ustawy. Uwzględniona została natomiast uwaga
redakcyjna zgłoszona przez KZRRSP, który zwrócił uwagę na konieczność dodania
wyrażenia „rozporządzenia nr 73/2009” po wyrażeniu „określoną na podstawie
art. 133b ust. 5” w projektowanym art. 24ac ust. 9.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana ustawa nie przesądza o poziomie wsparcia w ramach przejściowego
wsparcia krajowego za 2014 r. Zgodnie z art. 133b ust. 5 rozporządzenia nr 73/2009
całkowita kwota wsparcia, która może zostać przyznana rolnikom w każdym z sektorów
objętych wsparciem krajowym za 2013 r., jest ograniczona do 80% sektorowych kopert
finansowych z 2013 r.
Biorąc pod uwagę decyzję Polski o stosowaniu przejściowego wsparcia krajowego
w sektorze chmielu, tytoniu i skrobi ziemniaczanej, maksymalna wysokość pomocy
krajowej za 2014 r. może wynieść 47,645 mln euro (0,504 mln euro w sektorze
chmielu, 38,501 mln euro w sektorze tytoniu i 8,640 mln euro w sektorze skrobi
ziemniaczanej). Jest to kwota o 433,528 mln euro niższa niż maksymalna wysokość
pomocy krajowej za 2013 r.
Poziom przejściowego wsparcia krajowego będzie uzależniony od możliwości budżetu
państwa.
Płatności z tytułu przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. zostaną zrealizowane
w 2015 r. ze środków, które zostaną zgłoszone do projektu ustawy budżetowej na
2015 r.
Projektowana ustawa nie spowoduje zmniejszenia dochodów budżetu państwa.
Projektowana ustawa nie będzie oddziaływała na budżety jednostek samorządu
terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy pozwoli na kontynuowanie wspierania,
w ramach płatności krajowych, sektorów, które dotychczas najsilniej były wspierane za
pomocą płatności uzupełniających i w przypadku których brak wsparcia krajowego nie
9
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2068 › Pobierz plik