Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2068
- Data wpłynięcia: 2014-01-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 240
2068
– 5 –
b)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Minister właściwy do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
stawkę płatności niezwiązanej do skrobi, uwzględniając maksymalną wysokość
środków finansowych określoną na podstawie art. 133b ust. 5 rozporządzenia
nr 73/2009 oraz założenia do ustawy budżetowej na dany rok.”;
11) w art. 35 uchyla się pkt 1.
Art. 2. Do płatności bezpośredniej, płatności uzupełniającej, płatności cukrowej,
płatności do pomidorów i wsparcia specjalnego, w rozumieniu ustawy wymienionej w art. 1,
oraz do postępowań w sprawach dotyczących tych płatności lub wsparcia:
1)
wszczętych i niezakończonych ostateczną decyzją przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy,
2)
zakończonych ostateczną decyzją wydaną na podstawie dotychczasowych przepisów,
które zostały wznowione od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy
– stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 3. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1b, art. 24ab ust. 9
oraz art. 24ac ust. 9 ustawy wymienionej w art. 1 zachowują moc.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie z dniem 15 marca 2014 r.
UZASADNIENIE
Przedmiotowy projekt ustawy przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia
26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1164 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 311), zwanej dalej „ustawą
o płatnościach”.
Projektowane zmiany mają na celu wdrożenie rozwiązań przejściowych na 2014 r.
w odniesieniu do systemów wsparcia bezpośredniego, których wprowadzenie
przewidują przepisy rozporządzenia (UE) nr 1310/2013 Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego niektóre przepisy przejściowe
w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na
rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz zmieniającego rozporządzenie
(UE) nr 1305/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie środków i ich
rozdziału w odniesieniu do roku 2014, a także zmieniającego rozporządzenie Rady
(WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE)
nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie ich stosowania w roku 2014
(Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 865), zwanego dalej „rozporządzeniem
nr 1310/2013”. Zmiany w ustawie o płatnościach polegają na dostosowaniu przepisów
z uwagi na:
− decyzję Polski o skorzystaniu z możliwości stosowania przejściowego wsparcia
krajowego w sektorze chmielu, tytoniu i skrobi ziemniaczanej na podstawie
art. 133b rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r.
ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla
rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy
wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE)
nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego rozporządzenie (WE)
nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, str. 16, z późn. zm.), zwanego dalej
„rozporządzeniem nr 73/2009”, której formalnym wyrazem ma być uchwalenie
projektowanej ustawy,
− brak mechanizmu redukcji płatności unijnych za 2014 r., analogicznego do
modulacji stosowanej na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 w odniesieniu do płatności za
rok 2012 oraz dostosowania stosowanego na podstawie art. 10a rozporządzenia
nr 73/2009 w odniesieniu do płatności za rok 2013.
Zgodnie z art. 133b ust. 1 rozporządzenia nr 73/2009, nowe państwa członkowskie
stosujące system jednolitej płatności obszarowej mogą podjąć decyzję o przyznaniu
przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. Art. 133b ust. 3 stanowi, że przejściowe
wsparcie krajowe za 2014 r. może zostać przyznane rolnikom w sektorach, którym
przyznane zostało przejściowe wsparcie krajowe na podstawie art. 133a rozporządzenia
nr 73/2009. Jednocześnie, stosownie do art. 133b ust. 4, warunki przyznawania
przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. są identyczne z tymi, które obowiązywały
w odniesieniu do przyznawania płatności za 2013 r. na podstawie art. 133a
rozporządzenia nr 73/2009, z wyjątkiem zmniejszeń wynikających z zastosowania
art. 132 ust. 2 w związku z art. 7 i 10 tego rozporządzenia.
Z uwagi na fakt, że przejściowe wsparcie krajowe za 2014 r. może być stosowane tylko
w tych sektorach, w których stosowano przejściowe wsparcie krajowe za 2013 r.,
i przyznawane na takich warunkach, na jakich przyznawano przejściowe wsparcie
krajowe za 2013 r., a także w związku z decyzją Polski o stosowaniu przejściowego
wsparcia krajowego za 2014 r. w sektorze chmielu, tytoniu i skrobi ziemniaczanej,
zmianę w ustawie o płatnościach w tym zakresie ograniczono do:
− zmiany definicji „płatności uzupełniających” (art. 2 pkt 10 ustawy o płatnościach),
przywołując jako podstawę ich stosowania art. 133b rozporządzenia nr 73/2009
w miejsce art. 133a rozporządzenia nr 73/2009,
− uchylenia ust. 2 w art. 7, który określał warunki przyznawania płatności
uzupełniającej w sektorze I (obejmującym m.in. zboża, rośliny oleiste,
wysokobiałkowe i motylkowate) i w sektorze upraw paszowych na trwałych
użytkach zielonych (sektor tzw. płatności zwierzęcej), przepisów odwołujących się
do art. 7 ust. 2 oraz przepisów upoważniających do wydania rozporządzeń
w sprawie stawek płatności w tych sektorach, czego konsekwencją było również
uchylenie ust. 2 w art. 17,
− zmiany przepisów art. 7 ust. 4, art. 22b ust. 3, art. 24ab ust. 6, art. 24ac ust. 6
ustawy o płatnościach, zgodnie z którymi wysokość płatności ustala się przy
uwzględnieniu art. 133a ust. 3 rozporządzenia nr 73/2009 (art. 133a ust. 3
rozporządzenia nr 73/2009 miał zastosowanie do 2013 r., w odniesieniu do 2014 r.
należy uwzględnić art. 133b ust. 4 rozporządzenia nr 73/2009),
− zmiany brzmienia art. 24ab ust. 9 i art. 24ac ust. 9 ustawy o płatnościach w celu
wskazania, że stawki płatności w sektorze tytoniu i skrobi zostaną określone przy
2
uwzględnieniu maksymalnych kwot wsparcia dla poszczególnych sektorów
określonych na podstawie art. 133b ust. 5.
Wsparcie będzie kierowane zatem do trzech z pięciu dotychczas wspieranych sektorów,
a warunki przyznawania płatności pozostaną identyczne, zapewniając zgodność
przepisów ustawy z rozporządzeniem nr 73/2009.
Wybór sektora chmielu, tytoniu i skrobi ziemniaczanej wynika z tego, że płatności
krajowe w tych sektorach odgrywają istotną rolę we wspieraniu dochodów rolników,
zatem odstąpienie od ich stosowania wiązałoby się z silnym spadkiem dochodów
rolników w tych sektorach. Natomiast w sektorze I oraz w sektorze upraw paszowych
na trwałych użytkach zielonych płatności krajowe odgrywają mniejszą rolę we
wspieraniu dochodów rolników, a ponadto odstąpienie od stosowania płatności w tych
sektorach może zostać zrekompensowane wyższą stawką jednolitej płatności
obszarowej, osiągniętą w przypadku zasilenia koperty krajowej przeznaczonej na
wsparcie bezpośrednie środkami z II filara.
Potrzeba zmiany brzmienia części wspólnej w art. 7 ust. 4, uchylenia art. 19 ust. 2 pkt 3
oraz zmiany brzmienia art. 22b ust. 3 ustawy o płatnościach wynika z tego, że
dostosowanie płatności przewidziane w art. 10a rozporządzenia nr 73/2009 ma
zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do płatności za 2013 r., natomiast w odniesieniu
do płatności za 2014 r. rozporządzenie nr 73/2009 nie ustanawia mechanizmu redukcji
płatności, który byłby odpowiednikiem modulacji stosowanej na podstawie art. 10 ust. 1
i 2 rozporządzenia nr 73/2009 w odniesieniu do płatności za 2012 r., czy też
mechanizmu dostosowania stosowanego na podstawie art. 10a rozporządzenia
nr 73/2009 w odniesieniu do płatności za 2013 r.
Projektowany art. 2 wprowadza przepisy umożliwiające stosowanie dotychczasowych
regulacji w odniesieniu do postępowań w sprawach wszczętych i niezakończonych
decyzją ostateczną oraz umożliwia wydanie nowej decyzji na podstawie
dotychczasowych przepisów w przypadku wznowienia postępowania zakończonego
decyzją ostateczną do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy.
Projektowany art. 3 zachowuje w mocy przepisy wykonawcze wydane na podstawie
art. 17 ust. 1 pkt 1b, art. 24ab ust. 9 oraz art. 24ac ust. 9 ustawy wymienionej
w projektowanym art. 1. Dzięki temu, w przypadku wznowienia postępowania
zakończonego decyzją ostateczną do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy, będzie
3
możliwe wydanie nowej decyzji o przyznaniu płatności uzupełniających na podstawie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie dotychczasowych upoważnień.
Projekt ustawy ma zatem charakter dostosowawczy – wynika z konieczności
dostosowania przepisów krajowych do rozwiązań przejściowych w zakresie systemów
wsparcia bezpośredniego na 2014 r., które ustanawia rozporządzenie nr 1310/2013.
Sposób implementacji przepisów unijnych dotyczących przejściowego wsparcia
krajowego na 2014 r. w innych państwach członkowskich będzie znany nie wcześniej
niż po dniu 31 marca 2014 r., ponieważ wtedy upływa termin powiadamiania Komisji
Europejskiej o decyzjach państw członkowskich w tym zakresie. Niemniej jednak
możliwość stosowania przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. dotyczy
wszystkich nowych państw członkowskich stosujących system jednolitej płatności
obszarowej, a poziom tego wsparcia jest ograniczony do 80% sektorowych kopert
finansowych z 2013 r. Ze względu na to, iż dotychczas wszystkie nowe państwa
członkowskie, którym przepisy unijne umożliwiają przyznawanie płatności krajowych,
stosowały ten rodzaj wsparcia, można założyć, że skorzystają z tej możliwości również
w odniesieniu do 2014 r. Zatem stosowanie przejściowego wsparcia krajowego pozwala
na utrzymanie konkurencyjności sektorów objętych wsparciem krajowym na rynku
unijnym.
Zgodnie z projektowanym art. 4, ustawa wejdzie w życie z dniem 15 marca 2014 r. Ma
to na celu zapewnienie, że w dniu, w którym rozpoczyna się okres składania wniosków
o przyznanie płatności za 2014 r., będą znane warunki przyznawania wsparcia za ten
rok. Proponowany termin wejścia w życie ustawy nie narusza zasad demokratycznego
państwa prawnego.
Ponadto proponowany termin wejścia w życie ustawy zapewnia, że powiadomienie
Komisji Europejskiej o płatnościach stosowanych przez Polskę w ramach
przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. będzie możliwe już po wejściu w życie
projektowanej ustawy, przy jednoczesnym dotrzymaniu terminu notyfikacji
określonego w art. 133b ust. 7 rozporządzenia nr 73/2009, tj. do dnia 31 marca 2014 r.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy wraz z dokumentami dotyczącymi prac nad tym projektem został
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.),
4
b)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Minister właściwy do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
stawkę płatności niezwiązanej do skrobi, uwzględniając maksymalną wysokość
środków finansowych określoną na podstawie art. 133b ust. 5 rozporządzenia
nr 73/2009 oraz założenia do ustawy budżetowej na dany rok.”;
11) w art. 35 uchyla się pkt 1.
Art. 2. Do płatności bezpośredniej, płatności uzupełniającej, płatności cukrowej,
płatności do pomidorów i wsparcia specjalnego, w rozumieniu ustawy wymienionej w art. 1,
oraz do postępowań w sprawach dotyczących tych płatności lub wsparcia:
1)
wszczętych i niezakończonych ostateczną decyzją przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy,
2)
zakończonych ostateczną decyzją wydaną na podstawie dotychczasowych przepisów,
które zostały wznowione od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy
– stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 3. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1b, art. 24ab ust. 9
oraz art. 24ac ust. 9 ustawy wymienionej w art. 1 zachowują moc.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie z dniem 15 marca 2014 r.
UZASADNIENIE
Przedmiotowy projekt ustawy przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia
26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1164 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 311), zwanej dalej „ustawą
o płatnościach”.
Projektowane zmiany mają na celu wdrożenie rozwiązań przejściowych na 2014 r.
w odniesieniu do systemów wsparcia bezpośredniego, których wprowadzenie
przewidują przepisy rozporządzenia (UE) nr 1310/2013 Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego niektóre przepisy przejściowe
w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na
rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz zmieniającego rozporządzenie
(UE) nr 1305/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie środków i ich
rozdziału w odniesieniu do roku 2014, a także zmieniającego rozporządzenie Rady
(WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE)
nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie ich stosowania w roku 2014
(Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 865), zwanego dalej „rozporządzeniem
nr 1310/2013”. Zmiany w ustawie o płatnościach polegają na dostosowaniu przepisów
z uwagi na:
− decyzję Polski o skorzystaniu z możliwości stosowania przejściowego wsparcia
krajowego w sektorze chmielu, tytoniu i skrobi ziemniaczanej na podstawie
art. 133b rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r.
ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla
rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy
wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE)
nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego rozporządzenie (WE)
nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, str. 16, z późn. zm.), zwanego dalej
„rozporządzeniem nr 73/2009”, której formalnym wyrazem ma być uchwalenie
projektowanej ustawy,
− brak mechanizmu redukcji płatności unijnych za 2014 r., analogicznego do
modulacji stosowanej na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 w odniesieniu do płatności za
rok 2012 oraz dostosowania stosowanego na podstawie art. 10a rozporządzenia
nr 73/2009 w odniesieniu do płatności za rok 2013.
Zgodnie z art. 133b ust. 1 rozporządzenia nr 73/2009, nowe państwa członkowskie
stosujące system jednolitej płatności obszarowej mogą podjąć decyzję o przyznaniu
przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. Art. 133b ust. 3 stanowi, że przejściowe
wsparcie krajowe za 2014 r. może zostać przyznane rolnikom w sektorach, którym
przyznane zostało przejściowe wsparcie krajowe na podstawie art. 133a rozporządzenia
nr 73/2009. Jednocześnie, stosownie do art. 133b ust. 4, warunki przyznawania
przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. są identyczne z tymi, które obowiązywały
w odniesieniu do przyznawania płatności za 2013 r. na podstawie art. 133a
rozporządzenia nr 73/2009, z wyjątkiem zmniejszeń wynikających z zastosowania
art. 132 ust. 2 w związku z art. 7 i 10 tego rozporządzenia.
Z uwagi na fakt, że przejściowe wsparcie krajowe za 2014 r. może być stosowane tylko
w tych sektorach, w których stosowano przejściowe wsparcie krajowe za 2013 r.,
i przyznawane na takich warunkach, na jakich przyznawano przejściowe wsparcie
krajowe za 2013 r., a także w związku z decyzją Polski o stosowaniu przejściowego
wsparcia krajowego za 2014 r. w sektorze chmielu, tytoniu i skrobi ziemniaczanej,
zmianę w ustawie o płatnościach w tym zakresie ograniczono do:
− zmiany definicji „płatności uzupełniających” (art. 2 pkt 10 ustawy o płatnościach),
przywołując jako podstawę ich stosowania art. 133b rozporządzenia nr 73/2009
w miejsce art. 133a rozporządzenia nr 73/2009,
− uchylenia ust. 2 w art. 7, który określał warunki przyznawania płatności
uzupełniającej w sektorze I (obejmującym m.in. zboża, rośliny oleiste,
wysokobiałkowe i motylkowate) i w sektorze upraw paszowych na trwałych
użytkach zielonych (sektor tzw. płatności zwierzęcej), przepisów odwołujących się
do art. 7 ust. 2 oraz przepisów upoważniających do wydania rozporządzeń
w sprawie stawek płatności w tych sektorach, czego konsekwencją było również
uchylenie ust. 2 w art. 17,
− zmiany przepisów art. 7 ust. 4, art. 22b ust. 3, art. 24ab ust. 6, art. 24ac ust. 6
ustawy o płatnościach, zgodnie z którymi wysokość płatności ustala się przy
uwzględnieniu art. 133a ust. 3 rozporządzenia nr 73/2009 (art. 133a ust. 3
rozporządzenia nr 73/2009 miał zastosowanie do 2013 r., w odniesieniu do 2014 r.
należy uwzględnić art. 133b ust. 4 rozporządzenia nr 73/2009),
− zmiany brzmienia art. 24ab ust. 9 i art. 24ac ust. 9 ustawy o płatnościach w celu
wskazania, że stawki płatności w sektorze tytoniu i skrobi zostaną określone przy
2
uwzględnieniu maksymalnych kwot wsparcia dla poszczególnych sektorów
określonych na podstawie art. 133b ust. 5.
Wsparcie będzie kierowane zatem do trzech z pięciu dotychczas wspieranych sektorów,
a warunki przyznawania płatności pozostaną identyczne, zapewniając zgodność
przepisów ustawy z rozporządzeniem nr 73/2009.
Wybór sektora chmielu, tytoniu i skrobi ziemniaczanej wynika z tego, że płatności
krajowe w tych sektorach odgrywają istotną rolę we wspieraniu dochodów rolników,
zatem odstąpienie od ich stosowania wiązałoby się z silnym spadkiem dochodów
rolników w tych sektorach. Natomiast w sektorze I oraz w sektorze upraw paszowych
na trwałych użytkach zielonych płatności krajowe odgrywają mniejszą rolę we
wspieraniu dochodów rolników, a ponadto odstąpienie od stosowania płatności w tych
sektorach może zostać zrekompensowane wyższą stawką jednolitej płatności
obszarowej, osiągniętą w przypadku zasilenia koperty krajowej przeznaczonej na
wsparcie bezpośrednie środkami z II filara.
Potrzeba zmiany brzmienia części wspólnej w art. 7 ust. 4, uchylenia art. 19 ust. 2 pkt 3
oraz zmiany brzmienia art. 22b ust. 3 ustawy o płatnościach wynika z tego, że
dostosowanie płatności przewidziane w art. 10a rozporządzenia nr 73/2009 ma
zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do płatności za 2013 r., natomiast w odniesieniu
do płatności za 2014 r. rozporządzenie nr 73/2009 nie ustanawia mechanizmu redukcji
płatności, który byłby odpowiednikiem modulacji stosowanej na podstawie art. 10 ust. 1
i 2 rozporządzenia nr 73/2009 w odniesieniu do płatności za 2012 r., czy też
mechanizmu dostosowania stosowanego na podstawie art. 10a rozporządzenia
nr 73/2009 w odniesieniu do płatności za 2013 r.
Projektowany art. 2 wprowadza przepisy umożliwiające stosowanie dotychczasowych
regulacji w odniesieniu do postępowań w sprawach wszczętych i niezakończonych
decyzją ostateczną oraz umożliwia wydanie nowej decyzji na podstawie
dotychczasowych przepisów w przypadku wznowienia postępowania zakończonego
decyzją ostateczną do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy.
Projektowany art. 3 zachowuje w mocy przepisy wykonawcze wydane na podstawie
art. 17 ust. 1 pkt 1b, art. 24ab ust. 9 oraz art. 24ac ust. 9 ustawy wymienionej
w projektowanym art. 1. Dzięki temu, w przypadku wznowienia postępowania
zakończonego decyzją ostateczną do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy, będzie
3
możliwe wydanie nowej decyzji o przyznaniu płatności uzupełniających na podstawie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie dotychczasowych upoważnień.
Projekt ustawy ma zatem charakter dostosowawczy – wynika z konieczności
dostosowania przepisów krajowych do rozwiązań przejściowych w zakresie systemów
wsparcia bezpośredniego na 2014 r., które ustanawia rozporządzenie nr 1310/2013.
Sposób implementacji przepisów unijnych dotyczących przejściowego wsparcia
krajowego na 2014 r. w innych państwach członkowskich będzie znany nie wcześniej
niż po dniu 31 marca 2014 r., ponieważ wtedy upływa termin powiadamiania Komisji
Europejskiej o decyzjach państw członkowskich w tym zakresie. Niemniej jednak
możliwość stosowania przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. dotyczy
wszystkich nowych państw członkowskich stosujących system jednolitej płatności
obszarowej, a poziom tego wsparcia jest ograniczony do 80% sektorowych kopert
finansowych z 2013 r. Ze względu na to, iż dotychczas wszystkie nowe państwa
członkowskie, którym przepisy unijne umożliwiają przyznawanie płatności krajowych,
stosowały ten rodzaj wsparcia, można założyć, że skorzystają z tej możliwości również
w odniesieniu do 2014 r. Zatem stosowanie przejściowego wsparcia krajowego pozwala
na utrzymanie konkurencyjności sektorów objętych wsparciem krajowym na rynku
unijnym.
Zgodnie z projektowanym art. 4, ustawa wejdzie w życie z dniem 15 marca 2014 r. Ma
to na celu zapewnienie, że w dniu, w którym rozpoczyna się okres składania wniosków
o przyznanie płatności za 2014 r., będą znane warunki przyznawania wsparcia za ten
rok. Proponowany termin wejścia w życie ustawy nie narusza zasad demokratycznego
państwa prawnego.
Ponadto proponowany termin wejścia w życie ustawy zapewnia, że powiadomienie
Komisji Europejskiej o płatnościach stosowanych przez Polskę w ramach
przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. będzie możliwe już po wejściu w życie
projektowanej ustawy, przy jednoczesnym dotrzymaniu terminu notyfikacji
określonego w art. 133b ust. 7 rozporządzenia nr 73/2009, tj. do dnia 31 marca 2014 r.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy wraz z dokumentami dotyczącymi prac nad tym projektem został
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.),
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2068 › Pobierz plik