eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2068
  • Data wpłynięcia: 2014-01-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 240

2068

– 5 – 
b) 
ust. 9 otrzymuje brzmienie: 
„9.  Minister  właściwy  do  spraw  rolnictwa  w  porozumieniu z ministrem 
właściwym  do  spraw  finansów  publicznych  określi,  w  drodze  rozporządzenia, 
stawkę  płatności  niezwiązanej  do  skrobi,  uwzględniając  maksymalną  wysokość 
środków  finansowych  określoną  na  podstawie  art.  133b  ust.  5  rozporządzenia 
nr 73/2009 oraz założenia do ustawy budżetowej na dany rok.”; 
11)  w art. 35 uchyla się pkt 1. 
Art. 2.  Do  płatności  bezpośredniej,  płatności  uzupełniającej,  płatności  cukrowej, 
płatności do pomidorów i wsparcia specjalnego, w rozumieniu ustawy wymienionej w art. 1, 
oraz do postępowań w sprawach dotyczących tych płatności lub wsparcia: 
1) 
wszczętych  i  niezakończonych  ostateczną  decyzją  przed  dniem  wejścia  w  życie 
niniejszej ustawy, 
2) 
zakończonych  ostateczną  decyzją  wydaną  na  podstawie  dotychczasowych  przepisów, 
które zostały wznowione od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy 
– stosuje się przepisy dotychczasowe. 
Art. 3. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1b, art. 24ab ust. 9 
oraz art. 24ac ust. 9 ustawy wymienionej w art. 1 zachowują moc. 
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie z dniem 15 marca 2014 r. 
  
UZASADNIENIE  
 
Przedmiotowy projekt ustawy przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 
26 stycznia  2007  r.  o  płatnościach  w  ramach  systemów  wsparcia  bezpośredniego 
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1164 i 1529 oraz z 2013 r. poz.  311),  zwanej  dalej  „ustawą 
o płatnościach”. 
Projektowane  zmiany  mają  na  celu  wdrożenie  rozwiązań  przejściowych  na  2014  r. 
w odniesieniu  do  systemów  wsparcia  bezpośredniego,  których  wprowadzenie 
przewidują  przepisy  rozporządzenia  (UE) nr 1310/2013 Parlamentu Europejskiego 
i Rady z dnia  17 grudnia 2013 r. ustanawiającego  niektóre  przepisy  przejściowe 
w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na 
rzecz  Rozwoju  Obszarów  Wiejskich  (EFRROW)  oraz  zmieniającego  rozporządzenie 
(UE) nr 1305/2013 Parlamentu Europejskiego  i  Rady  w  zakresie  środków  i  ich 
rozdziału  w  odniesieniu  do  roku  2014,  a  także  zmieniającego  rozporządzenie  Rady 
(WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE) 
nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie ich stosowania w roku 2014 
(Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 865), zwanego  dalej  „rozporządzeniem 
nr 1310/2013”. Zmiany  w ustawie o płatnościach polegają na dostosowaniu przepisów 
z uwagi na: 
−  decyzję  Polski  o  skorzystaniu  z  możliwości  stosowania  przejściowego  wsparcia 
krajowego w sektorze chmielu, tytoniu i skrobi ziemniaczanej na podstawie 
art. 133b  rozporządzenia  Rady  (WE)  nr  73/2009  z  dnia  19  stycznia  2009  r. 
ustanawiającego  wspólne  zasady  dla  systemów  wsparcia  bezpośredniego  dla 
rolników w ramach wspólnej  polityki  rolnej  i  ustanawiającego  określone  systemy 
wsparcia  dla  rolników,  zmieniającego  rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) 
nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego  rozporządzenie  (WE) 
nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, str. 16, z późn. zm.), zwanego dalej 
„rozporządzeniem  nr  73/2009”,  której  formalnym  wyrazem  ma  być  uchwalenie 
projektowanej ustawy, 
−  brak  mechanizmu  redukcji  płatności  unijnych  za  2014  r.,  analogicznego  do 
modulacji stosowanej na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 w odniesieniu do płatności za 
rok 2012 oraz dostosowania stosowanego na podstawie  art.  10a  rozporządzenia 
nr 73/2009 w odniesieniu do płatności za rok 2013. 
Zgodnie z art. 133b ust. 1 rozporządzenia  nr  73/2009,  nowe  państwa  członkowskie 
stosujące  system  jednolitej  płatności  obszarowej  mogą  podjąć  decyzję  o  przyznaniu 
przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. Art. 133b ust. 3 stanowi, że przejściowe 
wsparcie  krajowe  za  2014  r.  może  zostać  przyznane  rolnikom  w  sektorach,  którym 
przyznane zostało przejściowe wsparcie krajowe na podstawie art. 133a rozporządzenia 
nr 73/2009.  Jednocześnie,  stosownie  do  art.  133b  ust.  4,  warunki przyznawania 
przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. są identyczne z tymi, które obowiązywały 
w  odniesieniu  do  przyznawania  płatności za  2013 r. na podstawie art. 133a 
rozporządzenia  nr  73/2009,  z  wyjątkiem  zmniejszeń  wynikających  z  zastosowania 
art. 132 ust. 2 w związku z art. 7 i 10 tego rozporządzenia. 
Z uwagi na fakt, że przejściowe wsparcie krajowe za 2014 r. może być stosowane tylko 
w  tych  sektorach,  w  których  stosowano  przejściowe  wsparcie krajowe za 2013 r., 
i przyznawane  na  takich  warunkach,  na  jakich  przyznawano  przejściowe  wsparcie 
krajowe  za  2013  r.,  a  także  w  związku  z  decyzją  Polski  o  stosowaniu  przejściowego 
wsparcia krajowego za 2014 r. w sektorze chmielu, tytoniu i skrobi ziemniaczanej, 
zmianę w ustawie o płatnościach w tym zakresie ograniczono do: 
−  zmiany definicji „płatności uzupełniających” (art. 2 pkt 10 ustawy o płatnościach), 
przywołując  jako  podstawę  ich  stosowania  art. 133b  rozporządzenia  nr  73/2009 
w miejsce art. 133a rozporządzenia nr 73/2009, 
−  uchylenia  ust.  2  w  art.  7,  który  określał  warunki  przyznawania  płatności 
uzupełniającej  w  sektorze  I  (obejmującym  m.in.  zboża,  rośliny  oleiste, 
wysokobiałkowe  i  motylkowate)  i  w  sektorze  upraw  paszowych  na  trwałych 
użytkach zielonych (sektor tzw. płatności zwierzęcej), przepisów odwołujących się 
do  art.  7  ust.  2  oraz  przepisów  upoważniających  do  wydania  rozporządzeń 
w sprawie  stawek  płatności  w  tych  sektorach,  czego  konsekwencją  było  również 
uchylenie ust. 2 w art. 17, 
−  zmiany przepisów art. 7 ust. 4, art. 22b ust. 3, art. 24ab ust. 6, art. 24ac ust. 6 
ustawy  o  płatnościach,  zgodnie  z  którymi  wysokość  płatności  ustala  się  przy 
uwzględnieniu  art.  133a  ust.  3  rozporządzenia  nr  73/2009 (art. 133a ust. 3 
rozporządzenia nr 73/2009 miał zastosowanie do 2013 r., w odniesieniu do 2014 r. 
należy uwzględnić art. 133b ust. 4 rozporządzenia nr 73/2009), 
−  zmiany brzmienia art. 24ab ust. 9 i art. 24ac ust. 9 ustawy o płatnościach w celu 
wskazania,  że  stawki  płatności  w  sektorze  tytoniu  i  skrobi zostaną  określone przy 

 
uwzględnieniu  maksymalnych  kwot  wsparcia  dla  poszczególnych  sektorów 
określonych na podstawie art. 133b ust. 5. 
Wsparcie będzie kierowane zatem do trzech z pięciu dotychczas wspieranych sektorów, 
a  warunki  przyznawania  płatności  pozostaną  identyczne,  zapewniając  zgodność 
przepisów ustawy z rozporządzeniem nr 73/2009.  
Wybór sektora chmielu, tytoniu i skrobi ziemniaczanej  wynika  z  tego,  że  płatności 
krajowe  w  tych  sektorach  odgrywają  istotną  rolę  we  wspieraniu  dochodów  rolników, 
zatem  odstąpienie  od  ich  stosowania  wiązałoby  się  z  silnym  spadkiem  dochodów 
rolników w tych sektorach. Natomiast w sektorze I oraz w sektorze upraw paszowych 
na  trwałych  użytkach  zielonych  płatności  krajowe  odgrywają  mniejszą  rolę  we 
wspieraniu dochodów rolników, a ponadto odstąpienie od stosowania płatności w tych 
sektorach  może  zostać  zrekompensowane  wyższą  stawką  jednolitej  płatności 
obszarowej,  osiągniętą  w  przypadku  zasilenia  koperty  krajowej  przeznaczonej na 
wsparcie bezpośrednie środkami z II filara.  
Potrzeba zmiany brzmienia części wspólnej w art. 7 ust. 4, uchylenia art. 19 ust. 2 pkt 3 
oraz zmiany brzmienia art. 22b ust. 3 ustawy  o  płatnościach  wynika  z  tego,  że 
dostosowanie  płatności  przewidziane  w  art.  10a  rozporządzenia  nr  73/2009  ma 
zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do płatności za 2013 r., natomiast w odniesieniu 
do płatności za 2014 r. rozporządzenie nr 73/2009 nie ustanawia mechanizmu redukcji 
płatności, który byłby odpowiednikiem modulacji stosowanej na podstawie art. 10 ust. 1 
i  2  rozporządzenia  nr  73/2009  w  odniesieniu  do  płatności  za  2012  r.,  czy  też 
mechanizmu  dostosowania  stosowanego  na  podstawie  art.  10a  rozporządzenia 
nr 73/2009 w odniesieniu do płatności za 2013 r. 
Projektowany art. 2  wprowadza  przepisy  umożliwiające  stosowanie  dotychczasowych 
regulacji  w  odniesieniu  do  postępowań  w  sprawach  wszczętych  i  niezakończonych 
decyzją  ostateczną  oraz  umożliwia  wydanie  nowej  decyzji  na  podstawie 
dotychczasowych przepisów  w przypadku wznowienia  postępowania  zakończonego 
decyzją ostateczną do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy. 
Projektowany art. 3 zachowuje w mocy przepisy wykonawcze wydane na podstawie 
art. 17 ust. 1 pkt 1b, art. 24ab ust. 9 oraz art. 24ac ust. 9 ustawy wymienionej 
w projektowanym  art.  1.  Dzięki  temu,  w  przypadku  wznowienia  postępowania 
zakończonego decyzją ostateczną do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy, będzie 

 
możliwe wydanie nowej decyzji o przyznaniu płatności uzupełniających na podstawie 
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie dotychczasowych upoważnień. 
Projekt ustawy ma zatem charakter dostosowawczy –  wynika  z  konieczności 
dostosowania przepisów krajowych do rozwiązań przejściowych w zakresie systemów 
wsparcia bezpośredniego na 2014 r., które ustanawia rozporządzenie nr 1310/2013. 
Sposób  implementacji  przepisów  unijnych  dotyczących  przejściowego  wsparcia 
krajowego na 2014 r. w innych państwach członkowskich będzie znany nie wcześniej 
niż po dniu 31 marca 2014 r., ponieważ wtedy upływa termin powiadamiania Komisji 
Europejskiej  o  decyzjach  państw  członkowskich  w  tym  zakresie.  Niemniej  jednak 
możliwość  stosowania  przejściowego  wsparcia  krajowego  za  2014  r.  dotyczy 
wszystkich  nowych  państw  członkowskich  stosujących  system  jednolitej  płatności 
obszarowej, a poziom tego wsparcia jest ograniczony do 80% sektorowych kopert 
finansowych z 2013  r.  Ze  względu  na  to,  iż  dotychczas  wszystkie  nowe  państwa 
członkowskie, którym przepisy unijne umożliwiają przyznawanie płatności krajowych, 
stosowały ten rodzaj wsparcia, można założyć, że skorzystają z tej możliwości również 
w odniesieniu do 2014 r. Zatem stosowanie przejściowego wsparcia krajowego pozwala 
na  utrzymanie  konkurencyjności  sektorów  objętych  wsparciem  krajowym  na  rynku 
unijnym. 
Zgodnie z projektowanym art. 4, ustawa wejdzie w życie z dniem 15 marca 2014 r. Ma 
to na celu zapewnienie, że w dniu, w którym rozpoczyna się okres składania wniosków 
o przyznanie płatności za 2014 r., będą znane warunki przyznawania wsparcia za ten 
rok.  Proponowany termin wejścia w życie ustawy nie narusza zasad demokratycznego 
państwa prawnego. 
Ponadto  proponowany  termin  wejścia  w  życie  ustawy  zapewnia,  że  powiadomienie 
Komisji  Europejskiej  o  płatnościach  stosowanych  przez  Polskę  w  ramach 
przejściowego wsparcia krajowego za 2014 r. będzie możliwe już po wejściu w życie 
projektowanej ustawy, przy jednoczesnym dotrzymaniu terminu notyfikacji 
określonego w art. 133b ust. 7 rozporządzenia nr 73/2009, tj. do dnia 31 marca 2014 r. 
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej. 
Projekt  ustawy  wraz  z  dokumentami  dotyczącymi  prac  nad  tym  projektem  został 
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa 
i Rozwoju  Wsi,  zgodnie  z  przepisami  ustawy  z  dnia  7  lipca  2005  r.  o  działalności 
lobbingowej w procesie stanowienia  prawa  (Dz.  U.  Nr  169,  poz.  1414,  z  późn.  zm.), 

 
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: