Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 206
- Data wpłynięcia: 2012-02-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
- data uchwalenia: 2012-04-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 589
206
ustawowych świadczeń emerytalnych
uzależnionych od dochodów według
stawek określonych przez prawo
państwa członkowskiego lub państw
członkowskich zobowiązanych do
wypłaty świadczeń, w przypadku
przeniesienia się do państwa trzeciego;
g) dostępu do towarów i usług oraz
zaopatrzenia w powszechnie dostępne
towary i usługi, w tym dostępu do
procedur uzyskiwania praw do lokali
mieszkalnych, a także do usług
informacyjnych i usług w zakresie
poradnictwa świadczonych przez urzędy
pracy;
h) swobodnego dostępu do całego
terytorium danego państwa
członkowskiego z zachowaniem
ograniczeń określonych w prawie
krajowym.
2. W odniesieniu do ust. 1 lit. c) i g)
zainteresowane państwa członkowskie
mogą ograniczyć równe traktowanie w
zakresie dotacji i kredytów
przeznaczonych na studiowanie i
utrzymanie lub innych dotacji i
kredytów odnoszących się do
kształcenia na poziomie średnim i
wyższym oraz szkolenia zawodowego, a
także procedur uzyskiwania praw do
lokali mieszkalnych.
W odniesieniu do ust. 1 lit. c):
a) dostęp do kształcenia na poziomie
wyższym i pomaturalnym może
podlegać szczególnym warunkom
zgodnie z prawem krajowym;
38
b) zainteresowane państwo
członkowskie może ograniczyć równe
traktowanie do przypadków, w których
zarejestrowane lub zwykłe miejsce
zamieszkania posiadacza niebieskiej
karty UE lub członka jego rodziny, dla
którego występuje on o świadczenia,
położone jest na jego terytorium.
Ad. 3. Przepis nie wymaga
Przepisy ust. 1 lit. g) nie naruszają
transpozycji, ponieważ ma on
swobody osób do wyboru umów
charakter gwarancyjny w
zgodnie z prawem wspólnotowym i
świetle orzeczeń ETS, zgodnie z
krajowym.
którymi z zasady równego
3. Prawo do równego traktowania
traktowania wywodzono prawo
określone w ust. 1 nie narusza prawa
pobytu dla cudzoziemców.
państw członkowskich do wycofania
niebieskiej karty UE lub do odmowy
przedłużenia okresu jej ważności
Nie przewiduje się stosowania
zgodnie z art. 9.
takich ograniczeń w równym
traktowaniu w stosunku do
4. W przypadku gdy posiadacz
posiadaczy Niebieskiej Karty
niebieskiej karty UE przenosi się do
UE.
drugiego państwa członkowskiego
zgodnie z art. 18, a nie została jeszcze
podjęta pozytywna decyzja w sprawie
wydania niebieskiej karty UE, państwa
członkowskie mogą ograniczyć równe
traktowanie w dziedzinach
wyszczególnionych w ust. 1, z
wyjątkiem lit. b) i d). Jeżeli w tym
okresie państwa członkowskie zezwolą
wnioskodawcy na podjęcie pracy,
traktuje się go na równi z obywatelami
tego drugiego państwa członkowskiego
we wszystkich dziedzinach objętych ust.
1.
39
45.
Art. 15
N
Ustawa
o
cudzoziemcach
Członkowie rodziny
ust. 1
zawiera przepisy transponujące
1. Dyrektywę 2003/83/WE stosuje się z
postanowienia dyrektywy
uwzględnieniem odstępstw
2003/83/WE
ustanowionych w niniejszym artykule.
46.
Art. 15
T
Art. 54 Art. 54. Zezwolenia na zamieszkanie
2. Na zasadzie odstępstwa od art. 3 ust. 1
ust. 2
pkt 6
na czas oznaczony, o którym mowa w
i art. 8 dyrektywy 2003/86/WE, łączenie
art. 53 ust. 1 pkt 7, udziela się
rodzin nie zależy od tego, czy spełniony
członkowi rodziny cudzoziemca
jest wymóg, by istniały uzasadnione
zamieszkującego na terytorium
przypuszczenia, że posiadacz niebieskiej
Rzeczypospolitej Polskiej:
karty UE uzyska prawo stałego pobytu,
1)-5)
ani od tego, czy upłynął minimalny okres
pobytu posiadacza niebieskiej karty.
„6) na podstawie zezwolenia na
zamieszkanie na czas oznaczony w
celu wykonywania pracy w zawodzie
wymagającym wysokich kwalifikacji,
wydanego na okres pobytu nie krótszy
niż rok.”;
.
47.
Art. 15
N
Polskie
przepisy
prawa
3. Na zasadzie odstępstwa od art. 4 ust. 1
ust. 3
dotyczące łączenia rodzin nie
akapit pierwszy oraz art. 7 ust. 2
przewidują wymogów
dyrektywy 2003/86/WE, warunki i
ś
integracyjnych.
rodki dotyczące integracji, mogą być
stosowane jedynie od momentu, w
którym osoba, o której mowa, uzyskała
prawo do łączenia rodzin.
48.
Art. 15
N
Należy ponadto podkreślić, iż
4. Na zasadzie odstępstwa od art. 5 ust. 4
ust. 4
mają tutaj również zastosowanie
akapit pierwszy dyrektywy 2003/86/WE,
przepisy KPA.
jeżeli spełnione są warunki łączenia
rodzin, zezwolenia na pobyt dla
Art. 35. § 1. Organy
członków rodziny przyznawane są
administracji publicznej
najpóźniej w terminie sześciu miesięcy
obowiązane są załatwiać sprawy
40
od daty złożenia wniosku.
bez zbędnej zwłoki.
§ 2. Niezwłocznie
powinny być załatwiane
sprawy, które mogą być
rozpatrzone w oparciu o
dowody przedstawione przez
stronę łącznie z żądaniem
wszczęcia postępowania lub w
oparciu o fakty i dowody
powszechnie znane albo znane z
urzędu organowi, przed którym
toczy się postępowanie, bądź
możliwe do ustalenia na
podstawie danych, którymi
rozporządza ten organ.
§ 3. Załatwienie sprawy
wymagającej postępowania
wyjaśniającego powinno
nastąpić nie później niż w ciągu
miesiąca, a sprawy szczególnie
skomplikowanej - nie później
niż w ciągu dwóch miesięcy od
dnia wszczęcia postępowania,
zaś w postępowaniu
odwoławczym - w ciągu
miesiąca od dnia otrzymania
odwołania.
§ 4. Organy
wyższego
stopnia mogą określać rodzaje
spraw, które załatwiane są w
terminach krótszych niż
określone w § 3.
§ 5. Do
terminów
określonych w przepisach
poprzedzających nie wlicza się
terminów przewidzianych w
przepisach prawa dla dokonania
określonych czynności, okresów
zawieszenia postępowania oraz
41
okresów opóźnień
spowodowanych z winy strony
albo z przyczyn niezależnych
od organu.
49.
Art. 15
N
Zgodnie z art. 56 ust. 2 pkt 1
5. Na zasadzie odstępstwa od art. 13 ust.
ust. 5
zezwolenia na zamieszkanie na
2 i 3 dyrektywy 2003/86/WE, okres
czas oznaczony udziela się:
ważności zezwolenia na pobyt dla
cudzoziemcowi, o którym
członków rodziny jest taki sam jak
mowa w art. 53 ust. 1 pkt 7, na
zezwolenia na pobyt wydanego dla
okres do dnia, do którego
posiadacza niebieskiej karty UE, o ile
udzielono zezwolenia na
okres ważności ich dokumentów podróży
zamieszkanie na czas
na to zezwala.
oznaczony cudzoziemcowi, do
którego zamierza przybyć lub
przybył w celu połączenia z
rodziną, a jeżeli cudzoziemiec
ten posiada zezwolenie na
osiedlenie się, zezwolenie na
pobyt rezydenta
długoterminowego WE lub
status uchodźcy nadany w
Rzeczypospolitej Polskiej - na
okres 2 lat;
50.
Art. 15
N
Obowiązujące przepisy nie
6. Na zasadzie odstępstwa od art. 14 ust.
ust. 6
przewidują stosowania takiego
2 zdanie drugie dyrektywy 2003/86/WE,
ograniczenia w ramach łączenia
państwa członkowskie nie stosują
ż
rodzin.
adnych ograniczeń czasowych w
odniesieniu do dostępu do rynku pracy.
Niniejszy ustęp stosuje się od dnia 19
grudnia 2011 r.
51.
Art. 15
N
Projektodawc
a postanowił nie
7. Na zasadzie odstępstwa od art. 15 ust.
ust. 7
stosować tego fakultatywnego
1 dyrektywy 2003/86/WE, przy
przepisu.
obliczaniu pięcioletniego okresu pobytu
niezbędnego do uzyskania niezależnego
42
uzależnionych od dochodów według
stawek określonych przez prawo
państwa członkowskiego lub państw
członkowskich zobowiązanych do
wypłaty świadczeń, w przypadku
przeniesienia się do państwa trzeciego;
g) dostępu do towarów i usług oraz
zaopatrzenia w powszechnie dostępne
towary i usługi, w tym dostępu do
procedur uzyskiwania praw do lokali
mieszkalnych, a także do usług
informacyjnych i usług w zakresie
poradnictwa świadczonych przez urzędy
pracy;
h) swobodnego dostępu do całego
terytorium danego państwa
członkowskiego z zachowaniem
ograniczeń określonych w prawie
krajowym.
2. W odniesieniu do ust. 1 lit. c) i g)
zainteresowane państwa członkowskie
mogą ograniczyć równe traktowanie w
zakresie dotacji i kredytów
przeznaczonych na studiowanie i
utrzymanie lub innych dotacji i
kredytów odnoszących się do
kształcenia na poziomie średnim i
wyższym oraz szkolenia zawodowego, a
także procedur uzyskiwania praw do
lokali mieszkalnych.
W odniesieniu do ust. 1 lit. c):
a) dostęp do kształcenia na poziomie
wyższym i pomaturalnym może
podlegać szczególnym warunkom
zgodnie z prawem krajowym;
38
b) zainteresowane państwo
członkowskie może ograniczyć równe
traktowanie do przypadków, w których
zarejestrowane lub zwykłe miejsce
zamieszkania posiadacza niebieskiej
karty UE lub członka jego rodziny, dla
którego występuje on o świadczenia,
położone jest na jego terytorium.
Ad. 3. Przepis nie wymaga
Przepisy ust. 1 lit. g) nie naruszają
transpozycji, ponieważ ma on
swobody osób do wyboru umów
charakter gwarancyjny w
zgodnie z prawem wspólnotowym i
świetle orzeczeń ETS, zgodnie z
krajowym.
którymi z zasady równego
3. Prawo do równego traktowania
traktowania wywodzono prawo
określone w ust. 1 nie narusza prawa
pobytu dla cudzoziemców.
państw członkowskich do wycofania
niebieskiej karty UE lub do odmowy
przedłużenia okresu jej ważności
Nie przewiduje się stosowania
zgodnie z art. 9.
takich ograniczeń w równym
traktowaniu w stosunku do
4. W przypadku gdy posiadacz
posiadaczy Niebieskiej Karty
niebieskiej karty UE przenosi się do
UE.
drugiego państwa członkowskiego
zgodnie z art. 18, a nie została jeszcze
podjęta pozytywna decyzja w sprawie
wydania niebieskiej karty UE, państwa
członkowskie mogą ograniczyć równe
traktowanie w dziedzinach
wyszczególnionych w ust. 1, z
wyjątkiem lit. b) i d). Jeżeli w tym
okresie państwa członkowskie zezwolą
wnioskodawcy na podjęcie pracy,
traktuje się go na równi z obywatelami
tego drugiego państwa członkowskiego
we wszystkich dziedzinach objętych ust.
1.
39
45.
Art. 15
N
Ustawa
o
cudzoziemcach
Członkowie rodziny
ust. 1
zawiera przepisy transponujące
1. Dyrektywę 2003/83/WE stosuje się z
postanowienia dyrektywy
uwzględnieniem odstępstw
2003/83/WE
ustanowionych w niniejszym artykule.
46.
Art. 15
T
Art. 54 Art. 54. Zezwolenia na zamieszkanie
2. Na zasadzie odstępstwa od art. 3 ust. 1
ust. 2
pkt 6
na czas oznaczony, o którym mowa w
i art. 8 dyrektywy 2003/86/WE, łączenie
art. 53 ust. 1 pkt 7, udziela się
rodzin nie zależy od tego, czy spełniony
członkowi rodziny cudzoziemca
jest wymóg, by istniały uzasadnione
zamieszkującego na terytorium
przypuszczenia, że posiadacz niebieskiej
Rzeczypospolitej Polskiej:
karty UE uzyska prawo stałego pobytu,
1)-5)
ani od tego, czy upłynął minimalny okres
pobytu posiadacza niebieskiej karty.
„6) na podstawie zezwolenia na
zamieszkanie na czas oznaczony w
celu wykonywania pracy w zawodzie
wymagającym wysokich kwalifikacji,
wydanego na okres pobytu nie krótszy
niż rok.”;
.
47.
Art. 15
N
Polskie
przepisy
prawa
3. Na zasadzie odstępstwa od art. 4 ust. 1
ust. 3
dotyczące łączenia rodzin nie
akapit pierwszy oraz art. 7 ust. 2
przewidują wymogów
dyrektywy 2003/86/WE, warunki i
ś
integracyjnych.
rodki dotyczące integracji, mogą być
stosowane jedynie od momentu, w
którym osoba, o której mowa, uzyskała
prawo do łączenia rodzin.
48.
Art. 15
N
Należy ponadto podkreślić, iż
4. Na zasadzie odstępstwa od art. 5 ust. 4
ust. 4
mają tutaj również zastosowanie
akapit pierwszy dyrektywy 2003/86/WE,
przepisy KPA.
jeżeli spełnione są warunki łączenia
rodzin, zezwolenia na pobyt dla
Art. 35. § 1. Organy
członków rodziny przyznawane są
administracji publicznej
najpóźniej w terminie sześciu miesięcy
obowiązane są załatwiać sprawy
40
od daty złożenia wniosku.
bez zbędnej zwłoki.
§ 2. Niezwłocznie
powinny być załatwiane
sprawy, które mogą być
rozpatrzone w oparciu o
dowody przedstawione przez
stronę łącznie z żądaniem
wszczęcia postępowania lub w
oparciu o fakty i dowody
powszechnie znane albo znane z
urzędu organowi, przed którym
toczy się postępowanie, bądź
możliwe do ustalenia na
podstawie danych, którymi
rozporządza ten organ.
§ 3. Załatwienie sprawy
wymagającej postępowania
wyjaśniającego powinno
nastąpić nie później niż w ciągu
miesiąca, a sprawy szczególnie
skomplikowanej - nie później
niż w ciągu dwóch miesięcy od
dnia wszczęcia postępowania,
zaś w postępowaniu
odwoławczym - w ciągu
miesiąca od dnia otrzymania
odwołania.
§ 4. Organy
wyższego
stopnia mogą określać rodzaje
spraw, które załatwiane są w
terminach krótszych niż
określone w § 3.
§ 5. Do
terminów
określonych w przepisach
poprzedzających nie wlicza się
terminów przewidzianych w
przepisach prawa dla dokonania
określonych czynności, okresów
zawieszenia postępowania oraz
41
okresów opóźnień
spowodowanych z winy strony
albo z przyczyn niezależnych
od organu.
49.
Art. 15
N
Zgodnie z art. 56 ust. 2 pkt 1
5. Na zasadzie odstępstwa od art. 13 ust.
ust. 5
zezwolenia na zamieszkanie na
2 i 3 dyrektywy 2003/86/WE, okres
czas oznaczony udziela się:
ważności zezwolenia na pobyt dla
cudzoziemcowi, o którym
członków rodziny jest taki sam jak
mowa w art. 53 ust. 1 pkt 7, na
zezwolenia na pobyt wydanego dla
okres do dnia, do którego
posiadacza niebieskiej karty UE, o ile
udzielono zezwolenia na
okres ważności ich dokumentów podróży
zamieszkanie na czas
na to zezwala.
oznaczony cudzoziemcowi, do
którego zamierza przybyć lub
przybył w celu połączenia z
rodziną, a jeżeli cudzoziemiec
ten posiada zezwolenie na
osiedlenie się, zezwolenie na
pobyt rezydenta
długoterminowego WE lub
status uchodźcy nadany w
Rzeczypospolitej Polskiej - na
okres 2 lat;
50.
Art. 15
N
Obowiązujące przepisy nie
6. Na zasadzie odstępstwa od art. 14 ust.
ust. 6
przewidują stosowania takiego
2 zdanie drugie dyrektywy 2003/86/WE,
ograniczenia w ramach łączenia
państwa członkowskie nie stosują
ż
rodzin.
adnych ograniczeń czasowych w
odniesieniu do dostępu do rynku pracy.
Niniejszy ustęp stosuje się od dnia 19
grudnia 2011 r.
51.
Art. 15
N
Projektodawc
a postanowił nie
7. Na zasadzie odstępstwa od art. 15 ust.
ust. 7
stosować tego fakultatywnego
1 dyrektywy 2003/86/WE, przy
przepisu.
obliczaniu pięcioletniego okresu pobytu
niezbędnego do uzyskania niezależnego
42
Dokumenty związane z tym projektem:
- 206 › Pobierz plik