Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 206
- Data wpłynięcia: 2012-02-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
- data uchwalenia: 2012-04-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 589
206
państw członkowskich i jednym lub
większą liczbą państw trzecich.
Art. 4 ust. 2
2. Niniejsza dyrektywa nie narusza
N
Nie
wymaga
wdro enia
żadnych przepisów dorobku
Wspólnoty w dziedzinie polityki
imigracyjnej i azylowej, które mogą
być korzystniejsze dla obywatela
państwa trzeciego.
Art. 4 ust. 3
3. Niniejsza dyrektywa nie narusza
N
Korzystamy z tej regulacji. Nie
prawa państw członkowskich do
wprowadzamy dwóch przesłanek
przyjęcia lub zachowania przepisów
wydalenia. Następujące przesłanki
korzystniejszych dla osób objętych jej
zakresem zastosowania, o ile przepisy
nie będą stosowane:
te są zgodne z niniejszą dyrektywą.
- dalszy pobyt cudzoziemca będzie
stanowił zagrożenie dla zdrowia
publicznego, co zostało potwierdzone
badaniem lekarskim, lub stosunków
międzynarodowych państwa
członkowskiego Unii Europejskiej;
- cel i warunki pobytu cudzoziemca na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są
niezgodne z deklarowanymi.
Art. 4 ust. 4
4. W odniesieniu do obywateli państw
N
Nie
wymaga
wdro enia
trzecich wyłączonych
z zakresu zastosowania niniejszej
dyrektywy zgodnie z art. 2 ust. 2 lit. a)
państwa członkowskie:
a) zapewniają, by ich traktowanie oraz
poziom ochrony były nie mniej
korzystne, niż przewidziano w art. 8
ust. 4 i 5 (ograniczenia
w stosowaniu środków przymusu), art.
9 ust. 2 lit. a (wstrzymanie wydalenia),
art. 14 ust. 1 lit. b) i d) (opieka
zdrowotna w nagłych wypadkach i
uwzględnianie potrzeb osób
wymagających szczególnego
traktowania) oraz w art. 16 i 17
(warunki pobytu w ośrodku
detencyjnym), oraz
b) przestrzegają zasady non-
refoulement.
Art.
5
Zasada non-refoulement, dobro
T
Ar
t.
89,
5.
dziecka,
ycie rodzinne i stan
94 i 97
Art. 89. 1. Decyzji o wydaleniu
zdrowia
ust. 2
cudzoziemca nie wydaje się, a wydanej
Wprowadzając w życie niniejszą
ustawy
nie wykonuje, jeżeli:
dyrektywę, państwa członkowskie
o
1) zachodzą przesłanki do udzielenia
należycie uwzględniają
cudzozi
zgody na pobyt tolerowany;
a) dobro dziecka;
emcach
2) cudzoziemiec jest małżonkiem
b) życie rodzinne;
obywatela polskiego albo
c) stan zdrowia danego obywatela
cudzoziemca posiadającego
państwa trzeciego i przestrzegają
zezwolenie na osiedlenie się lub
zasady non-refoulement.
zezwolenie na pobyt rezydenta
długoterminowego WE i jego
dalszy pobyt nie stanowi
zagrożenia dla obronności lub
bezpieczeństwa państwa lub
bezpieczeństwa i porządku
publicznego, chyba że związek
małżeński został zawarty w celu
uniknięcia wydalenia;
3) cudzoziemiec przebywa na
terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej na podstawie wizy
Schengen upoważniającej tylko do
wjazdu i pobytu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w celu, o
którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt
26, lub zezwolenia na zamieszkanie
na czas oznaczony udzielonego na
podstawie art. 53a ust. 2;
4) jeżeli cudzoziemiec posiada ważne
zezwolenie pobytowe lub inne
zezwolenie uprawniające do
pobytu, wydane przez inne państwo
obszaru Schengen i jego dalszy
pobyt nie stanowi zagrożenia dla
obronności lub bezpieczeństwa
państwa lub bezpieczeństwa i
porządku publicznego, chyba że
nie udał się niezwłocznie na
terytorium tego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej,
po pouczeniu go przez organ
właściwy do wydania decyzji o
wydaleniu.
2. Decyzji o wydaleniu ze względu
na okoliczności, o których mowa w art.
88 ust. 1 pkt 1 lub 6, nie wydaje się
cudzoziemcowi czasowo
oddelegowanemu w celu świadczenia
usług na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej przez pracodawcę mającego
siedzibę na terytorium państwa
członkowskiego Unii Europejskiej,
państwa członkowskiego Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu
(EFTA) - strony umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym lub
Konfederacji Szwajcarskiej,
uprawnionemu do przebywania i
zatrudnienia na terytorium tego państwa.
3. Do postępowania w sprawie
wydalenia cudzoziemca, o którym mowa
w ust. 1 pkt 2, stosuje się odpowiednio
art. 55.
Art. 94. 1. Decyzja o wydaleniu
cudzoziemca małoletniego do kraju jego
pochodzenia lub do innego państwa jest
wykonywana tylko wtedy, gdy małoletni
będzie miał tam zapewnioną opiekę
rodziców, innych osób pełnoletnich lub
instytucji opiekuńczych, zgodnie ze
standardami określonymi przez
Konwencję o prawach dziecka, przyjętą
przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.
(Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 oraz z
2000 r. Nr 2, poz. 11).
2. Cudzoziemca małoletniego
można wydalić tylko pod opieką
przedstawiciela ustawowego, chyba że
decyzja o wydaleniu jest wykonywana w
taki sposób, że małoletniego przekazuje
się przedstawicielowi ustawowemu albo
przedstawicielowi właściwych władz
państwa, do którego następuje
wydalenie.
Art. 97.
2. Decyzji o zobowiązaniu
cudzoziemca do opuszczenia terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej nie wydaje się
cudzoziemcowi:
1) małżonkowi obywatela polskiego
albo cudzoziemca posiadającego
zezwolenie na osiedlenie się lub
zezwolenie na pobyt rezydenta
długoterminowego WE;
2) przebywającemu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej na
podstawie wizy Schengen
upoważniającej tylko do wjazdu i
pobytu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w celu, o
którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt
26, lub zezwolenia na zamieszkanie
na czas oznaczony udzielonego na
podstawie art. 53a ust. 2;
3) czasowo oddelegowanemu w celu
świadczenia usług na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej przez
pracodawcę mającego siedzibę na
terytorium państwa
członkowskiego Unii Europejskiej,
państwa członkowskiego
Europejskiego Porozumienia o
Wolnym Handlu (EFTA) - strony
umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym lub Konfederacji
Szwajcarskiej, uprawnionemu do
przebywania i zatrudnienia na
terytorium tego państwa - ze
względu na okoliczności, o których
mowa w art. 88 ust. 1 pkt 1 lub 6;
4) jeżeli cudzoziemiec posiada ważne
zezwolenie pobytowe lub inne
zezwolenie uprawniające do
pobytu, wydane przez inne państwo
obszaru Schengen i jego dalszy
pobyt nie stanowi zagrożenia dla
obronności lub bezpieczeństwa
państwa lub bezpieczeństwa i
porządku publicznego, chyba że
cudzoziemiec nie udał się
niezwłocznie na terytorium tego
państwa członkowskiego Unii
Europejskiej, po pouczeniu go
przez organ właściwy do wydania
tej decyzji.
Art. 33. 1. Wszczęcie
Art. 33
postępowania w sprawie nadania statusu
i art. 97
uchodźcy powoduje z mocy prawa:
większą liczbą państw trzecich.
Art. 4 ust. 2
2. Niniejsza dyrektywa nie narusza
N
Nie
wymaga
wdro enia
żadnych przepisów dorobku
Wspólnoty w dziedzinie polityki
imigracyjnej i azylowej, które mogą
być korzystniejsze dla obywatela
państwa trzeciego.
Art. 4 ust. 3
3. Niniejsza dyrektywa nie narusza
N
Korzystamy z tej regulacji. Nie
prawa państw członkowskich do
wprowadzamy dwóch przesłanek
przyjęcia lub zachowania przepisów
wydalenia. Następujące przesłanki
korzystniejszych dla osób objętych jej
zakresem zastosowania, o ile przepisy
nie będą stosowane:
te są zgodne z niniejszą dyrektywą.
- dalszy pobyt cudzoziemca będzie
stanowił zagrożenie dla zdrowia
publicznego, co zostało potwierdzone
badaniem lekarskim, lub stosunków
międzynarodowych państwa
członkowskiego Unii Europejskiej;
- cel i warunki pobytu cudzoziemca na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są
niezgodne z deklarowanymi.
Art. 4 ust. 4
4. W odniesieniu do obywateli państw
N
Nie
wymaga
wdro enia
trzecich wyłączonych
z zakresu zastosowania niniejszej
dyrektywy zgodnie z art. 2 ust. 2 lit. a)
państwa członkowskie:
a) zapewniają, by ich traktowanie oraz
poziom ochrony były nie mniej
korzystne, niż przewidziano w art. 8
ust. 4 i 5 (ograniczenia
w stosowaniu środków przymusu), art.
9 ust. 2 lit. a (wstrzymanie wydalenia),
art. 14 ust. 1 lit. b) i d) (opieka
zdrowotna w nagłych wypadkach i
uwzględnianie potrzeb osób
wymagających szczególnego
traktowania) oraz w art. 16 i 17
(warunki pobytu w ośrodku
detencyjnym), oraz
b) przestrzegają zasady non-
refoulement.
Art.
5
Zasada non-refoulement, dobro
T
Ar
t.
89,
5.
dziecka,
ycie rodzinne i stan
94 i 97
Art. 89. 1. Decyzji o wydaleniu
zdrowia
ust. 2
cudzoziemca nie wydaje się, a wydanej
Wprowadzając w życie niniejszą
ustawy
nie wykonuje, jeżeli:
dyrektywę, państwa członkowskie
o
1) zachodzą przesłanki do udzielenia
należycie uwzględniają
cudzozi
zgody na pobyt tolerowany;
a) dobro dziecka;
emcach
2) cudzoziemiec jest małżonkiem
b) życie rodzinne;
obywatela polskiego albo
c) stan zdrowia danego obywatela
cudzoziemca posiadającego
państwa trzeciego i przestrzegają
zezwolenie na osiedlenie się lub
zasady non-refoulement.
zezwolenie na pobyt rezydenta
długoterminowego WE i jego
dalszy pobyt nie stanowi
zagrożenia dla obronności lub
bezpieczeństwa państwa lub
bezpieczeństwa i porządku
publicznego, chyba że związek
małżeński został zawarty w celu
uniknięcia wydalenia;
3) cudzoziemiec przebywa na
terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej na podstawie wizy
Schengen upoważniającej tylko do
wjazdu i pobytu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w celu, o
którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt
26, lub zezwolenia na zamieszkanie
na czas oznaczony udzielonego na
podstawie art. 53a ust. 2;
4) jeżeli cudzoziemiec posiada ważne
zezwolenie pobytowe lub inne
zezwolenie uprawniające do
pobytu, wydane przez inne państwo
obszaru Schengen i jego dalszy
pobyt nie stanowi zagrożenia dla
obronności lub bezpieczeństwa
państwa lub bezpieczeństwa i
porządku publicznego, chyba że
nie udał się niezwłocznie na
terytorium tego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej,
po pouczeniu go przez organ
właściwy do wydania decyzji o
wydaleniu.
2. Decyzji o wydaleniu ze względu
na okoliczności, o których mowa w art.
88 ust. 1 pkt 1 lub 6, nie wydaje się
cudzoziemcowi czasowo
oddelegowanemu w celu świadczenia
usług na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej przez pracodawcę mającego
siedzibę na terytorium państwa
członkowskiego Unii Europejskiej,
państwa członkowskiego Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu
(EFTA) - strony umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym lub
Konfederacji Szwajcarskiej,
uprawnionemu do przebywania i
zatrudnienia na terytorium tego państwa.
3. Do postępowania w sprawie
wydalenia cudzoziemca, o którym mowa
w ust. 1 pkt 2, stosuje się odpowiednio
art. 55.
Art. 94. 1. Decyzja o wydaleniu
cudzoziemca małoletniego do kraju jego
pochodzenia lub do innego państwa jest
wykonywana tylko wtedy, gdy małoletni
będzie miał tam zapewnioną opiekę
rodziców, innych osób pełnoletnich lub
instytucji opiekuńczych, zgodnie ze
standardami określonymi przez
Konwencję o prawach dziecka, przyjętą
przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.
(Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 oraz z
2000 r. Nr 2, poz. 11).
2. Cudzoziemca małoletniego
można wydalić tylko pod opieką
przedstawiciela ustawowego, chyba że
decyzja o wydaleniu jest wykonywana w
taki sposób, że małoletniego przekazuje
się przedstawicielowi ustawowemu albo
przedstawicielowi właściwych władz
państwa, do którego następuje
wydalenie.
Art. 97.
2. Decyzji o zobowiązaniu
cudzoziemca do opuszczenia terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej nie wydaje się
cudzoziemcowi:
1) małżonkowi obywatela polskiego
albo cudzoziemca posiadającego
zezwolenie na osiedlenie się lub
zezwolenie na pobyt rezydenta
długoterminowego WE;
2) przebywającemu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej na
podstawie wizy Schengen
upoważniającej tylko do wjazdu i
pobytu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w celu, o
którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt
26, lub zezwolenia na zamieszkanie
na czas oznaczony udzielonego na
podstawie art. 53a ust. 2;
3) czasowo oddelegowanemu w celu
świadczenia usług na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej przez
pracodawcę mającego siedzibę na
terytorium państwa
członkowskiego Unii Europejskiej,
państwa członkowskiego
Europejskiego Porozumienia o
Wolnym Handlu (EFTA) - strony
umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym lub Konfederacji
Szwajcarskiej, uprawnionemu do
przebywania i zatrudnienia na
terytorium tego państwa - ze
względu na okoliczności, o których
mowa w art. 88 ust. 1 pkt 1 lub 6;
4) jeżeli cudzoziemiec posiada ważne
zezwolenie pobytowe lub inne
zezwolenie uprawniające do
pobytu, wydane przez inne państwo
obszaru Schengen i jego dalszy
pobyt nie stanowi zagrożenia dla
obronności lub bezpieczeństwa
państwa lub bezpieczeństwa i
porządku publicznego, chyba że
cudzoziemiec nie udał się
niezwłocznie na terytorium tego
państwa członkowskiego Unii
Europejskiej, po pouczeniu go
przez organ właściwy do wydania
tej decyzji.
Art. 33. 1. Wszczęcie
Art. 33
postępowania w sprawie nadania statusu
i art. 97
uchodźcy powoduje z mocy prawa:
Dokumenty związane z tym projektem:
- 206 › Pobierz plik