Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 206
- Data wpłynięcia: 2012-02-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
- data uchwalenia: 2012-04-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 589
206
państwa członkowskie mogą
2) przebywającemu na terytorium
wstrzymać się od wydania zakazu
Rzeczypospolitej Polskiej na
wjazdu lub zawiesić go z przyczyn
podstawie wizy Schengen
humanitarnych.
upoważniającej tylko do wjazdu i
W indywidualnych przypadkach lub w
pobytu na terytorium
niektórych kategoriach przypadków
Rzeczypospolitej Polskiej w celu, o
państwa członkowskie mogą cofnąć
którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt
lub zawiesić zakaz wjazdu z innych
26, lub zezwolenia na zamieszkanie
przyczyn.
na czas oznaczony udzielonego na
podstawie art. 53a ust. 2;
Art. 53a.
2. Zezwolenia na zamieszkanie na
czas oznaczony można udzielić
cudzoziemcowi, który przebywa na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
nielegalnie, jeżeli:
(…) 4) organ właściwy do prowadzenia
postępowania w sprawie
zwalczania handlu ludźmi
stwierdza, że cudzoziemiec jest
prawdopodobnie ofiarą handlu
ludźmi w rozumieniu decyzji
ramowej Rady z dnia 19 lipca 2002
r. w sprawie zwalczania handlu
ludźmi (Dz. Urz. WE L 203 z
01.08.2002, str. 1; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz.
19, t. 6, str. 52).
Art. 11 ust. 4
4. Jeżeli państwo członkowskie
T Ar
t. 62
Art. 62.
rozważa możliwość wydania
i art.
7b. Jeżeli dane cudzoziemca
zezwolenia na pobyt lub innego
71b
znajdują się w Systemie Informacyjnym
zezwolenia upoważniającego do
ustawy
Schengen do celów odmowy wjazdu, a
pobytu obywatelowi państwa
o
zachodzą poważne przyczyny do
trzeciego, wobec którego w innym
cudzozi
udzielenia zezwolenia na zamieszkanie
państwie członkowskim wydany został
emcach
na czas oznaczony określone w art. 57
ust. 5a, wojewoda zasięga opinii, o
zakaz wjazdu, zasięga ono najpierw
której mowa w art. 25 ust. 1 Konwencji
opinii państwa członkowskiego, które
Wykonawczej Schengen, za
wydało ten zakaz wjazdu oraz bierze
pośrednictwem Komendanta Głównego
pod uwagę jego interesy zgodnie z art.
Policji.
25 Konwencji wykonawczej do układu
z Schengen [12].
Art. 71b.
6a.
Jeżeli dane cudzoziemca
znajdują się w Systemie Informacyjnym
Schengen do celów odmowy wjazdu, a
zachodzą poważne przyczyny do
udzielenia zezwolenia na osiedlenie się
określone w art. 66 ust. 2, oraz przed
wydaniem zezwolenia na pobyt
rezydenta długoterminowego WE
wojewoda zasięga opinii, o której mowa
w art. 25 ust. 1 Konwencji
Wykonawczej Schengen, za
pośrednictwem Komendanta Głównego
Policji.
Art. 11 ust. 5
5. Ust. 1–4 mają zastosowanie bez
T Ar
t. 3
3
uszczerbku dla prawa do
ust. 1
Art. 33
międzynarodowej ochrony, określonej
pkt 2 i
w art. 2 lit. a) dyrektywy Rady
3 oraz
1. Wszczęcie postępowania w
2004/83/WE z dnia 29 kwietnia 2004
ust. 3
sprawie nadania statusu uchodźcy
r. w sprawie minimalnych norm dla
pkt 2 i
powoduje z mocy prawa:
kwalifikacji i statusu obywateli państw
3.
(…)
trzecich lub bezpaństwowców jako
Ustawy
2) wygaśnięcie decyzji o
uchodźców lub jako osoby, które z
o
zobowiązaniu do opuszczenia
innych względów potrzebują
udziela
terytorium Rzeczypospolitej
międzynarodowej ochrony oraz
niu
Polskiej,
zawartości przyznawanej ochrony
cudzozi
3) wstrzymanie wykonania decyzji o
[13], w państwach członkowskich.
emcom
wydaleniu do dnia doręczenia
ochron
cudzoziemcowi decyzji ostatecznej
y na
w sprawie o nadanie statusu
terytori
uchodźcy
um RP - wydanych wnioskodawcy i osobie, w
imieniu której wnioskodawca występuje.
(…)
3. W toku postępowania w sprawie
nadania statusu uchodźcy:
(…)
2)
nie wydaje się decyzji o
zobowiązaniu do opuszczenia
terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej;
3)
nie wydaje się decyzji o
wydaleniu.
12.
Art. 12 ust. 1
Forma
T Ar
t. 7
ust. 1
Art. 7. 1. Do postępowań w
1. Decyzje nakazujące powrót oraz, w
ustawy
sprawach uregulowanych w ustawie
stosownych przypadkach, decyzje o
o
stosuje się przepisy Kodeksu
zakazie wjazdu lub o wykonaniu
cudzozi
postępowania administracyjnego, o ile
wydalenia wydawane są w formie
emcach
ustawa nie stanowi inaczej.
pisemnej i zawierają uzasadnienie
faktyczne i prawne, a także informacje
Art. 14. § 1. Sprawy należy
o dostępnych środkach odwoławczych.
załatwiać w formie pisemnej lub w
Można ograniczyć uzasadnienie
Art. 14,
formie dokumentu elektronicznego w
faktyczne, jeżeli prawo krajowe
art. 104
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17
pozwala na ograniczenie prawa do
i art.
lutego 2005 r. o informatyzacji
informacji, w szczególności w celu
107 § 1
działalności podmiotów realizujących
ochrony bezpieczeństwa narodowego,
KPA
zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz.
obronności, bezpieczeństwa
565, z późn. zm.), doręczanego środkami
publicznego oraz w celu zapobiegania
komunikacji elektronicznej.
przestępstwom karnym, prowadzenia
dochodzenia w sprawie, wykrywania i
§ 2. Sprawy mogą być załatwiane
ścigania przestępstw karnych.
ustnie, gdy przemawia za tym interes
strony, a przepis prawa nie stoi temu na
przeszkodzie. Treść oraz istotne motywy
takiego załatwienia powinny być
utrwalone w aktach w formie protokołu
lub podpisanej przez stronę adnotacji.
Art. 104. §1. Organ administracji
publicznej załatwia sprawę przez
wydanie decyzji, chyba że przepisy
kodeksu stanowią inaczej.
§2. Decyzje rozstrzygają sprawę co do
jej istoty w całości lub w części albo w
inny sposób kończą sprawę w danej
instancji.
Art. 107. § 1. Decyzja powinna
zawierać: oznaczenie organu
administracji publicznej, datę wydania,
oznaczenie strony lub stron, powołanie
podstawy prawnej, rozstrzygnięcie,
uzasadnienie faktyczne i prawne,
pouczenie, czy i w jakim trybie służy od
niej odwołanie, podpis z podaniem
imienia i nazwiska oraz stanowiska
służbowego osoby upoważnionej do
wydania decyzji lub, jeżeli decyzja
wydana została w formie dokumentu
elektronicznego, powinna być opatrzona
bezpiecznym podpisem elektronicznym
weryfikowanym za pomocą ważnego
kwalifikowanego certyfikatu. Decyzja,
w stosunku do której może być
wniesione powództwo do sądu
powszechnego lub skarga do sądu
administracyjnego, powinna zawierać
ponadto pouczenie o dopuszczalności
wniesienia powództwa lub skargi.
Art. 12 ust. 2
2. Państwa członkowskie na żądanie
T Art.
Art. 93a.
zapewniają pisemne lub ustne
93a ust. 2. Organ, który wydał decyzję o
tłumaczenie głównych elementów
2 oraz
wydaleniu, na wniosek cudzoziemca,
decyzji dotyczących powrotu, o
art. 97a dokonuje, w języku zrozumiałym dla
których mowa w ust. 1 – w tym
ustawy cudzoziemca, ustnego lub pisemnego
tłumaczenia informacji o dostępnych
o
tłumaczenia tej decyzji, a w
środkach odwoławczych – na język,
cudzozi
szczególności pouczenia dotyczącego
który obywatel państwa trzeciego
emcach prawa do odwołania.
rozumie lub można w uzasadniony
Art. 97a. Do postępowań w sprawie
sposób przypuszczać, że jest dla niego
zobowiązania cudzoziemca do
zrozumiały.
opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej stosuje się przepisy art. 93a.
Art. 12 ust. 3
3. Państwa członkowskie mogą
N
Nie korzystamy z tej regulacji.
postanowić, że nie będą stosować ust.
2 wobec obywateli państw trzecich,
które nielegalnie wjechały na
terytorium jednego z państw
członkowskich i które następnie nie
otrzymały zezwolenia lub prawa do
pobytu w tym państwie
członkowskim.
W takich przypadkach, decyzje
dotyczące powrotu, o których mowa w
ust. 1, wydawane są na standardowym
formularzu, którego wzór określa
prawo krajowe.
Państwa członkowskie udostępniają
ogólne broszury informacyjne
wyjaśniające najważniejsze elementy
standardowego formularza
przynajmniej w pięciu językach, które
są najczęściej używane lub rozumiane
przez nielegalnych migrantów
przybywających do danego państwa
członkowskiego.
13.
Art. 13 ust. 1
rodki odwoławcze
T Ar
t. 7
ust. 1,
Art. 7. 1. Do postępowań w
1. Dany obywatel państwa trzeciego
art. 143
sprawach uregulowanych w ustawie
otrzymuje możliwość skorzystania ze
ust. 2 w
stosuje się przepisy Kodeksu
skutecznych środków odwoławczych,
zw. z
postępowania administracyjnego, o ile
aby zaskarżyć decyzje dotyczące
art. 92
ustawa nie stanowi inaczej.
powrotu, o których mowa w art. 12
ust. 1,
ust. 1, przed właściwym organem
art. 98
Art. 143. 2. Szef Urzędu jest
sądowym lub administracyjnym lub
ust. 1 i
organem wyższego stopnia w
właściwym podmiotem złożonym z
2
rozumieniu Kodeksu postępowania
osób bezstronnych i posiadających
ustawy
administracyjnego w stosunku do
2) przebywającemu na terytorium
wstrzymać się od wydania zakazu
Rzeczypospolitej Polskiej na
wjazdu lub zawiesić go z przyczyn
podstawie wizy Schengen
humanitarnych.
upoważniającej tylko do wjazdu i
W indywidualnych przypadkach lub w
pobytu na terytorium
niektórych kategoriach przypadków
Rzeczypospolitej Polskiej w celu, o
państwa członkowskie mogą cofnąć
którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt
lub zawiesić zakaz wjazdu z innych
26, lub zezwolenia na zamieszkanie
przyczyn.
na czas oznaczony udzielonego na
podstawie art. 53a ust. 2;
Art. 53a.
2. Zezwolenia na zamieszkanie na
czas oznaczony można udzielić
cudzoziemcowi, który przebywa na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
nielegalnie, jeżeli:
(…) 4) organ właściwy do prowadzenia
postępowania w sprawie
zwalczania handlu ludźmi
stwierdza, że cudzoziemiec jest
prawdopodobnie ofiarą handlu
ludźmi w rozumieniu decyzji
ramowej Rady z dnia 19 lipca 2002
r. w sprawie zwalczania handlu
ludźmi (Dz. Urz. WE L 203 z
01.08.2002, str. 1; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz.
19, t. 6, str. 52).
Art. 11 ust. 4
4. Jeżeli państwo członkowskie
T Ar
t. 62
Art. 62.
rozważa możliwość wydania
i art.
7b. Jeżeli dane cudzoziemca
zezwolenia na pobyt lub innego
71b
znajdują się w Systemie Informacyjnym
zezwolenia upoważniającego do
ustawy
Schengen do celów odmowy wjazdu, a
pobytu obywatelowi państwa
o
zachodzą poważne przyczyny do
trzeciego, wobec którego w innym
cudzozi
udzielenia zezwolenia na zamieszkanie
państwie członkowskim wydany został
emcach
na czas oznaczony określone w art. 57
ust. 5a, wojewoda zasięga opinii, o
zakaz wjazdu, zasięga ono najpierw
której mowa w art. 25 ust. 1 Konwencji
opinii państwa członkowskiego, które
Wykonawczej Schengen, za
wydało ten zakaz wjazdu oraz bierze
pośrednictwem Komendanta Głównego
pod uwagę jego interesy zgodnie z art.
Policji.
25 Konwencji wykonawczej do układu
z Schengen [12].
Art. 71b.
6a.
Jeżeli dane cudzoziemca
znajdują się w Systemie Informacyjnym
Schengen do celów odmowy wjazdu, a
zachodzą poważne przyczyny do
udzielenia zezwolenia na osiedlenie się
określone w art. 66 ust. 2, oraz przed
wydaniem zezwolenia na pobyt
rezydenta długoterminowego WE
wojewoda zasięga opinii, o której mowa
w art. 25 ust. 1 Konwencji
Wykonawczej Schengen, za
pośrednictwem Komendanta Głównego
Policji.
Art. 11 ust. 5
5. Ust. 1–4 mają zastosowanie bez
T Ar
t. 3
3
uszczerbku dla prawa do
ust. 1
Art. 33
międzynarodowej ochrony, określonej
pkt 2 i
w art. 2 lit. a) dyrektywy Rady
3 oraz
1. Wszczęcie postępowania w
2004/83/WE z dnia 29 kwietnia 2004
ust. 3
sprawie nadania statusu uchodźcy
r. w sprawie minimalnych norm dla
pkt 2 i
powoduje z mocy prawa:
kwalifikacji i statusu obywateli państw
3.
(…)
trzecich lub bezpaństwowców jako
Ustawy
2) wygaśnięcie decyzji o
uchodźców lub jako osoby, które z
o
zobowiązaniu do opuszczenia
innych względów potrzebują
udziela
terytorium Rzeczypospolitej
międzynarodowej ochrony oraz
niu
Polskiej,
zawartości przyznawanej ochrony
cudzozi
3) wstrzymanie wykonania decyzji o
[13], w państwach członkowskich.
emcom
wydaleniu do dnia doręczenia
ochron
cudzoziemcowi decyzji ostatecznej
y na
w sprawie o nadanie statusu
terytori
uchodźcy
um RP - wydanych wnioskodawcy i osobie, w
imieniu której wnioskodawca występuje.
(…)
3. W toku postępowania w sprawie
nadania statusu uchodźcy:
(…)
2)
nie wydaje się decyzji o
zobowiązaniu do opuszczenia
terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej;
3)
nie wydaje się decyzji o
wydaleniu.
12.
Art. 12 ust. 1
Forma
T Ar
t. 7
ust. 1
Art. 7. 1. Do postępowań w
1. Decyzje nakazujące powrót oraz, w
ustawy
sprawach uregulowanych w ustawie
stosownych przypadkach, decyzje o
o
stosuje się przepisy Kodeksu
zakazie wjazdu lub o wykonaniu
cudzozi
postępowania administracyjnego, o ile
wydalenia wydawane są w formie
emcach
ustawa nie stanowi inaczej.
pisemnej i zawierają uzasadnienie
faktyczne i prawne, a także informacje
Art. 14. § 1. Sprawy należy
o dostępnych środkach odwoławczych.
załatwiać w formie pisemnej lub w
Można ograniczyć uzasadnienie
Art. 14,
formie dokumentu elektronicznego w
faktyczne, jeżeli prawo krajowe
art. 104
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17
pozwala na ograniczenie prawa do
i art.
lutego 2005 r. o informatyzacji
informacji, w szczególności w celu
107 § 1
działalności podmiotów realizujących
ochrony bezpieczeństwa narodowego,
KPA
zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz.
obronności, bezpieczeństwa
565, z późn. zm.), doręczanego środkami
publicznego oraz w celu zapobiegania
komunikacji elektronicznej.
przestępstwom karnym, prowadzenia
dochodzenia w sprawie, wykrywania i
§ 2. Sprawy mogą być załatwiane
ścigania przestępstw karnych.
ustnie, gdy przemawia za tym interes
strony, a przepis prawa nie stoi temu na
przeszkodzie. Treść oraz istotne motywy
takiego załatwienia powinny być
utrwalone w aktach w formie protokołu
lub podpisanej przez stronę adnotacji.
Art. 104. §1. Organ administracji
publicznej załatwia sprawę przez
wydanie decyzji, chyba że przepisy
kodeksu stanowią inaczej.
§2. Decyzje rozstrzygają sprawę co do
jej istoty w całości lub w części albo w
inny sposób kończą sprawę w danej
instancji.
Art. 107. § 1. Decyzja powinna
zawierać: oznaczenie organu
administracji publicznej, datę wydania,
oznaczenie strony lub stron, powołanie
podstawy prawnej, rozstrzygnięcie,
uzasadnienie faktyczne i prawne,
pouczenie, czy i w jakim trybie służy od
niej odwołanie, podpis z podaniem
imienia i nazwiska oraz stanowiska
służbowego osoby upoważnionej do
wydania decyzji lub, jeżeli decyzja
wydana została w formie dokumentu
elektronicznego, powinna być opatrzona
bezpiecznym podpisem elektronicznym
weryfikowanym za pomocą ważnego
kwalifikowanego certyfikatu. Decyzja,
w stosunku do której może być
wniesione powództwo do sądu
powszechnego lub skarga do sądu
administracyjnego, powinna zawierać
ponadto pouczenie o dopuszczalności
wniesienia powództwa lub skargi.
Art. 12 ust. 2
2. Państwa członkowskie na żądanie
T Art.
Art. 93a.
zapewniają pisemne lub ustne
93a ust. 2. Organ, który wydał decyzję o
tłumaczenie głównych elementów
2 oraz
wydaleniu, na wniosek cudzoziemca,
decyzji dotyczących powrotu, o
art. 97a dokonuje, w języku zrozumiałym dla
których mowa w ust. 1 – w tym
ustawy cudzoziemca, ustnego lub pisemnego
tłumaczenia informacji o dostępnych
o
tłumaczenia tej decyzji, a w
środkach odwoławczych – na język,
cudzozi
szczególności pouczenia dotyczącego
który obywatel państwa trzeciego
emcach prawa do odwołania.
rozumie lub można w uzasadniony
Art. 97a. Do postępowań w sprawie
sposób przypuszczać, że jest dla niego
zobowiązania cudzoziemca do
zrozumiały.
opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej stosuje się przepisy art. 93a.
Art. 12 ust. 3
3. Państwa członkowskie mogą
N
Nie korzystamy z tej regulacji.
postanowić, że nie będą stosować ust.
2 wobec obywateli państw trzecich,
które nielegalnie wjechały na
terytorium jednego z państw
członkowskich i które następnie nie
otrzymały zezwolenia lub prawa do
pobytu w tym państwie
członkowskim.
W takich przypadkach, decyzje
dotyczące powrotu, o których mowa w
ust. 1, wydawane są na standardowym
formularzu, którego wzór określa
prawo krajowe.
Państwa członkowskie udostępniają
ogólne broszury informacyjne
wyjaśniające najważniejsze elementy
standardowego formularza
przynajmniej w pięciu językach, które
są najczęściej używane lub rozumiane
przez nielegalnych migrantów
przybywających do danego państwa
członkowskiego.
13.
Art. 13 ust. 1
rodki odwoławcze
T Ar
t. 7
ust. 1,
Art. 7. 1. Do postępowań w
1. Dany obywatel państwa trzeciego
art. 143
sprawach uregulowanych w ustawie
otrzymuje możliwość skorzystania ze
ust. 2 w
stosuje się przepisy Kodeksu
skutecznych środków odwoławczych,
zw. z
postępowania administracyjnego, o ile
aby zaskarżyć decyzje dotyczące
art. 92
ustawa nie stanowi inaczej.
powrotu, o których mowa w art. 12
ust. 1,
ust. 1, przed właściwym organem
art. 98
Art. 143. 2. Szef Urzędu jest
sądowym lub administracyjnym lub
ust. 1 i
organem wyższego stopnia w
właściwym podmiotem złożonym z
2
rozumieniu Kodeksu postępowania
osób bezstronnych i posiadających
ustawy
administracyjnego w stosunku do
Dokumenty związane z tym projektem:
- 206 › Pobierz plik