Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 206
- Data wpłynięcia: 2012-02-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
- data uchwalenia: 2012-04-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 589
206
ochron
bezpieczeństwa osobistego, w
y na
którym mógłby zostać poddany
terytori
torturom albo nieludzkiemu lub
um RP
poniżającemu traktowaniu albo
karaniu lub być zmuszony do pracy
lub pozbawiony prawa do
rzetelnego procesu sądowego albo
być ukarany bez podstawy prawnej
w rozumieniu Konwencji o
ochronie praw człowieka i
podstawowych wolności,
sporządzonej w Rzymie dnia 4
listopada 1950 r.;
1a) naruszałoby prawo do życia
rodzinnego w rozumieniu
Konwencji o ochronie praw
człowieka i podstawowych
wolności, sporządzonej w Rzymie
dnia 4 listopada 1950 r., lub
naruszałoby prawa dziecka
określone w Konwencji o prawach
dziecka, przyjętej przez
Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada
1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120,
poz. 526 oraz z 2000 r. Nr 2, poz.
11), w stopniu istotnie
zagrażającym jego rozwojowi
psychofizycznemu;
2) jest niewykonalne z przyczyn
niezależnych od organu
wykonującego decyzję o wydaleniu
i od cudzoziemca.
1a. Przepisu ust. 1 pkt 1a nie
stosuje się w przypadku, gdy dalszy
pobyt cudzoziemca na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej stanowi
zagrożenie obronności lub
bezpieczeństwa państwa albo
bezpieczeństwa i porządku publicznego.
2. Cudzoziemcowi można udzielić
zgody na pobyt tolerowany na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
jeżeli jego wydalenie mogłoby nastąpić
jedynie do kraju, do którego wydanie
cudzoziemca jest niedopuszczalne na
podstawie orzeczenia sądu o
niedopuszczalności wydania
cudzoziemca albo na podstawie
rozstrzygnięcia Ministra
Sprawiedliwości o odmowie jego
wydania, uwzględniając przyczynę, z
powodu której odmówiono wydania
cudzoziemca, oraz interes
Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 6 ust. 5
5. Jeżeli wobec obywatela państwa
T Ar
t. 43
trzeciego nielegalnie
ust. 2 i
Art. 43.
przebywającego na terytorium
3
2. Jeżeli termin do złożenia
danego państwa członkowskiego
wniosku został zachowany, właściwy
toczy się procedura mająca na celu
Art. 61
organ zamieszcza w dokumencie
przedłużenie ważności zezwolenia
ust. 2a i
podróży cudzoziemca odcisk stempla,
na pobyt lub innego zezwolenia
3
który potwierdza złożenie wniosku o
upoważniającego do pobytu,
przedłużenie wizy Schengen lub wizy
wspomniane państwo członkowskie
Art.
krajowej.
rozważa wstrzymanie się od
71a ust.
3. Jeżeli termin do złożenia wniosku
wydania decyzji nakazującej
2b i 3
został zachowany i wniosek nie zawiera
powrót aż do zakończenia toczącej
Ustawy
braków formalnych lub braki formalne
się procedury, bez uszczerbku dla
o
zostały uzupełnione w terminie, pobyt
ust. 6.
cudzozi
cudzoziemca na terytorium
emcach
Rzeczypospolitej Polskiej uważa się za
legalny od dnia złożenia wniosku do
czasu wydania decyzji ostatecznej w
sprawie przedłużenia wizy Schengen lub
wizy krajowej.
Art. 61.
2a. Jeżeli termin do złożenia
wniosku został zachowany i wniosek nie
zawiera braków formalnych lub braki
formalne zostały uzupełnione w
terminie, wojewoda zamieszcza w
dokumencie podróży cudzoziemca
odcisk stempla, który potwierdza
złożenie wniosku o udzielenie
zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony.
3. Jeżeli termin do złożenia
wniosku został zachowany i wniosek nie
zawiera braków formalnych lub braki
formalne zostały uzupełnione w
terminie, pobyt cudzoziemca na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
uważa się za legalny do czasu wydania
decyzji ostatecznej w sprawie
zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony.
Art. 71a.
2b. Jeżeli cudzoziemiec złożył
wniosek w czasie zgodnego z prawem
pobytu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej i wniosek nie zawiera braków
formalnych lub braki formalne zostały
uzupełnione w terminie, wojewoda
zamieszcza w dokumencie podróży
cudzoziemca odcisk stempla, który
potwierdza złożenie wniosku o
udzielenie zezwolenia na osiedlenie się
lub zezwolenia na pobyt rezydenta
długoterminowego WE.
3. Jeżeli cudzoziemiec złożył
wniosek w czasie zgodnego z prawem
pobytu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej i wniosek nie zawiera braków
formalnych lub braki formalne zostały
uzupełnione w terminie, pobyt
cudzoziemca na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej uważa się za
legalny do czasu wydania decyzji
ostatecznej w sprawie zezwolenia na
osiedlenie się lub zezwolenia na pobyt
rezydenta długoterminowego WE.
Art. 6 ust. 6
6. Niniejsza dyrektywa nie
T Ar
t. 5
7
wyklucza podejmowania przez
i 58
Art. 57.
państwa członkowskie decyzji
oraz
6. Cudzoziemca
przebywającego
o zakończeniu legalnego pobytu
art. 68 i
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
wraz z decyzją nakazującą powrót
69
którego pobyt jest niepożądany, można
lub decyzją o wykonaniu wydalenia
ustawy
w decyzji o odmowie zezwolenia na
lub zakazem wjazdu, w ramach
o
zamieszkanie na czas oznaczony
jednej decyzji administracyjnej lub
cudzozi
zobowiązać do opuszczenia tego
orzeczenia sądowego, zgodnie z ich
emcach
terytorium w terminie określonym w
prawem krajowym, bez uszczerbku
decyzji.
dla gwarancji proceduralnych
7.
Do decyzji o odmowie
przewidzianych w rozdziale III
zezwolenia na zamieszkanie na czas
i w innych odpowiednich
oznaczony, w której zobowiązuje się
przepisach prawa wspólnotowego
cudzoziemca do opuszczenia terytorium
i krajowego.
Rzeczypospolitej Polskiej, stosuje się
odpowiednio przepisy o postępowaniu w
sprawie zobowiązania do opuszczenia
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 58.
4. Cudzoziemca
przebywającego
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
którego pobyt jest niepożądany, można
w decyzji o cofnięciu zezwolenia na
zamieszkanie na czas oznaczony
zobowiązać do opuszczenia tego
terytorium w terminie określonym w
decyzji.
5.
Do decyzji o cofnięciu
zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony, w której zobowiązuje się
cudzoziemca do opuszczenia terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, stosuje się
odpowiednio przepisy o postępowaniu w
sprawie zobowiązania do opuszczenia
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 68.
2.
W decyzji o cofnięciu
zezwolenia na osiedlenie się w
przypadkach, o których mowa w ust. 1
pkt 1-3, orzeka się o wydaleniu
cudzoziemca.
3. Do postępowania w sprawie
cofnięcia zezwolenia na osiedlenie się, w
części dotyczącej orzeczenia o
wydaleniu cudzoziemca, stosuje się
przepisy o postępowaniu w sprawie
wydalenia.
Art. 69.
3.
W decyzji o cofnięciu
zezwolenia na pobyt rezydenta
długoterminowego WE w przypadkach,
o których mowa w ust. 1 pkt 2, orzeka
się o wydaleniu cudzoziemca.
4. Do postępowania w sprawie
cofnięcia zezwolenia na pobyt rezydenta
długoterminowego WE, w części
dotyczącej orzeczenia o wydaleniu
cudzoziemca, stosuje się przepisy o
postępowaniu w sprawie wydalenia z
wyłączeniem art. 90 ust. 2.
7. Art.
7
ust.1
T
Ar
t. 9
Dobrowolny wyjazd
0
ust. 1
Art. 90. 1. W decyzji o wydaleniu:
1. Bez uszczerbku dla wyjątków,
pkt 1 i
1) określa się termin
o których mowa w ust. 2 i 4,
dobrowolnego opuszczenia
w decyzji nakazującej powrót
Art. 97
przez cudzoziemca terytorium
wyznacza się odpowiedni termin
ust. 1
Rzeczypospolitej Polskiej, który
dobrowolnego wyjazdu, który
ustawy
wynosi od 7 do 30 dni, z
wynosi od siedmiu do trzydziestu
o
wyłączeniem przypadków, w
dni. Państwa członkowskie mogą
cudzozi
których decyzja podlega
bezpieczeństwa osobistego, w
y na
którym mógłby zostać poddany
terytori
torturom albo nieludzkiemu lub
um RP
poniżającemu traktowaniu albo
karaniu lub być zmuszony do pracy
lub pozbawiony prawa do
rzetelnego procesu sądowego albo
być ukarany bez podstawy prawnej
w rozumieniu Konwencji o
ochronie praw człowieka i
podstawowych wolności,
sporządzonej w Rzymie dnia 4
listopada 1950 r.;
1a) naruszałoby prawo do życia
rodzinnego w rozumieniu
Konwencji o ochronie praw
człowieka i podstawowych
wolności, sporządzonej w Rzymie
dnia 4 listopada 1950 r., lub
naruszałoby prawa dziecka
określone w Konwencji o prawach
dziecka, przyjętej przez
Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada
1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120,
poz. 526 oraz z 2000 r. Nr 2, poz.
11), w stopniu istotnie
zagrażającym jego rozwojowi
psychofizycznemu;
2) jest niewykonalne z przyczyn
niezależnych od organu
wykonującego decyzję o wydaleniu
i od cudzoziemca.
1a. Przepisu ust. 1 pkt 1a nie
stosuje się w przypadku, gdy dalszy
pobyt cudzoziemca na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej stanowi
zagrożenie obronności lub
bezpieczeństwa państwa albo
bezpieczeństwa i porządku publicznego.
2. Cudzoziemcowi można udzielić
zgody na pobyt tolerowany na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
jeżeli jego wydalenie mogłoby nastąpić
jedynie do kraju, do którego wydanie
cudzoziemca jest niedopuszczalne na
podstawie orzeczenia sądu o
niedopuszczalności wydania
cudzoziemca albo na podstawie
rozstrzygnięcia Ministra
Sprawiedliwości o odmowie jego
wydania, uwzględniając przyczynę, z
powodu której odmówiono wydania
cudzoziemca, oraz interes
Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 6 ust. 5
5. Jeżeli wobec obywatela państwa
T Ar
t. 43
trzeciego nielegalnie
ust. 2 i
Art. 43.
przebywającego na terytorium
3
2. Jeżeli termin do złożenia
danego państwa członkowskiego
wniosku został zachowany, właściwy
toczy się procedura mająca na celu
Art. 61
organ zamieszcza w dokumencie
przedłużenie ważności zezwolenia
ust. 2a i
podróży cudzoziemca odcisk stempla,
na pobyt lub innego zezwolenia
3
który potwierdza złożenie wniosku o
upoważniającego do pobytu,
przedłużenie wizy Schengen lub wizy
wspomniane państwo członkowskie
Art.
krajowej.
rozważa wstrzymanie się od
71a ust.
3. Jeżeli termin do złożenia wniosku
wydania decyzji nakazującej
2b i 3
został zachowany i wniosek nie zawiera
powrót aż do zakończenia toczącej
Ustawy
braków formalnych lub braki formalne
się procedury, bez uszczerbku dla
o
zostały uzupełnione w terminie, pobyt
ust. 6.
cudzozi
cudzoziemca na terytorium
emcach
Rzeczypospolitej Polskiej uważa się za
legalny od dnia złożenia wniosku do
czasu wydania decyzji ostatecznej w
sprawie przedłużenia wizy Schengen lub
wizy krajowej.
Art. 61.
2a. Jeżeli termin do złożenia
wniosku został zachowany i wniosek nie
zawiera braków formalnych lub braki
formalne zostały uzupełnione w
terminie, wojewoda zamieszcza w
dokumencie podróży cudzoziemca
odcisk stempla, który potwierdza
złożenie wniosku o udzielenie
zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony.
3. Jeżeli termin do złożenia
wniosku został zachowany i wniosek nie
zawiera braków formalnych lub braki
formalne zostały uzupełnione w
terminie, pobyt cudzoziemca na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
uważa się za legalny do czasu wydania
decyzji ostatecznej w sprawie
zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony.
Art. 71a.
2b. Jeżeli cudzoziemiec złożył
wniosek w czasie zgodnego z prawem
pobytu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej i wniosek nie zawiera braków
formalnych lub braki formalne zostały
uzupełnione w terminie, wojewoda
zamieszcza w dokumencie podróży
cudzoziemca odcisk stempla, który
potwierdza złożenie wniosku o
udzielenie zezwolenia na osiedlenie się
lub zezwolenia na pobyt rezydenta
długoterminowego WE.
3. Jeżeli cudzoziemiec złożył
wniosek w czasie zgodnego z prawem
pobytu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej i wniosek nie zawiera braków
formalnych lub braki formalne zostały
uzupełnione w terminie, pobyt
cudzoziemca na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej uważa się za
legalny do czasu wydania decyzji
ostatecznej w sprawie zezwolenia na
osiedlenie się lub zezwolenia na pobyt
rezydenta długoterminowego WE.
Art. 6 ust. 6
6. Niniejsza dyrektywa nie
T Ar
t. 5
7
wyklucza podejmowania przez
i 58
Art. 57.
państwa członkowskie decyzji
oraz
6. Cudzoziemca
przebywającego
o zakończeniu legalnego pobytu
art. 68 i
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
wraz z decyzją nakazującą powrót
69
którego pobyt jest niepożądany, można
lub decyzją o wykonaniu wydalenia
ustawy
w decyzji o odmowie zezwolenia na
lub zakazem wjazdu, w ramach
o
zamieszkanie na czas oznaczony
jednej decyzji administracyjnej lub
cudzozi
zobowiązać do opuszczenia tego
orzeczenia sądowego, zgodnie z ich
emcach
terytorium w terminie określonym w
prawem krajowym, bez uszczerbku
decyzji.
dla gwarancji proceduralnych
7.
Do decyzji o odmowie
przewidzianych w rozdziale III
zezwolenia na zamieszkanie na czas
i w innych odpowiednich
oznaczony, w której zobowiązuje się
przepisach prawa wspólnotowego
cudzoziemca do opuszczenia terytorium
i krajowego.
Rzeczypospolitej Polskiej, stosuje się
odpowiednio przepisy o postępowaniu w
sprawie zobowiązania do opuszczenia
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 58.
4. Cudzoziemca
przebywającego
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
którego pobyt jest niepożądany, można
w decyzji o cofnięciu zezwolenia na
zamieszkanie na czas oznaczony
zobowiązać do opuszczenia tego
terytorium w terminie określonym w
decyzji.
5.
Do decyzji o cofnięciu
zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony, w której zobowiązuje się
cudzoziemca do opuszczenia terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, stosuje się
odpowiednio przepisy o postępowaniu w
sprawie zobowiązania do opuszczenia
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 68.
2.
W decyzji o cofnięciu
zezwolenia na osiedlenie się w
przypadkach, o których mowa w ust. 1
pkt 1-3, orzeka się o wydaleniu
cudzoziemca.
3. Do postępowania w sprawie
cofnięcia zezwolenia na osiedlenie się, w
części dotyczącej orzeczenia o
wydaleniu cudzoziemca, stosuje się
przepisy o postępowaniu w sprawie
wydalenia.
Art. 69.
3.
W decyzji o cofnięciu
zezwolenia na pobyt rezydenta
długoterminowego WE w przypadkach,
o których mowa w ust. 1 pkt 2, orzeka
się o wydaleniu cudzoziemca.
4. Do postępowania w sprawie
cofnięcia zezwolenia na pobyt rezydenta
długoterminowego WE, w części
dotyczącej orzeczenia o wydaleniu
cudzoziemca, stosuje się przepisy o
postępowaniu w sprawie wydalenia z
wyłączeniem art. 90 ust. 2.
7. Art.
7
ust.1
T
Ar
t. 9
Dobrowolny wyjazd
0
ust. 1
Art. 90. 1. W decyzji o wydaleniu:
1. Bez uszczerbku dla wyjątków,
pkt 1 i
1) określa się termin
o których mowa w ust. 2 i 4,
dobrowolnego opuszczenia
w decyzji nakazującej powrót
Art. 97
przez cudzoziemca terytorium
wyznacza się odpowiedni termin
ust. 1
Rzeczypospolitej Polskiej, który
dobrowolnego wyjazdu, który
ustawy
wynosi od 7 do 30 dni, z
wynosi od siedmiu do trzydziestu
o
wyłączeniem przypadków, w
dni. Państwa członkowskie mogą
cudzozi
których decyzja podlega
Dokumenty związane z tym projektem:
- 206 › Pobierz plik