eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1526
  • Data wpłynięcia: 2013-07-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
  • data uchwalenia: 2013-12-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650

1526-cz-II

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 223 ust. 1
ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …). Przepis ten zobowiązuje ministra
właściwego do spraw wewnętrznych do określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru formularza
wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej,
liczby fotografii i szczegółowych wymogów technicznych dotyczących fotografii dołączanych
do wniosku, wzoru stempla potwierdzającego złożenie wniosku oraz sposobu pobierania
odcisków linii papilarnych w celu wydania karty pobytu i ich umieszczania w tej karcie.
Dotychczas przedmiotowa problematyka była uregulowana w rozporządzeniu Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 stycznia 2011 r. w sprawie wzorów formularzy
wniosków o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się i zezwolenia na pobyt rezydenta
długoterminowego Wspólnot Europejskich, fotografii dołączanych do wniosków oraz wzorów
stempli potwierdzających złożenie wniosków (Dz. U. z 2011 r. Nr 23, poz. 125).
§ 1 projektu rozporządzenia określa zakres przedmiotowy uregulowania.
Zgodnie z § 2 projektu rozporządzenia wzór formularza wniosku o udzielenie zezwolenia
na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej oraz wzór stempla potwierdzającego
złożenie wniosku o udzielenie tego zezwolenia zostały określone w załącznikach do
rozporządzenia.
W załączniku nr 1 do projektowanego rozporządzenia został określony wzór formularza
wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej.
We wzorze formularza wniosku uwzględniono dane cudzoziemca i informacje wskazane
w art. 13 ww. ustawy oraz inne dane niezbędne do udzielenia zezwolenia na pobyt rezydenta
długoterminowego Unii Europejskiej, zgodnie z art. 220 ustawy.
W stosunku do obowiązującego obecnie wzór formularza wniosku o udzielenie
zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej uległ kilku zmianom.
Występującą w formularzu wniosku nazwę zezwolenia na pobyt rezydenta
długoterminowego Wspólnot Europejskich zastąpiono nazwą zezwolenia na pobyt rezydenta
długoterminowego Unii Europejskiej, zgodnie z zapisami ustawy. W części A formularza
zawierającej dane osobowe cudzoziemca przewidziano rubrykę na numer PESEL, który jest
zamieszczany w karcie pobytu, jeśli został on nadany cudzoziemcowi. W części C formularza
wniosku nie przewiduje się już rubryki dot. miejsca aktualnego pobytu cudzoziemca, również za
granicą ani miejsca zamierzonego pobytu cudzoziemca na terytorium Polski ale miejsce pobytu
cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie bowiem z art. 219 ust. 1 ustawy
zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE udziela lub odmawia jego udzielenia
wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu cudzoziemca. W części D pkt II lit. b
formularza dot. aktualnego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uwzględniono zmianę
nazw zezwoleń pobytowych wprowadzanych nową ustawą (zezwolenie na pobyt czasowy oraz
zezwolenie na pobyt stały), a ponadto uwzględniono przewidzianą w ustawie możliwość
ubiegania się o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE przez
cudzoziemców, którym nadano status uchodźcy lub, którzy korzystają z ochrony uzupełniającej
na terytorium Polski, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/51/UE z dnia
15

11 maja 2011 r. zmieniającą dyrektywę Rady 2003/109/WE w celu rozszerzenia jej zakresu na
osoby objęte ochroną międzynarodową.
Ponadto w części D formularza wniosku dodano nowe rubryki dotyczące: w pkt IV –
pobytu na terytorium innych państw członkowskich Unii Europejskiej na podstawie dokumentu
pobytowego z adnotacją „Niebieska Karta UE” wydanego przez inne niż Polska państwo
członkowskie Unii Europejskiej oraz przerw w tym pobycie, w pkt VII – danych członków
rodziny cudzoziemca obecnie pozostających na jego utrzymaniu, zamieszkujących na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, co jest istotne dla celów ustalenia posiadania przez cudzoziemca
źródła dochodu wystarczającego do pokrycia kosztów utrzymania wnioskodawcy i członków
rodziny pozostających na jego utrzymaniu, w pkt IX – znajomości języka polskiego
potwierdzonej dokumentem oraz w pkt X – informacji o zatrzymaniu cudzoziemca, umieszczeniu
go w strzeżonym ośrodku lub w areszcie dla cudzoziemców, zakazie opuszczania przez niego
kraju, odbywaniu kary pozbawienia wolności lub jego tymczasowym aresztowaniu, gdyż
okoliczności te będą podstawą odmowy wszczęcia postępowania, zgodnie z art. 214 ust. 1 pkt 3
i 4 ustawy.
Doprecyzowano także punkt dot. źródła dochodu wystarczającego do pokrycia kosztów
utrzymania wnioskodawcy i członków rodziny pozostających na jego utrzymaniu oraz wysokości
dochodu poprzez wskazanie, iż chodzi o dochód uzyskiwany w ciągu ostatnich 5 lat,
a w przypadku cudzoziemca posiadającego zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania
pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji, o którym mowa w art. 212 ust. 4 pkt 1
ustawy w ciągu ostatnich 2 lat. Jednocześnie wskazano, iż pytanie o liczbę osób pozostających na
utrzymaniu dotyczy osób obecnie pozostających na utrzymaniu, co było potrzebne w związku
z tym, że punkt VI dotyczy dochodu uzyskiwanego w dłuższym okresie czasu i nie byłoby
możliwe wymienienie we wniosku osób, które pozostawały na utrzymaniu w tym okresie czasu.
W części D formularza wniosku wprowadzono również pouczenie wnioskującego
cudzoziemca o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń na podstawie
art. 233§ 1 i 6 Kodeksu karnego, zgodnie z art. 220 ust. 2 ustawy oraz związane z nim
oświadczenie cudzoziemca, iż dane i informacje zawarte we wniosku są prawdziwe.
Doprecyzowano ponadto, iż podpis pod wnioskiem powinien złożyć cudzoziemiec, a nie jak
dotychczas wnioskodawca, w celu usunięcia wątpliwości, czy wniosek może podpisać
pełnomocnik cudzoziemca. Podobnie doprecyzowano w części G formularza wniosku, że wzór
podpisu zamieszcza cudzoziemiec.
W części E przewidzianej na adnotacje służbowe usunięto miejsce na opinię organu
przyjmującego wniosek, gdyż zgodnie z przepisami ustawy wniosek o udzielenia zezwolenia na
pobyt rezydenta długoterminowego UE można złożyć tylko podczas pobytu cudzoziemca
w Polsce. Ponadto w tej części formularza wprowadzono pole pozwalające na wpisanie daty
złożenia odcisków linii papilarnych cudzoziemca w celu wydania karty pobytu oraz informacji
o palcach, których odciski zostały umieszczone w karcie pobytu, bądź o przyczynach braku
możliwości pobrania odcisków palców. Ponadto projektowany wzór formularza będzie
przewidywał miejsce na potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej za udzielenie zezwolenia na
pobyt rezydenta długoterminowego UE.
W pouczeniu formularza wniosku wskazano, iż rubryki dotyczącej znajomości języka
polskiego nie wypełnia się w przypadku cudzoziemca poniżej 16 roku życia, lub będącego ofiarą
16

handlu ludźmi w rozumieniu art. 115 § 22 Kodeksu karnego, o którym mowa w art. 196 ust. 1
pkt 5 ustawy, gdyż zgodnie z przepisami ustawy wymogu tego nie stosuje się w takim przypadku.
W załączniku nr 2 do projektowanego rozporządzenia został określony wzór stempla
potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta
długoterminowego Unii Europejskiej. Wzór ten odpowiada dotychczas stosowanemu wzorowi
stempla potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie tego zezwolenia. W celu ujednolicenia
praktyki określono natomiast wymiary tego stempla, wskazując, iż jego tekst ma znajdować się
w ramce o szerokości około 40mm i wysokości około 50mm.
W § 3 określono liczbę fotografii i szczegółowe wymogi techniczne dotyczące fotografii
dołączanych do wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii
Europejskiej. Tak, jak dotychczas wskazano, iż do wniosku o udzielenie tego zezwolenia dołącza
się po cztery aktualne fotografie osoby, której wniosek dotyczy. Wymogi dotyczące fotografii
dołączanych do wniosków o udzielenie zezwoleń pobytowych zostały określone w art. 15
ustawy. W rozporządzeniach wykonawczych określa się natomiast pozostałe wymogi dotyczące
fotografii dołączanych do tych wniosków. Wymogi te odpowiadają tym, które były dotychczas
wymagane od cudzoziemców ubiegających się o udzielenie zezwolenia pobytowego.

W § 4 projektu rozporządzenia uregulowano kwestie dotyczące sposobu pobierania
odcisków linii papilarnych od cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt
rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, w celu wydania karty pobytu. Wskazano, że
odciski linii papilarnych pobiera się za pomocą urządzenia do elektronicznego pobierania
odcisków linii papilarnych oraz określono, z których palców należy pobierać odciski.
Uwzględniono sytuację, gdy odciski linii papilarnych palców wskazujących są nieczytelne, brak
jest któregoś palca wskazującego, brak jest jednej z dłoni oraz gdy brak jest palców
odpowiadających sobie w obu dłoniach. Projektowane w tym zakresie w rozporządzeniu
regulacje wynikają z konieczności wprowadzenia drugiej cechy danych biometrycznych
w postaci odcisków linii papilarnych do karty pobytu zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE)
nr 1030/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. ustanawiającym jednolity wzór dokumentów
pobytowych dla obywateli państw trzecich (Dz. Urz. UE L 157 z 15.06.2002, str. 1–7
z późn. zm.) zmienionym rozporządzeniem Rady (WE) nr 380/2008 z dnia 18 kwietnia 2008 r.
Jak wynika z rozporządzenia, państwa członkowskie pobierają od obywateli państw trzecich
identyfikator biometryczny w postaci odcisków linii papilarnych oraz zamieszczają go na
nośniku pamięci zamieszczonym w dokumencie pobytowym. Specyfikacje techniczne dotyczące
pobierania i przechowywania odcisków linii papilarnych wprowadziła decyzja Komisji
Europejskiej z dnia 20 maja 2009 r. zmieniająca specyfikacje techniczne do jednolitego wzoru
dokumentów pobytowych dla obywateli krajów trzecich. Zgodnie ze zmienionym
rozporządzeniem Rady (WE) nr 1030/2002 specyfikacje techniczne dotyczące pobierania
identyfikatorów biometrycznych są zgodne z normami ICAO i wymogami technicznymi
dotyczącymi paszportów wydawanych przez państwa członkowskie swoim obywatelom zgodnie
z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2252/2004 z dnia 13 grudnia 2004 r. w sprawie norm
dotyczących zabezpieczeń i danych biometrycznych w paszportach i dokumentach podróży
wydawanych przez państwa członkowskie. Wymogi określone w projektowanym rozporządzeniu
są zgodne z wymogami unijnymi. Przy regulowaniu sposobu pobierania odcisków linii
papilarnych od cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta
długoterminowego Unii Europejskiej, w celu wydania karty pobytu wzorowano się na § 9
17

rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 2010 r.
w sprawie dokumentów paszportowych (Dz. U. z 2010r., Nr 152, poz. 1026).
W § 5 projektu rozporządzenia określono sposób umieszczania odcisków linii papilarnych
pobranych od cudzoziemca w karcie pobytu. Dane te wojewoda utrwala w wersji elektronicznej
i przekazuje je do spersonalizowania karty pobytu w drodze teletransmisji danych, w formie
dokumentu elektronicznego. W przypadku natomiast, gdy teletransmisja będzie niemożliwa, dane
te będą przekazywane w formie elektronicznej na nośniku elektronicznym, z zapewnieniem
bezpieczeństwa przekazywanych danych. W zakresie tym wzorowano się na § 3 rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 czerwca 2009 r. w sprawie dokumentu
podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej (Dz. U. z 2009r., Nr 99, poz. 835).
Przewidywany termin wejścia w życie rozporządzenia to dzień wejścia w życie ustawy
z dnia … o ustawy o cudzoziemcach. Część regulacji przewidzianych w rozporządzeniu jest
nowa w związku z czym powinny one wejść w życie z dniem wejścia w życie ustawy
zawierającej podstawy prawne do wydania tego rozporządzenia.

Projektowana regulacja nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.















18

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie

Przepisy projektu rozporządzenia będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców,
2) organy właściwe w sprawach cudzoziemców:
a) Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
b) wojewodów,
c) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
d) organy Straży Granicznej,
e) organy Policji.

2. Obowiązek przeprowadzenia konsultacji
Projekt rozporządzenia został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych.
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przekazany:
1) Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka,
2) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
3) Sekcji Praw Człowieka Uniwersyteckiej Poradni Prawnej UJ,
4) Stowarzyszeniu Amnesty International,
5) Polskiej Akcji Humanitarnej,
6) Instytutowi na Rzecz Państwa Prawa,
7) Stowarzyszeniu Interwencji Prawnej,
8) Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć,
9) Stowarzyszeniu „Emigrant”
10) Stowarzyszeniu Promocji Wielokulturowości – Interkulturalni PL,
11) Caritas Polska.
Projekt zostanie także przekazany Prezesowi Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz
wojewodom.
W celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie umieszczony Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Dodatkowo projekt zostanie opublikowany także na stronie Rządowego Centrum Legislacji
w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.
19

strony : 1 ... 30 ... 40 . [ 41 ] . 42 ... 50 ... 90 ... 93

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: