Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1526
- Data wpłynięcia: 2013-07-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
- data uchwalenia: 2013-12-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650
1526-cz-II
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych wydatków
i nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego. Wdrożenie projektowanych rozwiązań nie będzie angażowało dodatkowych
środków budżetu państwa w jakiejkolwiek fazie realizacji, tak w części 42 – Sprawy wewnętrzne,
jak i poza nią, a w konsekwencji nie będzie generowało kosztów wymagających sfinansowania.
Określony w projekcie rozporządzenia wzór formularza wniosku o udzielenie zezwolenia
na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej (załącznik nr 1) został przygotowany
przez Urząd do Spraw Cudzoziemców. Tłumaczenia nowych rubryk przewidzianych w tym
formularzu, w stosunku do rubryk przewidzianych we wzorze formularza wniosku dotychczas
obowiązującego, na język angielski i francuski, zostały dokonane w ramach wydatków bieżących
Urzędu do Spraw Cudzoziemców.
Nie będzie także kosztów związanych z opracowaniem wzoru stempla potwierdzającego
złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii
Europejskiej (wzór został opracowany przez Urząd do Spraw Cudzoziemców).
Zakup sprzętu oraz oprogramowania do elektronicznego pobierania odcisków linii
papilarnych od cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta
długoterminowego Unii Europejskiej w celu ich zamieszczenia w karcie pobytu zostaną pokryte
ze środków będących w posiadaniu dysponentów poszczególnych części budżetu, bez
konieczności ich zwiększenia. Natomiast dostosowanie wzoru karty pobytu na potrzeby
zamieszczania w niej odcisków linii papilarnych cudzoziemca nastąpiło z dniem 21 sierpnia
2011r., tj. dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 16 maja 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów karty pobytu
i dokumentów w sprawach cudzoziemców, formularzy wniosków o ich wydanie lub wymianę
oraz fotografii dołączanych do wniosku (Dz. U. z 2011r., Nr 103, poz. 602).
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój
regionalny.
22/06/KC
20
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia
w sprawie opłat pobieranych w Rzeczypospolitej Polskiej od cudzoziemców za wydanie
i wymianę dokumentów w sprawach cudzoziemców oraz trybu ich uiszczania.
Na podstawie art. 240 ust. 1 ustawy z dnia ... o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wysokość opłat pobieranych w Rzeczypospolitej Polskiej za:
a) wydanie i wymianę:
− karty pobytu,
− polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca,
− polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca,
− dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt tolerowany,
b) wydanie tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca;
2) tryb uiszczania opłat, o których mowa w pkt 1;
3) dokumenty wymagane do uzyskania ulg, o których mowa w art. … ustawy o cudzoziemcach;
4) wysokość opłat pobieranych w Rzeczypospolitej Polskiej za wymianę karty pobytu,
polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości
cudzoziemca i dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt tolerowany
w przypadku zawinionej ich utraty albo zawinionego zniszczenia.
§ 2. Opłatę pobiera się za:
1) wydanie:
a) karty pobytu – w wysokości 50 zł,
b) tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca – w wysokości 50 zł;
2) wydanie i wymianę:
a) polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca – w wysokości 100 zł,
b) polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca – w wysokości 50 zł,
c) dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt tolerowany – w wysokości 120 zł.
§ 3. Opłaty za wydanie lub wymianę dokumentów, o których mowa w § 1, uiszcza się przed
ich odbiorem w kasie organu wydającego dokumenty lub na rachunek bankowy tego organu.
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1
ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
§ 4. Dokumentami wymaganymi do pobrania opłaty ulgowej za wydanie karty pobytu,
wymianę polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości
cudzoziemca i dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt tolerowany są:
1) zaświadczenie właściwego organu do spraw pomocy społecznej o aktualnym korzystaniu ze
świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej;
2) zaświadczenie ze szkoły ponadgimnazjalnej lub szkoły wyższej, w której cudzoziemiec
pobiera naukę;
3) odpis aktu urodzenia małoletniego cudzoziemca.
§ 5. 1. Za wydanie karty pobytu, wymianę polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca lub
polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca lub dokumentu potwierdzającego posiadanie
zgody na pobyt tolerowany, w przypadku zawinionej przez cudzoziemca ich utraty lub
zniszczenia, pobiera się opłatę w wysokości:
1) 100 zł za wydanie karty pobytu;
2) 200 zł za wymianę polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca;
3) 100 zł za wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca;
4) 240 zł za wymianę dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt tolerowany.
2. W przypadku kolejnej, zawinionej przez cudzoziemca utraty lub zniszczenia karty pobytu,
polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca
lub dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt tolerowany, za wydanie nowej karty
pobytu lub wymianę dokumentu pobiera się każdorazowo opłatę w wysokości:
1) 200 zł za wydanie karty pobytu;
2) 400 zł za wymianę polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca;
3) 200 zł za wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca;
4) 480 zł za wymianę dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt tolerowany.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie ….
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
w porozumieniu:
MINISTER FINANSÓW
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 18 sierpnia 2003 r. w sprawie opłat pobieranych od cudzoziemców za wydanie i wymianę karty pobytu
i innych dokumentów w sprawach cudzoziemców (Dz. U. Nr 151, poz. 1472), które traci moc z dniem wejścia
w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. … ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …).
2
UZASADNIENIE
Projekt przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego
w … ustawy z dnia ... o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ...). Przepis ten zobowiązuje ministra
właściwego do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
finansów publicznych, do określenia, w drodze rozporządzenia wysokości opłat pobieranych
w Rzeczypospolitej Polskiej za wydanie i wymianę dokumentów w sprawach cudzoziemców
oraz trybu ich uiszczania. W akcie tym uwzględniono jednostkowe koszty wytworzenia
i wydania lub wymiany karty pobytu, polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, polskiego
dokumentu tożsamości cudzoziemca i dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt
tolerowany. Przewidziano zróżnicowanie wysokości opłat za wymianę karty pobytu, polskiego
dokumentu podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca
i dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt tolerowany w razie zawinionej ich
utraty albo zniszczenia, w zależności od ilości zdarzeń powodujących konieczność wydania
nowej karty pobytu lub dokumentu. Określono także dokumenty wymagane do uzyskania ulg,
o których mowa w art. … ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …).
Dotychczas przedmiotowa problematyka uregulowana była w rozporządzeniu Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 sierpnia 2003 r. w sprawie opłat pobieranych od
cudzoziemców za wydanie i wymianę karty pobytu i innych dokumentów w sprawach
cudzoziemców (Dz. U. Nr 151, poz. 1472). Rozporządzenie to odnosiło się do opłat pobieranych
za wydanie i wymianę karty pobytu i innych dokumentów w sprawach cudzoziemców,
przewidzianych w ustawie oraz regulowało tryb ich uiszczania i warunki stosowania ulg od opłat.
Zgodnie z przepisami projektu wysokość opłat za wydanie i wymianę karty pobytu oraz
innych dokumentów została niezmieniona w stosunku do dotychczas obowiązującej. Ustalono
jedynie kwotę opłaty za nowy dokument nie przewidziany w dotychczasowej ustawie
o cudzoziemcach, tj. za dokument potwierdzający posiadanie zgody na pobyt tolerowany,
uwzględniając jednostkowe koszty wytworzenia i wydania oraz wymiany tego dokumentu.
W związku z tym, że projekt rozporządzenia nie wprowadza rozwiązań innych niż
obecnie obowiązujące rozporządzenie w tym zakresie, z którymi wiązałaby się konieczność
poniesienia dodatkowych kosztów, wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie
spowoduje dodatkowych wydatków i nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa
i sektora finansów publicznych. Opłaty pobierane zgodnie z projektem rozporządzenia będą
w pełni pokrywały koszty administracji związane z rozpatrywaniem i wydawaniem kart pobytu
i innych dokumentów.
Natomiast oszacowanie przyszłych wpływów do budżetu państwa z tytułu opłat
ponoszonych przez cudzoziemców za wydanie i wymianę przedmiotowych dokumentów nie jest
możliwe, ponieważ nie sposób ustalić, ilu cudzoziemców złoży wnioski o wydanie
przedmiotowych dokumentów. Można przypuszczać, że suma wpływów do budżetu państwa
z tytułu tych opłat nie będzie niższa niż w okresie obowiązywania rozporządzenia Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 sierpnia 2003 r. w sprawie opłat pobieranych od
cudzoziemców za wydanie i wymianę karty pobytu i innych dokumentów w sprawach
cudzoziemców (Dz. U. Nr 151, poz. 1472). Można spodziewać się wzrostu wpływów do budżetu
państwa z tytułu tych opłat, gdyż w projekcie rozporządzenia ustalono wysokość opłaty za nowy
dokument nieprzewidziany w dotychczasowej ustawie o cudzoziemcach, tzn. za dokument
potwierdzający posiadanie zgody na pobyt tolerowany. Szacuje się, że rocznie będzie
wydawanych około …… takich dokumentów. Prawdopodobnie zwiększy się liczba wydawanych
zezwoleń na zamieszkanie na czas oznaczony, a w konsekwencji także liczba wydawanych kart
3
pobytu. Powyższe spowoduje zwiększenie wpływów do budżetu państwa z tytułu opłat za karty
pobytu.
Termin wejścia w życie rozporządzenia – … – dostosowano do terminu wejścia w życie
ustawy upoważniającej do jego wydania.
Wstępna opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia nie podlega prawu Unii Europejskiej.
Informacja o podleganiu projektu notyfikacji
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
obowiązkowi notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
4
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych wydatków
i nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego. Wdrożenie projektowanych rozwiązań nie będzie angażowało dodatkowych
środków budżetu państwa w jakiejkolwiek fazie realizacji, tak w części 42 – Sprawy wewnętrzne,
jak i poza nią, a w konsekwencji nie będzie generowało kosztów wymagających sfinansowania.
Określony w projekcie rozporządzenia wzór formularza wniosku o udzielenie zezwolenia
na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej (załącznik nr 1) został przygotowany
przez Urząd do Spraw Cudzoziemców. Tłumaczenia nowych rubryk przewidzianych w tym
formularzu, w stosunku do rubryk przewidzianych we wzorze formularza wniosku dotychczas
obowiązującego, na język angielski i francuski, zostały dokonane w ramach wydatków bieżących
Urzędu do Spraw Cudzoziemców.
Nie będzie także kosztów związanych z opracowaniem wzoru stempla potwierdzającego
złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii
Europejskiej (wzór został opracowany przez Urząd do Spraw Cudzoziemców).
Zakup sprzętu oraz oprogramowania do elektronicznego pobierania odcisków linii
papilarnych od cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta
długoterminowego Unii Europejskiej w celu ich zamieszczenia w karcie pobytu zostaną pokryte
ze środków będących w posiadaniu dysponentów poszczególnych części budżetu, bez
konieczności ich zwiększenia. Natomiast dostosowanie wzoru karty pobytu na potrzeby
zamieszczania w niej odcisków linii papilarnych cudzoziemca nastąpiło z dniem 21 sierpnia
2011r., tj. dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 16 maja 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów karty pobytu
i dokumentów w sprawach cudzoziemców, formularzy wniosków o ich wydanie lub wymianę
oraz fotografii dołączanych do wniosku (Dz. U. z 2011r., Nr 103, poz. 602).
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój
regionalny.
22/06/KC
20
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia
w sprawie opłat pobieranych w Rzeczypospolitej Polskiej od cudzoziemców za wydanie
i wymianę dokumentów w sprawach cudzoziemców oraz trybu ich uiszczania.
Na podstawie art. 240 ust. 1 ustawy z dnia ... o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wysokość opłat pobieranych w Rzeczypospolitej Polskiej za:
a) wydanie i wymianę:
− karty pobytu,
− polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca,
− polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca,
− dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt tolerowany,
b) wydanie tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca;
2) tryb uiszczania opłat, o których mowa w pkt 1;
3) dokumenty wymagane do uzyskania ulg, o których mowa w art. … ustawy o cudzoziemcach;
4) wysokość opłat pobieranych w Rzeczypospolitej Polskiej za wymianę karty pobytu,
polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości
cudzoziemca i dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt tolerowany
w przypadku zawinionej ich utraty albo zawinionego zniszczenia.
§ 2. Opłatę pobiera się za:
1) wydanie:
a) karty pobytu – w wysokości 50 zł,
b) tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca – w wysokości 50 zł;
2) wydanie i wymianę:
a) polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca – w wysokości 100 zł,
b) polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca – w wysokości 50 zł,
c) dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt tolerowany – w wysokości 120 zł.
§ 3. Opłaty za wydanie lub wymianę dokumentów, o których mowa w § 1, uiszcza się przed
ich odbiorem w kasie organu wydającego dokumenty lub na rachunek bankowy tego organu.
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1
ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
§ 4. Dokumentami wymaganymi do pobrania opłaty ulgowej za wydanie karty pobytu,
wymianę polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości
cudzoziemca i dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt tolerowany są:
1) zaświadczenie właściwego organu do spraw pomocy społecznej o aktualnym korzystaniu ze
świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej;
2) zaświadczenie ze szkoły ponadgimnazjalnej lub szkoły wyższej, w której cudzoziemiec
pobiera naukę;
3) odpis aktu urodzenia małoletniego cudzoziemca.
§ 5. 1. Za wydanie karty pobytu, wymianę polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca lub
polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca lub dokumentu potwierdzającego posiadanie
zgody na pobyt tolerowany, w przypadku zawinionej przez cudzoziemca ich utraty lub
zniszczenia, pobiera się opłatę w wysokości:
1) 100 zł za wydanie karty pobytu;
2) 200 zł za wymianę polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca;
3) 100 zł za wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca;
4) 240 zł za wymianę dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt tolerowany.
2. W przypadku kolejnej, zawinionej przez cudzoziemca utraty lub zniszczenia karty pobytu,
polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca
lub dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt tolerowany, za wydanie nowej karty
pobytu lub wymianę dokumentu pobiera się każdorazowo opłatę w wysokości:
1) 200 zł za wydanie karty pobytu;
2) 400 zł za wymianę polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca;
3) 200 zł za wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca;
4) 480 zł za wymianę dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt tolerowany.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie ….
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
w porozumieniu:
MINISTER FINANSÓW
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 18 sierpnia 2003 r. w sprawie opłat pobieranych od cudzoziemców za wydanie i wymianę karty pobytu
i innych dokumentów w sprawach cudzoziemców (Dz. U. Nr 151, poz. 1472), które traci moc z dniem wejścia
w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. … ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …).
2
UZASADNIENIE
Projekt przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego
w … ustawy z dnia ... o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ...). Przepis ten zobowiązuje ministra
właściwego do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
finansów publicznych, do określenia, w drodze rozporządzenia wysokości opłat pobieranych
w Rzeczypospolitej Polskiej za wydanie i wymianę dokumentów w sprawach cudzoziemców
oraz trybu ich uiszczania. W akcie tym uwzględniono jednostkowe koszty wytworzenia
i wydania lub wymiany karty pobytu, polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, polskiego
dokumentu tożsamości cudzoziemca i dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt
tolerowany. Przewidziano zróżnicowanie wysokości opłat za wymianę karty pobytu, polskiego
dokumentu podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca
i dokumentu potwierdzającego posiadanie zgody na pobyt tolerowany w razie zawinionej ich
utraty albo zniszczenia, w zależności od ilości zdarzeń powodujących konieczność wydania
nowej karty pobytu lub dokumentu. Określono także dokumenty wymagane do uzyskania ulg,
o których mowa w art. … ustawy z dnia … o cudzoziemcach (Dz. U. poz. …).
Dotychczas przedmiotowa problematyka uregulowana była w rozporządzeniu Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 sierpnia 2003 r. w sprawie opłat pobieranych od
cudzoziemców za wydanie i wymianę karty pobytu i innych dokumentów w sprawach
cudzoziemców (Dz. U. Nr 151, poz. 1472). Rozporządzenie to odnosiło się do opłat pobieranych
za wydanie i wymianę karty pobytu i innych dokumentów w sprawach cudzoziemców,
przewidzianych w ustawie oraz regulowało tryb ich uiszczania i warunki stosowania ulg od opłat.
Zgodnie z przepisami projektu wysokość opłat za wydanie i wymianę karty pobytu oraz
innych dokumentów została niezmieniona w stosunku do dotychczas obowiązującej. Ustalono
jedynie kwotę opłaty za nowy dokument nie przewidziany w dotychczasowej ustawie
o cudzoziemcach, tj. za dokument potwierdzający posiadanie zgody na pobyt tolerowany,
uwzględniając jednostkowe koszty wytworzenia i wydania oraz wymiany tego dokumentu.
W związku z tym, że projekt rozporządzenia nie wprowadza rozwiązań innych niż
obecnie obowiązujące rozporządzenie w tym zakresie, z którymi wiązałaby się konieczność
poniesienia dodatkowych kosztów, wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie
spowoduje dodatkowych wydatków i nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa
i sektora finansów publicznych. Opłaty pobierane zgodnie z projektem rozporządzenia będą
w pełni pokrywały koszty administracji związane z rozpatrywaniem i wydawaniem kart pobytu
i innych dokumentów.
Natomiast oszacowanie przyszłych wpływów do budżetu państwa z tytułu opłat
ponoszonych przez cudzoziemców za wydanie i wymianę przedmiotowych dokumentów nie jest
możliwe, ponieważ nie sposób ustalić, ilu cudzoziemców złoży wnioski o wydanie
przedmiotowych dokumentów. Można przypuszczać, że suma wpływów do budżetu państwa
z tytułu tych opłat nie będzie niższa niż w okresie obowiązywania rozporządzenia Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 sierpnia 2003 r. w sprawie opłat pobieranych od
cudzoziemców za wydanie i wymianę karty pobytu i innych dokumentów w sprawach
cudzoziemców (Dz. U. Nr 151, poz. 1472). Można spodziewać się wzrostu wpływów do budżetu
państwa z tytułu tych opłat, gdyż w projekcie rozporządzenia ustalono wysokość opłaty za nowy
dokument nieprzewidziany w dotychczasowej ustawie o cudzoziemcach, tzn. za dokument
potwierdzający posiadanie zgody na pobyt tolerowany. Szacuje się, że rocznie będzie
wydawanych około …… takich dokumentów. Prawdopodobnie zwiększy się liczba wydawanych
zezwoleń na zamieszkanie na czas oznaczony, a w konsekwencji także liczba wydawanych kart
3
pobytu. Powyższe spowoduje zwiększenie wpływów do budżetu państwa z tytułu opłat za karty
pobytu.
Termin wejścia w życie rozporządzenia – … – dostosowano do terminu wejścia w życie
ustawy upoważniającej do jego wydania.
Wstępna opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia nie podlega prawu Unii Europejskiej.
Informacja o podleganiu projektu notyfikacji
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
obowiązkowi notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
4