eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 64
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316

64

ostatnich lat jego działalności nie przekroczyła równowartości w złotych kwoty 43 000 000
euro;
1) ekspozycja jest jedną z istotnej liczby ekspozycji cechujących się podobnymi
właściwościami, dzięki którym ryzyko związane z tego rodzaju ekspozycjami jest znacznie
ograniczone;
3) całkowita kwota, która jest należna od dłużnika lub grupy powiązanych dłużników, domowi
maklerskiemu, podmiotowi dominującemu wobec niego oraz podmiotom zależnym od niego,
obejmująca wszelkie przeterminowane ekspozycje wobec tego dłużnika lub tej grupy
powiązanych dłużników z wyłączeniem ekspozycji lub ekspozycji warunkowych z
zabezpieczeniem w formie nieruchomości mieszkalnych, nie może, według zebranych przez
dom maklerski z należytą starannością informacji, przekraczać równowartości kwoty
1 000 000 euro.
3. Wartości wyrażone w euro, o których mowa w ust. 2, przelicza się na złote przy
zastosowaniu średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień
weryfikacji warunków zaliczenia ekspozycji do klasy, o której mowa w ust. 1 pkt 8.

§ 22. Wartość bieżącą minimalnych detalicznych rat leasingowych można zaliczyć do
kategroii ekspozycji detalicznych.

§ 23. Papiery wartościowe nie kwalifikują się do objęcia klasą ekspozycji detalicznych.

III. Procentowe wagi ryzyka
§ 24. W przedstawionej poniżej klasyfikacji aktywa są rozumiane łącznie ze związanymi z
nimi innymi ekspozycjami, jeśli ekspozycje te ujęte są w rachunku wyników.

Ekspozycje wobec rz dów lub banków centralnych
§ 25.1. Z zastrzeżeniem § 26 – 29, ekspozycjom domu maklerskiego wobec rządów lub
banków centralnych przypisuje się wagę ryzyka na podstawie poniższej tabeli w zależności
od posiadanej zewnętrznej oceny jakości kredytowej.

Stopień
1
2
3
4
5
6
Brak oceny
Jakości
jakości
Kredytowej
kredytowej
Waga
0%
20%
50%
100%
100%
150%
100%
ryzyka

§ 26. Ekspozycjom domu maklerskiego wobec Europejskiego Banku Centralnego przypisuje
się wagę ryzyka równą 0%.

§ 27.1. Ekspozycjom domu maklerskiego wobec Skarbu Państwa oraz Narodowego Banku
Centralnego oraz rządów i banków centralnych państw członkowskich, która jest
denominowana i finansowana w ich walutach krajowych, przypisuje się wagęryzyka 0%.
2. Za ekspozycje wobec Skarbu Państwa uznaje się ekspozycje wobec centralnych organów
administracji rządowej, organów kontroli państwowej i ochrony prawa, sądów, trybunałów,
wojewodów i urzędów wojewódzkich.


54
§ 28. Oceny jakości kredytowej przyznawane przez agencje kredytów eksportowych, będą uznawane dla
celów adekwatności kapitałowej pod warunkiem, że oceny te spełniają jeden z poniższych
kryteriów:
1) są to uzgodnione oceny kredytowe nadane przez agencje kredytów eksportowych
uczestniczące w „Porozumieniu w sprawie wytycznych dla oficjalnie wspieranych kredytów
eksportowych" OECD,
2) agencja kredytów eksportowych przyznająca oceny jakości kredytowej publikuje
sporządzone przez siebie oceny i stosuje zatwierdzoną przez OECD metodologię nadawania
ocen, a jej ocena powiązana jest z jedną z ośmiu minimalnych składek ubezpieczeniowych
(MEIP) określonych w zatwierdzonej metodologii OECD.

§ 29. Ekspozycjom domu maklerskiego wobec rządów lub banków centralnych, która posiada
uznaną ocenę jakości kredytowej nadaną przez Agencje Kredytów Eksportowych, o których
mowa w § 28, przypisuje się określoną wagę ryzyka zgodnie z poniższą tabelą.

MEIP
0
1
2
3
4
5
6
7
Waga
0%
0%
20%
50%
100%
100%
100%
150%
ryzyka


Ekspozycje wobec samorz dów terytorialnych

§ 30. Z zastrzeżeniem § 31, ekspozycjom domu maklerskiego wobec jednostek samorządu
terytorialnego w Rzeczpospolitej Polskiej, miasta stołecznego Warszawy i ich związków oraz
samorządów terytorialnych i władz lokalnych państw członkowskich przypisuje się wagi
ryzyka w zależności od zewnętrznej oceny jakości kredytowej rządu centralnego właściwego
dla jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z poniższą tabelą.

Stopień
1
2
3
4
5
6
Brak oceny
Jakości
jakości
Kredytowej
kredytowej
Waga
20%
50%
100%
100%
100%
150%
100%
ryzyka


§ 31.1. Denominowanym i finansowanym w złotych ekspozycjom domu maklerskiego wobec
usytuowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jednostek samorządu terytorialnego,
miasta stołecznego Warszawy oraz ich związków, dom maklerski może przypisać wagę
ryzyka 20%.
2. Ekspozycjom domu maklerskiego wobec jednostek samorządów terytorialnych i władz
lokalnych państw członkowskich, dom maklerski może przypisać wagę ryzyka kredytowego
w wysokości przypisanej jednostkom samorządów terytorialnych i władz lokalnych przez
właściwe władze kraju dłużnika.


55
§ 32. Z zastrzeżeniem § 34, ekspozycjom domu maklerskiego wobec samorządów
terytorialnych krajów trzecich, rozumianych jako kraje inne niż Rzeczpospolita Polska i
państwa członkowskie, przypisuje się wagi ryzyka w zależności od nadanej tym ekspozycjom
zewnętrznej oceny jakości kredytowej, zgodnie z poniższą tabelą:


Stopień
1
2
3
4
5
6
Brak oceny
Jakości
jakości
Kredytowej
kredytowej
Waga
20%
50%
50%
100%
100%
150%
100%
ryzyka

§ 33. Ekspozycjom domu maklerskiego wobec kościołów i związków wyznaniowych
posiadających osobowość prawną, o ile są organami podatkowymi określonymi w odrębnych
przepisach, przypisuje się wagę ryzyka zgodnie z zasadami określonymi dla jednostek
samorządu terytorialnego z wyłączeniem przepisów § 31.

§ 34.1. Jeżeli właściwe władze kraju trzeciego, których regulacje w zakresie adekwatności
kapitałowej są co najmniej równoważne regulacjom stosowanym w państwach
członkowskich, traktują ekspozycje wobec jednostek samorządu terytorialnego tak jak
ekspozycje wobec rządów lub banków centralnych, dom maklerski może zastosować
analogiczne podejście do ekspozycji wobec takich jednostek, o ile uprzednio poinformuje
Komisję o zamiarze zastosowania tego podejścia, przedkładając Komisji:
1) dane dotyczące rodzaju, wielkości i struktury ekspozycji,
2) uzasadnienie celowości zastosowania preferencyjnego podejścia, obejmujące analizę
porównawczą regulacji w zakresie adekwatności kapitałowej obowiązujących w kraju
dłużnika i analogicznych regulacji obowiązujących w krajach członkowskich.

§ 35. Dom maklerski, który zastsował podejście opisane w § 34, zobowiązany jest do
monitorowania informacji, o którym mowa w § 34 ust. 1 pkt 2.

Ekspozycje wobec organów administracji lub podmiotów niekomercyjnych

§ 36. Z zastrzeżeniem § 37–41, ekspozycjom domu maklerskiego wobec organów
administracji i podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej przypisuje się wagę
ryzyka równą 100%.

§ 37. Z zastrzeżeniem § 38 – 41, ekspozycjom domu maklerskiego wobec organów
administracji i podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej posiadających status
podmiotów sektora publicznego przypisuje się wagi ryzyka w zależności od zewnętrznej oceny
jakości kredytowej rządu centralnego właściwego dla danego podmiotu, zgodnie z poniższą
tabelą:


Stopień
1
2
3
4
5
6
Brak oceny
Jakości
jakości
Kredytowej
kredytowej

56
Waga
20%
50%
100%
100%
100%
150%
100%
ryzyka

§ 38. Do grupy krajowych podmiotów sektora publicznego zalicza się:
1) organy władzy publicznej, za wyjątkiem centralnych organów administracji rządowej,
organów kontroli państwowej i ochrony prawa, sądów, trybunałów, wojewodów i urzędów
wojewódzkich;
2) państwowe i samorządowe jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa
pomocnicze jednostek budżetowych;
3) państwowe i samorządowe fundusze celowe;
4) państwowe szkoły wyższe;
5) instytucje, których działalność finansowana jest z budżetu państwa,
6) jednostki badawczo-rozwojowe;
7) państwowe i samorządowe instytucje kultury;
8) Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i
zarządzane przez nie fundusze;
9) Narodowy Fundusz Zdrowia;
10) Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
11) Rzecznika Ubezpieczonych,
12) inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych
ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i
spółek prawa handlowego.
2. Ekspozycjom domu maklerskiego wobec krajowych podmiotów sektora publicznego
można przypisać wagę ryzyka 0% w zakresie ekspozycji objętych gwarancjami lub
poręczeniami Skarbu Państwa, przy czym dom maklerski zobowiązany jest do
zweryfikowania informacji o posiadaniu przez podmiot gwarancji lub poręczenia Skarbu
Państwa.

§ 39. Ekspozycji wobec podmiotu sektora publicznego państw członkowskich, dom maklerski
może przypisać wagę ryzyka kredytowego w wysokości przypisanej temu podmiotowi przez
właściwe władze kraju dłużnika.

§ 40. Ekspozycji wobec podmiotu sektora publicznego kraju trzeciego, którego regulacje w
zakresie adekwatności kapitałowej są co najmniej równoważne regulacjom stosowanym w
Rzeczypospolitej Polskiej oraz państwach cżłonkowskich, dom maklerski może przypisać
wagę ryzyka kredytowego w wysokości przypisanej temu podmiotowi przez właściwe władze
kraju dłużnika, o ile uprzednio poinformuje Komisję o zastosowanym podejściu
przedkładając:
1) dane dotyczące rodzaju, wielkości i struktury ekspozycji,
2) uzasadnienie celowości zastosowania preferencyjnego podejścia, obejmujące analizę
porównawczą regulacji w zakresie adekwatności kapitałowej obowiązujących w kraju
dłużnika i analogicznych regulacji obowiązujących w krajach członkowskich.

§ 41. Dom maklerski, który zastosował podejście opisane w § 40, obowiązany jest do
monitorowania informacji, o których mowa w § 40 pkt 2.





57
Ekspozycje wobec wielostronnych banków rozwoju

§ 42.1. Z zastrzeżeniem § 43 – 45, Ekspozycjom domu maklerskiego wobec wielostronnych
banków rozwoju przypisuje się wagi ryzyka zgodnie z poniższą tabelą, w zależności od
nadanej tym ekspozycjom zewnętrznej oceny jakości kredytowej.

Stopień
1
2
3
4
5
6
Jakości
Kredytowej
Waga
20%
50%
50%
100%
100%
150%
ryzyka

2. Ekspozycjom, które nie posiadają zewnętrznej oceny jakości kredytowej oraz których
wielostronny bank rozwoju nie posiada takiej oceny nadaje się wagę ryzyka 50%.

§ 43. Ekspozycjom wobec następujących wielostronnych banków rozwoju przypisuje się wagę
ryzyka równą 0%:
1) Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju,
2) Międzynarodowa Korporacja Finansowa,
3) Międzyamerykański Bank Inwestycyjny,
4) Azjatycki Bank Rozwoju,
5) Afrykański Bank Rozwoju,
6) Bank Rozwoju Rady Europy,
7) Nordycki Bank Inwestycyjny,
8) Karaibski Bank Rozwoju,
9) Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju,
10) Europejski Bank Inwestycyjny,
11) Europejski Fundusz Inwestycyjny,
12) Wielostronna Agencja Gwarantowania Inwestycji.

§ 44. Dla potrzeb przypisania wag ryzyka kredytowego według metody standardowej, oprócz
banków wymienionych w § 43, za wielostronne banki rozwoju uznaje się:
1) Międzyamerykańską Korporację Inwestycyjną,
2) Czarnomorski Bank Handlu i Rozwoju,
3)
rodkowoamerykański Bank Integracji Gospodarczej.

§ 45. Zadeklarowanym należnym wpłatom na poczet kapitału Europejskiego Banku
Inwestycyjnego przypisuje się wagę ryzka 20%.

Ekspozycje wobec organizacji międzynarodowych

§ 46. Ekspozycjom domu maklerskiego wobec następujących organizacji międzynarodowych
przypisuje się wagę ryzyka 0 %:
1) Wspólnota Europejska,
2) Międzynarodowy Fundusz Walutowy,
3) Bank Rozrachunków Międzynarodowych.



58
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 78 . [ 79 ] . 80 ... 90 ... 130 ... 158

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: