eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 64
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316

64

Załącznik
do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia .......


REGULAMIN PRZEPROWADZANIA EGZAMINU UZUPEŁNIAJ CEGO
1) Egzamin uzupełniający przeprowadza powołana na podstawie art. 128 ust. 6 ustawy z dnia
29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 oraz z 2006
r. Nr 104 poz. 708, Nr 157, poz. 1119 i Nr …., poz. …….), przez Przewodniczącego Komisji
Nadzoru Finansowego komisja egzaminacyjna dla maklerów, zwana dalej "komisją".
2) Zakres tematyczny oraz terminy przeprowadzania egzaminu uzupełniającego podawane są
do wiadomości publicznej w sposób, o którym mowa w art. 128 ust. 4 ustawy z dnia 29 lipca
2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
3) Obowiązują następujące zasady postępowania kandydatów przed przystąpieniem do
egzaminu uzupełniającego:
a) w celu zgłoszenia na egzamin uzupełniający należy przesłać do urzędu Komisji Nadzoru
Finansowego wypełniony formularz wniosku rejestrowego z zaznaczeniem preferowanego
przez siebie terminu egzaminu uzupełniającego oraz zdjęcie,
b) w celu przystąpienia do egzaminu uzupełniającego należy w terminie co najmniej 14 dni
przed datą egzaminu uzupełniającego określoną przez kandydata we wniosku rejestrowym
wnieść opłatę za egzamin uzupełniający. Dowód wniesienia opłaty za egzamin
uzupełniający powinien wpłynąć do urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w terminie co
najmniej 14 dni przed datą egzaminu uzupełniającego,
c) kandydat, który spełnił wymogi, o których mowa w lit. a i b, jest informowany pisemnie o
miejscu i terminie egzaminu uzupełniającego. Jeżeli kandydat nie określił we wniosku
rejestrowym preferowanego przez siebie terminu, jest on kwalifikowany na pierwszy
wolny termin.
4) Egzamin uzupełniający przeprowadza się w wydzielonej sali, zwanej dalej „salą
egzaminacyjną” lub salach egzaminacyjnych, w warunkach umożliwiających zdającym
samodzielność pracy, a komisji czuwanie nad zgodnym z regulaminem przebiegiem
egzaminu uzupełniającego.
5) Egzamin uzupełniający przebiega w następujący sposób:
a) wejście na salę egzaminacyjną odbywa się za okazaniem dokumentu stwierdzającego
tożsamość kandydata i zawierającego zdjęcie kandydata,
b) kandydat będący uczestnikiem egzaminu uzupełniającego potwierdza własnoręcznym
podpisem nadane mu przez komisję oznaczenie kodowe,
c) uczestnicy egzaminu uzupełniającego nie mogą wnosić na salę egzaminacyjną toreb
podróżnych, neseserów, okryć wierzchnich lub innych niedozwolonych przez komisję
przedmiotów. W uzasadnionych warunkami lokalowymi przeprowadzanego egzaminu
uzupełniającego przypadkach komisja może odstąpić od powyższego zakazu.
6) Egzamin uzupełniający przeprowadzany jest w formie testu, który składa się z 30 pytań.
7) Rozwiązywanie testu trwa 1 godzinę. Czas rozpoczęcia i zakończenia rozwiązywania testu
określa przewodniczący komisji lub upoważniona przez niego osoba.
8) W czasie egzaminu uzupełniającego uczestnik nie powinien opuszczać sali egzaminacyjnej.
W uzasadnionych przypadkach przewodniczący komisji, zastępca przewodniczącego
komisji, członek komisji lub osoba upoważniona przez przewodniczącego komisji udziela
zgody na opuszczenie sali egzaminacyjnej - po zapewnieniu warunków wykluczających
możliwość kontaktowania się uczestnika z innymi zdającymi i osobami postronnymi oraz
posługiwania się niedozwolonymi materiałami pomocniczymi. Na czas nieobecności w sali
egzaminacyjnej zdający przekazuje pracę egzaminacyjną przewodniczącemu komisji,
zastępcy przewodniczącego komisji, członkowi komisji lub osobie upoważnionej przez
przewodniczącego komisji. Czas nieobecności w sali egzaminacyjnej odnotowuje się na
karcie odpowiedzi.
9) Przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji ma prawo wykluczyć z
egzaminu uzupełniającego osoby, które podczas egzaminu korzystały z cudzej pomocy,
posługiwały się niedozwolonymi przez komisję materiałami pomocniczymi, pomagały
innym uczestnikom egzaminu uzupełniającego lub w inny sposób zakłócały przebieg
egzaminu uzupełniającego.
10) W przypadku naruszenia tajemnicy służbowej przewodniczący komisji może unieważnić
przeprowadzony egzamin uzupełniający - powiadamiając o tym Przewodniczącego Komisji
Nadzoru Finansowego. Unieważnienie egzaminu uzupełniającego może nastąpić zarówno w
stosunku do wszystkich zdających, jak i poszczególnych uczestników, za zwrotem
wniesionych opłat za egzamin uzupełniający tym uczestnikom, którzy nie ponoszą
odpowiedzialności za unieważnienie egzaminu uzupełniającego.
11) Obowiązują następujące zasady postępowania po zakończeniu egzaminu uzupełniającego:
a) po zakończeniu egzaminu uzupełniającego uczestnik zwraca kartę odpowiedzi, po
uprzednim naniesieniu nadanego mu oznaczenia kodowego, oraz ponownie składa podpis
na liście obecności; karta odpowiedzi bez prawidłowo naniesionego oznaczenia kodowego
nie będzie podlegała ocenie komisji,
b) uczestnik, który zakończył egzamin uzupełniający przed ogłoszeniem końca tego
egzaminu przez przewodniczącego komisji lub upoważnioną przez niego osobę,
pozostawia swój test przy wyjściu. Uczestnik będzie mógł ponownie otrzymać swój test
bezpośrednio po ogłoszeniu zakończenia egzaminu uzupełniającego lub w terminie
późniejszym w urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego,
c) test egzaminacyjny po egzaminie uzupełniającym jest udostępniany w urzędzie Komisji
Nadzoru Finansowego po rozpatrzeniu wniosków o ponowne sprawdzenie prawidłowości
oceny wyniku złożonego egzaminu uzupełniającego.
12) Z przebiegu egzaminu uzupełniającego komisja sporządza protokół, który powinien
zawierać: imiona i nazwiska przewodniczącego komisji, zastępcy przewodniczącego komisji,
sekretarza komisji i pozostałych członków komisji, czas rozpoczęcia i zakończenia egzaminu
uzupełniającego, opis ważniejszych zdarzeń, jakie zaszły w czasie jego trwania. Do
protokołu należy dołączyć test egzaminacyjny w wersji podstawowej z kodami
prawidłowych odpowiedzi, powiązania pytań zestawu podstawowego z zestawami
egzaminacyjnymi, listę zdających uczestników oraz końcowe wyniki. Protokół podpisują
przewodniczący komisji, zastępca przewodniczącego komisji, sekretarz komisji i pozostali
członkowie komisji.
13) Każde pytanie testu egzaminacyjnego ocenia komisja według następujących zasad:
a) odpowiedź dobra - dwa punkty,
b) odpowiedź zła - minus jeden punkt (punkt ujemny),
c) brak odpowiedzi - zero punktów.
14) Wyłączną podstawę oceny stanowią odpowiedzi udzielone przez zdającego egzamin
uzupełniający na załączonym do testu formularzu/karcie odpowiedzi. W przypadku
niedostosowania się przez zdającego do instrukcji wypełniania karty odpowiedzi, komisja
może w stosunku do niego odstąpić od oceny wyników egzaminu uzupełniającego.
15) Warunkiem złożenia egzaminu uzupełniającego z wynikiem pozytywnym przez uczestnika
jest otrzymanie co najmniej 40 punktów.
16) Termin i miejsce ogłoszenia wyników egzaminu uzupełniającego oraz wydawania
zaświadczeń o złożeniu egzaminu uzupełniającego ustala przewodniczący komisji.
17) Obowiązują następujące zasady dotyczące wniosków o ponowne sprawdzenie prawidłowości
oceny wyniku złożonego egzaminu uzupełniającego:
a) każdy uczestnik egzaminu uzupełniającego może zwrócić się do komisji, za
pośrednictwem Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, o ponowne
sprawdzenie prawidłowości oceny wyniku złożonego egzaminu uzupełniającego; wniosek
w tej sprawie powinien wpłynąć do urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w terminie nie
dłuższym niż 4 dni robocze od daty ogłoszenia wyników egzaminu uzupełniającego,
b) przewodniczący komisji informuje o pozytywnym lub negatywnym stanowisku komisji w
terminie 15 dni roboczych od upływu terminu składania wniosków o ponowne
sprawdzenie prawidłowości oceny wyniku złożonego egzaminu uzupełniającego przez
uczestnika,
c) z ustaleń komisji w sprawie rozpatrzenia wniosków, o których mowa w lit. b, sporządzany
jest aneks do protokołu z przebiegu egzaminu uzupełniającego, na zasadach określonych
w pkt 12.
18) Osobom, które złożyły egzamin uzupełniający z wynikiem pozytywnym, komisja wydaje
zaświadczenia o złożeniu egzaminu uzupełniającego.













U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 218 ust. 2a ustawy o zmianie
ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Celem przedmiotowego aktu prawnego jest
wyraźne unormowanie w systemie prawnym wszelkich kwestii związanych z przeprowadzaniem
egzaminu uzupełniającego dla maklerów papierów wartościowych, którzy zostali wpisani na listę
maklerów papierów wartościowych przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
obrocie instrumentami finansowymi tj. przed dniem 24 października 2005 r. Oznaczony egzamin
daje uprawnienie maklerom, którzy uzyskali wpis na listę maklerów papierów wartościowych
przed powyższą datą do uzyskania uprawnień, na mocy których będą mogli oni wykonywać
czynności doradztwa inwestycyjnego. Są to bowiem czynności, do wykonywania których – w
związku z rozszerzeniem uprawnień, na mocy w/w ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. – uprawniona
jest obecnie osoba, która została wpisana na listę maklerów.
Egzamin uzupełniający przeprowadzany jest od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 29 lipca 2005
r. o obrocie instrumentami finansowymi, jednakże umocowanie do przeprowadzania takiego
egzaminu wynika aktualnie z normy art. 218 ust. 2 ustawy o obrocie nakazującej w przypadku
egzaminu uzupełniającego odpowiednie stosowanie przepisów wydanych na podstawie art. 128
ust. 11 pkt 1 i 2 dotyczących zagadnień związanych z egzaminem na maklera papierów
wartościowych. Wprowadzenie rozporządzenia zapewni istnienie jednoznacznych, nie zaś
konstruowanych w drodze analogii, norm określających wysokość opłat za egzamin
uzupełniający oraz zasad przeprowadzania samego egzaminu uzupełniającego (regulamin
egzaminu.
W nawiązaniu do powyższej okoliczności wskazuje się, że rozporządzenie w projektowanych
przepisach zarówno w sposobie, w jaki określa się wysokość wynagrodzenia poszczególnych
członków komisji egzaminacyjnej dla maklerów papierów wartościowych, wysokości
wynagrodzenia za pytanie egzaminacyjne, unormowania kwestii uiszczania i zwrotu opłat za
egzamin uzupełniający, jak też zasad przeprowadzania egzaminu uzupełniającego wzoruje się na
rozwiązaniach przyjętych w uregulowaniach rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 13 lutego
2006 r. w sprawie egzaminów na maklera papierów wartościowych, doradcę inwestycyjnego i
agenta firmy inwestycyjnej oraz sprawdzianu umiejętności, dla przeprowadzania egzaminu na
maklera papierów wartościowych (Dz.U. Nr 25 poz. 189). W odniesieniu do takich elementów
jak czas trwania egzaminu, wysokości opłaty za egzamin uzupełniający czy też liczby pytań
zaliczających egzamin rozporządzenie uwzględnia dotychczasową praktykę przeprowadzania
tego rodzaju egzaminów.

W opinii projektodawców regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień
podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji
Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.




OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałują przepisy projektowanych regulacji
Niniejsze rozporządzenie oddziałuje na maklerów papierów wartościowych, którzy zostali
wpisani na listę maklerów papierów wartościowych przed dniem wejścia w życie ustawy z
dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi tj. przed dniem 24 października
2005 r.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Brak wpływu.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wyniki przeprowadzonych konsultacji

Treść projektu zostanie uzgodniona w trybie uzgodnień międzyresortowych, przy udziale
przedstawicieli zainteresowanych resortów oraz instytucji rynkowych, w szczególności:
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Giełdy Papierów Wartościowych, Izby Domów
Maklerskich, Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, MTS-CeTO, Narodowego
Banku Polskiego, Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych, Rady Banków
Depozytariuszy, Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.

4-20-om
strony : 1 ... 110 ... 150 ... 157 . [ 158 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: