eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 64
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316

64

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuj przepisy projektowanych regulacji
Niniejsze rozporządzenie oddziałuje na domy maklerskie.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
4. Wpływ projektu na sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie wpływa na sytuację i rozwój regionalny.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
6. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Treść projektu zostanie uzgodniona w trybie uzgodnień międzyresortowych, przy udziale
przedstawicieli zainteresowanych resortów oraz instytucji rynkowych, w szczególności:
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Giełdy Papierów Wartościowych, Izby Domów
Maklerskich, Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, MTS-CeTO, Narodowego
Banku Polskiego, Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych, Rady Banków
Depozytariuszy, Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.

14
Załączniki do
rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia ............... 2007 r.

ZAŁ CZNIK Nr 1

WYODRĘBNIANIE PORTFELA HANDLOWEGO

§ 1. Przepisy niniejszego załącznika stosuje się do domów maklerskich, których zakres
prowadzonej działalności jest znaczący.

§ 2.
1. Portfel handlowy domu maklerskiego obejmuje:
1) operacje dokonywane we własnym imieniu i na własny rachunek z zamiarem uzyskania
korzyści finansowych w krótkich okresach z rzeczywistych lub oczekiwanych różnic
między rynkowymi cenami zakupu i sprzedaży lub też z innych odchyleń cen lub
parametrów cenowych, w tym w szczególności stóp procentowych, kursów walutowych,
indeksów giełdowych;
2)operacje dokonywane w celu zabezpieczenia ryzyka wynikającego z operacji zaliczonych
do portfela handlowego;
3)operacje bezpośrednio związane z operacjami zaliczonymi do portfela handlowego,
polegające na naliczaniu i rozliczaniu opłat, prowizji, odsetek, dywidend i depozytów
zabezpieczających transakcje terminowe zawarte na rynku giełdowym i pozagiełdowym.
2. Portfel niehandlowy domu maklerskiego obejmuje operacje niezaliczone do portfela
handlowego domu maklerskiego, w szczególności udzielanie pożyczek, zakładanie lokat i
depozytów bankowych oraz operacje służące zabezpieczaniu domu maklerskiego przed
ryzykiem związanym z zaliczonymi do niego operacjami.
3. Do portfela handlowego domu maklerskiego zalicza się w szczególności następujące
rodzaje operacji, jeśli spełniają warunki określone w §2 ust. 1 pkt 1 i 2:
1) giełdowe i pozagiełdowe transakcje bilansowe i pozabilansowe;
2)operacje dokonywane na zlecenie osoby trzeciej we własnym imieniu i na własny
rachunek, nawet jeżeli pozycje pierwotne określone w § 3 załącznika nr 2 do
rozporządzenia, wynikające z tych operacji, są w pełni kompensowane z pozycjami
przeciwstawnymi;
3)operacje polegające na gwarantowaniu emisji papierów wartościowych,
4)operacje dokonywane we własnym imieniu i na własny rachunek domu maklerskiego w
celu realizacji umów zawartych z emitentem danego papieru wartościowego lub
wystawcą danego instrumentu finansowego niebędącego papierem wartościowym, na
podstawie których dom maklerski zobowiązuje się do podtrzymywania płynności
notowań tego papieru wartościowego lub odpowiednio instrumentu finansowego
niebędącego papierem wartościowym;

§ 3. 1. Dom maklerski może, z zastrzeżeniem ust. 2, uwzględnić w portfelu handlowym
wewnętrzne instrumenty zabezpieczające, rozumiane jako pozycje, które całkowicie lub
częściowo kompensują ryzyko wynikające z pozycji lub grupy pozycji zaliczonych do
portfela niehandlowego.
2. Warunkiem zakwalifikowania do portfela handlowego pozycji powstających z tytułu
stosowania wewnętrznych instrumentów zabezpieczających jest utrzymywanie przez dom
maklerski tych pozycji z przeznaczeniem handlowym oraz spełnienie ogólnych kryteriów

15
dotyczących przeznaczenia handlowego i ostrożnej wyceny, określonych w § 2 niniejszego
załącznika oraz § 10-11 rozporządzenia, a także poniższych kryteriów:
1)pierwotnym celem wewnętrznych instrumentów zabezpieczających nie jest uniknięcie lub
obniżenie wymogów kapitąłowych,
2)wewnętrzne instrumenty zabezpieczające są we właściwy sposób dokumentowane i
podlegają wewnętrznym procedurom zatwierdzenia i kontroli,
3)wewnętrzne instrumenty finansowe wycenia się na warunkach rynkowych,
4)główną częścią ryzyka rynkowego wywołanego wewnętrznym instrumentem
zabezpieczającym zarządza się w sposób dynamiczny w portfelu handlowym w ramach
zatwierdzonych limitów,
5)wewnętrzne instrumenty zabezpieczające są monitorowane w oparciu o opracowane w
formie pisemnej procedury.
3. Dom maklerski stosuje przepisy dotyczące kwalifikacji wewnętrznych instrumentów
zabezpieczających do portfela handlowego zgodnie z ust. 1-2 nie naruszając przepisów
dotyczących obliczania wymogu kapitałowego dla strony wewnętrznego instrumentu
zabezpieczającego, która zakwalifikowana jest do portfela niehandlowego, jeżeli taka
kwalifikacja ma miejsce.
4. Niezależnie od przepisów ust. 2-3, w przypadku gdy dom maklerski zabezpiecza przed
ryzykiem kredytowym ekspozycję zaliczoną do portfela niehandlowego przy użyciu
instrumentu pochodnego dotyczącego przeniesienia ryzyka kredytowego zaliczonego do
portfela handlowego, uznaje się że do celów rachunku wymogów kapitałowych ekspozycja z
portfela niehandlowego nie jest zabezpieczona dopóki dom maklerski nie nabędzie od
uznanego zewnętrznego dostawcy ochrony kredytowej, zabezpieczenia wynikającego z
zawarcia umowy o instrument pochodny dotyczący przeniesienia ryzyka kredytowego, który
spełnia wymagania okreslone w przepisach załącznika nr 7 do rozporządzenia.

§

4. 1. Dom maklerski ustanawia i utrzymuje systemy i mechanizmy kontroli w celu
zapewnienia ostrożnych i wiarygodnych oszacowań cenowych, spełniających warunki o
których mowa w § 10-11 rozporządzenia, dotyczących pozycji wynikających z operacji
zaliczonych do portfela handlowego.
2. Systemy i mechanizmy kontroli muszą zawierać co najmniej następujące elementy:
1)udokumentowane zasady i procedury dotyczące procesu wyceny, które określają zakres
odpowiedzialności za różne obszary wchodzące w skład tego procesu, źródła informacji
o rynku oraz przegląd adekwatności tych źródeł, częstotliwość dokonywania niezależnej
wyceny, godziny podawania dziennych cen zamknięcia, procedury dokonywania wycen
korygujących oraz przeprowadzania weryfikacji na koniec miesiąca oraz weryfikacji
doraźnej,
2)przejrzysty i niezależny od jednostki organizacyjnej domu maklerskiego dokonującej
operacji zaliczanych do portfela handlowego, system przekazywania sprawozdań do
jednostki organizacyjnej odpowiedzialnej za proces wyceny pozycji wynikających z tych
operacji.
3. Nadzór nad systemami i mechanizmami kontroli, o których mowa w ust. 1 - 2, sprawuje
organ zarządający domem maklerskim.

§ 5.
1. Dom maklerski zobowiązany jest do opracowania w formie pisemnej oraz stosowania
się do procedur dotyczących:
1)zasad polityki ustalania, które operacje zaliczane są do portfela handlowego na potrzeby
obliczania wymogów kapitałowych, zgodnie z kryteriami określonymi w § 2 - 3 oraz
przy uwzględnieniu możliwości domu maklerskiego w zakresie zarządzania ryzykiem
oraz stosowanych przez dom maklerski praktyk w tym zakresie,

16
2)ogólnych zasad zarządzania portfelem handlowym, zawierajacych co najmniej:
a) listę działalności, które dom maklerski uznaje za handlowe i zalicza do portfela
handlowego do celów obliczania wymogów kapitałowych,
b)zakres w jakim pozycje wynikające z operacji zaliczonych do portfela handlowego są
wyceniane według wartości rynkowej, a w jakim według modelu,
c) w przypadku pozycji podlegających codziennej wycenie przy użyciu modelu – zakres, w
jakim dom maklerski:
- identyfikuje istotne ryzyka związane z daną pozycją ,
- zabezpiecza się przed istotnymi rodzajami ryzyka związanymi z daną pozycją,
- dokonuje oszacowań podstawowych założeń i parametrów stosowanych w modelu,
d)zakres, w jakim dom maklerski może, i jest zobowiązany, dokonywać wycen pozycji
wynikających z operacji zaliczonych do portfela handlowego,
e) zakres, w jakim ograniczenia prawne lub inne ograniczenia wynikające z działalności
operacyjnej domu maklerskiego ograniczają lub uniemożliwiają zdolność do zamknięcia
lub zredukowania pozycji tego domu maklerskiego w krótkim czasie,
f) zakres, w jakim dom maklerski może i jest zobowiązany aktywnie zarządzać ryzykiem
związanym z ekspozycją w ramach swojej działalności handlowej,
g) zakres, w jakim dom maklerski może dokonywać transferu ryzyka lub pozycji między
portfelem handlowym i niehandlowym oraz warunki na jakich takie transfery mogą być
dokonywane.
2. Przestrzeganie procedur, o których mowa w ust.1, podlega okresowej ocenie przez
jednostkę audytu wewnętrznego, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
§ 6. 1. Dom maklerski jest obowiązany sporządzić w formie pisemnej strategię bieżącej,
średnioterminowej i długoterminowej polityki inwestycyjnej uwzględniającą w szczególności:
1)krótkoterminowe, średnioterminowe i długoterminowe cele inwestowania;
2)zasadę budowy portfela inwestycji i metody zarządzania nim;
3)kwotę środków przeznaczoną do inwestowania;
2. Strategia polityki inwestycyjnej domu maklerskiego uwzględnia:
1) okres do 3 miesięcy - w przypadku strategii bieżącej;
2) okres od 3 miesięcy do 12 miesięcy - w przypadku strategii średnioterminowej;
3)okres powyżej 12 miesięcy - w przypadku strategii długoterminowej.
3. Metody zarządzania portfelem handlowym, ujęte w ramach sporządzonej strategii muszą
uwzględniać co najmniej:
1)ustalanie limitów pozycji wynikających z operacji zaliczonych do portfela handlowego
(pozycje) oraz monitorowanie tych limitów pod względem ich adekwatności oraz
przestrzegania,
2)zasady przekazywania zarządowi domu maklerskiego sprawozdań na temat pozycji,
3)stopień autonomii pracowników zawierających transakcje skutkujące powstaniem lub
zamknięciem pozycji,
4)monitorowanie tych pozycji w oparciu o informacje rynkowe, ocenę ich zbywalności lub
możliwości ich zabezpieczenia, oraz wiążące się z nimi rodzaje ryzyka, w tym w
szczególności ocenę jakośći i dostępności danych rynkowych stosowanych do procesu
wyceny tych pozycji, poziomu obrotu rynkowego oraz wielkość zawieranych na rynku
transakcji,
5)zasady i mechanizmy zabezpieczające przed przekroczeniem dopuszczalnych limitów
koncentracji zaangażowania i dużych zaangażowań,
6)zasady dotyczące monitorowania pozycji w aspekcie zgodności ze strategią polityki
inwestycyjnej, w tym dotyczące monitorowania wielkości obrotu i pozycji sprzedaży w
portfelu handlowym domu maklerskiego

17
4. Strategia polityki inwestycyjnej domu maklerskiego oraz wszelkie jej zmiany powinny być
zatwierdzone przez radę nadzorczą domu maklerskiego.
5. Wszelkie zmiany w zakresie strategii polityki inwestycyjnej domu maklerskiego powinny
być uzasadnione w formie pisemnej.

18
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 70 . [ 71 ] . 72 ... 80 ... 120 ... 158

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: