Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 64
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316
64
nadzwyczajnych.
3. Spółka prowadząca rynek regulowany ustala pisemne zasady sprawowania nadzoru nad
przestrzeganiem procedur, o których mowa w ust. 2 pkt 2.
§ 4. Spółka prowadząca rynek regulowany zapewnia upowszechnienie:
1) informacji dotyczących ofert, transakcji i obrotów na prowadzonym przez nią rynku
regulowanym, zawierających co najmniej następujące dane:
a) pięć najlepszych ofert kupna i ofert sprzedaży w stosunku do ofert zamieszczonych w
arkuszu zleceń - z wyszczególnieniem liczby zleceń i łącznego wolumenu zleceń dla
każdego z poziomów cenowych,
b) wielkość obrotów w ujęciu ilościowym oraz cenę i czas zawarcia transakcji - dla każdej
transakcji zawartej na sesji,
c) wielkość obrotów w ujęciu ilościowym oraz cenę zawarcia transakcji - dla każdej
transakcji zawartej poza sesją (transakcji pakietowej),
d) kursy otwarcia i zamknięcia, o ile obowiązek ich ustalenia wynika z regulacji
obowiązujących na danym rynku regulowanym, kursy minimalny i maksymalny oraz
wielkość obrotów w ujęciu wartościowym i ilościowym - dla instrumentów finansowych
notowanych w systemie notowań ciągłych,
e) kursy jednolite oraz wielkość obrotów w ujęciu wartościowym i ilościowym - dla
instrumentów finansowych notowanych w systemie notowań jednolitych,
f) wartość indeksów obliczanych przez spółkę, które są podstawą do określenia ceny
(wartości) instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d
ustawy,
g) dzienną i ostateczną cenę rozliczeniową - dla instrumentów finansowych, o których mowa
w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy;
2) informacji, otrzymanych od firmy inwestycyjnej organizującej alternatywny system obrotu
lub zawierającej transakcje bezpośrednie, o kursach i obrotach instrumentami finansowymi,
które są przedmiotem obrotu na danym rynku regulowanym i jednocześnie przedmiotem
transakcji zawieranych w alternatywnym systemie obrotu lub przedmiotem transakcji
bezpośrednich.
§ 5. Warunki upowszechniania przez spółkę prowadzącą rynek regulowany informacji, o
których mowa w § 4 pkt 2, ustala się w umowie zawartej pomiędzy spółką prowadzącą rynek
regulowany a firmą inwestycyjną organizującą alternatywny system obrotu lub zawierającą
transakcje bezpośrednie.
§ 6. Upowszechnienie informacji, o których mowa w § 4:
1) pkt 1 lit. a - następuje w czasie rzeczywistym;
2) pkt 1 lit. b - następuje niezwłocznie po zawarciu transakcji;
3) pkt 1 lit. c - następuje najpóźniej przed rozpoczęciem następnej sesji;
4) pkt 1 lit. d, e i g - następuje niezwłocznie po zakończeniu sesji, z zastrzeżeniem, że kurs
otwarcia jest upowszechniany niezwłocznie po jego ustaleniu;
5) pkt 1 lit. f - następuje zgodnie z zasadami konstrukcji danego indeksu; zasady powinny
przewidywać upowszechnienie niezwłocznie po zakończeniu sesji oraz nie rzadziej niż raz
dziennie;
6) pkt 2 - następuje niezwłocznie po ich otrzymaniu przez spółkę prowadzącą rynek
regulowany.
§ 7. 1. Informacje, o których mowa w § 4, są upowszechniane w formie przekazu
elektronicznego oraz przekazywane do agencji informacyjnej, o której mowa w art. 58 ust. 1
ustawy o ofercie.
2. W odniesieniu do udostępnianych w formie przekazu elektronicznego informacji, o
których mowa w § 4 pkt 1 lit. d, e i g, spółka prowadząca rynek regulowany zapewnia
zabezpieczenie ich w sposób uniemożliwiający dokonanie w nich zmian przez osoby
nieuprawnione.
3.
W przypadku stwierdzenia wprowadzenia przez osoby nieuprawnione zmian do
udostępnionych w formie przekazu elektronicznego informacji, o których mowa w § 4 pkt 1 lit.
d, e i g, spółka prowadząca rynek regulowany zapewnia dokonania ich korekty z jednoczesnym
wskazaniem, kiedy taka zmiana została wykryta, a także które informacje zostały zmienione oraz
kiedy miała miejsce korekta.
§ 8. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli wymaga tego bezpieczeństwo obrotu
lub interes jego uczestników, spółka prowadząca rynek regulowany może podjąć decyzję o
opóźnieniu bądź zawieszeniu upowszechniania informacji, o których mowa w § 4, zgodnie z
warunkami określonymi w regulaminie rynku regulowanego obowiązującym na tym rynku.
§ 9. 1. Spółka prowadząca rynek regulowany działa w sposób gwarantujący, że kryteria i
warunki dopuszczenia papierów wartościowych i innych instrumentów, o których mowa w art.
28 ust. 2 pkt 1 ustawy, zapewniają, że obrót tymi papierami wartościowymi i innymi
instrumentami finansowymi będzie odbywał się w sposób uczciwy, należyty i skuteczny, a w
przypadku zbywalnych papierów wartościowych, że można je będzie swobodnie zbywać, w
rozumieniu art. 35 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1287/2006 z dnia 10 sierpnia 2006 r.
wprowadzającego środki wykonawcze do dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady w odniesieniu do zobowiązań przedsiębiorstw inwestycyjnych w zakresie prowadzenia
rejestrów, sprawozdań z transakcji, przejrzystości rynkowej, dopuszczania instrumentów
finansowych do obrotu oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy (Dz.Urz.UE
L241 z 02.09.2006, str. 1).
2. W przypadku instrumentów pochodnych kryteria i warunki dopuszczenia do obrotu na
rynku regulowanym zapewniają w szczególności, że konstrukcja instrumentu zapewnia jego
właściwą wycenę i rozliczenie.
3. Spółka prowadząca rynek regulowany obowiązana jest dokonywać oceny w zakresie
spełnienia wymagań przez instrumenty finansowe znajdujące się w obrocie na rynku
regulowanym, zgodnie z kryteriami i warunkami dopuszczenia papierów wartościowych i innych
instrumentów, o których mowa w art. 28 ust. 2 pkt 1 ustawy.
4. Spółka prowadząca rynek regulowany obowiązana jest zapewnić, aby emitenci
zbywalnych papierów wartościowych, dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym,
wypełniali obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 56 ustawy o ofercie.
§ 10. 1. Spółka prowadząca rynek regulowany obowiązana jest zapewnić, aby członkami
prowadzonego przez nią rynku regulowanego były wyłącznie podmioty dysponujące
odpowiednimi środkami organizacyjno-technicznymi oraz finansowymi, w tym w szczególności
zatrudniające osoby, których kwalifikacje i doświadczenie gwarantują sprawny i bezpieczny
udział w obrocie na danym rynku regulowanym.
2. Spółka prowadząca rynek regulowany obowiązana jest dokonywać oceny w zakresie
spełnienia wymagań, o których mowa w ust. 1, w oparciu o obiektywne kryteria przyjęte w
formie pisemnej przez właściwy organ tej spółki.
3. Upoważnienie osób, o których mowa w ust. 1, do dostępu do systemów giełdowych rynku
regulowanego następuje po uprzednim dokonaniu weryfikacji ich kwalifikacji.
4. Spółka prowadząca rynek regulowany obowiązana jest przekazać komisji Nadzoru
Finansowego, zwanej dalej „Komisją” listę członków. W przypadku zmiany danych zawartych
na liście spółka prowadząca rynek regulowany informuje niezwłocznie o treści tych zmian
Komisję.
§ 11. Spółka prowadząca rynek regulowany organizuje i prowadzi system nadzoru nad
członkami w celu zapewnienia przestrzegania przez te podmioty regulaminu oraz innych
regulacji i procedur dotyczących funkcjonowania danego rynku regulowanego, wprowadzonych
przez spółkę prowadzącą rynek regulowany.
§ 12. Organizacja, regulacje i procedury dotyczące funkcjonowania prowadzonego przez
spółkę rynku regulowanego zapewniają możliwość ustalenia i zarządzania skutkami konfliktów
interesów związanych z funkcjonowaniem tego rynku.
§ 13. Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie
warunków, jakie musi spełniać rynek regulowany (Dz. U. Nr 207, poz. 1727).
§ 14. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister
Finansów
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie Ministra Finansów stanowi wykonanie delegacji ustawowej
zawartej w artykule 17 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi. Zgodnie z delegacją rozporządzenie określa, w zakresie nieuregulowanym
przepisami art. 17-10 i art. 27-37 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1287/2006 z dnia 10 sierpnia
2006 r. wprowadzającego środki wykonawcze do dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady w odniesieniu do zobowiązań przedsiębiorstw inwestycyjnych w zakresie
prowadzenia rejestrów, sprawozdań z transakcji, przejrzystości rynkowej, dopuszczania
instrumentów finansowych do obrotu oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy,
warunki jakie musi spełniać rynek regulowany.
W rozporządzeniu uregulowane zostaną tryb i zasady upowszechniania informacji odnośnie
obrotów i transakcji zawieranych na rynkach regulowanych, określone zostaną także wymogi dla
spółek prowadzących rynki regulowane dotyczące nadzoru nad członkami i opracowania
procedur mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa obrotu na prowadzonych przez te spółki
rynkach regulowanych.
W projekcie zawarte są przepisy nakładające na spółkę prowadzącą rynek regulowany obowiązek
określenia procedur bezpieczeństwa oraz monitorowania ryzyka operacyjnego. Proponuje się
także nałożenie na spółkę prowadzącą rynek regulowany obowiązku określania procedur dostępu
do systemu informatycznego rynku regulowanego, jak i szerzej kryteriów dopuszczających do
działania na tym rynku w ogóle. Wprowadzone obowiązki poszerza się o konieczność nadzoru
przez spółkę prowadzącą rynek regulowany nad ich przestrzeganiem przez uczestników. Wydaje
się, iż wymóg taki - będący nowością w krajowych regulacjach - powinien istotnie przyczynić się
do wzrostu kontroli operatorów nad uczestnikami prowadzonych przez nich systemów
giełdowych, a co za tym idzie także do poprawy bezpieczeństwa obrotu.
Projekt rozporządzenia nakłada na spółkę prowadzącą rynek regulowany obowiązek
zagwarantowania, że kryteria i warunki dopuszczenia papierów wartościowych i innych
instrumentów na rynku regulowanym zapewniają, iż obrót tymi papierami wartościowymi i
innymi instrumentami finansowymi będzie odbywał się w sposób uczciwy, należyty i skuteczny,
a w przypadku zbywalnych papierów wartościowych, że można je będzie swobodnie zbywać.
Zgodnie z projektem spółka prowadząca rynek regulowany obowiązana jest również dokonywać
regularnej oceny w zakresie spełnienia wymagań przez instrumenty finansowe znajdujące się w
obrocie na rynku regulowanym zgodnie z kryteriami i warunkami dopuszczenia papierów
wartościowych i innych instrumentów, o których mowa w ustawie w art. 28 ust. 2 pkt 1.
Spółka prowadząca rynek regulowany zobowiązana została również do przekazania Komisji
Nadzoru Finansowego listy podmiotów dopuszczonych do działalności na danym rynku
regulowanym i jej aktualizowania.
Projekt zawiera również przepis, zgodnie z którym organizacja, regulacje i procedury dotyczące
funkcjonowania prowadzonego przez spółkę rynku regulowanego mają zapewnić możliwość
ustalenia i zarządzania skutkami konfliktów interesów związanych z funkcjonowaniem tego
rynku.
W opinii projektodawców regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień
podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji
Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1 Podmioty, na które oddziałują przepisy projektowanych regulacji
Niniejsze
rozporządzenie oddziałuje na spółki prowadzące rynek regulowany.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Treść projektu zostanie uzgodniona w trybie uzgodnień międzyresortowych, przy udziale
przedstawicieli zainteresowanych resortów oraz instytucji rynkowych, w szczególności:
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Giełdy Papierów Wartościowych, Izby Domów
Maklerskich, Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, MTS-CeTO, Narodowego
Banku Polskiego, Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych, Rady Banków
Depozytariuszy, Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.