eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 64
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316

64

UZASADNIENIE

Przedstawiony projekt rozporządzenia przygotowany został na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 5
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz.
1538, z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw instytucji finansowych
określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki szacowania przez dom maklerski
kapitału wewnętrznego i dokonywania przeglądów procesu szacowania i utrzymywania tego
kapitału oraz warunki techniczne i organizacyjne wymagane do prowadzenia działalności
maklerskiej przez firmę inwestycyjną oraz do prowadzenia rachunków papierów
wartościowych przez bank powierniczy.
Celem projektowanych regulacji jest m.in. implementacja zapisów Dyrektywy 2006/49/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie adekwatności
kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych (Dz.Urz.UE L177 z dnia
30.06.2006, str. 201), która przenosi do regulacji obowiązujących w UE propozycje zawarte
w tzw. Nowej Umowie Kapitałowej Bazylejskiego Komitetu ds. Nadzoru Bankowego.
Przedmiotowa dyrektywa, w powiązaniu z Dyrektywą 2006/48/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia
działalności przez instytucje kredytowe (Dz.Urz.UE L177 z dnia 30.06.2006, str. 1),
ustanawia wymogi adekwatności kapitałowej mające zastosowanie względem firm
inwestycyjnych i instytucji kredytowych, zasad dotyczących obliczania funduszy własnych
oraz zasad ich nadzoru ostrożnościowego.
Przedmiotowe rozporządzenie stanowi implementację art. 34 Dyrektywy 2006/49/WE oraz
art. 68, 123 i załącznik nr 5 do Dyrektywy 2006/48/WE.
W opinii projektodawców regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień
podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2 ust. 1
decyzji Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuj przepisy projektowanych regulacji
Niniejsze rozporządzenie oddziałuje na domy maklerskie, z wyłączeniem podmiotów
prowadzących działalność maklerską wyłącznie w zakresie czynności, o których mowa w
art. 69 ust. 2 pkt 1 lub 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
4. Wpływ projektu na sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie wpływa na sytuację i rozwój regionalny.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
6. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Treść projektu zostanie uzgodniona w trybie uzgodnień międzyresortowych, przy udziale
przedstawicieli zainteresowanych resortów oraz instytucji rynkowych, w szczególności:
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Giełdy Papierów Wartościowych, Izby Domów
Maklerskich, Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, MTS-CeTO, Narodowego
Banku Polskiego, Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych, Rady Banków
Depozytariuszy, Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.
4-19-om
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW

z dnia

w sprawie zakresu, trybu, formy oraz terminów upowszechniania oraz dostarczania
Komisji Nadzoru Finansowego informacji zwi zanych z obliczaniem i utrzymywaniem
wymogów kapitałowych przez domy maklerskie


Na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 157, poz. 1119 oraz
z 2007 r. Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa zakres, tryb i formę oraz terminy upowszechniania oraz
dostarczania Komisji Nadzoru Finansowego informacji związanych z obliczaniem i
utrzymywaniem wymogów kapitałowych przez domy maklerskie, z wyłączeniem
podmiotów prowadzących działalność maklerską wyłącznie w zakresie czynności, o których
mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1 lub 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie
instrumentami finansowymi;
2) Komisji – rozumie się przez to Komisję Nadzoru Finansowego;
3) sektorze finansowym – rozumie się przez to sektor finansowy, o którym mowa w
art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o nadzorze uzupełniającym nad
instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń i firmami inwestycyjnymi
wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego (Dz. U. Nr 83, poz. 719 oraz z
2006 r. Nr 157, poz. 1119);
4) domu maklerskim – rozumie się przez to dom maklerski w rozumieniu ustawy z
wyłączeniem domów maklerskich prowadzących działalność maklerską wyłącznie
w zakresie czynności, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1 lub 5 ustawy;
5) upowszechnieniu – rozumie się przez to podanie do publicznej wiadomości w
miejscu wykonywania czynności, na stronie internetowej domu maklerskiego oraz w
formie przewidzianej dla sprawozdań finansowych;
6) ujawnieniu – rozumie się przez to upowszechnienie oraz dostarczenie Komisji;
7) informacji zastrzeżonej – rozumie się przez to informację, której ujawnienie
osłabiłoby pozycję domu maklerskiego wobec konkurencji. Informacja ta może
dotyczyć produktów lub systemów, których ujawnienie konkurencji obniżyłoby
wartość inwestycji domu maklerskiego w te produkty lub systemy;
8) informacji poufnej – rozumie się przez to informację, którą dom maklerski
zobowiązał się wobec klienta lub kontrahenta zachować w poufności;
9) rozporządzeniu o wymogach kapitałowych – rozumie się przez to Rozporządzenie
Ministra Finansów z dnia ............... 2007 r. w sprawie zakresu i szczegółowych
zasad wyznaczania wymogów kapitałowych dla domów maklerskich oraz
maksymalnej wysokości kredytów, pożyczek i wyemitowanych dłużnych papierów
wartościowych w stosunku do kapitałów dla domów maklerskich (Dz. U. Nr ..., poz.
...).


1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).

1


§ 3. Dom maklerski jest istotnym podmiotem zależnym, jeżeli suma bilansowa domu
maklerskiego przekracza większą z kwot:
a) 10 000 000 euro,
b) stanowiącą 1% sumy bilansowej podmiotu dominującego.

§ 4. 1. Dom maklerski będący unijną dominującą firmą inwestycyjną spełnia zobowiązania
określone w niniejszym rozporządzeniu na podstawie danych w ujęciu skonsolidowanym.
2. Dom maklerski będący podmiotem zależnym wobec unijnej dominującej finansowej
spółki holdingowej spełnia zobowiązania określone w niniejszym rozporządzeniu na
podstawie danych tej finansowej spółki holdingowej w ujęciu skonsolidowanym z
zastrzeżeniem ust. 3.
3. Dom maklerski będący istotnym podmiotem zależnym unijnej dominującej firmy
inwestycyjnej lub unijnej dominującej finansowej spółki holdingowej ujawnia informacje, o
których mowa w §
3 oraz §
4 załącznika nr 1, na podstawie danych w ujęciu
skonsolidowanym na najwyższym krajowym szczeblu konsolidacji lub, w przypadku braku
takiego szczebla, na podstawie danych w ujęciu jednostkowym. Pozostałe informacje
wymagane rozporządzeniem ujawniane są na podstawie danych w ujęciu skonsolidowanym
unijnej dominującej firmy inwestycyjnej lub unijnej dominującej finansowej spółki
holdingowej.

§ 5. 1. Dom maklerski obowiązany jest do ujawniania informacji, o których mowa w
załączniku nr 1 oraz w § 2 załącznika nr 2, co najmniej raz w roku, jednak nie później niż w
terminie 30 dni od zatwierdzenia sprawozdania finansowego przez organ nadzorczy domu
maklerskiego.
2. Dom maklerski obowiązany jest do ujawniania informacji, o których mowa w:
1) § 1 załącznika nr 2 – każdorazowo niezwłocznie po uzyskaniu zgody Komisji, o
której mowa w art. 105a ust. 1 ustawy, oraz dodatkowo łącznie z informacjami, o
których mowa w ust. 1;
2) § 3 załącznika nr 2 – każdorazowo niezwłocznie po uzyskaniu zgody Komisji, o
której mowa w art. 105c ust. 1 ustawy, oraz dodatkowo łącznie z informacjami, o
których mowa w ust. 1.
3. Dom maklerski jest zobowiązany do ustalenia, czy konieczne jest ujawnianie niektórych
lub wszystkich informacji częściej niż raz w roku, biorąc pod uwagę specyfikę działalności
gospodarczej domu maklerskiego, w szczególności skalę operacji, zakres działań, obecność
poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, ekspozycję w różnych sektorach finansowych,
udział w międzynarodowych rynkach finansowych, systemach płatniczych,
rozrachunkowych i rozliczeniowych. Uwzględnia się szczególnie potrzebę częstszego
ujawniania informacji określonych w § 3 pkt 2 i 5 załącznika nr 1 oraz § 4 ust. 1 pkt 2-5
załącznika nr 1, oraz informacji na temat stopnia narażenia na ryzyko i innych pozycji
narażonych na częste zmiany.
4. Domy maklerskie mogą pominąć jedną lub więcej informacji, o których mowa w § 3 ust. 1
lub w załącznikach nr 1 i 2, jeśli informacje te zawierają elementy, które mogą zostać uznane
za informacje zastrzeżone lub poufne.
5. W przypadku pominięcia informacji, o którym mowa w ust. 4, dom maklerski podaje przy
realizacji zobowiązań wynikających z niniejszego rozporządzenia, że wybrane informacje, o
których mowa w ust. 4, nie są ujawnione, podaje powód ich nieujawnienia oraz publikuje na
ich temat bardziej ogólną informację.
6. Komisja może nakazać domowi maklerskiemu ujawnienie informacji, których dom
maklerski nie ujawnił na mocy ust. 4, w terminie 30 dni od dostarczenia Komisji
upowszechnionych informacji.
7. Zobowiązania wynikające z niniejszego rozporządzenia, dom maklerski realizuje w języku
polskim.


2

§ 6. Jeżeli niektóre informacje, o których mowa w załączniku nr 1 i 2, ujawniane są na
podstawie innych ustaw, to dom maklerski może pominąć te informacje w ujawnieniu na
podstawie niniejszego rozporządzenia pod warunkiem, że wskaże w ujawnieniu, gdzie
można pominięte informacje znaleźć.

§ 7. 1. Zasady polityki informacyjnej domu maklerskiego w celu realizacji zobowiązań
określonych w niniejszym rozporządzeniu obejmują:
a) zakres ujawnianych informacji,

b) częstotliwość ujawniania informacji określoną m.in. na podstawie § 5 ust. 3 ,
c) formy i miejsca ujawniania,
d) zasady zatwierdzania i weryfikacji ujawnianych informacji,
e) zasady weryfikacji polityki informacyjnej.

2. Zasady polityki informacyjnej ustala zarząd, a zatwierdza organ nadzorczy domu
maklerskiego.
3. Domy maklerskie objęte wymogami rozporządzenia obowiązane są do ujawniania w
miejscu wykonywania czynności w sposób ogólnie dostępny zasad polityki informacyjnej.

§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ...
Minister Finansów


3
strony : 1 ... 90 ... 130 ... 136 . [ 137 ] . 138 ... 150 ... 158

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: