eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi

Rządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi

Ustawa określa:- zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym zasady i tryb rozpoznawania i monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz podejmowania działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych w celu unieszkodliwienia źródeł zakażenia, przecięcia dróg szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych oraz uodpornienia osób podatnych na zakażenie;- zadania organów administracji publicznej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;- uprawnienia i obowiązki świadczeniodawców oraz osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.Ustawa zastępuje dotychczasową ustawę o chorobach zakaźnych i zakażeniach z dnia 6 września 2001 r.

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 324
  • Data wpłynięcia: 2008-03-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
  • data uchwalenia: 2008-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1570

324

normę – obowiązujące zalecenie, a nie tylko informację (taki charakter ma
użyte w przepisie sformułowanie). Uwagi nie uwzględniono, gdyż art. 37
normuje kwestię przyjmowania chorego do szpitala, natomiast przepis zawarty
w art. 28 reguluje kierowanie chorego do szpitala.
Ponadto uwagi Krajowego Centrum do Spraw AIDS (KC ds. AIDS) wzbudziły
szereg kontrowersji. Zostały jednak poddane pod głosowanie uczestników
konferencji i jednomyślnie odrzucone. Uwagi zgłoszone przez KC ds. AIDS
dotyczyły braku akceptacji dla przedstawionego projektu ustawy w zakresie
unormowań dotyczących HIV i AIDS. Stanowisko takie wynika z braku
możliwości zaakceptowania przepisów odnoszących się do problematyki
HIV/AIDS, szczególnie w kontekście zaproponowanych zmian dotychczaso-
wych regulacji prawnych w tym zakresie, zawartych w obowiązującej ustawie.
Nie jest bowiem celowe zmienianie przepisów, które sprawdziły się podczas
obowiązywania ustawy z 2001 r. i jako takie zgodne są z rekomendacjami
międzynarodowymi w przedmiotowym zakresie, jak np. możliwość zastrzeżenia
danych osobowych w przypadku wykrycia zakażenia HIV czy rozpoznania
AIDS. Projektodawca nie może podzielić stanowiska KC ds. AIDS, a uwaga nie
może zostać uwzględniona, gdyż w związku ze zmieniającą się sytuacją
epidemiologiczną w kraju i na świecie należy wprowadzić zmiany, które
umożliwią skuteczne sprawowanie nadzoru epidemiologicznego przez organy
wskazane w ustawie o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. KC ds. AIDS zgłosiło
uwagę do art. 6 ust. 1 projektu ustawy, że występuje brak precyzyjnych
zapisów określających, kto obowiązkowo jest poddany badaniom w kierunku
HIV. Centrum uważa, że należy w projekcie ustawy dodać przepis, który
obligowałby lekarzy ginekologów i położników do proponowania wykonania
badania w kierunku HIV kobietom planującym ciążę i będącym w ciąży, na
zasadach dobrowolności. Ponadto KC ds. AIDS zgłosiło uwagę do art. 26
(obecnie art. 29), który nie przewiduje możliwości zastrzeżenia przez pacjenta
danych osobowych, przy wykonywaniu badania do celów sanitarno-
epidemiologicznych, co do tej pory było możliwe w świetle przepisów art. 20
ust. 5 i 8 oraz art. 21 ust. 1, 3, 5 obowiązującej ustawy z dnia 6 września

20
2001 r. o chorobach zakaźnych i zakażeniach. Krajowe Centrum ds. AIDS stoi
na stanowisku, że w dalszym ciągu ze względu na stale występującą
dyskryminację osób zakażonych HIV i chorych na AIDS, w tym również
w placówkach służby zdrowia, możliwość zastrzeżenia przez pacjenta danych
osobowych jest sprawą priorytetową. Brak tej możliwości w przedstawionym
projekcie ustawy jest zdecydowanym krokiem wstecz. Ponadto powstaje
pytanie, w jaki sposób będą zgłaszane zakażenia wykryte i potwierdzone
podczas badań anonimowych m.in. w punktach konsultacyjno-diagnostycznych,
w których obecnie wykrywa się ok. 25% wszystkich wykrywanych w Polsce
zakażeń. Dotychczas były one traktowane jako zakażenia wykryte u osób, które
zastrzegły dane osobowe. Sprzeciw KC ds. AIDS budzi również propozycja
zgłaszania ww. rozpoznań państwowemu powiatowemu inspektorowi
sanitarnemu. KC ds. AIDS proponuje, by pozostać przy dotychczasowych
regulacjach dotyczących zgłaszania rozpoznania zakażenia HIV, AIDS i zgonu
z powodu AIDS do wojewódzkiego inspektora sanitarnego lub rozważyć
możliwość zgłaszania tych danych bezpośrednio do Krajowego Centrum
ds. AIDS jako jednostki merytorycznej, działającej w imieniu Ministra Zdrowia,
realizującej politykę państwa w zakresie HIV/AIDS. Natomiast Minister Zdrowia
(Główny Inspektor Sanitarny) stoi na stanowisku, że anonimowego
wykonywania badań nie przewidują przepisy rozporządzenia w sprawie
standardów jakości dla medycznych laboratoriów diagnostycznych i mikro-
biologicznych. Nie jest możliwe prowadzenie nadzoru epidemiologicznego
i podejmowanie działań przeciwepidemicznych w przypadku dokonania zgło-
szenia niezawierającego danych osobowych osób chorych, u których
stwierdzono dodatni wynik w

kierunku biologicznych czynników choro-
botwórczych. Dane osobowe osób chorych zawarte w rejestrach podlegają
szczególnej ochronie. Nie są znane przypadki ujawnienia przez Państwową
Inspekcję Sanitarną danych z rejestrów chorób zakaźnych. Przyjęcie
przedmiotowego rozwiązania zostało przegłosowane przez uczestników
konferencji uzgodnieniowej.


21
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana ustawa będzie miała wpływ na budżet państwa.
Poniżej przedstawiono szacunkowe wyliczenie kosztów związanych
z wejściem w życie przedmiotowej ustawy w skali roku, czyli licząc od dnia jej
wejścia w życie 1 lipca 2008 r. do dnia 1 lipca 2009 r.
W podsumowaniu każdego z poszczególnych punktów uwzględniono wpływ na
budżet w 2008 r., czyli od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r.
Zestawienie to uwzględnia zarówno koszty dotychczas ponoszone przez
budżet państwa, jak i szacunkowe koszty, które wynikają z wprowadzenia
nowych zadań oraz nałożenia nowych obowiązków. Poniżej przedstawione
zestawienie zostało opracowane na podstawie danych z lat 2004-2006
przekazanych przez wojewódzkie stacje sanitarno-epidemiologiczne, Narodowy
Fundusz Zdrowia oraz dane uzyskane ze stron Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Zdrowia oraz Narodowego Funduszu Zdrowia. W zestawieniu
uwzględniono, że przedmiotowa ustawa wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2008 r.
1) art. 8 ust. 1 pkt 1 i ust. 4 – badania sanitarno-epidemiologiczne
u ubezpieczonych
Koszty finansowane na zasadach określonych w przepisach o świadcze-
niach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (NFZ):
– powielenie rozwiązań zawartych w art. 6 obecnie obowiązującej ustawy,
z wyjątkiem:
a) objęcia finansowaniem badań przeprowadzanych u podejrzanych
o zakażenie lub chorobę zakaźną,
b) objęcia finansowaniem badań przeprowadzanych u uczniów,
studentów szkół kształcących się do wykonywania prac, przy
wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na
inne osoby, dotychczas finansowanych przez Ministra Zdrowia,
– dotychczas koszt realizacji zadań w stosunku do uczniów, o których
mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 wynosił szacunkowo 6 085 210 zł,

22
– wyżej wskazana kwota powinna zostać zwiększona o kwotę
4 700 000 zł, wynikającą z konieczności pokrycia badań u osób
podejrzanych o zakażenie lub chorobę zakaźną oraz uczniów
i studentów szkół kształcących się do wykonywania prac, przy których
wykonywaniu istnieje możliwość przeniesienia zakażenia.
Łączny szacunkowy koszt: 10.785.210 zł.
Wpływ na budżet w 2008 r. (od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 31 grudnia
2008 r.) będzie wynosić 5 392 605 zł.
Minister Sprawiedliwości ponosił dotychczas koszty w związku z przepro-
wadzaniem badań sanitarno-epidemiologicznych, które były zbliżone do
obecnie projektowanych. W związku z powyższym z budżetu państwa,
z części, której dysponentem jest Minister Sprawiedliwości, na realizację
zadań z art. 8 ust. 4 należy przeznaczyć kwotę 4 000 000 zł. Natomiast
w 2008 r. (od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r.) należy
przeznaczyć kwotę 2 000 000 zł.
2) art. 8 ust. 1 pkt 2 – badania sanitarno-epidemiologiczne u nieubez-
pieczonych
Koszty finansowane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest
minister właściwy do spraw zdrowia:
– powielenie
rozwiązań zawartych w art. 6 obecnie obowiązującej ustawy,
z wyjątkiem:
a) objęcia finansowaniem badań przeprowadzanych u podejrzanych
o zakażenie lub chorobę zakaźną,
b) objęcia finansowaniem badań przeprowadzanych u uczniów,
studentów szkół kształcących się do wykonywania prac, przy których
wykonywaniu istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne
osoby, dotychczas finansowanych przez Ministra Zdrowia,
– dotychczas koszt realizacji zadań określonych w art. 8 ust. 1 pkt 2
wynosił szacunkowo 78 400 zł,

23
– wskazana wyżej kwota powinna zostać zwiększona o kwotę 128 000 zł,
wynikającą z konieczności pokrycia badań u osób podejrzanych
o zakażenie lub chorobę zakaźną oraz uczniów i studentów szkół
kształcących się do wykonywania prac, przy wykonywaniu których
istnieje możliwość przeniesienia zakażenia.
Łączny szacunkowy koszt 206 400 zł.
Wpływ na budżet w 2008 r. (od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 31 grudnia
2008 r.) będzie wynosić 103 200 zł.

3) art. 8 ust. 3 – badania laboratoryjne
Koszty finansowane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest
minister właściwy do spraw zdrowia:
– powielenie rozwiązań zawartych w art. 6 obecnie obowiązującej ustawy,
z wyjątkiem:
a) objęcia finansowaniem badań laboratoryjnych przeprowadzanych
u podejrzanych o zakażenie lub chorobę zakaźną,
b) objęcia finansowaniem badań laboratoryjnych przeprowadzanych
u uczniów, studentów szkół kształcących się do wykonywania prac,
przy których wykonywaniu istnieje możliwość przeniesienia zakażenia
na inne osoby, dotychczas finansowane przez Ministra Zdrowia,
– dotychczas koszt realizacji zadań określonych w art. 8 ust. 3 wynosił
szacunkowo 6 780 913 zł,
– wyżej wskazana kwota powinna zostać zwiększona o kwotę
4 359 552 zł, wynikającą z konieczności pokrycia kosztów badań u osób
podejrzanych o zakażenie lub chorobę zakaźną oraz uczniów
i studentów szkół kształcących się do wykonywania prac, przy których
wykonywaniu istnieje możliwość przeniesienia zakażenia.
Łączny szacunkowy koszt 11 140 465 zł.

24
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 65

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: