Rządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
Ustawa określa:- zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym zasady i tryb rozpoznawania i monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz podejmowania działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych w celu unieszkodliwienia źródeł zakażenia, przecięcia dróg szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych oraz uodpornienia osób podatnych na zakażenie;- zadania organów administracji publicznej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;- uprawnienia i obowiązki świadczeniodawców oraz osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.Ustawa zastępuje dotychczasową ustawę o chorobach zakaźnych i zakażeniach z dnia 6 września 2001 r.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 324
- Data wpłynięcia: 2008-03-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
- data uchwalenia: 2008-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1570
324
Projekt
rozporządzenia stanowi realizacje upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia ……………. 2008 r. o zapobieganiu oraz
zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
Regulacje projektowanego rozporządzenia przyczynią się do realizacji polityki
zdrowotnej państwa, której celem jest zapobieganie i zwalczanie zakażeń i chorób
zakaźnych u ludzi, w szczególności poprzez eliminację zagrożeń epidemiologicznych
związanych z możliwością szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych w związku z
wykonywaniem prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia
zakażenia na inne osoby lub w trakcie praktycznej nauki wykonywania tych prac.
Projekt
rozporządzenia określa zakażenia i choroby zakaźne, w przypadku
wystąpienia lub podejrzenia wystąpienia których przeprowadza się obowiązkowe
badania sanitarno-epidemiologiczne, rodzaje obowiązkowych badań sanitarno-
epidemiologicznych oraz terminy przeprowadzania tych badań, sposób
dokumentowania badań oraz sposób dokumentowania wyników tych badań, wzór
karty badań sanitarno-epidemiologicznych i wzór orzeczenia lekarskiego
wydawanego uczniom i studentom i doktorantom kształcących się do wykonywania
prac przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub
choroby zakaźnej na inne osoby oraz osobom podejmującym lub wykonującym te
prace, rodzaje prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia
zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby z uwzględnieniem czynników
chorobotwórczych i stanów chorobowych stanowiących przeciwwskazanie do
wykonywania tych prac, sposób postępowania z osobą, u której stwierdzono
przeciwwskazania do wykonywania prac.
Projektowane rozporządzenie zastępuje 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z
dnia 2 lutego 2006 r. w sprawie badań do celów sanitarno-epidemiologicznych (Dz.U.
Nr 25 poz. 191), z dnia 10 lipca 2006 r. w sprawie wykazu prac przy wykonywaniu
których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby (Dz.U. Nr 133,
poz. 939) oraz z dnia 10 lipca 2006 r. w sprawie wykazu czynników
chorobotwórczych oraz stanów chorobowych spowodowanych tymi czynnikami,
którymi zakażenie wyklucza wykonywanie prac, przy wykonywaniu których istniej
13
możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby. (Dz.U. Nr 132 poz. 928) co
powinno ułatwić interpretację i stosowanie przepisów regulujących wykonywanie
badań sanitarno-epidemiologicznych.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa
Unii Europejskiej, jak również nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr
239, poz. 2039, z późn. zm.).
14
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje.
Projektowana zmiana rozporządzenia obejmuje zakresem regulacji organy
Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz osoby zobowiązane do poddawania się
badaniom sanitarno-epidemiologicznym w związku wykonywaną pracy przy
wykonywaniu której istnieje ryzyko przeniesienia zakażenia na inne osoby,
pracodawców zobowiązanych do kierowania tych osób na badania sanitarno-
epidemiologiczne oraz lekarzy wykonujących te badania.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt zmiany rozporządzenia zostanie poddany uzgodnieniom (w ramach
konsultacji społecznych) z Państwowym Zakładem Higieny w Warszawie, Krajowym
Konsultantem w Dziedzinie Epidemiologii, Naczelną Izbą Lekarską oraz Naczelną
Izbą Pielęgniarek i Położnych, Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
Polską Organizacją Handlu i Dystrybucji, związki zawodowe.
Projekt zostanie również opublikowany na stronach Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Zdrowia.
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione w niniejszej ocenie skutków
regulacji po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego.
art. 8 ust. 1 pkt 1 – badania sanitarno-epidemiologiczne u ubezpieczonych
– koszty finansowane na zasadach określonych w przepisach o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (NFZ)
- powielenie rozwiązań zawartych w art. 6 obecnie obowiązującej ustawy,
z wyjątkiem:
a) objęcia finansowaniem badań przeprowadzanych u podejrzanych o zakażenie lub
chorobę zakaźną,
b) objęcia finansowaniem badań przeprowadzanych u uczniów, studentów szkół
kształcących się do wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość
15
przeniesienia zakażenia na inne osoby, dotychczas finansowanych przez Ministra
Zdrowia.
- dotychczas koszt realizacji zadań w stosunku do uczniów, o których mowa w art. 6
ust. 1 pkt 4 wynosił szacunkowo: 6.085.210 zł.
- wyżej wskazana kwota powinna zostać zwiększona o kwotę: 4.700.000 zł,
wynikającą z konieczności pokrycia badań u osób podejrzanych o zakażenie lub
chorobę zakaźną oraz uczniów i studentów szkół kształcących się do wykonywania
prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia.
łączny szacunkowy koszt: 10.785.210 zł.
Ponadto z budżetu państwa, z części, której dysponentem jest Minister
Sprawiedliwości na realizację zadań w w/w zakresie w 2005 r. przeznaczono kwotę
3.800.000 zł i środki w wysokości 4.000.000 zł należy przeznaczyć na realizację
zadań wynikających z przedmiotowej ustawy.
art. 8 ust. 1 pkt 2 – badania sanitarno-epidemiologiczne u nieubezpieczonych
– koszty finansowane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister
właściwy do spraw zdrowia
- powielenie rozwiązań zawartych w art. 6 obecnie obowiązującej ustawy,
z wyjątkiem:
a) objęcia finansowaniem badań przeprowadzanych u podejrzanych o zakażenie lub
chorobę zakaźną,
b) objęcia finansowaniem badań przeprowadzanych u uczniów, studentów szkół
kształcących się do wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość
przeniesienia zakażenia na inne osoby, dotychczas finansowanych przez Ministra
Zdrowia.
- dotychczas koszt realizacji zadań określonych w art. 8 ust.1 pkt 2 wynosił
szacunkowo: 78.400 zł.
- wyżej wskazana kwota powinna zostać zwiększona o kwotę: 128.000 zł, wynikającą
z konieczności pokrycia badań u osób podejrzanych o zakażenie lub chorobę
zakaźną oraz uczniów i studentów szkół kształcących się do wykonywania prac, przy
wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia.
łączny szacunkowy koszt: 206.400 zł.
16
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Regulacje proponowane w projekcie nie będą miały wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Regulacje proponowane w projekcie nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
7. Wpływ na zdrowie ludzi.
Proponowana regulacja będzie miała pozytywny wpływ na zdrowie ludzi.
8. Wpływ na środowisko.
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na środowisko.
01/17zb
17