Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz o zmianie innych ustaw
- wprowadzenie przepisów umożliwiających zastępowanie w postępowaniu administracyjnym wymaganych zaświadczeń oświadczeniami stron, przepisów określających termin ważności zaświadczeń, przepisów dotyczących poświadczania przez osoby czynne w lokalu administracji publicznej własnoręczności podpisów, zgodności odpisów, wyciągów lub kopii z okazanymi dokumentami oraz poświadczania daty okazania dokumentów;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2679
- Data wpłynięcia: 2009-11-27
- Uchwalenie: wycofany dnia 11-05-2011
2679
podmiot, który przyjął podanie, dokonał czynności urzędowej albo wydał zaświadczenie lub
zezwolenie. Powyższa zasada dotyczy wyłącznie tych przypadków, w których opłata
skarbowa opłacana jest gotówką. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5
grudnia 2000 r. w sprawie sposobu pobierania, zapłaty i zwrotu opłaty skarbowej oraz
sposobu prowadzenia rejestrów tej opłaty (Dz. U. Nr 110, poz. 1176 ze zm.) opłata skarbowa
może być wpłacana gotówką w kasie organu, bezgotówkowo i znakami opłaty skarbowej.
Wzrost wpływów jest trudny do oszacowanie z uwagi na brak dostępnych danych
dotyczących popytu na usługę poświadczania.
5. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
W
związku z treścią art. 34 ust. 2 pkt 6 Regulaminu Sejmu należy wskazać, że
przedmiotowy projekt ustawy nie przewiduje wydawania aktów wykonawczych.
6. Konsultacje społeczne
Należy zakładać, że zgodnie z art. 34 ust. 3 regulaminu Sejmu Marszałek Sejmu przed
skierowaniem do pierwszego czytania skieruje niniejszy projekt ustawy do konsultacji w
trybie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
7. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 7 grudnia 2009 r.
BAS-WAL-2532/09
Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna o zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy
– Kodeks postępowania administracyjnego oraz o zmianie innych ustaw
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Janusz Palikot) z prawem Unii
Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47) sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
administracyjnego oraz o zmianie innych ustaw przewiduje wprowadzenie do
Kodeksu postępowania administracyjnego ogólnych przepisów umożliwiających
zastępowanie w postępowaniu administracyjnym wymaganych zaświadczeń
oświadczeniami stron. Proponuje się także wprowadzenie regulacji określającej
termin ważności zaświadczeń, a także nowego działu (bez nazwy) dotyczącego
poświadczania przez osoby czynne w lokalu organu administracji publicznej
własnoręczności podpisów, zgodności odpisów, wyciągów lub kopii z
okazanymi dokumentami oraz poświadczania daty okazania dokumentów.
Ponadto, projekt przewiduje zmianę ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. –
Kodeks postępowania karnego (Dz.U. Nr 89, poz. 555, ze zm.) oraz ustawy z
dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 225, poz. 1635, ze zm.).
Ustawa ma wejść w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Prawo Unii Europejskiej – co do zasady – nie reguluje kwestii objętych
zakresem opiniowanego projektu ustawy. Należy jednak zwrócić uwagę, że
obowiązek przedstawiania w konkretnych sprawach zaświadczeń, a nie
oświadczeń, może wynikać z poszczególnych aktów prawa Unii Europejskiej.
Przykładem jest art. 158a ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 z
dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków
rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych
2
(„rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku”) (Dz. Urz. L 299 z
16.11.2007 r., s. 1, ze zm.).
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Ogólna zasada przewidująca możliwość złożenia oświadczenia zamiast
wymaganego zaświadczenia, a także określenie terminu ważności zaświadczeń,
czy reguły poświadczania dokumentów przez osoby czynne w lokalu organu
administracji publicznej nie są – co do zasady – objęte zakresem prawa Unii
Europejskiej. Jak już jednak wskazano w punkcie II niniejszej opinii, z
poszczególnych aktów prawa Unii Europejskiej może wynikać obowiązek
przedstawienia zaświadczenia, a nie oświadczenia. Wówczas ogólna zasada
zastępowania wymaganego zaświadczenia oświadczeniem – z uwagi na zasadę
pierwszeństwa prawa Unii Europejskiej przed prawem krajowym (zob. wyrok
Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-6/64 Flaminio Costa przeciwko ENEL)
– nie mogłaby znaleźć zastosowania. W sytuacji, gdy obowiązek przedstawienia
zaświadczenia wynikać będzie z rozporządzeń wydawanych przez instytucje
Unii Europejskiej, kolizję przepisów, na korzyść zaświadczenia określonego w
prawie Unii Europejskiej, rozstrzygnie art. 91 ust. 3 Konstytucji. W sytuacjach,
gdy obowiązek przedstawienia zaświadczenia wynika lub będzie wynikał z
dyrektyw, konieczne będzie każdorazowe wyłączanie stosowania
proponowanych przepisów o zastępowaniu zaświadczeń oświadczeniami. Sam
proponowany art. 64e Kodeksu postępowania administracyjnego nie wystarczy.
IV. Konkluzje
Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
administracyjnego oraz o zmianie innych ustaw nie jest sprzeczny z prawem
Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, postępowanie administracyjne
Warszawa, 7 grudnia 2009 r.
BAS-WAL-2533/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy –
Kodeks postępowania administracyjnego oraz o zmianie innych ustaw
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Janusz Palikot) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
Regulaminu Sejmu
Stosownie do art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu, projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej jest projekt ustawy mającej na celu
wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
administracyjnego oraz o zmianie innych ustaw przewiduje wprowadzenie do
Kodeksu postępowania administracyjnego ogólnych przepisów umożliwiających
zastępowanie w postępowaniu administracyjnym wymaganych zaświadczeń
oświadczeniami stron. Proponuje się także wprowadzenie regulacji określającej
termin ważności zaświadczeń, a także nowego działu (bez nazwy) dotyczącego
poświadczania przez osoby czynne w lokalu organu administracji publicznej
własnoręczności podpisów, zgodności odpisów, wyciągów lub kopii z
okazanymi dokumentami oraz poświadczania daty okazania dokumentów.
Ponadto, projekt przewiduje zmianę ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. –
Kodeks postępowania karnego (Dz.U. Nr 89, poz. 555, ze zm.) oraz ustawy z
dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 225, poz. 1635, ze zm.).
Projekt ustawy nie wykonuje prawa Unii Europejskiej.
Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
administracyjnego oraz o zmianie innych ustaw nie jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, postępowanie administracyjne
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2679 › Pobierz plik
- 2679-001 › Pobierz plik
- 2679-002 › Pobierz plik
- 2679-s › Pobierz plik
- reprezentanci › Pobierz plik