eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2375
  • Data wpłynięcia: 2009-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2010
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102

2375-tom-III-uklad-zadaniowy

Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− intensyfikację i optymalizację działań związanych z właściwym wykorzystaniem zasobów
kadrowych, organizację międzynarodowej konferencji NISPAcee, współpracę międzynarodową,
głównie ze szkołami i instytutami administracji publicznej.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• przeciętna liczba zatrudnionych w przeliczeniu na pełen etat.
Struktura kosztów
Krajowej Szkoły Administracji Publicznej
według zadań
13%
40%
30%
17%
1. Podnoszenie poziomu jakości kształcenia i kadr
2. Wsparcie procesu nauczania
3. Kształcenie zawodowe
4. Tworzenie i koordynacja polityki


Centrum Doradztwa Rolniczego
Zostało powołane na mocy ustawy z dnia 1 stycznia 2005 r. w drodze przekształcenia Krajowego Centrum
Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (ustawa z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach
doradztwa rolniczego) nadzorowane przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Określone ustawą
zadania Centrum uwzględniają przede wszystkim działania na rzecz poprawy poziomu dochodów rolniczych,
podnoszenia konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspierania zrównoważonego rozwoju
obszarów wiejskich, a także podnoszenia poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców
obszarów wiejskich.
W tym roku po raz pierwszy plan finansowy CDR został sporządzony również w układzie zadaniowym, gdzie
określono cele oraz mierniki odnoszące się do realizowanych zadań. Do zadań tych należą:
1. Podnoszenie poziomu jakości kształcenia i kadr
Centrum Doradztwa Rolniczego na realizację zadania w 2010 roku planuje ponieść koszty w wysokości
0,01 mln zł.

416
Celem realizowanego zadania jest zapewnienie wysokiej jakości kadry nauczycielskiej w szkołach
rolniczych oraz podniesienie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie zrównoważonego rozwoju
obszarów wiejskich.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− prowadzenie działalności szkoleniowej i informacyjnej.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używane są następujące mierniki:
• ilość szkół rolniczych korzystających ze wsparcia CDR w zakresie doskonalenia poziomu jakości
i kadr,
• ilość nauczycieli objętych doskonaleniem zawodowym w zakresie zrównoważonego rozwoju
obszarów wiejskich.
2. Kształtowanie ustroju rolnego państwa oraz rolnictwo ekologiczne
Centrum Doradztwa Rolniczego na realizację zadania w 2010 roku planuje ponieść koszty w wysokości
0,5 mln zł.
Celem realizowanego zadania jest zapewnienie efektywnego systemu doradztwa.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− prowadzenie działalności szkoleniowej, informacyjnej i promocyjnej.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• ilość odbiorców usług doradczych, szkoleniowych, upowszechnieniowych.
3. Realizacja Wspólnej Polityki Rolnej oraz pomocy krajowej
Centrum Doradztwa Rolniczego na realizację zadania w 2010 roku planuje ponieść koszty w wysokości
3,6 mln zł.
Celem realizowanego zadania jest zagwarantowanie wysokiej jakości usług z zakresu doradztwa rolniczego
oraz wspieranie ośrodków doradztwa rolniczego w realizacji WPR oraz pomocy krajowej.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− prowadzenie działalności szkoleniowej, informacyjnej i promocyjnej.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używane są następujące mierniki:
• ilość odbiorców – doradców,
• ilość przeszkolonych doradców z zakresu udzielania rolnikom pomocy doradczej w korzystaniu
z instrumentów finansowych WPR.
4. Tworzenie i koordynacja polityki
Centrum Doradztwa Rolniczego na realizację zadania w 2010 roku planuje ponieść koszty w wysokości
8,3 mln zł.
Celem realizowanego zadania jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania urzędu i sprawnej obsługi
pracowników.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− utrzymanie odpowiedniego zaplecza administracyjnego Centrum.



417
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• ilość pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty) pracujących w finansowej, administracyjnej,
prawnej i technicznej obsłudze CDR.
Struktura kosztów
Centrum Doradztwa Rolniczego
według zadań
4,05%
0,11%
28,91%
66,92%
1. Podnoszenie poziomu jakości kształcenia i kadr
2. Kształtowanie ustroju rolnego państwa oraz rolnictwo ekologiczne
3. Realizacja Wspólnej Polityki Rolnej oraz pomocy krajowej
4. Tworzenie i koordynacja polityki


Wyżej wymienione jednostki sektora finansów publicznych stanowią jedynie przykład wykorzystania budżetu
zadaniowego do planowania i zarządzania tego rodzaju jednostkami.

418

PODSUMOWANIE
Z prezentowanego tu Uzasadnienia ustawy budżetowej w układzie zadaniowym wynika wyraźnie, że zgodnie
z zapowiedzią we wstępie do niniejszego dokumentu w roku 2010 będzie miał w Polsce miejsce znamienny
postęp we wdrażaniu budżetu zadaniowego. Już pobieżne porównanie Zestawiania z Uzasadnieniem budżetu
państwa na rok 2009 w układzie zadaniowym dowodzi ogromu prac, jakie miały miejsce od zeszłego roku.
Szczegółowa lektura dokumentu – również jego części tabelarycznej – pomaga odpowiedzieć na szereg pytań
dotyczących efektywności wydatkowania naszych publicznych środków – zwłaszcza w dobie
ogólnoświatowego kryzysu finansowego i konieczności znajdowania pól, na których możliwa jest dalsza
racjonalizacja finansów publicznych.
Wspomniane we Wstępie udoskonalenie metodologii miało szereg – widocznych w dokumencie – odniesień
praktycznych.

Realizując wnioski z roku ubiegłego, m.in. wypracowano wspólnie z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego
katalog zadań i podzadań w funkcji 17 oraz zasady umieszczania przez dysponentów wydatków na realizację
projektów finansowanych z UE. Kwestią, która nadal wymaga doskonalenia metodologicznego jest obszar
funkcji 22 i zawartych w niej administracyjnych kosztów obsługi instytucji. Z dokumentu wynika, że niektóre
jednostki (np. KSAP) stosunkową duża część swoich wydatków umieściły w tej właśnie funkcji, podczas gdy
inne w tylko niewielkim stopniu wpisywały się w jej zakres (np. WAM). Wypracowano również zasady
prezentacji dużych wydatków planowanych na projekty informatyczne, realizowane w każdej funkcji.

Podczas sporządzania planu wydatków na lata 2010-2012 w układzie zadaniowym, dysponenci po raz
pierwszy mieli możliwość skorzystania z opracowanej bazy mierników dla pięciu funkcji państwa.
Przygotowanie i udostępnienie przedmiotowej bazy miało znaczący wpływ na podniesienie jakości części
zaprezentowanych mierników, które gwarantują rzetelne i sprawne mierzenie efektów wydatkowanych
środków publicznych. Należy zauważyć, że dysponenci najczęściej zastosowali mierniki opracowane dla
poszczególnych zadań i podzadań realizowanych w ramach funkcji 6. Koordynacja polityki gospodarczej
kraju, funkcji 21. Prowadzenie polityki rolnej oraz rybackiej i funkcji 22. Planowanie strategiczne oraz
obsługa administracyjna i techniczna. W przypadku pozostałych funkcji, dla których opracowano bazę
mierników tj.: funkcji 18. Sprawowanie i wykonywanie wymiaru sprawiedliwości oraz funkcji 19. Budowa,
rozbudowa i utrzymanie infrastruktury transportowej, wskaźniki wykorzystane zostały przez dysponentów
w mniejszym stopniu.

Podkreślić należy znaczącą poprawę jakości celów formułowanych przez dysponentów. Od kilku lat to
mierniki stały się głównym motywem większości rozmów (i obaw) dotyczących budżetu zadaniowego
w Polsce – cele traktowane były przez dysponentów nieco „po macoszemu”. Tymczasem to właśnie cel
powinien mieć pierwszorzędne znaczenie – miernik zaś winien być uzupełnieniem wskazującym na stopień
realizacji celu. Wspomniana poprawa znajduje swe odzwierciedlenie również w przygotowanym przy udziale
dysponentów katalogu celów dla poszczególnych zadań i podzadań budżetu zadaniowego na rok 2010.

419

W zaprezentowanej części tabelarycznej dokumentu przedstawiono wydatki budżetowe w układzie funkcji,
zadań i podzadań wraz z celami i miernikami zgodnie z przesłanymi przez dysponentów materiałami, bądź,
w przypadku ich braku, w oparciu o zadaniowy budżet zeszłoroczny.

Na koniec należy wspomnieć, że niniejszy dokument zawiera informacje stanowiące punkt wyjścia do
stworzenia (zgodnie z zapisami ustawy o finansach publicznych) Wieloletniego Planu Finansowego Państwa,
który będzie pierwszym samodzielnym dokumentem rządowym sporządzonym wyłącznie w układzie
funkcjonalnym. Wiedza zdobyta w trakcie opracowywania niniejszego materiału dotycząca priorytetów
w ramach poszczególnych części budżetowych i funkcji państwa (zob. Rozdział I) powinna być wykorzystana
do zwiększenia efektywności wydatkowania środków publicznych nie tylko przez budżet państwa – przez
wszystkie jednostki sektora finansów publicznych (zob. Rozdział V). Zlekceważenie tych doświadczeń może
(zwłaszcza dziś) oznaczać ograniczenie szans rozwojowych nie tylko w sektorze finansów publicznych, ale
w całej sferze społeczno-gospodarczej Polski.


420
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 83 . [ 84 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: