-
Rezygnacja z usługi a zwrot pieniędzy
00:22 18.02.2012
Przedsiębiorcy nie mogą zapisywać w formularzach umów przeznaczonych dla konsumentów, że w razie rezygnacji klienta z usługi wpłacone kwoty nie podlegają zwrotowi. Za stosowanie w umowach z konsumentami postanowień, które zostały wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego ...
-
Bankructwo linii lotniczych a prawa pasażerów
13:57 07.02.2012
W ciągu ostatnich dwóch tygodni zbankrutowały dwie linie lotnicze - węgierski przewoźnik narodowy Malev i hiszpański Spanair. Jak w takiej sytuacji mają się zachowywać pasażerowie? Czy mają jakieś prawa? I jakie? O tym wszystkim informuje Internetowe Centrum Podróży eSKY.pl.
-
Kto odpowiada za utratę sprzętu narciarskiego?
12:31 03.02.2012
W trakcie ferii zimowych na rzeczy osobiste i nierzadko drogi sprzęt należy uważać nie tylko na stoku. Coraz bardziej popularne ubezpieczenia od kradzieży sprzętu zimowego zwykle nie obejmują typowych sytuacji, w których giną narty czy deski snowboardowe, pozostawione bez nadzoru np. na ...
-
Paragon fiskalny a złożenie reklamacji
00:21 15.01.2012
Trochę czasu, znajomość podstawowych praw konsumentów oraz dowód zakupu to niezbędny zestaw podczas składania reklamacji. Łatwiej dochodzić swoich praw, gdy mamy paragon. Warto o tym pamiętać, kupując nie tylko na zimowych wyprzedażach - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i ...
-
Będzie lepsza ochrona konsumentów w Internecie
10:51 12.01.2012
W dniu 22 listopada 2011 roku opublikowano Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, która wprowadza liczne zmiany mające na celu lepszą ochronę konsumenta w Internecie. Państwa członkowskie (w tym oczywiście Polska) ...
-
Odpowiedzialność sprzedawcy za wadliwy towar
08:42 12.01.2012
Przedsiębiorcy, którzy sprzedają produkty konsumentom odpowiadają wobec nich za wady, które ujawnią się w ciągu dwóch lat od wydania towaru. Zasłanianie się brakiem gwarancji producenta, czy też upłynięciem jej terminu jest bezskuteczne wobec reklamacji składanych na podstawie ustawy.
-
Wyprzedaże - na co uważać?
10:40 09.01.2012
Do wyprzedaży towarów należy podchodzić z pewną rezerwą. Wcześniejsze kontrole Inspekcji Handlowej czy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykazywały nierzadkie w tym okresie przypadki jedynie papierowych przecen i innego rodzaju naruszenia prawa przez sprzedawców. Dobrze więc, by ...
-
Gwarancja jakości przy umowie o dzieło
13:47 04.01.2012
Przyjmujący zamówienie może na wykonane przez siebie dzieło udzielić gwarancji jakości. Niezależnie od odpowiedzialności z gwarancji, przyjmujący zamówienie ponosi też, na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady dzieła. W przypadku gdy ...
-
Biura podróży a prawa konsumentów
13:48 29.12.2011
Zbliżający się koniec roku to dobry moment, aby przywitać nowy hucznie w innym kraju. Biura podróży zachęcają do planowania noworocznych wyjazdów, a nawet następnych wakacji. Na co zwrócić uwagę przeglądając umowę? O ile może spaść cena wycieczki za hałas w nocy czy brak ...
-
Usługi telekomunikacyjne: zmiana oferty operatora
10:43 28.12.2011
W dobie powszechnej cyfryzacji i rozwoju usług telekomunikacyjnych coraz więcej konsumentów i przedsiębiorców korzysta ze zintegrowanych usług komunikacyjnych, w tym coraz popularniejszych usług Triple Play. W ramach tej usługi abonent uzyskuje możliwość korzystania z telewizji ...
-
Bezpieczne zabawki dla dzieci
00:25 24.12.2011
Święta Bożego Narodzenia to bardzo pracowity czas dla Świętego Mikołaja. Musi on przygotowac sanie, nakarmić refinery, sprawdzić spis dobrych dziewczynek i chłopców - tak by o nikim nie zapomnieć... i upewnić się, że kupione przez elfy zabawki są nie tylko fajne ale i bezpieczne! W ...
-
Jak robić zakupy online?
10:59 21.12.2011
Tydzień przedświąteczny to czas najbardziej intensywnych zakupów. Tym, którzy jeszcze nie zdążyli kupić prezentów dla swoich najbliższych, a planują zrobić to przez Internet przypominamy kilka zasad, które mogą uchronić nas przed niepotrzebnym stresem oraz rozczarowaniem. Instytut ...
-
Karp na Wigilię zgodnie z prawem
11:50 15.12.2011
Mimo corocznych protestów ekologów przeciwko masowej przedświątecznej sprzedaży żywych karpi, tradycja "żywej ryby w wannie przed Wigilią" jest w Polsce bardzo silna. Niestety, sposób realizacji tej tradycji bywa jeszcze bardzo często niehumanitarny, a co więcej - niezgodny z ...
-
Kto jest konsumentem w świetle polskiego prawa?
11:37 14.12.2011
W poniższej publikacji postaramy się odpowiedzieć na pytanie: kto w świetle polskiego prawa jest konsumentem?
-
Zakupy w Internecie rób bezpiecznie
00:20 11.12.2011
Prezenty zamawiane przez Internet, paczki, kartki z życzeniami co zrobić, gdy nie dojdą na czas? Czy można oddać nietrafiony prezent bez względu na kraj zakupu? Jak płacić bezpiecznie? Najważniejsze porady dla Świętych Mikołajów kupujących w sieci wspólnie przedstawiają: Urząd ...
-
Prawa konsumentów a zakupy online poza Polską
11:44 08.12.2011
Polacy coraz częściej dokonują zakupów, czy to w sklepach internetowych, czy na aukcjach on-line, od sprzedawców spoza Polski. W takich transakcjach nie zawsze nabywcy będzie przysługiwała ochrona, jaką gwarantują polskie przepisy konsumenckie. Warto, aby nabywca wiedział, w jakich ...
-
Euro 2012 a prawa konsumentów cz. II
13:21 06.12.2011
W Polsce 10, na Ukrainie 14 dni - tyle mamy czasu na zwrot rzeczy, która po prostu nam się nie podoba, a kupiliśmy ją w sklepie internetowym. W obu krajach przedsiębiorcy mają określone obowiązki informacyjne. Przypominają o nich organizacje chroniące konsumentów w Polsce i na Ukrainie.
-
Umowy telekomunikacyjne bez tajemnic
11:51 02.12.2011
Czytelne, zrozumiałe i jasne dla każdego konsumenta - takie powinny być umowy z dostawcą usług telekomunikacyjnych. Z doświadczeń Urzędu wynika, że nie zawsze abonent może na to liczyć. Dlatego UOKiK przygotował opracowanie poświęcone dobrym praktykom na rynku telekomunikacyjnym.
-
Opóźniony lot a prawa pasażerów
09:55 21.11.2011
Lot samolotem jest jedną z form podróży na wymarzone i długo oczekiwane wakacje. Zdarzają się jednak sytuacje, w których musimy poczekać na wypoczynek dłużej niż nam się wydawało w momencie zakupu biletu lotniczego, ponieważ lot jest opóźniony.
-
Nowa ustawa o timeshare
00:25 13.11.2011
Więcej informacji dla konsumentów oraz objęcie regulacjami różnych rodzajów usług - to tylko część zmian, które wprowadza nowa ustawa o timeshare. Warto ją poznać już teraz, planując wakacje - radzi UOKiK. Ustawa o timeshare dostosowuje polskie prawo do przepisów obowiązujących w ...
-
Wadliwy towar a prawa kupującego
11:03 27.10.2011
Jeśli kupiony towar jest wadliwy, można skorzystać z uprawnień wynikających z rękojmi, niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową lub z gwarancji, jeśli została ona udzielona. Należy jednak pamiętać, że niezbadanie rzeczy po jej kupnie oraz niezgłoszenie w terminie wad może dla ...
-
Zawarcie umowy przez telefon
11:33 21.10.2011
Zdecydowana większość umów nie wymaga dla swojej ważności żadnej szczególnej formy. Mogą więc zostać zawarte również ustnie, za pomocą wymiany wiadomości wysłanych pocztą elektroniczną czy podczas rozmowy telefonicznej. W praktyce sporo nieporozumień i wątpliwości związanych ...
-
Zakupy grupowe a prawa konsumentów
00:13 08.10.2011
Zakupy grupowe zyskują aktualnie coraz większą popularność w Polsce. Portale takie jak groupon, gruper, cuppon, czy okazik umożliwiają otrzymanie znacznej zniżki na usługę lub towar, pod warunkiem, że wystarczająco duża grupa osób zdecyduje się na wykupienie oferty. Wraz z rosnącą ...
-
Prawa konsumentów a bilety online
13:19 30.09.2011
Bilet na koncert, na mecz czy do kina kupiony w Internecie? 29 europejskich państw sprawdziło wspólnie 414 stron internetowych oferujących bilety w sieci. W badaniu uczestniczył także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Większość przedsiębiorców usunęła nieprawidłowości.
-
Praktyki deweloperów naruszające zbiorowe interesy konsumentów
12:00 22.09.2011
Dnia 30 czerwca 2011 r. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej "Prezes UOKiK") wydał decyzję dotyczącą stosowania przez dewelopera z Bydgoszczy praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, które polegały m.in. na stosowaniu niedozwolonych postanowień umownych ...