-
Klauzule niedozwolone - raport wrzesień 2015
10:44 03.11.2015
Na dzień 30 października 2015 roku do Rejestru Klauzul Niedozwolonych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wpisano ogółem 6179 klauzul niedozwolonych (w tym aż 1144 klauzul dotyczy handlu elektronicznego, a 343 dotyczy sprzedaży konsumenckiej).
-
Zwrot towaru w e-commerce
00:55 01.11.2015
Kupując przez Internet mamy więcej praw niż w zwykłych sklepach. Jednym z największych atutów e-zakupów jest prawo do zwrotu zakupionych towarów.
-
Sklep internetowy: obowiązki e-przedsiębiorcy
10:48 26.10.2015
Od wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827) minęło już prawie dziesięć miesięcy. I choć większość e-sklepów dostosowała się do nowego porządku prawnego, nadal nie wszyscy go przestrzegają. Warto przy tej okazji przypomnieć, jakie są główne obowiązki ...
-
Przejrzysty regulamin sklepu internetowego to podstawa
12:11 20.10.2015
Wedle przeprowadzanych w ostatnich latach badań rynku, już około 15 mln Polaków przynajmniej raz w życiu zrobiło zakupy przez Internet. Dawne obawy wirtualnych klientów zastępowane są przekonaniem o wygodzie, szybkim czasie i atrakcyjnych warunkach cenowych e-sprawunków. Sytuację ...
-
Reklamacja: jaki termin na jej rozpatrzenie?
11:35 19.10.2015
Prawo do złożenia reklamacji w związku z wystąpieniem w towarze wady jest jednym z fundamentalnych praw każdego konsumenta. W stosunku do umów sprzedaży zawartych od 25 grudnia 2014 r. wszystkim konsumentom przysługują cztery niezależne żądania, które mogą doprowadzić do ...
-
Sprzedaż bezpośrednia: nie daj się nabrać na sztuczki akwizytorów
00:16 17.10.2015
Bezpłatna kawa, sprzedawcy przebrani w lekarskie fartuchy, „ostatnia okazja” – to przykłady manipulacji wykorzystywanych przez akwizytorów. W dniu sprzedaży bezpośredniej, po raz drugi wspólnie 24 instytucje przypominają, o czym warto pamiętać, kupując od akwizytora.
-
Nowa ustawa o działalności ubezpieczeniowej polepszy sytuację konsumentów
09:32 13.10.2015
Polska stanęła przed koniecznością dostosowania krajowego prawa ubezpieczeniowego do wymagań unijnej dyrektywy 2009/138/WE (tzw. Solvency II). W następstwie tego powołana do życia została ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Nowe przepisy są istotne nie tylko z ...
-
Kto powinien nam wydać paragon i do czego on upoważnia?
12:01 06.10.2015
Kasy rejestrujące powinny znajdować się wszędzie tam, gdzie jest dokonywana sprzedaż towarów czy usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych – czyli w skrócie konsumentów. Od tego obowiązku przewidziane są wyjątki określone ...
-
Rękojmia za wady fizyczne używanego samochodu
00:22 02.10.2015
Na pytanie, czy możemy od sprzedawcy używanych samochodów domagać się naprawy wad w nich tkwiących, większość w sposób intuicyjny odpowie: nie. Prawda jest jednak zupełnie inna. Jeżeli ktoś sprzeda nam używany samochód, śmiało możemy reklamować występujące w nim wady. Możemy ...
-
Zakupy online: produkt w formie cyfrowej? Poznaj swoje prawa
11:05 29.09.2015
Coraz częściej kupujemy cyfrowe odpowiedniki popularnych produktów, takich jak książki czy muzyka. Wciąż jednak musimy mierzyć się z wieloma wątpliwościami. Co zrobić, jeżeli produkt okazuje się niekompatybilny z naszym systemem operacyjnym lub gdy prezenty, które miały być ...
-
Upadłość biura podróży? Pomogą gwarancje i marszałek województwa
00:55 26.09.2015
W ostatnich tygodniach pojawiły się kolejne doniesienia o niewypłacalności biur podróży. Ze względu na niestabilność rynku turystycznego, kłopoty finansowe nie omijają również doświadczonych operatorów. W najgorszej sytuacji znajdują się klienci niewypłacalnych firm turystycznych. ...
-
Usługi online a prawo odstąpienia od umowy
10:35 25.09.2015
Liczba miłośników zakupów przez internet systematycznie wzrasta. Konsumenci mogą kupować w sieci produkty z każdej kategorii, a przedsiębiorcy robią wszystko, aby asortyment sklepu był różnorodny i interesujący. Coraz więcej osób decyduje się również na zakup usług przez ...
-
Prawa konsumenta: uszkodzona przesyłka
00:36 18.09.2015
Klient zostało oszukany przez firmę kurierską i/lub nadawcę przesyłki. Po rozpakowaniu paczki towar okazał się zupełnie zniszczony i niezdatny do użytkowania. Kurier sporządził protokół szkody, ale wcześniej pobrał należność, co było warunkiem odebrania i otwarcia paczki ...
-
Poszkodowany w wypadku drogowym nie jest konsumentem?
09:55 16.09.2015
Sąd Najwyższy swoją uchwałą z 9 września 2015 (III SZP 3/15) odmówił statusu konsumenta osobom poszkodowanym w wypadku komunikacyjnym. Czy słusznie? Sąd Najwyższy nie wydał jeszcze uzasadnienia przedmiotowej uchwały, stąd trudno o jakąkolwiek ocenę. Niemniej może oznaczać to ...
-
Artykuły dziecięce coraz lepszej jakości. Znamy wyniki kontroli IH
11:24 15.09.2015
Rodzice maluchów powinni być zadowoleni z tych wiadomości. Ostatnia kontrola Inspekcji Handlowej pokazała, że jakość produktów dla dzieci jest coraz lepsza. Tym razem inspektorzy przyjrzeli się krzesełkom do karmienia oraz butelkom do picia. Ich wątpliwości wzbudziło nieco ponad 15 ...
-
Rękojmia za wady fizyczne produktu: jaka odpowiedzialność sprzedawcy i producenta?
12:28 10.09.2015
Pojęcie rękojmi obejmuje ustawową, obligatoryjną odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne oraz prawne wobec kupującego. Jednak rękojmia ma również zastosowanie w innych stosunkach prawnych.
-
Nie podziel losów klientów Alfa Star. Dowiedz się, jak sprawdzić biuro podróży
11:35 01.09.2015
Przypadek Alfa Star pokazuje, że zapobiegliwy turysta powinien dokładnie zweryfikować touroperatora jeszcze przed wyjazdem na wymarzone wakacje. Jest to tym bardziej zasadne, że ostatnie zawirowania natury geopolitycznej mogły negatywnie przełożyć się na kondycję biur podróży ...
-
Rezerwacje online: jakie prawa konsumenta?
13:39 26.08.2015
Coraz większa rzesza internautów korzysta z serwisów rezerwacyjnych, a więc stron, które są niejako pośrednikami między nimi a dostawcami usług (np. liniami lotniczymi, hotelami), a ich zadaniem jest ułatwienie wyszukania odpowiedniej oferty. Korzystając z takiej witryny, należy jednak ...
-
Last Minute a reklamacja wycieczki: jakie prawa nam przysługują?
12:44 19.08.2015
Oferty Last Minute kuszą atrakcyjnymi cenami i obietnicami niezapomnianych przeżyć. Jednak to, co zastaniemy po przyjeździe do wybranego miejsca może znacząco różnić się od opisu zawartego w katalogu. Nieświeże jedzenie, obniżony standard hotelu czy niezrealizowany program są ...
-
Last minute a prawa konsumenta
00:10 16.08.2015
Jeżeli zagraniczne wojaże wciąż przed nami, warto dobrze poznać prawa, które nam przysługują. Jak zaleca Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, na początku należy dokładnie zapoznać się z umową i wyjaśnić wszelkie niejasności. Jeżeli korzystamy z oferty last minute, również ...
-
Charakter prawny świadczenia wykupu w ramach umowy ubezpieczenia z UFK
13:07 13.08.2015
Burza wokół ubezpieczeń z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi trwa w najlepsze. Zepchnięci do głębokiej defensywy ubezpieczyciele dostrzegają ostatnio promyk nadziei w najnowszym orzecznictwie, które zaczyna nieśmiało podzielać poglądy prezentowane przez przedstawicieli branży ...
-
Kiedy biuro podróży odpowiada za mienie skradzione klientom?
00:10 11.08.2015
Jeśli wybieramy się na wakacje z biurem podróży, musimy liczyć się z tym, że w umowie znajdzie się zapis wykluczający odpowiedzialność biura za sytuację, w której zostaniemy okradzeni lub zgubimy rzeczy osobiste. Taka praktyka nie do końca jest jednak zgodna z prawem.
-
Rezerwacja hotelu online: na co uważać?
00:10 09.08.2015
Wiele osób preferuje samodzielnie zorganizować wakacje niż korzystać z ofert biur podróży. Takie rozwiązanie ma kilka niezaprzeczalnych plusów, jednak wiąże się też z pewnym ryzykiem. Jeżeli rezerwujemy hotel przez Internet, może się okazać, że padniemy ofiarą oszustów. Jak się ...
-
Usługi finansowe: prawa konsumentów będą lepiej chronione
13:40 07.08.2015
5 sierpnia 2015 r. została przyjęta przez Sejm nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Analizy organizacji konsumenckich, Ministra Finansów, Ministra Sprawiedliwości oraz UOKiK wykazały, że ochrona konsumentów na rynku usług finansowych jest niedostateczna. Nowe ...
-
Hotelowe gwiazdki: hotel 5-gwiazdkowy nie zawsze luksusowy?
00:20 06.08.2015
Liczba gwiazdek jest tym, na co często zwracamy uwagę przy wyborze określonego hotelu. Na luksusowe warunki możemy liczyć w przypadku ośrodków 4- lub 5- gwiazdkowych. Tak przynajmniej jest, jeśli wybieramy się do europejskich kurortów. Jednak oznaczenia hoteli w bardziej egzotycznych ...